LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goed kattenvoer????

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Zilverspar
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 nov 2008 13:33

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Zilverspar »

Kobus Olienoot schreef:Een kat van 21 is beslist geen uitzondering en die kreten van Pedigree geloof ik net zo min als die van jou.

Jammer voor jou is dat ca. 95% van de mensen met dieren brokken voeren en ook die dieren zijn actief, zijn niet allemaal ziek, hebben een glanzende vacht en ook die vuilnisbak wordt 18 of huiskat kan 23 jaar worden.

En figuren zoals jij slaan een beetje door, weten alles beter, hebben maar één waarheid dat is de hunne, leuteren over de oertijd alsof er niets aan het oerdier verandert is, zijn allemaal ervaringsdeskundig en hebben een beetje een dictatoriale/fundamentalistische inslag.

Succes met je rauwvoer[een tartaarje op zijn tijd is best te doen] en groeten aan tante, de prof en de chemicus. :lol: :lol:
Ik heb nergens beweerd dat een kat van 21 een uitzondering is, goed lezen Kobusje, het geeft alleen aan dat het nog even kan duren eer ze 28 is! Jammer dat je niet inhoudelijk op zaken reageert maar dat is denk ik wel duidelijk waarom je dat niet kunt of wilt. In andere postst van je komt dat naar voren.

En figuren als jij slaan door, vooral met taalgebruik die er niet toe doet en nergens op slaat. Dat blijkt wel uit het feit wat je roept over "mijn tante". Ik snap deze intentie niet zo goed eigenlijk, of is het toch het ongenuanceerde gebrabbel van iemand die niet ontwikkeld is?

Dus het zal mij jeuken wat 95% van de mensen doet (als dat al waar is want hoe komt je aan deze cijfers?), maar jij vraagt om onderbouwing van mijn handelen, die geef ik je vervolgens. Daarna ga je dingen roepen die er niet toe doen en ontwijk je mijn vragen. Ik heb je nog niet gehoord over je standpunt van de troep die er in brokken verwerkt wordt. Of je antwoord over de epileptische aanvallen die zijn verdwenen van 1 van mijn hondjes.

Iedereen moet weten wat ie voert. Wel is wat meer transparantie ten aanzien van brokken prettig maar die zullen leveranciers liever niet geven. Ik heb menig dier op zien knappen na het geven van rauw voedsel. En ik ken veel mensen die het geven.

Have fun met brokjes geven en je hoeft mijn kreten niet te geloven, je doet maar. Ook succes met je kant en klare maaltijdjes :mrgreen: !

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je zo alert bent op toevoegingen in je eigen eten, dan kan ik het mij goed voorstellen dat je dat ook doet bij het eten van je dieren. Andere mensen zijn minder panisch over toevoegingen, zowel in het eigen eten als in het eten van de dieren. Maar in het algemeen letten mensen volgens mij meer op het eten van hun dieren dan op hun eigen eten. Gooien zelf een diepvriespizza in de oven of halen wat bij de snackbar, maar geven hun dier wel een 'uitgebalanceerde' maaltijd.

Een opmerking zoals
Zilverspar schreef:Iedereen moet weten wat ie voert. Wel is wat meer transparantie ten aanzien van brokken prettig maar die zullen leveranciers liever niet geven.
vind ik trouwens enigszins in tegenspraak met
Zilverspar schreef:Laat brokken alsjeblieft staan!!!
Al die chemische troep die er in verwerkt zit, en die gevaarlijke anti-oxidanten. De meest dure brokken zitten vol met bestrijdingsmiddelen.

Dus voer natuurlijk: Carnibest, Bibi, Bandit enz.
Iedereen moet inderdaad zelf weten wat 'ie voert, dus ook brokken is een keuze.

Verder zijn katten en honden twee totaal verschillende diersoorten. Wat voor honden goed is, hoeft voor katten nog niet goed te zijn, en andersom. Als een bepaalde manier van voeren goed is voor een hond zegt dat dus helemaal niet dat een vergelijkbare manier van voeren ook gezond is voor een kat.

Ik zou liever zien dat iemand kant en klare brokken geeft, dan dat iemand met de goede intenties niet goed uitgebalanceerd rauw vlees geeft. Als je barf voeding wilt geven, en dat zelf ook wilt samenstellen, doe dat dan vooral goed. Als je niet de tijd of kennis hebt om een goed samengestelde vleesmaaltijd samen te stellen, koop dan liever kant en klaar, eventueel volgens de barf methodiek.

Susan85
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2010 12:07

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Susan85 »

Ik denk dat het alleen maar goed is dat je je aan het oriënteren bent!!

