LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hondevoer!!

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door petty1950 »

Dat mag zeker weleens vermeld worden! Toch een voorbeeld van goede service!
Hier bij de Vomar werkt ene Marcel die na maanden vergeefs rondbellen (van mij) aanbood om speciaal voor mij steeds extra dozen te bestellen zodat ik 1xp.w. mijn voorraadje op kon halen ipv steeds mis te grijpen. Aardige vent!

Maar het blijft toch een gedoe en bovendien heeft mijn ene hond net iets te weinig aan die 400 gram (eet 2x 500gram) en wilde ik graag naast de pens-compleet de vlees-compleet bij gaan geven. Dat wordt niet via de winkel verkocht.
Via Dogshape kan dat wel. En in 500gr porties voor dezelfde prijs.
Vrijdag wordt mijn voorraad thuisbezorgt dus ik ben in sneltreinvaart m,n vriezer aan het leegeten :wink:

pechie
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2007 16:42

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door pechie »

je kunt toch op de verpakking kijken welke voedingsstoffen in het voer zitten en bij de dierenarts kun je wel een lijst krijgen waar op staat wat een hond van welke leeftijd en conditie nodig heeft per dag. Zo kun je zelf controleren of je hond goede voeding krijgt.

rogman
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2007 14:00

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door rogman »

PROBEER EENS DIEPVRIES VOER NATUURLIJK EN GEEN ROTZOOI TOEGEVOEGD,WAT WEL MET BROKJES GEBEURT.
GOEDE MERKEN ZIJN:DUCK EN ENERGIQUE.
ZELF GEBRUIK IK DEZE MERKEN OOK.
HET BEVALT MIJ ZEER GOED EN MIJN 5 LEONBERGERS OOK.
ER GAAT NIKS BOVEN ECHT VLEES. :mrgreen:

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 30 Mei 2007 14:27 door rogman

PROBEER EENS DIEPVRIES VOER NATUURLIJK EN GEEN ROTZOOI TOEGEVOEGD,WAT WEL MET BROKJES GEBEURT.
GOEDE MERKEN ZIJN:DUCK EN ENERGIQUE.
ZELF GEBRUIK IK DEZE MERKEN OOK.
HET BEVALT MIJ ZEER GOED EN MIJN 5 LEONBERGERS OOK.
ER GAAT NIKS BOVEN ECHT VLEES.


Hoe is de smaak dan en eet je je bak ook helemaal leeg.
Heb toch liever een bal gehakt
Geintje hoor dus niet boos worden. :wink:
Over die merken van jou hoor ik zowel negatieve
als positieve geluiden.dus volgens mij blijft het moeilijk
kiezen.De hond vind alles lekker want zijn bak is bij
alle vleesmerken schoon leeg.

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door petty1950 »

Lekker biefstukkie voor mij graag , geen ballen svp 8)

Ik voer ook geen brokken meer. Alleen compleet vers voer dus met af en toe ,n kippenekkie en ,n lap pens voor de tandjes EN de aanblik van mijn buuf (met Sjiwie en dure minibrokjes van de d.a.)die dit vreetfeest afschuwelijk vind :lol:
Mijn jongste reu wandelt nl graag door de kamer met z,n ''prooi'' en ik hoop dan altijd stiekum dat ie haar een stukje glibberig-goors aanbied :twisted: Helaas...tis ,n hebbert-houwert maar ik blijf hopen :mrgreen:

On-topic....
Ik heb redelijk wat merken uitgeprobeert waaronder de bovengenoemde Duck en Energique, ook Carnibest Bibi AHV Rodi en Smuldier. Bij de laatste ben ik blijven hangen omdat dit gewoon het goedkoopste is en mijn honden het er prima op doen.
Op de andere merken overigens ook hoor, behalve op Duck omdat daar in verhouding veel granen inzitten en veel honden waaronder de mijne daar niet goed op reageren.
Mijn simpele advies.....assie ,t goed d,r op doet....doe jij ut goed :wink:

jiping

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door jiping »

Was kip niet gevaarlijk om aan je hond te geven vanwege splinterende botten?
Of een nek niet?

