LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fokker verantwoordelijk ?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Marko99
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2013 17:09

Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door Marko99 »

Hallo

Ik als fokker zijnde heb in 2010 een nestje honden gefokt,
nu (3 jaar later) melden er zich mensen bij mij dat hun hond Artrose heeft, en ze willen dat ik de medicatie + Therapie ga betalen !.
in 2011, toen de hond ruim 16 maanden was is hij geopereerd aan LPC in zijn voorpoot, wij hebben deze mensen toen +/- de helft van het aankoopbedrag terug gegeven, hiermij gingen zij akkoord.

De ouders zijn allemaal vrij van HD en ED, dit is ook aan te tonen, de pups zijn met stamboom dus alles alle info is beschikbaar, ook zijn de bloedlijnen goed uitgezocht.

Artrose word altijd gevormd na een operatie, dus ik zie het niet zitten om te gaan betalen, zeker omdat er in het verleden al geld terug gegeven is aan deze mensen.

Het enige voorstel wat ik deze mensen nog wil doen is:
de helft van de medicatie voor 1 jaar betalen (200 Euro)
of een nieuwe pup aanbieden uit een volgend nest voor 3/4 van de normaal prijs (750 Euro)

Is dit een Reele oplossing ?

Of zijn er mensen met betere tips ?

Alvast bedankt,
Marko

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Marko99 schreef:Hallo

Ik als fokker zijnde heb in 2010 een nestje honden gefokt,
nu (3 jaar later) melden er zich mensen bij mij dat hun hond Artrose heeft, en ze willen dat ik de medicatie + Therapie ga betalen !.
in 2011, toen de hond ruim 16 maanden was is hij geopereerd aan LPC in zijn voorpoot, wij hebben deze mensen toen +/- de helft van het aankoopbedrag terug gegeven, hiermij gingen zij akkoord.

De ouders zijn allemaal vrij van HD en ED, dit is ook aan te tonen, de pups zijn met stamboom dus alles alle info is beschikbaar, ook zijn de bloedlijnen goed uitgezocht.

Artrose word altijd gevormd na een operatie, dus ik zie het niet zitten om te gaan betalen, zeker omdat er in het verleden al geld terug gegeven is aan deze mensen.

Het enige voorstel wat ik deze mensen nog wil doen is:
de helft van de medicatie voor 1 jaar betalen (200 Euro)
of een nieuwe pup aanbieden uit een volgend nest voor 3/4 van de normaal prijs (750 Euro)

Is dit een Reele oplossing ?

Of zijn er mensen met betere tips ?

Alvast bedankt,
Marko
Ik vind het al heel netjes dat je uberhaupt hun tegemoet wil komen want in mijn ogen
zou je dat helemaal niet hoeven te doen.
Artrose kan iedere hond krijgen met of geen stamboom.

Had ik ook de fokker aansprakelijk moeten stellen dat ik mijn hond met stamboom heb moeten
laten inslapen omdat ze maag/darmkanker had ?
Nee daar kan ik de fokker niet voor verantwoordelijk stellen.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door Rim69 »

Ik denk dat ze zich hier op beroepen.

http://www.raadvanbeheer.nl/nieuws/nieu ... 7b7d83586/

Ben jij het daar niet mee eens, dan zullen ze dus naar de rechter moeten.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Het enige voorstel wat ik deze mensen nog wil doen is:
de helft van de medicatie voor 1 jaar betalen (200 Euro)
of een nieuwe pup aanbieden uit een volgend nest voor 3/4 van de normaal prijs (750 Euro)


Als het op geen enkele wijze door jou te voorzien was dat dat beest artrose zou krijgen, hoef je je toch niet schuldig te voelen?
Ik zou niets meer aanbieden.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jolijn schreef:Het enige voorstel wat ik deze mensen nog wil doen is:
de helft van de medicatie voor 1 jaar betalen (200 Euro)
of een nieuwe pup aanbieden uit een volgend nest voor 3/4 van de normaal prijs (750 Euro)


Als het op geen enkele wijze door jou te voorzien was dat dat beest artrose zou krijgen, hoef je je toch niet schuldig te voelen?
Ik zou niets meer aanbieden.
Mee eens !

