LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Frontale aanval op de huiskat

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waarom katten niet hetzelfde behandelen als honden? Ik zie persoonlijk het verschil niet, behalve dat mijn hond niet over de schutting klimt en bij de buurman in de tuin gaat schijten.

Maar is het toegestaan de hond te leren de schutting over te klimmen en deze dan lekker vrij buiten te laten rondlopen zonder riem? Nee, dat mag niet. Maar een kat wel, beetje raar toch, zeker aangezien de meeste honden die huisdier zijn beter luisteren naar aanwijzingen dan een kat.

Dus als iemand mijn hond een keer los rond ziet lopen, zeg haar dan dat ze terug naar huis moet, terug die schutting over en dat er eten is. Dat werkt bijna altijd, beest heeft namelijk maar 1 doel in het leven (eten of heel zielig kijken om eten te krijgen). Al mag je natuurlijk ook zelf voor eten zorgen en haar dan terug sturen, daar doe ik niet moeilijk over.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Nijogeth schreef:
27 nov 2019 20:35
Maar is het toegestaan de hond te leren de schutting over te klimmen en deze dan lekker vrij buiten te laten rondlopen zonder riem? Nee, dat mag niet. Maar een kat wel, beetje raar toch, zeker aangezien de meeste honden die huisdier zijn beter luisteren naar aanwijzingen dan een kat.
Dit is wel een beetje naar de bekende weg vragen, toch?

De gevolgen van een aanval van een loslopende hond zijn vele malen groter dan bij een kat. De uitspraak 'dat doet tie anders nooit' is niet voor niets op honden van toepassing.

(en aub, laat er nou niet iemand reageren met vaag anekdotisch bewijs over een overbuurvrouw met een hele grote kat die meer schade kan doen dan haar chihuahua)

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door Theotrucker »

In het Gaia Park in Kerkrade zijn twee welpjes geboren. Leeuwen! Die mogen ook niet los.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door crazyme »

Theotrucker schreef:
27 nov 2019 20:56
In het Gaia Park in Kerkrade zijn twee welpjes geboren. Leeuwen! Die mogen ook niet los.
We laten wolven los, dus waarom die lieve welpjes niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door moederslink »

Zomaar een vraagje: hebben de zogeheten kattenhaters echt een hekel aan de kat of alleen aan het feit dat ze in andermans tuin kunnen sch****?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik denk alleen het laatste. Ik heb geen huisdieren, maar de laatste wel vaak bezoek van een kat die overdag slaapt in mijn tuinstoel onder het afdak tussen de stoelkussens. Ze kijkt wel als ik buiten kom maar blijft liggen. Laat ze maar.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb jaren en jaren een kat gehad die bij alle buren zeer geliefd was en daar ook op bezoek ging en zich liet verwennen. Via hun afdaken in de slaapkamer sprong en dan soms per ongeluk werd ingesloten, waarna wij hem via via weer moesten bevrijden als die buren later niet thuis waren.

Zijn behoeften deed hij thuis.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door Ivo.w »

moederslink schreef:
27 nov 2019 19:24
Een normaal volgevreten huiskat jaagt niet om te eten, het dier kán simpel niet anders, het is puur zijn instinct....
Ook honden zijn (en mensen) zijn van nature jagers. Toch is het heel goed mogelijk om te zorgen dat er niet voor het plezier gejaagd wordt 'omdat het instinct is'. Dat heet opvoeden en zorgen voor voldoende andere uitdagingen en vormen van vermaak. Maar dat kost veel tijd.

Het argument van veel katten-eigenaren om geen hond maar een kat te nemen, is juist 'dat je er nauwelijks werk aan hebt'. Alleen is dat dus feitelijk niet waar. Of althans: niet als je wilt voorkomen dat je kat voor overlast zorgt door zijn natuurlijke instincten te volgen. Besteed dagelijks een goede portie tijd en aandacht aan een kat, en de behoefte om de hele buurt af te struinen zal enorm afnemen. En alleen samen naar buiten gaan geeft je de garantie dat de kat zich niet misdraagt ten nadele van de buurt.

En ja, als een je een HUISdier neemt, ben je wettelijk verplicht om daar goed voor te zorgen. Ook is het een wettelijke verplichting om er voor te zorgen dat je huisdier niet voor overlast bij de omgeving zorgt. Elke betreding van andermans tuin die niet bedoeld is om aan te bellen of een poststuk in de brievenbus te stoppen, kan worden aangemerkt als overlast.

