LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] frontline en andere anti vlooien middelen.

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Doeleentje
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mar 2016 12:57

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door Doeleentje »

Dan heb ik een fijne dierenarts.Die hebben nu de actie voor Stronghold.Drie pipetten halen twee betalen.
Deze actie hebben ze ieder jaar.
Ik vind het op z'n zachts gezegd van de pot gerukt dat een dierenarts consult durft te vragen terwijl jezelf
die pipet ook wel in de nek kunt doen.

LolaTommy
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2016 11:05

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door LolaTommy »

Frontline werkt niet meer tegen vlooien. Mensen koop dit niet! Nadat ik braaf mijn katten elke 4 weken met frontline heb behandel zit ik nu met een enorme vlooienuitbraak. Eerder kocht ik vlomiddel bij de DA, frontline kocht ik online. Dat was een domme zet, achteraf. Ik heb dit bij mijn dierenarts gemeld en daar gaven ze aan dat vlooien al lang resistent zijn tegen frontline. De dierenarts heeft me een wel werkend middel meegegeven. Mijn katten komen binnen en buiten en slapen daar ook wel eens onder struiken en bosjes. Overals waar katten slapen, zitten, liggen etc krijg je last van een vlooienuitbraak. De vlo kruipt in kussens, kleden, stro etc en legt daar eitjes. In tegenstelling tot luizen blijven ze NIET op de huid. Let wel: de cocon van de vlo kan wel tot 1 jaar inactief blijven om dan alsnog uit te komen en voor overlast zorgen. Een vlo legt wel tot 100 eitjes per dag. Als je 1 vlo ziet ben je echt al te laat. Bestrijden van vlooien is echt intensief, lastig en je moet veel geduld hebben en een vlooienbeet ook op mens accepteren (bah).
Iedere kat die buitenkomt krijgt vlooien, gegarandeerd. Dus, ja het is troep dat antivlomiddel en ja het is echt nodig om je katten en jezelf gezond te houden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Mijn kat geef ik altijd Bayer Advantage. Maar ik volg het advies van 1 pipet per maand nooit op. In plaats daarvan alleen in de periode april - oktober. En dan 1 keer per 2 maanden in plaats van elke maand. Zo doe je een jaar met een doosje van 4 pipetten.

Toen ik mijn kat echter minstens 3 maanden geen pipetje had gegeven in de zomer: vlooien in huis! Dat probleem was in no time helemaal opgelost na toedienen van een pipetje. Wat er dan gebeurt is het volgende: je kat is een soort magneet voor de vlooien in huis. Maar omdat je Advantage in zijn nek hebt gedaan leggen de vlooien direct het loodje. Vlooienplaag meteen opgelost.

Helaas doodt de werkzame stof in Advantage (Imidacloprid) o.a. bijen. Daarom gebruik ik het zo min mogelijk.

Vlierbloesem
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2016 15:34

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door Vlierbloesem »

moederslink schreef:Ik vind het maar raar dat de kat mee moet om vlooien te constateren.
Heb je dat wel eens gevraagd, waarom dat moet?
Bijna iedere kat die veel buiten komt loopt vlooien op, dat zie je en merk je als baasje., daar hoef je geen DA voor te zijn :wink:
Mijn vorige kat(ten) kwamen zo nu en dan buiten en dan kon ik Stronghold aan de balie kopen.
Mijn 2 jonge poezen van nu bijna 5 , komen amper buiten. Heel, heel soms even .smorgens een half uurtje , kunnen ze ff buiten spelen in de tuin.
Zij hebben nooit vlooien.
De belangenorganisaties van dierenartsen hebben dit zo geregeld. Elk dier moet 1x per jaar gecontroleerd worden door een dierenarts (consult á €20- tot €45-) voordat er op recept Stronghold mag worden voorgeschreven, verkocht, of toegediend. De lobby heeft Europese wetgeving geregeld die ze het monopoly verschaft. Dierenwinkels mogen geen Stronghold verkopen en dierenartsen buiten hun monopoly positie optimaal uit. Daarmee belemmeren de dierenartsen organisaties de normale verzorging van je huisdier. :evil:

Zie hier de wetgeving: http://wetten.overheid.nl/BWBR0032626/2016-03-01

Online kun je Stronghold bijna nergens meer kopen, omdat het erg moeilijk is om een recept te verkrijgen van een dierenarts, zonder dat je ook het middel zelf bij die dierenarts koopt. De winst op het doosje Stronghold willen de meeste dierenartsen beslist niet mislopen.

