LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hondevoer!!

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
westie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 aug 2006 21:47

Hondevoer!!

Ongelezen bericht door westie »



Hallo hondenliefhebbers......

Ik heb een kieskeurige "westie" die alleen nat voer eet, tenminste alles wat zacht is!!
Ik geef wel "frolic" brokken maar die moet ik eerst fijn kneden en dan door het natvoer doen.
Ik wil mijn lieve hondje graag een keer op brokken krijgen, want dat is beter voor de tanden en haar gezondheid, nu ben ik niet van plan om alles uit te proberen heeft iemand een suggestie?????Het moeten wel zachtere brokken zijn, of voer voor kieskeurige honden....

Ik zou het ook een keer leuk vinden als RADAR in het nieuwe seizoen een test deed over hondevoer over welke het goedkoopst en het beste is!!!!!
Zij krijgt tegenwoordig de kuipjes van de Aldi 69 eurocent die vind ze heerlijk maar zijn die wel zo goed????
Ik wil namelijk alleen het beste voor mijn beestje, ook al is het 2 euro per kuipje...........


:wink: Groetjes Westie

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Je kunt de brokjes ook even laten weken in warm water. Maar er zullen straks uiteraard mensen komen die je proberen te overtuigen dat alleen BARF het beste voor je hond is....

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Ik wil namelijk alleen het beste voor mijn beestje, ook al is het 2 euro per kuipje...........
Waarom dan Aldi kuipjes en bijv. geen Cesar :roll: :roll:

chamook
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2006 15:14

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door chamook »

Kun je voorlopig geen brokjes mengen met blik en dan na een tijdje afbouwen of eet 'ie dat dan niet op?

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door Wubo »

@ Westie

Ik ga u niet overhalen, maar heeft u al eens Royal Canin geprobeerd?

Adult mini dat is van 1-10 kg. specaal voor kleine hondjes.
Is groene verpakking met teckeltje op de voorkant (te krijgen in bijna elke dierenspeciaalzaak

Als u dit voer gebruikt dan dient u zich wel aan een bepaalde dosering te houden voor zijn goede gewicht, dus kan niet zomaar lekker een bak volgooien en smullen maar.
(dus je moet ervan houden om daar op te letten)

Heb zoveel kieskeurig hondjes bij me in de winkel gehad en bij dit voer werkte het altijd, klein brokkie & goede verhoudingen qua voedingsstoffen.

Als u naar Frolic kijkt, staat er op de verpakking dat dit als hoofdvoer gegeven mag worden. Echter zitten daarin lang niet alle voedingsstoffen in, ook niet qua verhoudingen die de kleine toch echt nodig heeft.

Om het dier nou zijn hele leven lang ook nog eens op dat ongezonde blikvoer te houden, lijkt mij ook niet bepaald gezond.

Mocht u het voer toch met nat voer willen geven, kijk dan op het blikje hoeveel % vocht erin zit.
Veel blikken bevatten namelijk rond de 80% vocht,
en dan betaal je € 0,69 voor een blikje water :wink: beetje zonde, en niet bepaald gezond, des te minder vocht des te hoger de verhouding vlees, dat staat ook op de verpakking in %.
Kleine moeite, maar als je daar 1 keer op let, dan kan het wonderen doen.


of:

Neem brokjes (van welk merk dan ook)
doe hier beetje warm water met brinta (pap) doorheen en dan kijken offie het lust.
(zo worden de brokjes beetje week en beter te kauwen)
et ie het nog niet, dan de brokjes doormengen met beetje blikvoer, tot ie het eet, en dan elke dag telkens meer brokjes, en minder blikvoer.

Eet ie het nog niet:
Zorg er dan voor dat de hond met zijn neus boven de bak staat, en duw hem met zijn neus in de brokjes.
Effect:
hij likt zijn neus schoon (en proef gelijk de poeder die van de brokjes af komt)
Doe dit een aantal keren achter elkaar, hierdoor leert hij de smaak van de brokjes op een bep. moment kennen en kan ervoor zorgen dat ie het ook lekker gaat vinden.

Het is een tip :wink: succes!!!

