LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goed kattenvoer????

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door kweenie »

Daarover zijn de meningen sterk verdeeld. En katten zijn heel andere beesten dan honden...

Een van de lastige punten met zelf samengesteld voer is dat het lastig is om een goede, evenwichtige voeding samen te stellen. Anderen zeggen weer dat een kat in de natuur ook geen speciale voeding krijgen. Maar een huiskat leeft niet in de natuur... En kan vaak ook niet de eigen voeding goed 'in de buitenwereld' aanvullen als hij voelt dat er wat ontbreekt. (katten zijn er verdraaid goed in om bij zichzelf na te gaan of ze bv te weinig van een bepaald mineraal binnenkrijgen.)

Je moet bij de keuze voor voer ook kijken naar wat de kat wil. Sommige katten eten het liefst droogvoer, andere liefst blikvoer. Ik denk wel dat het handig is om niet het goedkoopste van het goedkoopste te nemen. Maar het is ook niet zo dat het hoe duurder, hoe beter is.

Overigens kun je veel 'dure' brokken vaak veel goedkoper in en grotere verpakking kopen. Als je kat eenmaal een favoriet heeft, kun je die dus waarschijnlijk ook in een grotere verpakking kopen. Bv RC kun je zo ook voor minder dan 6 euro per kilo kopen. Als je van een zak goedkope supermarktbrokken de helft moet weggooien omdat ze te oud zijn en de kat ze niet meer eet, dan zijn dat bij nader inzien toch wel dure brokken geweest...

marianlaika
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2014 11:20

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door marianlaika »

Bedankt voor je antwoord! wat ik haar nu geef (RC) vind ze heel lekker en ze krijgt smorgens en savonds nog wat vlees (niet rauw nog) en ja katten zijn andere beesten dan honden maar beide wel vlees eters, vandaar dat ik het mij afvroeg wat hier de meningen zijn, overal kom je verschillende antwoorden tegen wat best lastig is ;) immers willen we allemaal het beste voor onze dieren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, de meeste preken voor eigen parochie. Whiskas zal natuurlijk niet snel zeggen dat je hun producten niet moet geven en een site over zelf je eigen kattenvoer maken zal ook niet snel zeggen dat je eigenlijk beter fabrieksvoer kunt geven... Maar de argumenten die geven, kunnen je mogelijk wel helpen bij je eigen beslissing.

Ik vind het zelf soms wel lachwekkend dat sommige mensen tot het uiterste gaan om de kat het gezondste van het gezondste te geven, maar voor zichzelf dan eten uit een pakje maken.

Als je toch twijfelt tussen de standaard fabriekssmurrie en zelf maken, dan zou ik de al eerder genoemde Almo Nature zakjes of blikjes eens proberen. Dat hebben ze op niet veel plekken, maar het is echt heel anders dan standaard voer. Een van onze katten is ziek geweest en wou toen bijna niets meer eten, maar dit ging meteen naar binnen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door bprosman »

en ja katten zijn andere beesten dan honden maar beide wel vlees eters,
Mensen ook en toch koken/braden wij ons rauwe vlees toch "al een tijdje" . Er zal ook nog wel zo iets als evolutie of domesticeren zijn.

http://dap-steenbergen.nl/dierinfo/hond/rauw-vlees/
http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/o ... or-de-hond

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... r/speel/1/

marianlaika
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2014 11:20

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door marianlaika »

Bedankt voor uw mening! meestal koken wij ons vlees ja, maar eten ook rauw...
dieren in het wild eten ook rauw vlees en kunnen ook besmet zijn?

Natuurlijk zijn er genoeg discussie's en meningen te vinden, maar de perfecte manier van voeren is denk ik dan voor iedereen anders.

Nogmaals bedankt voor de antwoorden!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door bprosman »

dieren in het wild eten ook rauw vlees en kunnen ook besmet zijn?
Klopt maar die worden niet geaaid door (kinderen) en poepen niet op een hondenuitlaatplaats.
En als er (andere) dieren door besmet raken en misschien overlijden noemen we dat "de natuur".

marianlaika
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2014 11:20

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door marianlaika »

zit ook een logica in, maar deze tekst kwam ik ook weer tegen...

http://www.diamondfauna.nl/index.php/al ... en-voeding

Mijn honden kregen brok en later ook smuldier, zijn beide oud geworden gelukkig en gezond.