Als het je lukt een recept van een dierenarts te krijgen, dan is de Stronghold online te koop voor de helft van de prijs die de dierenarts vraagt. Dus heb je nog een dierenarts die wat minder geldbelust is, dan kun je heel veel geld besparen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door moederslink »

Elk dier moet 1x per jaar gecontroleerd worden door een dierenarts (consult á €20- tot €45-) voordat er op recept Stronghold mag worden voorgeschreven, verkocht, of toegediend
Dat lijkt mij wel zinvol en logisch , dus dan krijg je als je op controle bent geweest ook wel Stronghold mee. Van de DA dus zelf en dan betaal je meer.
Maar we hebben het misschien over zo.n 3- 6 pipetjes per jaar , alleen in het voorjaar en de zomer misschien of alleen in de zomer , dus dat zal ook niet in de papieren lopen :D
Online kun je Stronghold bijna nergens meer kopen, omdat het erg moeilijk is om een recept te verkrijgen van een dierenarts , zonder dat je ook het middel zelf bij die dierenarts koopt . De winst op het doosje Stronghold willen de meeste dierenartsen beslist niet mislopen.
Begrijpelijk, toch?
Om alleen de praktijk in te lopen voor een recept Stronghold gaat m dan ook niet worden :wink:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door ciske »

Er zijn nog zat andere anti vlooien middelen.

Vlierbloesem
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2016 15:34

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door Vlierbloesem »

Welke middelen helpen echt?

Vlierbloesem
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2016 15:34

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door Vlierbloesem »

moederslink schreef:
Elk dier moet 1x per jaar gecontroleerd worden door een dierenarts (consult á €20- tot €45-) voordat er op recept Stronghold mag worden voorgeschreven, verkocht, of toegediend
Dat lijkt mij wel zinvol en logisch , dus dan krijg je als je op controle bent geweest ook wel Stronghold mee. Van de DA dus zelf en dan betaal je meer.
Maar we hebben het misschien over zo.n 3- 6 pipetjes per jaar , alleen in het voorjaar en de zomer misschien of alleen in de zomer , dus dat zal ook niet in de papieren lopen :D
Als je het goed doet, dan gebruik je per dier 11 pipetten per jaar. Als je minder gebruikt dan noodzakelijk is, dan kweek je resistente vlooien en is er weer een midddel effectloos.

Het kost dus per kat elk jaar een overbodig consult plus 11 noodzakelijke Stronghold pipetten. Door te bezuinigen op de pipetten omdat je het de dierenarts gunt om veel geld te verdienen aan overbodige handelingen, dien je niet het belang van je huisdier.
moederslink schreef:
Online kun je Stronghold bijna nergens meer kopen, omdat het erg moeilijk is om een recept te verkrijgen van een dierenarts , zonder dat je ook het middel zelf bij die dierenarts koopt . De winst op het doosje Stronghold willen de meeste dierenartsen beslist niet mislopen.
Begrijpelijk, toch?
Om alleen de praktijk in te lopen voor een recept Stronghold gaat m dan ook niet worden :wink:
Begrijpelijk, ja. Elke beroepsgroep heeft een belangenorganisatie. Dierenartsen weten hun financiëel belang wel verzekerd. Dierenartsen die winstmaximalisatie niet als hoogste doel stellen, worden steeds schaarser. Begrijpelijk is het wel, maar niet in het belang van huisdieren.

Als het gaat om het belang van huisdieren, weet dan dat dit niet gelijk opgaat met de belangen van dierenartsen. Lees dit eens: http://www.scarlettini.nl/enten2.htm

Een vraag:
Ga je zelf elk jaar naar de huisarts voor een gezondheidscontrole als je niets mankeert?

Is het zelfs maar mogelijk om als gebruiker van de Nederlandse gezondheidszorg elk jaar weer een bodycheck te laten doen door een arts? Of krijg je dan te horen dat gezondheidszorg er is om ziekten te voorkomen of te genezen.

Waarom is dat voor huisdieren ineens anders?

mh73

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door mh73 »

Lijkt me eerder dat die vlooien resistent worden door het constant gebruik van vlooienmiddelen.

Hier vier huisdieren, vorig jaar voorjaar laatste behandeling omdat er een paar vlooien waren geconstateerd. Tot nu toe geen vlo gezien. Nog nooit een vlooienplaag in huis gehad. Waarom die troep erop doen als het niet nodig is?

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door witte angora »

Vlierbloesem schreef:Welke middelen helpen echt?
Ik heb hier hele goede resultaten met Advantage.

Een half jaar geleden de kat een injectie laten geven, nadeel is dat de vlo eerst moet bijten, maar dan zijn ze wel meteen dood. Dat zou dus vijf of zes maanden moeten werken. Vergeet het maar. Behalve dat ze niet dood gaan, zat het beest ook onder de bulten. Vlooienbeten dus.