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door Broodjebal »

Wat een onzinadviezen worden hier gegeven.
Brokjes laten weken zodat het beter gekauwd kan worden. Lekker met brinta, nog meer overbodige granen in de toch al zo karige brok met de kans op schijterij en gistallergie. :roll: :roll:
En als hij niet wil eten, dwingen we het even af door hem met zijn kop in zijn etensbak te douwen. Mijn hemel, welkom in de wereld van de brokjesvoerders. :twisted:
Met alle respect, maar een hond kauwt geen brok. Een hond heeft een schaar- en knipgebit wat gebruikt zou moeten worden om te trekken en te scheuren. Een brok zonder chemische rotzooi vind je niet in de supermarkt, daar moet je wat moeite voor doen om aan dat 'eerlijke' merk te komen.
Ik zou zeggen, koop een brok zonder chemische toevoegingen en anti-oxydanten en dan graan- en glutenvrij. Hou al je geld voor die nutteloze gekookte vleesblikjes in je knip en voer echt hondenvoer.
Een lekker vers visje, wat hart of een lekkere vleeskluif. Verdiep je in wat je hond nodig heeft en zie daar, een natuurlijk carnivorendieet.
Niet moeilijk en makkelijk naast een 'natuurlijke' brok te geven.
Veel succes!

http://www.annemariepostma.nl/

westie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 aug 2006 21:47

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door westie »



Het maakt mij allemaal niet zoveel uit..........
Maar ik wil graag een goede uitgebalanceerde voeding voor mijn hond, en als het nog een puppie was, nee, het is een westie van 6 jaar die eigenlijk verpest is met eten.......
Zij was namelijk van een oudere man die overleden is, en hij gaf haar alleen kuipjes, en liet haar gewoon met de pot mee eten, nou, en dat krijgt ze niet van me en dat gebeurt ook niet........
Daarom mijn vraag?? wat ik dus het beste kan doen??
Ik wil graag dat ze gezond blijft en een mooie vacht heeft!!
Ik wil jullie wel allemaal bedanken voor jullie adviezen en ga er zeker iets mee doen.........
Mijn katten krijgen altijd nutro en soms Royal Canin, maar Royal Canin schijnt ook niet zo goed te zijn.......
Nutro is een natuurlijke brok met weinig smaak en geen kleurstoffen dus erg gezond en ze krijgen er een goede vacht van....
Ik kan voor mijn westie hetzelfde proberen met iets nat voer maar ben er bang voor, want de frolic vist ze ook al uit het nat voer en legt ze er vrolijk naast..........

Ik ga mijn best doen!!!!!!

Alvast bedankt,

Groet,

Westie

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Wat een onzinadviezen worden hier gegeven.
Natuurlijk zijn alleen jouw adviezen weer geweldig en zoals altijd schop je weer tegen de brok in het algemeen aan. Er zijn inderdaad fabrikanten die aanbevelen de brokjes in het begin even iets zachter te maken door deze kort te weken [vooral geen papje van maken]en dat zolang/zokort te doen tot ze één en ander wel kunnen bijten[meestal 'n paar dagen] :P

Dat carnivoren verhaaltje kennen we inmiddels. Een pup kun je gerust Brinta bijvoeren en een hond bijt op een brok . Neem Dog Chow[nieuwe samenstelling] daar zitten grote en kleine brokken door elkaar zodat de hond wel moet bijten en dat is weer gunstig voor het gebit :shock:

Mocht je willen bijvoeren doe het dan met bijv. pens en dan vuile pens omdat vooral het vuil van waarde is, de penswand zelf is vlees van zeer matige kwaliteit . Overigens bevatten zowel pens als hart zeer weinig Calcium en relatief teveel Phosphor. :roll:

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door Wubo »

Ja hoor natuurlijk!!!
En dan vertel ik hier onzin?

Ben al jaren werkzaam in dierenwereld, en nee niet alleen in winkel maar ook voeding en dergelijke.

Je moet ff een beetje beter kijken naar wat mensen willen, en hoe die in elkaar zitten ga jij maar ff lekker een lap vlees kopen en dat klaarmaken voor honden, maat dat zegt nog niet dat de rest van de Nederlandse bevolking dat vervolgens ook wilt doen.
Mensen zijn lui van aard, klaar! en daar moet je dan ook beetje rekening mee houden als je ze advies geeft.
Die brokken zijn er voor de gemak van de mensen, klaar en daarom adviseer ik brokken.

Als de mensen anders in elkaar zouden zitten had ik ze ook het advies gegeven om iets anders te geven, maar gemak dient de mens.

En idd, dat wellen in beetje warm water is alleen de eerste 2 a 3 dagen, en nee, niet om ze zacht te maken, want dat is juist goed voor de tanden.
Maar hierdoor eten ze het wat sneller en krijgen ze de 'smaak' van de brokken te pakken.

Die brinta, zijn gewoon vezels hoor, die stoppen en daar krijgen ze geen diarre van, alleen als je melk erbij geeft, daarom adviseerde ik dat met water.

