LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door -margriet- »

Hi,

Nu dan even zonder dollen.... Men gaat nog steeds uit dat vogels "opgehokt" moeten worden ... het virus is inmiddels al in Duitsland aanbeland.

Een beetje googlen leert mij dat grote katachtigen jaren terug al slachtoffer waren van het H5N1-virus.

Ik hoor nog niemand over de andere dieren. Stel dat het in Nederland wordt geconstateerd.. hoe gaan jullie om met jullie huisdieren?

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door bitchy »

dus toch de poezen binnen houden margriet?
ik begrijp niet dat ze met dat inenten van hobbydieren zo moeilijk doen.

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door -margriet- »

Maar inderdaad, je hoort weinig over de kwalijkheid bij andere dieren, terwijl er dus tóch zo door de jaren heen diverse andere diersoorten besmet zijn geraakt (varkens, poema's enz.). Meestal door het eten van besmet gevogelte.

Lopen de andere dieren die buiten vertoeven nu géén risico meer (vogels vangen, en inderdaad, wat nu met de gezelschapsdieren?)

Ik vind het nogal schimmig allemaal :( Zolang ik dan geen duidelijkheid hoor, denk ik erover de katten binnen te houden (nu nog niet, maar als het écht dichtbij geconstateerd wordt (Nederland zelf, of belgische grens).

Jullie? Weet iemand meer hierover?

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door bitchy »

vanaf morgen moet het pluimvee toch al binnen zijn?

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door -margriet- »

ja, maar hoe zit het met dan met de verspreiding onder andere dieren die wél vrij buiten lopen?

Denk dan inderdaad aan een kat die een vogel vangt? :(

rebbel
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door rebbel »

Op geen stijl las ik dat het nu schijnbaar ook in Nederland is. :shock:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Mijn kat was toch altijd al binnen en de hond eet geen kip. Volgens de radio is het alleen gevaarlijk bij intensief contact met pluimvee en dat houdt in dat je zo ongeveer met een kip naar bed moet gaan om besmettingsgevaar te hebben.

Eerlijk gezegd denk ik dat het allemaal een beetje overdreven wordt en dat mensen onnodig angst aangejaagd wordt.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door S. »

Of gebagatelliseerd om de meute kalm te houden.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door bitchy »

dat geloof ik eerder.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Hoe triest ook maar welgeteld wereldwijd ca. 30 slachtoffers van de vogelgriep en alleen al vandaag 1500 slachtoffers ergens in Verweggistan door een aardverschuiving. Dus waar hebben we het over :x

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door bitchy »

over de vogelgriep reintje :roll:

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Bitchy jij ook al van de partij: "Eigen belang eerst" :x Valt me een beetje tegen :cry:

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Het komt wel dichterbij, ja, maar volgens mij waait het allemaal wel over.

In Turkije is het weken geleden al geconstateerd en ik heb niets gehoord over een massale sterfte onder de Turken.



Alles komt goed...

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door bitchy »

:lol: reintje, niet huilen, je weet toch dat ik me het leed buiten nederland net zo hard, zo niet harder aantrek....dat je dat nou weer vergeten bent... :(

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door -margriet- »

ja, ik zou die vergelijking ook niet willen maken...

Mijn doel was, ... wat te doen als het wél hier in de buurt komt: Katten binnen? Of maakt dat niet uit?

En voor jezelf? (het is overdraagbaar van vogels op mensen, niet van mensen onderling en ook niet van mens naar vogel).
??

Tuurlijk !!! zo'n aardverschuiving, de slachtoffers in Darfur, Pakistan enzovoorts is vreeeeslijk! Dát wilde ik géénszins op de achtergrond duwen :roll:

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door bitchy »

in onze krant van vandaag staat dat poezen idd besmet kunnen worden als ze een zieke vogel vangen. ze onderzoeken of ze misschien ook binnen gehouden moeten worden.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Nou mijn poes zit altijd al binnen[zeker met dit weer] :lol: :lol: :lol:

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door Marieta »

Honden schijnen er weer niet gevoelig voor te zijn.Ik ben benieuwd wat we dalijk in de asiels mee gaan maken met katten.
Er is ook al gezegd dat ze de vogelgriep niet uit kunnen roeien. Maar ook daar maak me niet TE veel zorgen over want dan zullen ze wel weer met een enting aankomen ontwikkeld tegen de vogelgriep.
Maar een prettig idee is het allemaal niet hoor.

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door Marieta »

Hier het stukje van de telegraaf:

Kat vatbaar voor vogelgriep
door een onzer verslaggeefsters AMSTERDAM
AMSTERDAM - Katten kunnen waarschijnlijk ook besmet raken met het H5N1-virus, maar er is absoluut geen reden om in paniek de huisdieren binnen te houden.


Veel dierenbezitters vragen zich vertwijfeld af of ook zij maatregelen moeten nemen nu de vogelgriep steeds dichterbij komt. Bij intensief contact met zieke vogels is de ziekte immers overdraagbaar op mensen, maar hoe zit het dan met hun huisdieren? "Er is bij tijgers in Azië de ziekte vastgesteld, dus katachtigen zijn er gevoelig voor. Maar zoals we nu geconstateerd hebben komt de besmetting alleen voor bij het rauw eten van besmet vlees", legt virologe Marion Koopmans van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu uit.

Honden lijken niet gevoelig voor de ziekte te zijn, maar bijvoorbeeld varkens zijn wel weer vatbaar voor de influenzavirussen. "In Nederland is de ziekte nog niet geconstateerd en zelfs als dat wel het geval zou zijn achten wij de kans heel klein dat katten of andere dieren er massaal ziek van worden. Voor pluimvee is het virus veel besmettelijker." Kattenbezitters hoeven, volgens haar, dan ook zeker niet meteen naar de dierenarts te rennen als hun geliefde huisdier met een dode vogel in zijn bek binnenwandelt.

Ophok-leed

Hobbydierhouders trekken ondertussen massaal bij het ministerie van Landbouw aan de bel dat de ophokplicht voor hun dieren pure mishandeling is. De Nederlandse Bond van Hoender-, Dwerghoender-, Sier- en Watervogelhouders (NHDB) wil een slachtvergoeding. De NHDB vindt direct afmaken namelijk aanzienlijk minder leed veroorzaken dan het opvolgen van de afschermmaatregel.

" Met de vogelpest in 2003 werd van de ophokmaatregel voor bepaalde watervogels afgezien, omdat het enorm veel dierenleed veroorzaakt. Deze vogels kunnen niet zonder water", aldus voorzitter Franc Beekmans van de NHDB. Een woordvoerder van het ministerie van Landbouw benadrukt dat alleen afschermen van de dieren ook voldoende is. "De vogels mogen inderdaad geen contact hebben met oppervlaktewater, maar een afdekking boven en gaas om hun leefruimte heen is voldoende."

klaasvd
Berichten: 160
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:27

Re: H5N1 - virus komt wel dichtbij ?

Ongelezen bericht door klaasvd »

Er is altijd wel een ramp/gebeurtenis die erger is reintje, als we op die toer gaan kunnen we wel ophouden.

Maar tis toch allemaal een grote onzin, dat je pluimvee bedrijven en mensen met veel pluimvee als hobby dieren laat ophokken, kan ik inkomen.
Maar die 10 kippen hier, of daar is onzin. Kijk op de Grote Markt in Groningen met alle duiven daar, nog niet te spreken van de vogels hier om het huis.

EN inenten kan wel, maar dan mag je niet meer exporteren

Gesloten