LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eind aan belasting op hond

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Diam

Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door Diam »

Uit de Telegraaf van 20 mei 2005.


De VVD opent de aanval op hondenbelasting.Deze blaftaks is volstrekt overbodig geworden en wordt door gemeenten misbruikt om de kas te spekken,aldus het liberale Tweede-Kamerlid Ineke Dezentje Hamming.
Afschaffen die blaftaks.Er bestaat toch ook geen miauwtaks? zegt Dezentje,die gemeenten dan ook oproept de hondenbelasting met ingang van volgend jaar te schrappen.
Aanleiding voor de actie van de VVD is de eis die sommige gemeenten in ons land waaronder Rotterdam,aan dierenartsen stellen.
Zij moeten hun klantenbestanden aan gemeenten overhandigen.
Op die manier kan de gemeente beter controleren welke inwoners een hond hebben.
Wat een onzin is dat,vindt Dezentje.
Dierenartsen hebben weliswaar geen beroepsgeheim,maar klanten overhandigen de gegevens over hun dieren natuurlijk niet aan een arts
om daarmee de gemeentelijke belastingdienst een handje te helpen.
Ook voelt de VVD zich gesterkt door een deze week verschenen rapport
van de commissie-Eenhoorn over lokale belastingen.
Daarin staat dat de oorspronkelijke functie van de blaftaks,namelijk het reguleren van het aantal honden en het opruimen van hondenpoep,volstrekt achterhaald is.
De opbrengst van de blaftaks wordt in de meeste gemeenten gebruikt om gaten in de begroting te dichten.
Daarom vindt de commissie-Eenhoorn dat de hondenbelasting beter kan worden afgeschaft.


Zou het dan eindelijk gebeuren dat die onzin wordt afgeschaft?
Voor de goede orde:ik ben een hond en kattenbezitster en zou er dan geen probleem mee hebben als ik de uitwerpselen van mijn hond moet opruimen.

Marieta

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door Marieta »

Heej het zou onderhand eens tijd worden. Ik heb het pas nog opgezocht. Maar per gemeente verschilt het ook nog eens zooooveel.
Hier in Helmond is het 47 nog voor een hond in denk haar is dat al 96 euro. Belachelijke prijzen en ze gaan ook elk jaar omhoog.
Ik ben es benieuwd.

Groetjes Marieta

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door pluisje »

gaat mooi niet door staat vandaag in de krant het kan nog wel iets omhoog volgens de gemeente :evil:

pluisje

Diam

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door Diam »

Nou Marieta,dan ben je nog goedkoop uit met € 46.-
Hier in Rotterdam betaal ik al € 107,18 per jaar.
Dus tel uit je winst wat ze hier allemaal binnen krijgen bij de gemeente,
Als men nou ook nog eens met die poepscooters komen,maar nee hoor die heb ik hier nog nooit aan het werk gezien.

Gast

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door Gast »

pfff hier betaal ik ook 86 euro en hier doen ze ook niks met het geld. als ik nou zou zien dat ze er iets meededen raap ik de drollen op van mijn hond maar aangezien ze de prijzen alleen maar hoger maken ieder jaar en ze doen er niks mee? nee dan raap ik niks op :evil:

Gast

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door Gast »

Nou ik eigenlijk ook niet maar ze zijn hier in Rotterdam aardig bezig met het opruimbeleid van hondenpoep.
Nog niet in mijn wijk maar dat zal wel komen en dan kies ik er toch voor om het dan maar op te ruimen want ik heb geen zin om steeds een vette bekeuring te krijgen. :cry:

Diam

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door Diam »

Was even m'n naam vergeten in te typen maar dat was ik hierboven.

Gast

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door Gast »

het werd tyd dat ze dat af moetten gaan schaffen het is aleen de gemeente spekken.

per gemeente is het verschillend van bedrag.

ik weet namelijk dat het bijvoorbeeld bij de eene gemeente 75, euro is en bij de andere gemeente 150 euro is en wat doen ze er mee ze legen alleen maar een of medere van die hond wc aan vol met bacterien en wordt nooit schoon gemaakt dus het geld is allleen voor de amtenaren en niet voor de honden bezitters.

het is dus geld weggooien meer niet

viendelijke groet van een hondenbezitter.

joostw
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 dec 2004 20:21

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door joostw »

In de gemeente waar ik woon wordt er geen hondenbelasting geheven,maar de gemeente zorgt er wel voor dat er genoeg geld binnenkomt via andere verhoogde belastingen.
Wel zo leuk dat nu ook de katten/poezenmensen meebetalen.

Gast

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door Gast »

Hondenbelasting is een algemene belasting en NIET specifiek voor de hond (Staat ook in de folder welke er over is) dus is er sprake van rechtsongelijkhied en betaal ik gewoon niks..........bij controle is de hond van iemand anders en pas is er een weekje of wat op.

Diam

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door Diam »

Dat gaat voor mij niet op want mijn hond is gechipt dus kunnen ze er toch achter komen via de registratie van gezelschapsdieren wie er in het bezit is van een hond.
Ook vragen de controleurs bij buren of die weten of hun buur in het bezit is van een hond.
En aangezien ik geen gedonder wil hebben heb ik mijn hond gewoon aangegeven bij de gemeentebelasting.