Allerlaatste, reageer je wel heel kortzichtig op het feit dat ik een tip heb gegeven, dat je de hond ff met zijn snuit in de brokken moet duwen.

Ik weet niet hoe jij in elkaar zit, maar dit is geen mishandeling hoor, want het komt zo wel bij je over denk ik, gewoon ffies erin met zijn snuit & klaar, zo erg isset ook weer niet alsie met diezelfde snuit ook aan zijn eigen stront ruikt.

wordt eens wakker en kijk om je heen, ga van die zogenaamde standaard theorieen af en kijk ook hoe mensen in elkaar zitten.

Ik heb jaren lang mensen over de vloer gehad die ik vlees adviseerde en waarbij het perfect ging, maar die dan achteraf dan toch de makkelijkste weg kiezen door brokken aan te schaffen.

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door Broodjebal »

Leer mij mensen kennen, Wubo. Ik doe niet anders, het is mijn werk.
Bewust maken van wat er in een brok zit, dat vind ik belangrijk.
Dat zouden jullie brokjesverkopers ook eens moeten onderkennen, de waarheid omtrent brokken.
Een slecht etende Westie zou ik nooit adviseren brokken te wellen. Het heeft voor de spijsvertering van een hond totaal geen meerwaarde en de brok zelf zowel in geweekte als in droge vorm is keislecht voor de tanden en alle organen van een hond. Uiteraard vind ik dat iedereen rauw zou moeten voeren, omdat dat past in een carnivore dieet maar niet iedereen durft zo'n overstap te maken. Dan kun je kiezen voor een hoogwaardig KVV of iig een 'natuurlijke' brok. Ook dit hondje op het betreffende merk supermarktvoer heeft recht op gezonde voeding.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Leer mij mensen kennen, Wubo. Ik doe niet anders, het is mijn werk.
Daar zullen ook wel jouw frustraties vandaan komen, een mens praat terug :shock:

Een slecht etende Westie zou ik nooit adviseren brokken te wellen.
Maar jij hebt er dan ook geen verstand van, althans je hebt jezelf er nooit echt verdiept alleen een beetje in dat Barf gedoe. :shock:
Uiteraard vind ik dat iedereen rauw zou moeten voeren
ZEER moeilijk is het, om zelfbereid voedsel net zo uitgebalanceerd te maken als een goed, aan de leeftijd en situatie van de hond aangepast compleet voer uit de fabriek. De twee meest gemaakte fouten bij eigenbereid voedsel zijn: een overmaat aan vlees en een overmaat aan vitaminen/mineralen. Vooral dat laatste lijdt tot soms desatreuze ziektebeelden :roll:

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door Broodjebal »

Rauw voeren is niet moeilijk, Reintje. Iedereen kan het als de interesse er maar is, zelfs jij die er nog steeds niet van te overtuigen is dat juist in die brok alles zit wat een hond vooral niet nodig heeft. Maarja, jij hebt er ook belangen bij natuurlijk. :roll:
Honden die rauw gevoerd worden, krijgen alles binnen wat het nodig heeft om alle organen goed te laten functioneren, de juiste bacteriën en enzymen om een goed immuunsysteem op te bouwen en dat zo te houden. Dus Reintje, vertel wat dat betreft alsjeblieft geen onzin.
Vertel eens de waarheid over brok.
Niet iedereen wil rauw voeren, maar er is nog keuze zat vanaf stap 1 naar stap 3. :wink:

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Zoals altijd ook nu weer een "standaard"antwoord. :? :? Vertel eens hoe jij jouw rauwe maaltijd zo uitgebalanceerd kunt maken dat deze ook maar enigszins qua samenstelling en voedingswaarde in de buurt van een goede brok kan komen. Hoe bereken jij het phosphor gehalte, het calcium gehalte, de hoeveelheid vitamine D. Zelfs een beetje te veel of te weinig van één en ander kan vooral voor een opgroeiende hond geweldige fouten veroorzaken in de groei en vormgeving van het beendergestel. :roll: :roll: :roll:

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door Broodjebal »