Zoals ook in de tekst staat kan ik mij voorstellen dat graan etc niet goed is wat voornamelijk in brokken zit, er zijn gewoon veel te veel dingen wat wel en niet mag dat je het spoor kwijt raakt, denk dat ieder voor zich/dier moet gaan bekijken wat werkt neem ik aan :)

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door rozemarijntje »


bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door bprosman »

Tot nu toe zie ik alleen maar (commerciele) sites van mensen die hun eigen vlees keuren ... ehhh verkopen. De wetenschappelijke grondslag mis ik nog even.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door kweenie »

Bovendien gaat dat artikel niet over het verschil tussen blikvoer en vers voer, maar over het verschil tussen voer dat alleen uit vlees bestaat en voer waar granen aan is toegevoegd. Aangezien je ook kant en klaar voer hebt wat geen granen en andere rare dingen in zitten, geeft het artikel dus feitelijk geen reden voor barf voeding.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

kweenie schreef:Bovendien gaat dat artikel niet over het verschil tussen blikvoer en vers voer, maar over het verschil tussen voer dat alleen uit vlees bestaat en voer waar granen aan is toegevoegd. Aangezien je ook kant en klaar voer hebt wat geen granen en andere rare dingen in zitten, geeft het artikel dus feitelijk geen reden voor barf voeding.

Ik weet het ook niet( ben geen gebruiker) mijn hond eet hypoallergeen voer dus prijs niks aan :wink:
Maar weet dat hond en kat vriendin dat eten..

Maar weet van da...dat je bv gewoon rauwe biefstuk mag geven...doet vriendin aan kat...en hond!!
Ook ander zuiver rubdvlees,maalt ze dan...dus gedn gehakt ,want staat op 98%rundvlees wat is die andere 2%dan :wink:

Dus ik geef alleen maar door...

marianlaika
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2014 11:20

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door marianlaika »

Van het biefstuk heb ik ook gehoord dat het kan en ook kipfilet aan kat. Blikvoer is bekend met het hoge vocht gehalte en weinig tot geen vlees, vind ik geen volledige maaltijd voor welk dier dan ook (mijn mening)
Natuurlijk verkoopt/prijst iedereen zijn eigen merk aan maar wat is nu echt het beste....brok met hoofd ingrediënt vlees ipv graan of rauw vlees, bv smuldier wat volledig moet zijn en barf?

Een dierenarts heeft mij een keer verteld, het bekende verhaal, hond stamt af van wolf etc etc en graan niet tot slecht kan verteren, dus dat vlees het beste is.terwijl nu mijn eigen dierenarts brok van bekend merk (aansmeert) verkoopt. Is dat puur voor het geld of onwetendheid. "

http://www.vetined.nl/news/73/show

In dit artikel is er onderzoek naar gedaan maar het komt er op neer dat we er nog te weinig van af weten dus zal het een discussie blijven denk ik. Blijf het interessant vinden wat mensen er van zeggen en hun dier geven :)

Er is grote behoefte aan goed gedocumenteerde ervaringen met rauwvlees voeding die bij herhaling blijken te kloppen. Pas dan is die informatie betrouwbaar. Daarnaast is (meer) wetenschappelijke onderbouwing noodzakelijk.

"Het blijkt in de praktijk dat het zeker de moeite waard kan zijn om bij chronische therapie resistente klachten, zoals huidklachten en diarree te overwegen om de patiënt om te zetten naar rauwvlees voeding "

"Over besmettingskansen van rauwvlees weten we nog weinig. Mensen die al jaren rauwvlees voeren aan hun hond of kat zeggen dat ze nog nooit een besmetting gezien hebben. En algemeen melden rauwvlees fans (inclusief dierenartsen), dat het besmettingsgevaar in de praktijk reuze meevalt."



@rozemarijntje: ja dat artikel ken ik ook dank je!

Gesloten