Helaas wordt je in Nederland echter niet serieus genomen als je melding maakt van dergelijke overlast. Ook niet wanneer de overlast structureel is of schade aan de tuin veroorzaakt, door katten die de halve tuin omspitten om hun behoefte te doen. Schade, die op basis van Nederlands recht feitelijk voor rekening van de baasjes zou moeten komen. Het veroorzaken van schade (door de kat) en vervolgens jezelf (baasje) niet bekend maken bij de eigenaar van het beschadigde goed kan in theorie zelfs strafrechtelijk worden vervolgd. De afhandeling van de schade zelf is in principe een civiele kwestie.

Vrijwel alle eigenaren van katten die regelmatig buiten lopen, zijn notoire wetsovertreders.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door berndv »

moederslink schreef:
27 nov 2019 23:06
Zomaar een vraagje: hebben de zogeheten kattenhaters echt een hekel aan de kat of alleen aan het feit dat ze in andermans tuin kunnen sch****?
Ik weet niet of ik onder kattenhaters val, ik heb een gruwelijke hekel aan katten die buiten lopen. Dat gezegd hebbende, hebben we onlangs afscheid genomen van onze 16 jarige kater en hebben we er nog een van 10 jaar oud in huis lopen. Ja, die lopen in huis. Onze jongste kat heeft nog wel eens ruzie met de oh zo lieve buurtkat. Die lieve buurtkat is zelfs zo brutaal om, als de voordeur even open staat omdat ik iets in de garage wil pakken, gewoon mijn huis binnen loopt en op de bedden van de kinderen gaat liggen slapen. Totdat je opeens een vreemde kat in huis ontdekt, of erger nog, als die mijn eigen kat tegen komt. Dan is het oorlog, boel gekrijs van de katten, kinderen allemaal bang, de kleinste zwaar overstuur. Nee leuk hoor, die katten buiten.

Hebben inmiddels al 2 keer de gehele zandbak weg kunnen kieperen. Ondanks dat we een mooie afgedekte zandbak hebben, zitten de kinderen nog wel eens bij de zandbak en sluiten deze niet goed meer af (liggen opsluitbanden op zodat katten de zandbak niet open kunnen drukken). Doordat er dan een opening is, vinden katten dat witte zand toch wel veel fijner om de behoefte in te doen dan dat zwarte zand in mijn tuin.

Dus val ik onder kattenhater? Ik ben van mening van niet. Ik hou van mijn kat(ten). Daarom geef ik ze ook een thuis, lopen ze lekker binnen, zitten lekker bij ons op de bank.

Moneyman
Berichten: 30062
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door Moneyman »

"Kattenhater" is ook echt zo'n woord... :roll:

Ik heb niets met katten, sterker: ik ben er allergisch voor. Maar ik heb ook niets tégen die beesten. Waar ik wél een gruwelijke hekel aan heb, is dat die beesten in mijn tuin schijten en ikzelf of mijn kids weer de poep aan onze handen hebben. Een paar goede bodembedekkers doen gelukkig wonderen, en is nog goed voor de biodiversiteit ook ;)

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
27 nov 2019 23:06
Zomaar een vraagje: hebben de zogeheten kattenhaters echt een hekel aan de kat of alleen aan het feit dat ze in andermans tuin kunnen sch****?
Ik heb absoluut geen hekel aan katten, maar vind het heel vervelend dat ze mijn tuin als kattenbak gebruiken (de buren zeggen: hij doet zijn behoefte alleen thuis hoor), mijn huis binnen lopen als de achterdeur in de zomer open staat en ik mijn ramen beneden niet meer open kan zetten zonder dat er een kat naar binnen springt.
Ik heb altijd vogeltjes gehad en die vlogen zich bijna te pletter tegen de tralies als er weer een kat binnen liep.
Dus als de buren hun katten bij zich houden....👍.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het Toilet?

Als je een hoekje schone losse grond hebt dus geen beton geworden harde laag dan maken ze een kuiltje en dekken het
weer netjes af.... als je dit onder de grote planten en struiken los haalde kregen ze gelijk compost.
Zo simpel is het en alleen in beton straatsteen tuinen moeten ze wel op straat poepen... als er boven staan, even de grond los harken en zelfs in Centrum Amsterdam aan de grachten kun je het zo oplossen!

Als je weet wat katten willen, schone bak of losse grond, kiezen ze voor laatste en als moederpoes netjes is opgevoed hoef je hun kinderen niets meer te leren.... Zorg voor losse grond in je tuin en liefste op voor kinderen moeilijk bereikbare plek onder bomen en struiken... en zandbak, ja, als er tekort is die even afdekken na gebruik!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door berndv »

Komkommertijd schreef:
28 nov 2019 10:30
en zandbak, ja, als er tekort is die even afdekken na gebruik!
Ja, leuk. Vertel dat tegen een peuter.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn kleinkinderen speelde ook in Zandbak en mijn 4 jaren oudere kater ook... moeders zit ernaast...