En dat, mijn beste Reintje, is dus de grootste misvatting wat de brokkengiganten ons voor proberen te houden. Een hond, lees carnivoor, HEEFT geen behoefte aan een uitgebalanceerd dieet wat per dag zo in elkaar is geflansd en geperst dat er niets natuurlijks in terug te vinden is.
De verhoudingen dierlijke eiwitten/calcium, vitamines en mineralen in zijn geheel natuurlijke staat (rauw dus) uit prooi, daar hoef je niet op te letten HOE een hond dat opneemt. Als je je houdt aan de richtlijnen die ervoor staan en je menu's bijstelt aan de conditie van de hond zelf over een periode van 2/3 weken, ga je daar echt de fout niet mee in. Alles zit in het rauwe voer en een hond loopt hier geen tekorten of teveelheden door op.
Waar je wel de fout mee ingaat? Oversupplementeren met voedingssupplementen, juist bij rauw voeren is dat niet nodig. En bij brok weer wel, ga eens heel eerlijk bij jezelf na hoe dat komt? En de enzymen/bacteriën supplementenmarkt springt hier dolgraag op in, terwijl DE oplossing zo makkelijk is, nl. rauw voeren voor een optimale gezondheid.
Rauw gevoerde honden hebben tussen de 70/80% minder kans op groeipijnen en onevenwichtige uitgroei van het bottenstelsel. Een rauw gevoerde hond groeit geleidelijker en evenwichtiger uit dan een brokkenhond. Dat is nogal wat, Reintje als je je bedenkt dat de meeste groeipijnellende bij brokkenhonden voorkomen. :wink:

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

De hond van nu heeft niets meer gemeen met de oerhond waar jij het steeds overhebt. Het dier is vermenselijkt en heeft behoefte aan gezonde voeding met genoeg vitaminen, mineralen etc etc.

In jouw visie is een lap rauw vlees voldoende en dat er bijna geen calcium inzit maar wel 'n teveel aan phosphor dat maakt jou niet uit want jij gaat het menu bijstellen als de conditie van de hond daarom vraagt m.a.w. dan loop je dus altijd achter de feiten aan :shock: :shock:

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door showgirl »

Wubo


Geplaatst op 06 Aug 2006 11:51 door Wubo

Je moet ff een beetje beter kijken naar wat mensen willen,
... naar wat de mensen willen??? :shock:
je moet kijken naar wat goed of beter is voor de hond!




lachwekkend dat we hier kennelijk allemaal al jaaaaaren ervaring hebben met brokjes, met vers en met barf.
je moet ze allemaal geprobeerd hebben wil je daar een echte goede mening over kunnen geven.
het is is waarheid dat de mensen die negatief over vers of barf kleppen dit 9 van de 10 x zelf nog nooit en te nimmer geprobeerd hebben.
proberen is zien wat je hond op de voeding doet.
niet omdat JOU hond het goed doet op een of andere brok het verse of barf afkraken.

ik zelf heb geen ervaring met barf,
wel met brokken, en die ervaring was best goed, tot ik vers ging
geven....
Laatst gewijzigd door showgirl op 06 aug 2006 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door bot321 »

Heb zelf momenteel een pup en geen verstand van voeding.
Bij navraag en lezen over deze voeding voor een pub werd
rauw voer afgeraden ivm. bacterien en wormen.Advies van
dierenarts en fokker en mensen die al langer een hond hebben
dus ben niet over een nacht ijs gegaan.Daarbij zie ik die
rauwkost voor dieren ook in de vriezers liggen van de dierenzaken
en wat dat allemaal is weet ik ook niet.Dus wat wordt er verstaan
onder rauwe voeding?Overigens zijn het wel de duurste brokken
die ik als advies kreeg dus hier op afgaande denk ik dus wel dat het
wel goed zit met die brokken.De hond ziet er perfect uit en is
goed levendig.Heb best wel tijd voor de hond ook voor zijn eten
dus heb de brokken niet omdat het makkelijk is maar op advies
omdat het beter is.Prijs brokken 48 euro 15 kg.
Laatst gewijzigd door bot321 op 06 aug 2006 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door showgirl »

Quote:
Een slecht etende Westie zou ik nooit adviseren brokken te wellen.


Maar jij hebt er dan ook geen verstand van, althans je hebt jezelf er nooit echt verdiept alleen een beetje in dat Barf gedoe.
praat geen onzin reintje vitesse,
zover ik ooit heb gehoord van de dierenarts is dat extra water op brokken alleen maar als resultaat heeft een nog snellere afvoer (poeperietus)en minimale opname van de brokken.
Laatst gewijzigd door showgirl op 06 aug 2006 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door bot321 »

Hee showgirl komen we elkaar weer tegen.
Hoe gaat tie. :wink:

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: Hondevoer!!

Ongelezen bericht door showgirl »

ja prima bot321,
lekker weertje.
hoe is het met je doggie, blijft hij nu voor goed bij jou of tot je zoon terug komt.

Gesloten