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door ciske »

Netjes , maar nee jij bent niet verantwoordelijk. Net als choco vind ik ook dat je al genoeg hebt gedaan.
Artrose kan elke hond krijgen.
Laatst gewijzigd door ciske op 15 mar 2013 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door tenormin »

Hallo Marko99, ben ook inderdaad de mening toegedaan dat je meer dan voldoende aan je "verplichtingen" hebt voldaan bij de eerste problemen in 2011 (na 16 maanden) n.b. Je aanbod om hen nog eens €200,00 tegemoet te komen is genereus te noemen maar m.i. niet van toepassing meer. Ja, in de wet is een hond ook "een ding, een gebruiksartikel" waar garantie op zit maar in die periode ben je hen al tegemoet gekomen. Na 3 jaar kan er van alles gebeuren, net als met andere "artikelen".

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou Marko, van mij ook een berichtje. En ik ben het met mijn voorgangers eens.

Net als bij mensen kan bij dieren Artrose optreden. Daar kunnen bij mensen de ouders niks aan doen, en bij honden de fokker niet.

Het dier is inmiddels drie jaar oud. Als mensen een dier nemen, nemen zij daarmee ook de verzorging en de bijbehorende kosten op zich, en die kunnen in het geval van ziekte, inderdaad flink oplopen. Maar dat risico moet een koper simpelweg incalculeren bij de aanschaf van een pup. Wil iemand de (medische) kosten niet, dan moet zo iemand simpelweg niet aan een dier beginnen.

Ik vind het niet juist dat jij als fokker tot aan de dood van het dier mee zou moeten betalen aan ziekte en dierenartskosten. Zeker niet als het om ziektes gaat die dieren nu eenmaal kunnen krijgen.

Marko99
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2013 17:09

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door Marko99 »

Hartelijk dank voor Jullie reacties.
Ik hoop dat ik er met de mensen uitkom en dit tot een goed einde voor beide brengen !

Nogmaals mijn dank !

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door ciske »

Succes!

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door Moedt »

Ik vind dat je niets te verwijten valt als je goed hebt gekeken of de ouders geen aandoeningen hebben.
Verder heb je al meer dan genoeg gedaan om de mensne tegemoet te komen.

Het enige wat ik niet snap is het aanbieden van een pup voor een lagere prijs.
Het gaat nu toch over de hond in kwestie en niet over een andere pup?
Ik hoop toch echt dat mensen er ook zijn als hun hond ziek is en dan vind ik het niet passen om een andere pup aan te bieden met korting als compensatie.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door ciske »

Ik hoop toch echt dat mensen er ook zijn als hun hond ziek is en dan vind ik het niet passen om een andere pup aan te bieden met korting als compensatie
Toch komt dat vaker voor dan je denkt, ik vraag mij dan vaak af hoe groot de liefde voor je dier is.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Moedt schreef:Ik vind dat je niets te verwijten valt als je goed hebt gekeken of de ouders geen aandoeningen hebben.
Verder heb je al meer dan genoeg gedaan om de mensne tegemoet te komen.

Het enige wat ik niet snap is het aanbieden van een pup voor een lagere prijs.
Het gaat nu toch over de hond in kwestie en niet over een andere pup?
Ik hoop toch echt dat mensen er ook zijn als hun hond ziek is en dan vind ik het niet passen om een andere pup aan te bieden met korting als compensatie.
Als de ziekte teveel problemen geeft, kan ik me best voorstellen dat je dat niet wilt voor je hond en 'm laat inslapen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Marko99 schreef:Hallo

Ik als fokker zijnde heb in 2010 een nestje honden gefokt,
nu (3 jaar later) melden er zich mensen bij mij dat hun hond Artrose heeft, en ze willen dat ik de medicatie + Therapie ga betalen !.
in 2011, toen de hond ruim 16 maanden was is hij geopereerd aan LPC in zijn voorpoot, wij hebben deze mensen toen +/- de helft van het aankoopbedrag terug gegeven, hiermij gingen zij akkoord.

De ouders zijn allemaal vrij van HD en ED, dit is ook aan te tonen, de pups zijn met stamboom dus alles alle info is beschikbaar, ook zijn de bloedlijnen goed uitgezocht.