Zelf krijg ik binnenkort ook een kitten en heb besloten deze Iams te gaan voeren.
Ik heb dit besloten na overleg met de fokker (raskat ;)) en mijn dierenarts. en nee, mijn dierenarts verkoopt alleen veterinaire dierenvoeding en geen 'standaard' voer, dus ook niet het voer dat ik nu ga geven.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je let op je katten. gaat je kat na het overstappen slecht in de vacht zitten of wordt het mager ondanks goed eten, terwijl je dierenarts niks kan vinden. is het slim om van voer te wisselen.

Conclusie: koop iets waar jij je goed bij voelt (en een beetje binnen je budget valt..ik koop daarom ook geen Royal Canin ;)) en hou je kat in de gaten om te kijken hoe ze er op reageert.

Het gaat uiteindelijk om de gezondheid van je kat en niet om het merk! :D

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door lostlovey »

Bezuinigen op voeding vind ik eerlijk gezegd geen goed argument. Maar goed, dat doet er verder weinig toe.

Een ieder moet zelf beslissen wat ze voeren maar vast staat dat rauw gewoon het allerbeste is voor katten (zoals eerder genoemd, een kat is niet te vergelijken met een hond, ook niet qua maag- darmstelsel). Barfen hoeft niet, er is KVV zoals Carnibest, is compleet voer dus je hoeft je geen zorgen te maken over samenstellingen. Bovendien is het goedkoper dan menig brok. Veel voedselallergieen lijken ook veroorzaakt te worden door onnodige ballast die in brokken wordt verwerkt.

Wil men brok voeren, let dan op de samenstelling, liefst geen graan e.d. Hoe hoger het vleesgehalte hoe beter, kijk naar Orijen o.i.d.

Als men brok voert mag men één ding niet uit het oog verliezen. Katten drinken van nature over het algemeen te weinig (van origine woestijndier dus een minimale dorstreflex) en met brok komt er dus nauwelijks vocht binnen. Voer daarom absoluut een goed natvoer bij (een plens water er overheen is ook geen overbodige luxe), beter zou zijn meer natvoer dan brok. Natvoer ook op het vleesgehalte letten, de bekende merken hebben vaak niet meer dan 4% vleesgehalte, de rest is afval waar de kat ook niets aan heeft qua voedingswaarde.

Schaf ook een drinkfontein aan (bijv. een Cat-it), katten drinken hier over het algmeen meer uit dan uit een bakje omdat het beweegt, het blijft beter van smaak omdat het gefilterd wordt en in zomer blijft het lekker koel.

dierenvriend1986
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 apr 2010 11:38
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door dierenvriend1986 »

Onze poes krijgt altijd Prins brokken en Iams brokken dat vind ze gewoon het lekkerst, ze vind het zelfs lekkerder dan zakjes! :lol:

lootjuh
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2010 15:32

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door lootjuh »

Jeetje ja moeilijk wel want je hebt zoveel keus.Toen ik nog noren had gebruikte ik royal canin fit of sensible ,heel soms hills lag er een beetje aan.Voordeel van royal winig vieze luchten in kattenbak ook geen vieze geur uit de bekjes.Alleen aangezien ik nog maar een Noor heb en 2 heilige birmanen die echt super kieskeurig zijn zit ik op pro plan,ook mijn hb kitten eet alleen hills brokjes,pro plan of pro plan nat voer rest vind ze niet lekker voor royal canin kitten mouse kijkt ze na en loopt weg.Bij haar fokster kreeg ze aldi voer,en zei ja waarom duur voer als ze gek op dit zijn?nah ik had zoiets van lees de verpakkingen is?de pro plan vinden ze super lekker hier en ik ga haar dan niet op iets anders zetten en al helemaal niet op aldi.Heb er ervaring mee en echt de vacht word smerig,bakken stinken binnen een dag,nee ik blijf iig bij premiumvoer ,okee je betaald zo n 60/65 euries per zak maar doe je zo lang mee.En ik hoef zelf ook niet elke dag van de snackbar ;) ach ja ik hou het bij proplan :)

Pukkie & Bailey
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2010 09:37

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Pukkie & Bailey »

Pfff wat een adviezen allemaal.
Wij voeren onze twee kitten, van 9 maanden al een paar maanden Franks pro Gold kittenvoer. De samenstelling is als volgt:

Ingrediënten: pluimvee meel, rijst, pluimvee vet, vismeel, maïs, gehydrolyseerd
levers van pluimvee, maïsgluten maaltijd, gehydrolyseerde eiwitten, bietenpulp, gist,
eipoeder, visolie, mineralen en vitaminen, fructo oligo sacchariden
(0,5 min. %), lecithine, choline chloride, tryptofaan.

