LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als je liefhebbers vervangt door eigenaren, en haters door "niet-eigenaren", klopt het gedeeltelijk. De eigenaren betalen immers ook ten eigen voordele (de financiën van hun gemeente).

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door gosewijn »

Nee wij betalen Meer.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Daarom schreef ik ook gedeeltelijk. Maar er is toch ook een grondslag voor?

De een betaalt ook meer WOZ-heffing dan de ander. Een huis is een huis, waarom moet die belasting gebaseerd op een (fictieve) taxatiewaarde? Waarom niet een bedrag gebaseerd alleen op grondoppervlak, vloeroppervlak, gevelbreedte, of zo?
Omdat het in de wet staat, daarom.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door BL2 »

Ben gewoon voor handhaving van de hondenbelasting, maar dan een vast bedrag in ELKE gemeente van bv E 100,- per hond.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door gosewijn »

In de wet staat ,dat een gemeente honden belasting mag heffen , maar hoeft niet . In mijn gemeente hebben wij dat niet , even terug lezen en je weet de reden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik ben er op tegen hoewel ik geen hond heb en dus ook geen belanghebbende ben.
Sinds de poepzakjes bestaan zie ik toch écht minder hondenpoep op straat .
Handhaving is en blijft ( zoals bij zoveel ) het heikele punt.
Als ik een heterdaadje zie en het wordt niet opgeruimd zal ik er wat van zeggen.
En dat de verschillen in diverse gemeenten zó groot zijn vind ik absurd.
En vooralsnog moeten idd de goeden onder de kwaden lijden.
( zoals met zovéél ...) .

Vroeger zag je die stoeptegels met " hond in de goot " ...ik zie ze niet meer.
Zelf heb ik nu geen hond meer maar wél 2 poezen die .smorgens 1 uurtje mogen buitenspelen en daarna komen ze binnen en gaan binnen op de bak...braaf hè ☺.

Ik heb soms wél stoute katers in mijn tuin die soms iets achterlaten , maar ze begraven het ook weer netjes in de aarde....👍 en ik vind het niet zo.n punt.

Als het een melkkoetje voor de Gemeente is , zou deze oude wet , wat mij betreft , wel eens herzien mogen worden .

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door Erthanax »

gosewijn schreef:
16 okt 2019 23:28
In de wet staat ,dat een gemeente honden belasting mag heffen , maar hoeft niet . In mijn gemeente hebben wij dat niet , even terug lezen en je weet de reden.
Dat was het dreigement van paardenbelasting toch? Dan hebben die raadsleden zich aardig laten beetnemen, of ze vonden hondenbelasting bij nader inzien oneerlijk.

En inderdaad, een gemeente kán hondenbelasting instellen, maar het hoeft niet. Dus de ene gemeente heft, een andere niet. Kennelijk vindt de ene raad het nodig, een andere niet.

Ik kan er werkelijk niet mee zitten. Ik heb bijna 30 jaar honden en katten gehad, en ook hondenbelasting betaald. Nou en? En als het afgeschaft wordt, vind ik het ook goed, dan betaal ik wel iets meer WOZ -- als mijn huidige gemeente tenminste hondenbelasting heft, dat weet ik niet eens.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door berndv »

reggie2 schreef:
16 okt 2019 17:48
Het woord zegt al genoeg, "hondenbelasting" dan is het ook om te gebruiken voor de honden.
Maar waarom? Zoals ik al aangaf is een belasting op ... niet om te gebruiken voor ...

Inkomstenbelasting? Vermogensbelasting? BTW? Energiebelasting? Allemaal vormen van belasting, allemaal vormen die gebruikt worden voor algemeen goed. Daar is belasting ook voor, dat is de inkomstenbron van de overheid, te gebruiken door de overheid.

En ja, van mij mag het afgeschaft worden hoor. Van mij mag er ook een kattenbelasting komen(als de gemeentewet wordt aangepast).

mh73

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door mh73 »

Honden kosten de gemeente geld. Er zijn uitlaatstroken aangelegd, de poepzuiger zuigt die af en toe schoon. Daarvoor wil ik best betalen. Wat zal dat kosten? 20, 30, hooguit 40 euro per hond? Breng dat dan in rekening en verdeel de rest van het bedrag over alle inwoners.

Ongeveer 1 op de 5 á 6 huishoudens heeft een hond/meerdere honden. Ik zie werkelijk geen reden om dat deel van de hondenbelasting, dat gewoon in de algemene pot gaat, niet te verdelen over alle huishoudens. Zo zal men dat toch ook gedaan hebben in de gemeentes waar het is afgeschaft?