Artrose word altijd gevormd na een operatie, dus ik zie het niet zitten om te gaan betalen, zeker omdat er in het verleden al geld terug gegeven is aan deze mensen.

Het enige voorstel wat ik deze mensen nog wil doen is:
de helft van de medicatie voor 1 jaar betalen (200 Euro)
of een nieuwe pup aanbieden uit een volgend nest voor 3/4 van de normaal prijs (750 Euro)

Is dit een Reele oplossing ?

Of zijn er mensen met betere tips ?

Alvast bedankt,
Marko
Dit is een zeer reele oplossing. Sterker nog dit is poeslief (al fokt u waarschijnlijk geen katten :D ) Een levend wezen kan nou eenmaal ziek worden zonder dat u daar wat aan kunt doen. Hoewel er op dieren garantie zit (voor de wet is het gewoon een product) ligt de bewijslast na zoveel tijd bij de koper. Bovendien kun je als hondenbezitter weten dat die beestjes na verloop van tijd kwalen kunnen krijgen. We kunnen hier moeilijk spreken over een defect product.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door ciske »

Ben het met je eens olaf, maar heb moeite met een dier product te noemen.

Marko99
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2013 17:09

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door Marko99 »

Nogmaals dank voor jullie reactie's.
momenteel zit er weinig schot in de zaak...

de mensen stellen zich zeer negatief op en ik denk dat ze het niet tot een goed einde word gebracht.

de aankoopprijs was 1000,- Euro
onkosten die ik als fokker gemaakt heb voor de opvoeding: 400,- Euro (Dierenarts,stamboom,voeding,chippen etc.)
Reeds betaald: 400.00 Euro
blijft over 200.00 Euro.

Ik heb een laatste aanbod gedaan van 200 euro en daarmee klaar.

Helaas willen deze mensen 1000,- euro (Haha), krijgen ze dit niet dan zullen ze het op hun eigen manier oplossen en bij mij langs komen...

de ouders zijn beide HD en ED Vrij (officieel)
de gehele stamboom is HD en ED vrij tot in 3 benodigde generaties
ouderdieren voldoen aan de strengste eisen van nederlandse fokbeleid.

ik zie geen licht in dit probleem.. en weet niet of er hier nog iemand is met sugesties ?
Zo ja ?? dan hoor ik het graag, jullie mening is ook welkom !!!!

Marko

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door ciske »

Helaas willen deze mensen 1000,- euro (Haha), krijgen ze dit niet dan zullen ze het op hun eigen manier oplossen en bij mij langs komen...
Wat ik mij afvraag bij dit soort antwoorden, of die mensen wel van die hond houden.

Jij hebt je dingen gedaan als fokker, zijn ze het er niet mee eens, moeten ze naar de rechtbank.
Blijven ze dreigen , dan moet je aangifte doen, en niet op hun dreigementen ingaan.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ciske schreef:
Helaas willen deze mensen 1000,- euro (Haha), krijgen ze dit niet dan zullen ze het op hun eigen manier oplossen en bij mij langs komen...
Wat ik mij afvraag bij dit soort antwoorden, of die mensen wel van die hond houden.

Jij hebt je dingen gedaan als fokker, zijn ze het er niet mee eens, moeten ze naar de rechtbank.
Blijven ze dreigen , dan moet je aangifte doen, en niet op hun dreigementen ingaan.

Nou dat vraag ik me ook af ciske?
Ze willen puur geld zien....

Vind Ts welwillend,behalve dan nw pup aan bieden :wink: dat werkt op mijn gevoel niet zo,maar misschien gedaan in je reactie...

Bel juridisch loket eens?kijken wat die zeggen over jou positie. Geven eenmalig gratis antwoord en advies...

Succes

Edrick
Berichten: 115
Lid geworden op: 29 jan 2013 12:40

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door Edrick »

rozemarijntje schreef:
Bel juridisch loket eens?kijken wat die zeggen over jou positie. Geven eenmalig gratis antwoord en advies...

Succes
Ook aan ondernemers?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Fokker verantwoordelijk ?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Probeer het eens zou ik zeggen?? Ja heb je...nee kan je krijgen toch???

Gesloten