Met anti-oxidanten (EG additieven).

Is dit goed? Ik ben namelijk al een keer van Smölke afgestapt omdat dit, schijnt, erg slecht voer is, waar niks anders dan vulmiddel in zit. Terwijl me dit wel werd geadviseerd door een dierenwinkel :x ! Hier kom is dus niet meer....

Ze vinden het trouwens wel heerlijk! En het zijn, gezonde actieve beestjes.
Ze krijgen 1x per week als extraatje natvoer. Hiervoor geef ik ze Animonda, dit bestaat eigenlijk alleen maar uit vlees. Een ander voordeel is dat het gezonder is de meeste zakjes natvoer en goedkoper ook, net iets minder dan €1,- per zakje. In het begin gaven we ze Hills maar hier zit meer vlees in en ze smullen er echt van. Bevalt beter dan het natvoer dan Hills!!

Ik ben benieuwd naar jullie meningen over Franks Pro Gold kittenvoer....

melomaan
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 mar 2010 16:19

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door melomaan »

Ik heb nu bijna 14 jaar katten en ze eten gewoon Felix of Tom Poes (goedkoop voer) i.p.v. al die speciale merken (waar je zo'n 4x meer voor betaald). Ze zijn gezond, zien er goed uit en de oudste wordt dit jaar 15 jaar. Ze zijn ook nooit ziek en hebben ook geen last van blaasgruis (heb 3 katers).

AEMLB
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 apr 2010 16:25

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door AEMLB »

Hier kregen ze choice, helaas is dit merk voor katten uit de handel gehaald en zijn wij over gestapt op Hill's. Ze doen het er prima op. Als vlooienmiddel gebruiken wij Stronghold zowel voor de honden als de katten, wij geven het alleen maar eens in de 2 maanden i.p.v. 4 weken. Wij doen dit omdat het een behoorlijk giftig middeltje is en 1 x per 2 maanden is voldoende. Ze krijgen het hier alleen vanaf mei tot en met september de rest van het jaar niet meer. Ze hebben nooit vlooien (zelfs de langharige ragdoll niet) Frontline werkt al jaren niet meer.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Wat is goed kattenvoer?

Ik heb een kattenopvang en ze draaien op C1000 brokjes, de kittens zijn een ander verhaal! Kuipjes van het Kruidvat gaan ze goed op, maar niet teveel, het is altijd letten op het zout gehalte. Mijn oudste kat is ondertussen 17 jaar en nog niet van plan om dood neer te vallen, ze glimt in haar vacht en heeft nog nooit blaas problemen gehad. Ze eet verder graag met de pot mee en ze is dol op sperzieboontjes! Potjes en blikjes zorgen juist voor problemen, Hills is goed hoor, als je de portemonnee wil leeg krijgen.

Voor vlooien knijp ik wat tenen knoflook door hun eten, gaat echt wel goed!
Ik heb momenteel 27 katten in de opvang, geen wormen,geen vlooien, ze eten wat de pot schaft!

Waarom altijd zo duur doen?

Lijkt wel op Olvarit, we laten kinderen kennis maken met smaken! :mrgreen:

AEMLB
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 apr 2010 16:25

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door AEMLB »

Als ik 27 katten zou hebben zou ik ook geen Hill's gebruiken :) maar voor 2 heb ik het er wel voor over. Ik vind dat het goedkope katten en hondenvoer stinkt (zou wel aan mij liggen hoor ;)). Als je het echt goed wil doen moet je rauw voer geven, tegenwoordig is er heel veel te vinden hierover op het internet. Steeds meer fokkers gaan over op BARF omdat er veel te veel onnodige toevoegingen in de huidige brokken zitten. Als ik er tijd en ruimte voor in de vriezer zou hebben zou ik het zeker doen alhoewel ik bang ben dat ik ze dan qua voedingsstoffen tekort zou doen.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Soraya »

Goed voer is als er veel vlees in zit verwerkt. Dit komt dan dichter in de buurt van een goede voeding dan brokken waar weinig vlees in zit verwerkt. Je kunt je dan afvragen wat er dan verder inzit....
Simpelweg, hoe goed zijn geur, smaak en kleurstoffen?

dat een kat er goed uitziet, zegt niks over zijn gezondheid. Op junkfood kunnen wij het ook heel lang goed doen.

Vocht is zeker belangrijk voor de kat, omdat ze uit hun voeding het vocht halen grotendeels. Met alleen brokjes komt een kat niet aan voldoende vocht, en drinkt dit er ook echt niet bij. Dus een goede zacht/natvoer is zeker niet onbelangrijk.