Gast

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb van een politieagent gehoord, dat ze destijds de hondenbelasting hebben ingesteld in de tijd dat men hondenkarren had, voor de handel.
Toen de hondenkarren verboden werden, hebben ze de belasting laten doorgaan, om de gemeentelijke kas te spekken.
In de gemeente waar ik hiervoor woonde betaalde ik 7 euro per maand per hond, in deze gemeente 24 euro per maand per hond.
wat een verschil he?
De 2de hond is al duurder, en de 3de hond is 3 keer zo duur als de eerste, net zo duur als kenneltarief, maar dan moet je een kennel in je tuin hebben.
Ik vind dit een hele goeie zet van de VVD
Ik ben niet links en niet rechts, alle partijen hebben wel wat dat in mijn straatje past.

piep

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door piep »

:D helemaal goed die hondenbelasting. Een hond is een roedeldier maar vertoeft veelal eenzaam en alleen bij veel Nederlandse "dierenvrienden"| in een huis met kleine tuin, zonder tuin of erger nog een bovenwoning of flat. En maar lekker laten poepen in de KINDERspeeltuintjes, stoepen en andermans tuinen. En zlef opruimen? Ho maar! Dus betaal je maar!

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door Marianna »

Ach piep waarom zou ik de uitwerpselen van mijn hond opruimen als ik er zoveel voor betaal. Voor kinderen krijg je de wiptoeslag waar iedere inwoner van nederland aan mee betaalt, dus niet zeuren als die geldkostende kinderen een keer in de hondenstront zitten.

Groetjes,
Marianna

Diam

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door Diam »

Groot gelijk Marianna!!!
Ook de goeie hondenbezitters worden weer met de slechte over een kam gescheerd.
Gast van 3 juni 23.48
Je denkt toch niet dat ik mijn hond in een kinderspeeltuintje laat poepen?
Ik heb ook kinderen dus ik weet heus wel wat het is hoor,dat er nou mensen zijn die daar maling aan hebben is jammer.
Maar daar gaat het eigenlijk niet om,ik wil best de poep van mijn hond opruimen maar ,dan geen hondenbelasting meer betalen,want dat zou pas echt onbeschoft zijn.
Ik betaal dit niet voor niets,de bedoeling van dit geld is ook dat de gemeente dit door middel van een poepscooter opruimt,alleen heb ik er hier nog nooit een gezien.

joostw
Berichten: 228
Lid geworden op: 21 dec 2004 20:21

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door joostw »

Van die wat?
Laatst gewijzigd door joostw op 06 jul 2005 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Demia
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:17

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door Demia »

Het is niet zo heel veel wat je op jaarbasis betaald aan hondenbelasting. Wat ik eigenlijk wel een vreemde constructie vind, is dat ik vlakbij een manege woon en als je ziet wat deze dieren achterlaten en dan met name op de voet- en fietspaden. Het mag dan wel natuurlijk zijn, maar wordt één grote smeerboel wanneer het geregend heeft. Of een ander voorbeeld, je bent je tuin aan het omspitten en waar grijp je vol enthousiasme in..., een kattenpoep, nee das lekker. Ik heb zelf twee honden en betaal voor beiden belasting. Ik loop veel met ze en dan met name over het gras. Ik kom niet in de buurt met ze bij speeltuintjes of waarvan ik weet dat er kinderen komen. Ik vind het zelf ook ranizg om in de hondenpoep te staan. Maar zolang ik belasting moet betalen en ik over de grasvelden loop waar meerdere honden lopen, ruim ik het echt niet op. Voor de eventuele ongelukjes, wat zelden voorkomt, heb ik een poepzakje bij me en ik zal zodra de belasting afgeschafd wordt, de zakjes bij moeten vullen.
Ik ben alleen bang, dat als de hondenbelasting wordt afgeschaft, er wel weer wat anders voor in de plaats terugkomt (katten- of paardenbelasting misschien?)

jeanet
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 jan 2005 17:49

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door jeanet »

Van de week kwam de controle vd hondebelasting.Maar waarom je in de ene gemeente nu wel en de andere niet moet betalen begrijp ik niet.Daarnaast hebben we een erf met weiland.de hond rent op de wei rond en doet daar de behoefte.Niemand heeft er last van.Het is dus gewoon geld innen.We betaalden inmiddels wel.maar de controle was nu of je er meer dan 1 had.Een paar honderd meter verder op begint de andere gemeente en daar hoeft niks betaald te worden.Vind hondebelasting raar.Er moet maar eens een eind aan deze belasting komen.Bij de ware belastingonduikers durfen deze schijtlijsters niet te komen;ook niet voor de wiet wat gekweekt wordt.

pardon
Berichten: 224
Lid geworden op: 08 jun 2005 18:36

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door pardon »

wij wonen aan een singel met grasveld en water
op die singel mag of moet je de hond uitlaten
nu is het zo dat men 1 keer in de 2 maanden uit grasveld komt maaien
dus 1 keer in de 2 maanden word de honden stront opgeruimd
wij lopen altijd door de stront te baggelen,want de hond mag er niet loslopen
de hond weet op het laatst ook niet meer waar hij moet gaan zitten poepen,alles ligt vol stront
nu vraag ik mij af waarom betalen wij €125 honden belasting

efteling
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2005 09:10

Re: Eind aan belasting op hond

Ongelezen bericht door efteling »

De regels voor hondenbelasting lopen de spuigaten uit. Ik betaal 14 euro voor mijn hond aan belasting, en als ik het zo lees, lopen de bedragen nogal uiteen. Van die belasting onderhouden ze de hondenuitlaatplaatsen. Maar dat gebeurt nooit. Hondentoiletten zijn een bron van ziekten (heb EHBO voor honden, dus ik kan het weten), en liggen soms veel te ver voor sommige honden. Een hond kan niet 1 km lopen zonder te plassen of te poepen.

Gesloten