Vorige maand weer een pipet Advantage in de nek gedaan, en binnen drie dagen was de kat vrij van vlooien, van wondjes van vlooien, ze zit zich niet meer zo fanatiek te wassen als eerst, en noem maar op.

Je moet er alleen wel specifiek om vragen bij de DA. Kosten zijn ongeveer 20 euro voor 4 stuks.

Verder is het natuurlijk belangrijk liefst iedere dag te stofzuigen. Al doe je het maar wat minder grondig op sommige dagen, alles wat in je stofzuiger zit, is weg.

Dat vlooien resistent kunnen worden klopt inderdaad, dan is het tijd om een ander middel te gebruiken, tot de resistentie voor het eerdere middel weer minder is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door moederslink »

Vlierbloesem schreef: Als je het goed doet, dan gebruik je per dier 11 pipetten per jaar. Als je minder gebruikt dan noodzakelijk is, dan kweek je resistente vlooien en is er weer een midddel effectloos.
Het kost dus per kat elk jaar een overbodig consult plus 11 noodzakelijke Stronghold pipetten .....
Onzin, ik heb mn leven lang al huisdieren en tig katten gehad en nu alleen nog 2 katten.
Ik heb geen 11 pipetten per jaar nodig , lijkt me zeker niet ok voor het dier. Daar moet je wel terughoudend mee zijn.
En 1x per jaar naar de DA is niet overbodig.
Ze hebben toch hun jaarlijkse check/ inentingen nodig ( en er wordt tevens gecontroleerd op vlooien), gebitscontrole, ogen , oren , hart, longen etc.
De poezen mogen alleen .s morgens even buiten spelen , een half uurtje. :D
Ze hebben geen vlooien.
In het verleden woonde ik anders , in een buitengebied , en kwamen mijn katten meer buiten en ja dan zag ik wel eens hier en daar een vlo en dat kostte mij 3- 6 pipetten in de zomer.
Advantage is ook goed spul.
Frontline ligt er al uit , wordt amper nog verkocht.
En verder goed stofzuigen, indien mogelijk iedere dag.
Een bekende kwaal bij katten is allergie voor huisstofmijt. Ze komen onder de korstjes te zitten, lijkt wel schurft en het kan dan ook nog , ten onrechte, worden aangezien voor vlooienbeten.
Ook daarom iedere dag stofzuigen.

Vlierbloesem
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2016 15:34

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door Vlierbloesem »

mh73 schreef: Hier vier huisdieren, vorig jaar voorjaar laatste behandeling omdat er een paar vlooien waren geconstateerd. Tot nu toe geen vlo gezien. Nog nooit een vlooienplaag in huis gehad. Waarom die troep erop doen als het niet nodig is?
Als het niet nodig is, hoef je niets te gebruiken. Maar als je geen vlooien in huis hebt, terwijl je huisdieren buiten wel in contact komen met dieren die vlooien hebben, dan zullen ze vlooien meekrijgen en naar huis nemen. Daarom blijft de behandeling nodig, zolang in jouw omgeving dieren met vlooien rondlopen.
mh73 schreef:Lijkt me eerder dat die vlooien resistent worden door het constant gebruik van vlooienmiddelen.
Het zou fijn zijn, dat je resistentie tegen een vlooienmiddel zou kunnen bestrijden, door geen vlooien bestrijdingsmiddelen te gebruiken. Zo werkt resistentie niet, helaas.

Een bestrijdingsmiddel zoals Stronghold bevat stoffen waar de vlooien niet tegen kunnen. Bij onvoldoende dosering of onderbreking van de behandeling als er nog levende vlooien zijn, dan lopen er vlooien rond die iets van het bestrijdingsmiddel hebben binnen gekregen. Vlooien die niet genoeg kregen om er aan te sterven en zich nog voortplanten.

Dan volgt een generatie vlooien die beter bestand is tegen het middel dat onvoldoende werd toegediend om alle vlooien te doden. Ga je door met steeds te weinig of niet lang genoeg een bestrijdingsmiddel gebruiken, dan kweek je generatie na generatie vlooien die steeds beter bestand zijn tegen het bestrijdingsmiddel. Het resultaat is een vlooienpopulatie in jouw omgeving, die ongevoelig is voor het bestrijdingsmiddel.

Zo zijn vlooien resistent geworden tegen allerlei anti- vlooien middeltjes. Het is best mogelijk dat bij jou in de omgeving andere middelen nog wel werken, die ergens anders niet meer werken. Als bij jou in de buurt vlooien GEEN resistentie hebben opgebouwd tegen een ander middel dat je liever gebruikt, dan is er niets op tegen om dat toe te passen.