Er zijn ook voldoende versvoeders die compleet zijn, zodat je niet hoeft te barfen. carnibest, bandit, haaksbarf zijn er een paar voorbeelden van.

Met knoflook moet je heel goed weten wat je doet. Het werk wel, maar als je niet weet hoe dit toe te passen, zorgt dit voor bloedarmoede bij katten.

Met goedkoper voer is het in de kattenbak echter wel te merken, want ze poepen dan aanzienlijk meer, omdat ze er minder bruikbare dingen uit hun voeding halen, en er dus nog meer van moeten eten. En dit stinkt ook behoorlijk.
ook kan de ontlasting hier door minder stevig zijn.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Soraya »

Op dit moment gebruik ik Porta feline: Finest senible (de graanvrije versie) en Sannabelle. Beide ook goede merken, met veel vlees erin en weinig extra troep, en een leuke prijs.

melomaan
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 mar 2010 16:19

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door melomaan »

Ik heb eens Gourmet gekocht (met groenten) en toen stonk de ontlasting idd. (een kat is ook een carnivoor en geen omnivoor). Bij Felix en Tom Poes is de ontlasting echter prima en stinkt ook niet. Naast blik hebben ze altijd hardvoer (goed voor de tanden). Bij de inentingen laat ik ze alle drie altijd ff nakijken, maar de dierenarts heeft nog nooit iets kunnen vinden.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Soraya »

Dat een kat aan de buitenkant er goed uit ziet, zegt mij niks meer. Op andere fora lees ik te regelmatig dat katten ziek worden, en dan blijken ze lange tijd op supermarktkattenvoer te hebben gehad.

Met het voer kan je het ook zo zeggen: er zijn voldoende mensen met een slechte levensstijl. En ja ze kunnen er oud mee worden. Maar voldoende mensen krijgen klachten na aanleiding van de leefwijze.
Met een gezonde leefwijze kan je ook eerder doodgaan, maar minder aan de gevolgen van de leefwijze.

De goumet die je in handen had, vind ik zelf nou ook niet je van het.

Meiss
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2010 15:28

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Meiss »

zeefje schreef:Hallo,

Over een paar weken mogen wij eindelijk twee kittens ophalen. Ze krijgen daar op het moment Carocat te eten. Ik weet dat Hills erg goed voer is maar wat is een goedkoper en bijna net zo goed alternatief? Bij de dierenspeciaalzaak raadde ze me Prins Petfoods aan, en dit lijkt mij inderdaad ook een goede voeding.
Zijn er mensen die ervaring hebben met dit merk???
Nee zelf geen ervaringen met dit merk,
echter is er uit onderzoeken van de consumentengids gebleken dat de krokante droge brokken van de C1000 het beste uit de bus komen.

Ik ben toen zelf ook overgestapt op deze brokken, en heb gemerkt dat mijn katjes er veel beter uit zijn gaan zien.
En wat nog leuke bijkomstigheid is: u betaald zich niet scheel aan voeding!

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Soraya »

Helaas is toen in die test niet alle merken mee genomen en zo waren er nog een paar dingen, waardoor de test niet echt "betrouwbaar" is.

Prins is zo al een beter merk om eerlijk te zeggen.

Meiss
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2010 15:28

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Meiss »

Als in een test niet alle merken mee genomen zijn (wat overigens nooit kan) is de test niet meteen "onbetrouwbaar".

wieksel
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2007 15:54

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door wieksel »

100 mensen, 100 reacties. Ik snap dat je je als nieuwe kattenbezitter graag orienteert op voer, dit heb ik ook gedaan. Ik geef ze zelf al tijden Royal Canin, en daar doen ze het prima op.

Er zullen tig merken zijn die vergelijkbaar zijn. Whiskas is een persoonlijke afrader, de dieren gaan er m.i. van stinken. Algemene stelregel, katten zijn vleeseters, dus niet teveel graan etc in voer is sowieso goed. Als je de katten krijgt raad ik je aan om eerst hun huidige voer te gebruiken, en stapsgewijs over te stappen naar een merk waar jij je goed bij voelt. Op een eshop als Zooplus kan je zien wat veelgebruikte merken zijn, en zie je reacties van mensen.

Phantomlover
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:44

Re: Goed kattenvoer????

Ongelezen bericht door Phantomlover »

Ik heb goede ervaringen met de meeste soorten kattenvoer.
Mijn kat is helmaal verslaafd aan Purina One zelfs zijn favoriet Perfect Fit is niet goed meer.....

Ik denk dat je beter naar je geld kan kijken en wat de kat graag eet.
Kijk even of het voer geschikt is voor jou kat.
Dierenwinkels houden prachtige verhaaltjes op om maar te verkopen!

Gesloten