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door petty1950 »

Dat is een helaas verstokt fabeltje. De wilde familie van onze huishond eet uitsluitend rauwe botten. Ook van gevogelte dus :wink:
Het maagzuur van honden heeft een andere samenstelling dan dat van ons en is uitermate geschikt om oa botjes prima te verteren.

Botten, dus ook die van kip worden pas gevaarlijk als ze gekookt worden omdat ze dan pas de beruchte vlijmscherpe splinters opleveren.(Evenals andere gekookte/verhitte/gerookte ! botten)
Ongekookt zijn juist de zachte botjes van kippennekken uitermate geschikt voor beginners. Ik heb zelf ,n nogal gulzig typ erbij dus die krijgt ze uit de hand zodat ,t niet hap-slik-weg is.
Ook Salmonella is voor de hond geen probleem aangezien het maagzuur de bacterie onschadelijk maakt.
Mijn oudste hond is overigens 9 en heeft in zijn brokkentijd een maagtorsie, maag/darmbloeding en diverse fikse ontstekingen/diarree overleefd.
Dat hij de laatste jaren niets van dit alles meer gehad heeft zegt voor mij ,mocht ik nog twijfelen,voldoende over wat voor hem wel/niet gezond is :wink:

Handige link : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door bot321 »

Nou petty 1950 je weet tenminste waar je het over hebt,
denk dat je niet over een nacht ijs gaat.
Heb mijn hond inmiddels Rodi en Smuldier samen gegeven
en het gaat prima.Hoef niet op de centjes te letten dus wil
het beste voor de hond en he scheelt mij toch de helft.
Wil niet zeggen dat ik rijk ben voor een AOWer maar kan
me redden maar wil niet bezuinigen op mijn hond want
dan eet ik maar geen vlees meer :wink:

MaF
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jul 2007 14:28

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door MaF »

Ik heb de hele discussie zitten lezen en alle standaard argumenten weer voorbij zien komen. Ik kan het niet laten om te reageren. Discussie is eigenlijk niet nodig, denk gewoon logisch na.

- Het is namelijk eigenlijk ontzettend logisch als je er even over nadenkt, dat een brok niet zo gezond kan zijn. De inhoud van blikvoer bijvoorbeeld. Analyseer het eens. Het is water met een vleessmaak. Dure manier om water te kopen! Over de inhoud van brokken is al ingegaan, wat er allemaal in zit wat niet gezond is. Daar zal ik niet over beginnen. Maar die informatie is volgens mij ook niet eens nodig om in te zien dat brokken niet gezond kunnen zijn. Hoe kan nou in godsnaam in een zo'n klein dingetje, wat zo is bewerkt (dat kan je alleen al concluderen uit de houdbaarheidsdatum, want verse produkten bederven nou eenmaal sneller...wat is hier dan mee gebeurd dat het niet zo is...dat kan niet gezond zijn....denk aan je eigen eten), gezond zijn? Er zitten natuurlijk stoffen in die de hond nodig heeft en waar de hond op kan leven, zo zijn de brokken wel gemaakt, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Eten waar je op kan leven is anders dan eten dat ook gezond is. En dat er kleur-, geur- en smaakstoffen in zitten om het aantrekkelijk te maken, daar snappen we allemaal wel van dat het niet gezond kan zijn. En waarom moet het aantrekkelijk gemaakt worden? Dat hoef je met een vleesbot of een lap pens echt niet te doen, dat gaat erin als koek!