Verder ziet men blijkbaar alleen de nadelen van honden. In de eerste plaats ligt er meer afval op straat dan hondedrollen. Lopen met de hond is goed voor de gezondheid. Ik loop elke dag een uur/anderhalf uur met de honden. Tijdens die wandelingen zie ik van alles in de wijk. Dode eenden, illegaal gedumpt afval, achterstallig groenonderhoud, kapotte bruggetjes, missende stoeptegels. Ik meld het braaf aan de gemeente.
Plus dat het geblaf van de honden een keer inbrekers heeft weggejaagd. Grote golden retriever, hele zware blaf. Dat hij ze waarschijnlijk had aangewezen waar het tafelzilver lag, konden ze niet weten natuurlijk 🤣

larooy
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mar 2007 12:02

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door larooy »

Ik woon gemeente Terneuzen maar niet in de stad. Ik woon in een dorp van gemeente Terneuzen waar geen honden uitlaatstroken, -veldjes, poep-zak-prullenbakjes en -poepzuigers zijn. Rondom is poldergebied waar altijd wel poep of klei ligt.
Waarom mag zo'n gemeente dan toch honden belasting heffen, voor 2020 is dit 72 euro per jaar.
Wat ik nog het meest oneerlijk vind is dat er niet eens onderscheid gemaakt wordt met een kleine hond en een grote hond.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Dorp elders?
Als eenmaal aangemeld weten ze het maar controleren ze ook?

Verder is een halsband met adres van je schoonmoeder die in belastingvrije gemeente woonde vaak misbruikt.
Net als elke toerist die op visite komt niets hoefde te betalen.
Het was voor iedere inwoners en ja, ook katten zijn overal gratis.

Mijn Advies; Neem een Zeehond, mag je zonder lijn uitlaten en lekker mee zwemmen, in de winter een surf pakje aandoen.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door luna01 »

Sorry, heb alleen de eerste reacties een beetje gelezen en het vergelijk met katten vind ik maar al te grappig.

Ben in het bezit van 2 katten, of is het nu andersom ? Maakt niet uit. Persoonlijk ben ik ook voor de afschaffing van hondenbelasting. Een hond is geen kat, dat is een compleet ander diersoort, heeft veel meer aandacht en zorg nodig. Ik vind het zelfs schandalig om daar ook nog belasting voor te moeten betalen, als je bekijkt wat voer en alles andere kost. Die dieren moeten er 3 x daags uit en als het goed is niet alleen om te poepen. Schaf die belasting alsjeblieft af, dit is al in het hondenvoer verwerkt. Daarbij zal je zien dat er veel minder drollen op straat te vinden zijn, want immers, je betaald er nu toch voor ? Ik vind het gewoon zielig, die dieren komen eruit, ze moeten de behoefde ophouden tot er een legale plek is. Dat kan niet altijd, zonder belasting worden de drolletjes veel eerder opgeschept en rechtmatig in de ton gegooid. Daarbij krijg je ook nog nog dit kat en honden gedoe. Katten niet en honden wel ? Ja ben ik het mee eens. Maar mijn katten hebben een kattenbak, zullen daar ook naar toe gaan als zijn de behoefde kwijt moeten. Daar betaal ik voor en kom dan per jaar ook op het zelfde bedrag als hondenbelasting. En toch hoef ik niemand uit te laten en heb er veel minder werk mee als een hondenbezitter. Ja de bakken schoonmaken en intussen nog de belasting voor die container. Hondenbelasting is belachelijk, mag weg.

Punt.

HFMREULING
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 okt 2017 16:19
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door HFMREULING »

Het aandeel aan hondenbelasting in de gemeentekas vloeit is amper maar 1% van de gemeente begroting. Soms kan men daarvoor amper maar 1 controleur daar van zijn salaris van betalen, laat staan overal gelijke voorzieningen treffen waar de hondenbezitters profijt van hebben. ( Uitlaatplaatsen waar de honden eens lekker met elkaar kunnen spelen zonder aan de lijn te moeten!) Bovendien zijn honden onze bewakers en voelen soms feilloos aan wanneer het met iemand niet goed gaat. Dan nog is het een discriminerende belasting, want de elite paarden mogen blijkbaar overal op straat schijten en hoeven geen belasting te betalen. :x

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door Moneyman »

HFMREULING schreef:
03 jan 2021 11:27
Dan nog is het een discriminerende belasting, want de elite paarden mogen blijkbaar overal op straat schijten en hoeven geen belasting te betalen. :x
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik trap nooit in een hoop paardenmest. Helaas wel veel te vaak in een hondendrol. Qua overlast en kosten dus onvergelijkbaar. En dus ook niet discriminatoir.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door Brahms »

Daarom is er ook geen kattenbelasting, ook nog nooit in getrapt.
Behalve dan als ik hier op ons landgoed bezig ben, denk ik, hè weer een kiezelstenen, even oprapen.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door WZZ »

Ik vind eigenlijk dat ik mede op grond van het betalen van hondenbelasting recht er op heb dat bij het aangelijnd uitlaten van mijn hond(je) deze tegen loslopende katten wordt beschermd door handhavers. Loslopende katten die geen meter opzij gaan maar in plaats daarvan mijn hond soms aanvallen. Nu ben ik genoodzaakt die katten zelf letterlijk weg te schoppen.
Ik snap het onzinnige van mijn wens maar wil hiermee wel zeggen dat veel katten (dwz hun eigenaren) minstens zoveel overlast veroorzaken als honden.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gewoon hondenbelasting afschaffen en dan laten we onze honden poepen waar ook de katten poepen, bij de buren in de tuin.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Inderdaad afschaffen, honden voorzien van een nummerplaat en honden die de fout ingaan bekeuren. Hiervoor free lance boa's aanstellen op basis van no cure no pay

Gesloten