Ik begrijp best dat je het niet prettig vindt om een bestrijdingsmiddel voor je huisdier te gebruiken. Maar gebruik het liever helemaal niet, dan een beetje. Want een beetje lost het probleem niet op en maakt het zelfs erger.

Niet alle katten hebben echt last van vlooien en je merkt het misschien niet altijd als het dier vlooien heeft. De vlooien zullen jou niet bijten zolang er katten zijn. Maar veel katten hebben er erg veel last van en dan zul je een oplossing moeten bieden.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is resistentie over het algemeen wel tegen te gaan door bestrijdingsmiddelen een tijd niet te gebruiken. Is met bestrijdingsmiddelen voor de groene sector precies zo. En dan gaat het over het algemeen ook over beestjes waar planten ziek van kunnen worden.

Resistentie voor een bepaald middel is van nature bij een klein deel van de populatie aanwezig. Dat is genetisch zo bepaald. Door bestrijdingsmiddelen te gebruiken zal alleen de resistente groep zich voortplanten (de rest gaat immers dood), tot deze groep net zo groot is als de oorspronkelijke plaag. Stop je met de bestrijdingsmiddelen, dan zullen er opnieuw niet-resistente exemplaren verschijnen, tot uiteindelijk weer de oorspronkelijke verhouding (resistent vs niet-resistent) ongeveer hersteld is. Alleen kunnen hier vele jaren overheen gaan.

Althans, zo heb ik het dus geleerd.

Vlierbloesem
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2016 15:34

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door Vlierbloesem »

moederslink,
Stofzuigen moet wel, om je huis schoon te houden. Maar als er in de omgeving vlooien voorkomen, brengen de huisdieren toch vlooien van andere katten mee. Op een vorig adres hadden mijn katten genoeg aan een vlooienbandje in de zomer. Maar in de omgeving waar ik nu woon, helpt alleen Stronghold. Elk jaar elk dier 11 maanden per jaar 1 pipet per maand.

De jaarlijkse check en inentingen deed ik tot nu toe wel, maar het geeft ze veel stress en het is gebleken dat het eigenlijk niet bevorderlijk is voor hun gezondheid. Het is goed om dieren die je al jaren goed kent zelf regelmatig te onderzoeken. Kun je dat niet, laat het dan de dierenarts doen. Ga ook naar de dierenarts als er iets niet in orde lijkt.

Uit onderzoek blijkt dat katten erg gevoelig zijn voor vaak (jaarlijks) inenten en daar ziek van kunnen worden en zelfs kankergezwellen door ontwikkelen. https://www.avma.org/About/AlliedOrgani ... afstf.aspx

De medische industrie doet onderzoek naar effectiviteit en veiligheid van een vaccin gedurende 1 jaar. Als het 1 jaar voor voldoende dieren werkt, dan wordt het middel toegelaten. Meer is voor de handel niet nodig. Langer onderzoek doen kost meer geld en bevordert de omzet niet. Verder dan 1 jaar gaat het onderzoek van de industrie dus niet en hoe veel jaren een vaccinatie effectief is, blijkt dus niet uit onderzoek van de industrie. Garantie op effectiviteit wordt nooit gegeven, omdat zekerheid hierover niet mogelijk is.

Onafhankelijk veterinair onderzoek heeft uitgewezen dat de gebruikelijke vaccinaties na 6 jaar nog even effectief bleken te zijn. Na publicatie van de onderzoeksresultaten loopt het onderzoek nog steeds door en geen van de onderzochte huisdieren is ziek geworden. De onderzoeker vermoed dat dieren net zoals mensen voor de meeste ziekten aan eenmalige vaccinatie voldoende hebben voor hun hele leven.

Op basis van de medische bevindingen heeft de Amerikaanse instantie voor dierengezondheid de richtlijn voor jaarlijkse vaccinatie van huisdieren gewijzigd in een driejaarlijkse vaccinatie.