- Het is geen argument om te zeggen: "ik had een hond of ik ken iemand die een hond had die heel oud is geworden op goedkope brokken". Er zijn ook mensen die gezond blijven ondanks dat ze vooral fast food eten. Dat kan, die bestaan. Maar toch weten we dat fast food geen gezond eten is en mensen die nadenken over hun eten zullen dan ook niet alleen fast food nuttigen, maar ook enigszins hun best doen om wat gezondere dingen naar binnen te werken. Zo zie ik het ook wat brokken betreft. Een hond kan het er prima op doen, natuurlijk, maar als je eenmaal door hebt dat het minder goed voer is dan vers, wil je je hond toch ook gezonder eten voorschotelen? Even goed als een hond die het goed doet op brokken, kan een hond die BARF eet natuurlijk ook kwalen krijgen. Maar dan maak ik weer een vergelijking met de mens, een gezond etend, sportief mens, die toch ziek wordt. Maar zulke gevallen zijn voor ons ook geen reden om dan maar alleen maar snacks te gaan eten, dan blijven we toch ook gewoon ons best doen om gezond te eten? Voedsel doet niet alles, maar is wel ontzettend van belang.

- Er komen tegenwoordig meer en meer ziektes voor bij onze honden en katten dan vroeger. Ik kan geen directe link leggen tussen dit feit en brokken, dat weet ik, geen bewijs. Maar vroeger aten de honden geen brokken, nu wel. Vroeger aten de honden mee uit de pot en ze kregen ook vaker een stuk vlees (dat was zo logisch, dat at een hond). En zelfs uit de pot mee eten is volgens mij gezonder dan brokken. Maar waarom was het vroeger zo logisch dat een hond wel dat soort dingen (vlees) at en nu niet meer???

- Mijn standpunt is nu wel duidelijk. Ik voer mijn hond ook BARF, tot volle tevredenheid. Mijn hond deed het ook goed op brokken, niks aan de hand. Maar nadat ik de overstap had gemaakt naar BARF deed mijn hond het zowaar nog beter. Net zoals het voorbeeld van Rasje34 in dit topic. Bij mijn hond is de vacht nu ook veel glanzender. En wat vooral opvalt: ze poept veel minder. Ook zo'n logisch nadenken dingetje. Poep = afval. Brok = veel poep = veel afval. BARF = minder poep = minder afval. Haar gebit is super: wit en schoon! Ergens las ik ook dat juist vlees meer tussen tanden zou blijven zitten en brokken niet. Eet jij eens beschuit of iets anders droogs (iets brokachtigs). En eet dan ook eens een plakje boterhamworst of kwarktaart of weet ik wat (iets zachters ofzo wat meer op een lapje rauw vlees zou lijken). Wat zit er dan meer tussen je tanden? Juist, laten we weer logisch nadenken. Vlees, en vooral een lekker lapje pens, glijdt lekker langs de tanden. Mooie, natuurlijk reiniging. Tandsteen komt dan ook bijna niet voor bij honden die BARF-en. Bij brokkenhonden wel, geen wonder dat Pedigree ook Dentadingen gaat produceren. Maar nu beweer ik iets waar ik geen cijfers of harde bewijzen voor heb en waar ik op aangevallen kan worden...maar ik vind het wederom een kwestie van logisch nadenken!

- Waarom ik denk dat er ooit brokken gemaakt zijn? Niet omdat het zoveel gezonder zou zijn. Het is niet te vergelijken met wat welk dier dan ook ooit in de natuur zou eten. Wij mensen verzinnen dat. Is handig en praktisch. Het is maar gewoon een uitvinding, die vanwege z'n praktische kant een succes is geworden. Niet alles wat qua voeding wordt uitgevonden is toch goed en gezond! En ja, brokken of blikvoer voeren is een stuk makkelijker dan BARF-en! Maar als je het beste voor je hond wil, is dat natuurlijk het slechtste argument. En als je niet wil BARF-en (dadelijk meer uitleg over wat het inhoudt) vanwege het gedoe, is er nog een andere optie die altijd nog beter is dan brokken/blikvoer: KVV's (kant-en-klare versvleesvoeding).