Maar bij voldoende losse grond, Meneer hield niet van zand tussen nagels en bleef keurig op de rand.
Wel had moeders verteld dat katten van buren minder netjes zijn en 1 jaar oud gingen ze zelf afdekken met stuk zeil doek...

Ook kinderen moeten al jong leren dat hun speelplek geen kattenbak is.

juliomariner
Berichten: 4816
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door juliomariner »

Op straat poepen? dat kreng van de buren schijt op mijn tuinstoelen onder mijn afdak als ik eens vergeet de kussens binnen te leggen.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door Oblomova »

Ik vraag me af of schijtende katten in andermans tuin, zo vaak aangehaald, echt het probleem is, of dat mensen niet te vaak iets te klagen willen hebben over hun buren. Je ziet het ook vaak genoeg bij de rijdende rechter en Frank Visser, dat burenruzies om treitereitjes gaat en weinig over echte problemen. Ook andere dieren (in het wild) schijten in de tuinen van mensen. De natuur en dus ook de tuin, lost dat vanzelf op. De behoefte wordt daar of begraven (en katten doen dat) of lost zich vanzelf op bij een regenbui en dient zelfs als mest. In feite dus een gezonde gang van zaken. Waarom moeten we de natuur verbannen uit ons leven? Omdat we de buren niets gunnen?

M.i. zijn mensen te vaak onhebbelijk naar elkaar toe, dat zich op allerlei manieren uit: jaloezie, roddel, kwaadspreken, pesten, discriminatie, hetzes, machtsvertoon, racisme. En/of dat boosheid/machteloosheid over iets anders moet worden afgereageerd.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door witte angora »

juliomariner schreef:
28 nov 2019 11:44
Op straat poepen? dat kreng van de buren schijt op mijn tuinstoelen onder mijn afdak als ik eens vergeet de kussens binnen te leggen.
:lol: :lol: :lol:

juliomariner
Berichten: 4816
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door juliomariner »

Wat een vooringenomenheid weer. Ik heb een prima relatie met de buren (ondanks de schijtende kat). Ze vinden het ook heel vervelend maar het is een boerderijkat en we wonen buitenaf. Het dier heeft dus overal plaats om zijn behoefte te doen maar nee het moet zo nodig op mijn tuinkussens en in mijn border.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door berndv »

Oblomova schreef:
28 nov 2019 12:01
M.i. zijn mensen te vaak onhebbelijk naar elkaar toe, dat zich op allerlei manieren uit: jaloezie, roddel, kwaadspreken, pesten, discriminatie, hetzes, machtsvertoon, racisme. En/of dat boosheid/machteloosheid over iets anders moet worden afgereageerd.
Het lastige is dat overlast geen meetbaar begrip is. Wat voor de één als normaal wordt beschouwd, is voor de ander storend. Het komt inderdaad vaak bij de rijdende rechter als item terug. En wat daar vaak aangehaald wordt is dat je tot op zeker hoogte bepaalde zaken moet dulden. Meestal zaken die te maken hebben met geluidsoverlast, erfgrens en dergelijke zaken. Katten heb ik nog niet zo vaak voorbij horen komen.

Het is een vorm van overlast die door de meesten mensen geduld wordt. Maar naar mijn mening niet geheel terecht. Waarom moet mijn buurman zijn vijver beschermen tegen katten? Waarom moeten mijn kinderen met stront aan hun vingers terugkomen uit de zandbak in de gezamenlijke speeltuin? Dat moet maar gewoon geduld worden?

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Frontale aanval op de huiskat

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gaat de 'onderzoekers' vooral om de arme vogeltjes. Maar of je katten nu binnen houd of buiten laat, die beesten eten hoe dan ook vlees, of een afgeleide van vlees. Er zullen hoe dan ook dieren dood moeten om katten (en honden!) te voeren.

Dan kun je katten binnen gaan zitten houden, krijg je een nog veel grotere CO2 uitstoot omdat er meer koeien, varkens, paarden en kippen gefokt moeten worden om al die katten eten te geven.

Laat ze maar lekker gaan, ze houden de natuur in evenwicht. Juist het voortdurende verstoren van het natuurlijke evenwicht door de mens veroorzaakt plagen. De meest recente is de eikenprocessierups.

Gesloten