Voor meer informatie kun je dit lezen:
http://www.scarlettini.nl/enten2.htm

https://www.avma.org/About/AlliedOrgani ... es99.aspx?

http://maxshouse.com/PreventativeHealth.htm

http://maxshouse.com/vaccines.htm
(Vaccinatieplan van de Cornell University)

mh73

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik had al eens gelezen dat vaccinaties in ieder geval drie jaar werkten bij huisdieren. Waarom krijg ik dan na 9 maanden de uitnodiging voor de volgende enting al op de mat? (Om de kas van de dierenarts te spekken?) :evil:

Maar goed, de poezen worden al jaren niet meer gevaccineerd. Wat begon omdat ze in de praktijk niet meer in het mandje te krijgen waren en het toch vervelend is als je drie maal achter elkaar af moet bellen omdat je de dames niet te pakken krijgt. Ze zijn nooit ziek. Het is zelfs zo dat de door de dierenarts geconstateerde vlooienallergie (kale plekken, jeuk) waardoor één van de dames twee keer per jaar een prik moest krijgen, volkomen verdwenen is sinds ze ruim een jaar ander voer krijgt. Had wellicht toch meer met het voer dan met vlooien te maken. Dierenartsen weten ook niet alles.

De honden moet wel geënt, want ze gaan mee op vakantie naar het buitenland. Ik probeer dat wel te rekken, zodat het in de praktijk eens in de anderhalf jaar is.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door ciske »

mh73 schreef: De honden moet wel geënt, want ze gaan mee op vakantie naar het buitenland. Ik probeer dat wel te rekken, zodat het in de praktijk eens in de anderhalf jaar is.
Ziekte van weil is anders wel belangrijk dat je honden krijgen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door moederslink »

Vers van de pers ___ update :D
Net vanmiddag met 1 vd poesjes nd DA geweest en jawel ze had vlooienbeten :( en allergisch voor vlooien, balen!
Ze kreeg 3 pillen mee van COMFORTIS a € 7.47 per pil = € 22,41 excl BTW 6%
3 maanden lang 1 pil per maand en ze is vlo- vrij .
Meer is niet nodig per jaar , vertelde ze.
Voorheen kreeg ik Stronghold.
Ook kreeg ze haar jaarlijkse coctail / inenting en een chip ( € 23.55 excl BTW 21% )
Ook kreeg ze 1 pilletje wormkuur ( niet onbelangrijk)
ik heb het nagevraagd wb die inentingen:
niesziekte moet ieder jaar , omdat je dat niet 1-2-3 merkt bij een kat i.t.t bij een hond
kattenziekte kan om de 2 jaar, dus 1x per 3 jr .
Vrijdag ga ik met haar tweelingzusje en ik zal eens vragen waarom ze zijn overgestapt naar COMFORTIS .

mh73

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door mh73 »

ciske schreef:
mh73 schreef: De honden moet wel geënt, want ze gaan mee op vakantie naar het buitenland. Ik probeer dat wel te rekken, zodat het in de praktijk eens in de anderhalf jaar is.
Ziekte van weil is anders wel belangrijk dat je honden krijgen.
Maar als die vaccinatie dus 6 jaar meegaat (zoals Vlierbloesem aangeeft, of 3 jaar, zoals ik gelezen heb) dan zijn ze toch beschermd! De dierenarts waar ze nu de entingen hebben gehad zei dat die paar maanden later sowieso niet uitmaakten.

@moederslink
Ik denk ook niet dat een dierenarts zal aangeven dat een vaccinatie langer meegaat. Als de mensen maar eens in de drie jaar komen i.p.v elk jaar scheelt dat toch een bom duiten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door moederslink »

@mh73, dat zou natuurlijk best kunnen.
Mijn vorige dieren kregen alleen als kitten een coctail , daarna nooit meer ( honden wel hoor), en ze zijn gemiddeld 15 jaar geworden.
Wel bestreed ik vlooien, want die poezen hadden soms wel vlooien ( kwamen ook iedere dag veel meer buiten).
Tja waarom ik bij deze zussen het nu wel doe al vanaf hun geboorte? Toch op advies. Andere woonplaats, andere DA.
En deze komen hooguit een half uurtje per dag buiten en nu heeft de ene dus een paar vlooien en ze blijkt allergisch hiervoor te zijn.
Ik weet het niet, deze DA is hartstikke eerlijk en naait me nooit een oor aan en doet geen onnodige onderzoeken en andere dingen. Dat vertrouwen heb ik echt en er is ook gebleken, het is nooit beschaamd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: frontline en andere anti vlooien middelen.

Ongelezen bericht door ciske »

mh73 schreef:
Maar als die vaccinatie dus 6 jaar meegaat (zoals Vlierbloesem aangeeft, of 3 jaar, zoals ik gelezen heb) dan zijn ze toch beschermd! .

Ziekte van weil enting gaat echt geen 6 jaar mee en ook geen 3 jaar, die enting moet je echt elk jaar doen. Tenzij je het risico wil nemen dat je hond ziet gaat worden? Lijkt mij toch niet.

En een paar maanden verschil maakt zeker niks uit , :-)

Gesloten