- Vers vlees voeren kan dus inhouden dat je OF BARF geeft, OF KVV. BARF houdt dus in dat je het eten voor je hond zelf samenstelt. Dat is een nadeel (ik noem niet alleen de voordelen), want je moet je er daarom in verdiepen en het kost wat meer tijd. Maar, zie hierboven, als je het beste wil voor je hond..... Het belangrijkste onderdeel bij BARF zijn vleesbotten. Ook voer je spiervlees, orgaanvlees, vis, groeten, fruit, wat kruiden, noten etc. Dus, niet alleen vlees (vaak een misverstand)! Het is gevarieerder dan dat. Je voert ook verschillende diersoorten (geen varkensvlees, maar ik ga niet alles uitleggen, dus als je wilt weten waarom, even googlen). En zoals we zelf voor onze voeding ook weten: variatie = gezond! Met die voedingsstoffen zit het daarom ook wel goed. Maar weet jij zeker dat dat ook in die brokken zit? Ik weet beter wat ik mijn hond voer, omdat ik het zelf samenstel. Die brokken zijn maar een raadsel. Wat zijn dierlijke bijprodukten? Er is in de geschiedenis van de hondenbrok al vaak gebleken dat dit bijvoorbeeld veren zijn. Ik las ook ergens in dit topic dat een hond calciumtekorten op zou lopen door het voeren van vers vlees. Niet dus, want je voert botten. En in de KVV's zit gemalen bot, dus ook calcium. Je moet je er wel echt in verdiepen, want je moet weten wat je hond nodig heeft. Niet alles moet in een dag gevoerd worden, als het menu in een week maar compleet is. Behalve dat je je moet verdiepen in de behoeftes van de hond, moet je je ook verdiepen in wat je wel en niet kan voeren. Lang niet alle botten kunnen gevoerd worden. Bij BARF voer je alleen 'makkelijke' botten, geen grote, harde gevaarlijke botten van bijvoorbeeld dragende delen van dieren. En het is waar dat kippenbotten splinteren, maar ALLEEN ALS ZE GEKOOKT ZIJN! Rauw zijn ze zo zacht dat ik ze misschien met mijn mensengebit nog wel fijn zou kunnen malen. Je moet je ook verdiepen in hoe je het moet voeren (beginnen met de allermakkelijkste botten en dat soort info). Dit klinkt nu wel allemaal heeeel omslachtig, maar dat valt echt reuze mee! Even lezen en aan de slag!

- Maar goed, die verdieping is natuurlijk een beetje een nadeel voor sommige mensen. Wat ik zeg, brokken is zoveel makkelijker. Maar gezondheid van je lieve huisdier staat toch voorop!!?!? Goed. Het zal vast ergens wel voorkomen dat mensen zich niet voldoende verdiepen en wat onverantwoord aan de slag gaan met BARF. Dat is nog geen argument TEGEN BARF, is gewoon een argument voor meer informatie over BARF. En je hond zou bij wijze van spreken ook kunnen stikken in brokken of een kauwding uit de dierenwinkel. Nou en wie dit leest weet dat verdieping nodig is, dus is het voor degenen al helemaal geen argument tegen vers vlees meer. Ik denk eerlijk gezegd ook dat degenen die bij BARF uitkomen, hier bij uitkomen omdat ze zich gingen verdiepen in hondenvoer. Want in de supermarkten krijg je er geen informatie over. Brokken overheersen overal, dus je komt er eigenlijk alleen bij uit als je er zelf naar op zoek gaat, of als iemand het je vertelt natuurlijk. Dus ik denk dat het daarom weinig voorkomt dat het onverantwoord gebeurt. En er bestaat voldoende goede informatie over!

- Bacterien en salmonella. Het is eigenlijk al gezegd. Honden die vers vlees eten hebben sterke maagzuren en kunnen veel hebben. Iedereen weet toch dat honden gek zijn op rottende dingen van de straat of uit de vuilnisbak. Ze kunnen het hebben. En misschien valt het wel mee met al die bacterien. Ik heb het nooit getest. Maar zoveel mensen die hun hond vers vlees voeren, zo weinig hoor ik dat ze overlijden of ziek worden door bacterien van het vlees. Ik las in dit topic ook her en der over het voeren van brokken en vers vlees samen. Het vergt beide andere dingen van de maag van de hond, dat het misschien niet zo verstandig is om het allebei te voeren. En GRANEN! Dat is geen hondenvoer! Er zijn zoveel honden allergisch voor! En het zit in bijna alle brokken! Ik ga er 1 ding over zeggen: Test het zelf uit en geef je hond een hand vol granen, ze zullen er in dezelfde vorm weer uitkomen. Een hond kan daar niks mee!

- Hoe de mensen die vers vlees aan hun honden voeren dit soort dingen weten? Lezen. Er is wel degelijk veel goede informatie over. Waarom er zo weinig bekend van is? Door de brokken. Handel. Er valt aan te verdienen. In de hele wereld zijn er toch genoeg dingen die verzwegen worden, omdat er anders minder geld verdiend gaat worden. En waarom de dierenartsen er niet snel mee aan zullen komen? Door de brokken. De handel. Maar er zijn heus wel genoeg dierenartsen die er ook voor zijn. Ze zullen het misschien niet actief aanbevelen (door de brokken die ze verkopen), maar als je het ze vraagt, zullen ze het er misschien wel mee eens zijn. Vraag anders eens een andere dierenarts. Ik hoor ook van mensen die de dierenartsenopleiding volgen, dat er niet zo uitgebreid aandacht wordt besteed aan het hoe en wat van voeding. Kan ik verder zelf moeilijk over oordelen.

- Behalve dat brokken ook op honden getest worden (!!!!!!!!), is er een paar maanden geleden in Amerika een massale 'petfood recall' geweest. Lees er zelf over: http://www.fda.gov/oc/opacom/hottopics/petfood.html . Gezond he, brokken! En waarom horen we daar weinig van in NL...?

- En ooit toevallig de aflevering van de Keuringsdienst van Waarde gezien over honden- en kattenvoeding? http://www.rvu.nl/kvw/index.php?i=8&r=30&n=362 en http://forum.domesticdog.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=16
Spreekt voor zichzelf.

- Nog een argument is dat de mensen die BARF aanprijzen dit onafhankelijk doen. Ze verkopen niets, ze verdienen er niets aan (behalve die paar die er een boekje over hebben geschreven). Want het vlees haal je gewoon bij een slager of iets dergelijks, die de helft van de tijd niet eens weet wat BARF is. Bij KVV ligt het iets anders natuurlijk, maar ik heb het even over BARF. En brokken, ja, daar gaat het wel om verkopen. Wat is dan geloofwaardiger?

- Mijn laatste argument is dat een hond zo ontzettend geniet van het eten van vers vlees. Mijn hond liep nog wel eens van de bak weg als ik er brokken ingooide. Die at ze wel als ze honger had. Nu is etenstijd een groot feest! Heerlijk toch, om je hond zo te zien genieten!

Het is iedereen zijn eigen keuze, maar ik vind het een kwestie van logisch nadenken. Ik merk dat het voeren van vers vlees langzaam aan een beetje in opkomst is. Vind ik leuk om te zien!

Zullen we nu nog een discussie over inenten beginnen?

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Hondenvoer.

Hier wordt toch wel een beetje onzinnige diskussie gevoerd omdat zo eenzijdig over brokken of over alleen vers vlees gaat.

Documentaires over de natuur saai? Liver kijken naar Ma Flodder en Shownieuws?
Tsja, dan krijg je dat!

Mensen, de wolf, vos en dus ook uw hond zijn opportunisten!
Eten ook van alles wat, wat er toevallig in de natuur voorhanden is.
Voor zijn vlees moet hij erg veel moeite doen. Daarom zijn het de zwakkere,zieke dieren die te pakken zijn.
Maar ligt er aas, zijn er bessen en vruchten (ook wel sommige fruitsoorten) dan versmaad hij dit niet.

Wij mensen worden geadviseerd gevarieerd te eten maar dat hoort eigenlijk toch ook bij uw hond.
En er is zoveel variatie te bedenken.

Vlees? kuikens,pens, stukjes van de baas zijn karbonade, noem maar op.
Brokken ook maar dan wel als deel van die gevarieerde voeding.
Bramen plukken? Of bosbessen? Honden zijn er in veel gevallen dol op!
Een stukje appel,peer, een aardbei? Dit alles voor het lekker natuurlijk! Geen bak vol!
Wel af en toe sperciebonen of oud bruin brood.

En op die manier voeden hoef je niet eens meer de diskussie te voeren tussen de meest goedkope brokken en de duurste.
Immers, op deze wijze zijn eten geven is de goedkoopste brok ook goed genoeg!

Grootvader

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door bot321 »

stukjes van de baas zijn karbonade, noem maar op.

Hier zit hem juist de kneep grootvader.Neem aan dat de
karbonade gebraden is en dat is te vet voor de hond.
Ook gekookt voedsel voor de mens is niet goed voor
de hond (zout etc).Rauwkost is goed voor hem (en stukjes
van de baas mits rauw)

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Hondenvoer

Heerlijk hoor om een mens te pakken op woorden.
Heb ik gezegd (hele) gebraden karbonaden?
Nee toch!
Zo'n klein stukje, zeg maar 3x3 cm is even een lekkernij'tje zoals zo'n hondenkoekje af en toe een lekkernij is; een beloning ook voor gehoorzaam gedrag.

En voor de rest?
Men moet maar doen wat men niet laten kan.
't Zal mijn tijd wel uitduren!
Ik ben te oud voor dit soort geneuzel.
Want hoe je het ook wend of keert, altijd komen er toch weer die discussies over dure rashonden van een goede fokker.
Over een puppy toch gekocht in een dierenwinkel of bij een broodfokker en dan hier te verschijnen met: "Wat nu?"
De enige juiste weg voor echt goede info over een rashond door informeren bij de Raad van Beheer en dit gaan tegenspreken!
Kaaten lekker vrolijk over straat laten zwieren en wel klagen over kakkende honden in de bosjes.

Tsjonge.

Grootvader

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door bot321 »


Hondenvoer

Heerlijk hoor om een mens te pakken op woorden.
Heb ik gezegd (hele) gebraden karbonaden?
Nee toch!
Zo'n klein stukje, zeg maar 3x3 cm is even een lekkernij'tje zoals zo'n hondenkoekje af en toe een lekkernij is; een beloning ook voor gehoorzaam gedrag.
Nou sorry grootvader is echt niet mijn bedoeling om je op
woorden te pakken.Je hebt het over karbonade van de baas
en ik nam aan dat ze gebraden waren en dat is te vet voor
de hond.Mijn hond krijgt ook wel eens een stukje hoor en als
de vrouw niet kijkt stiekem een stukkie biefstuk.Maar wel rauw.
stukkie kaas zijn ze ook gek op.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door D1RK »

Mag ik nu ook van het kattenvoer snoepen, want ze lust wel erg veel van mij?

Als ik echter op het blik kijk wat er in zit, een muis die kaas en zo eet, komt ook in haar buikje, en honden zijn eigenlijk hetzelfde.
In hondevoer zitten zoveel plantaardige grondstoffen!

Verder ook nog restafval uit onze eten uit de fabrieken waar wij ook van eten....

Dus eigenlijk eten ze hetzelfde, kijk maar op etiket!

Eet smakelijk, en zonder handen uit die bak graag!

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door aussienl »

Want hoe je het ook wend of keert, altijd komen er toch weer die discussies over dure rashonden van een goede fokker.
Over een puppy toch gekocht in een dierenwinkel of bij een broodfokker en dan hier te verschijnen met: "Wat nu?"
De enige juiste weg voor echt goede info over een rashond door informeren bij de Raad van Beheer en dit gaan tegenspreken!
was dit topic over hondenvoer of over fokkers?? Denk dat kanovaarder van de wap is

Gesloten