LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koopcontract pup

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
denhelder70
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2014 11:10

Koopcontract pup

Ongelezen bericht door denhelder70 »

Goedemorgen,

Wij hebben van de week een pup gekocht met koopcontract waarin staat dat de pup gezond is verklaard etc etc. Bij thuiskomst bleek al gauw dat de pup heel erg door de voorpoten zakte na een paar minuten lopen. Nou had de fokker gezegd dat ze soms iets door haar pootje zakte, dat haar broertje dat ook had maar dat de dierenarts gezegd had dat ze er over heen zou groeien.

Eenmaal thuis bleek het de volgende dag toch wel veel erger dan ze deed voorkomen. Dus gelijk de (gelegenheids)fokker gemaild en contact opgenomen met haar dierenarts. Deze heeft alle gegevens doorgestuurd naar mijn dierenarts. Mijn dierenarts constateerde een hele erge afwijking aan de botten ( radius-curvus-syndroom in ernstige mate) die alleen met chirurgisch ingrijpen misschien kon verbeteren maar waarschijnlijk zal de hond nooit goed lopen. Ze is echt vreselijk kreupel.

Omdat we twee jonge kinderen hebben, hebben we de volgende dag besloten de pup terug te brengen. We hebben immers een koopcontract waarin staat dat de pup gezond is. Na veel heen en weer mailen hebben we haar terug kunnen brengen op voorwaarde dat we de volgende dag naar de dierenarts van de fokker zouden gaan.

Hier zijn we met fokker geweest en ook deze dierenarts constateerde zware afwijkingen die misschien over groeien maar waarschijnlijk niet. Dan mag ze over 6 maanden gratis ingeslapen worden. De dierenarts bood nog netjes haar excuses aan dat ze het gemist had. Maar ze had ook 11 pups te onderzoeken dus dat kan ik me dan ook wel voorstellen.

Wij kunnen en willen het onze kinderen niet aandoen 6 maanden naar een kreupele pup te kijken die niet normaal lopen kan. Helaas wil de fokker geen verantwoordelijkheid nemen, want de dierenarts had haar in 1e instantie goedgekeurd. En ze had ons verteld dat het pootje wat zakte.(maar met rust goed zou komen wat dus niet zo is)

Nu wil ze ons geld niet terugbetalen en de pup niet terug nemen. De pup is daar nu trouwens wel weer in huis want ik wil niet dat mijn kinderen er nog meer verdriet van hebben. Ik ben in ieder geval niet van plan de pup weer op te halen voor 6 maanden, mijn kinderen en ikzelf kunnen het niet aanzien.

Hebben wij enige mogelijkheid het geld terug te halen?
Bij de politie konden ze weinig doen, alleen advies brief opstellen om koopcontract te ontbinden en meerdere aanmaningen sturen en als laatst de deurwaarder.

Beide dierenartsen hebben trouwens schriftelijk advies aan de fokker gegeven het dier terug te nemen.

Helaas is het voor ons en onze kinderen wel heel erg verdrietig.

harley68
Berichten: 263
Lid geworden op: 16 dec 2010 12:56

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door harley68 »

Echt drama dit soort zaken, helemaal met kinderen. Om wat voor ras gaat het en wat heb je ervoor betaald? Hoe kwam je aan deze fokker?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door bprosman »

De wet maakt geen onderscheid tussen in dit geval een dier en een "product". De fokker heeft u een "non-conform" product verkocht. Dus ik zou haar om te beginnen een aangetekende brief sturen waarin u eist op grond van deze "non-conformiteit" (kan makkelijk aangetoond worden met verklaringen dierenartsen) de koop te ontbinden.
"Reparatie" is niet mogelijk, bovendien is die termijn van 6 maanden een beetje "eng" want na 6 maanden ligt de bewijslast bij u.
Google eens op 'non conformiteit huisdier' en u komt verschillende gerechtelijke uitspraken tegen.
Bij de politie konden ze weinig doen, alleen advies brief opstellen om koopcontract te ontbinden en meerdere aanmaningen sturen en als laatst de deurwaarder.
Dat is inderdaad de weg.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik vind dit te bizar voor woorden, waar zit je hart? Dat je besodemieterd bent is duidelijk, maar dit??
blijkbaar meer bij de kinderen dan bij de pup.

Ciske, ik weet niet of je zelf kinderen hebt (maar eigenlijk maakt dat ook niet heel veel uit) maar als ouder wil je toch dat je kinderen, zeker als ze nog heel klein zijn en het concept ziek en dood niet snappen ze hier zo weinig mogelijk mee geconfronteerd worden. Ze kunnen het niet plaatsen en het drama is dan echt behoorlijk, eigenlijk wil je hen gewoon verdriet besparen.
Wij hebben zelf altijd huisdieren gehad toen de kinderen klein waren (nog steeds trouwens) en ik vond het altijd wel belangrijk om de kinderen te leren dat dood bij het leven hoort, maar daar zit een grens aan. Ik denk dat iedere ouder die grens anders stelt. Zeker bij kinderen tussen de 4 en de 7 ligt dat gewoon heel moeilijk, jonger dan 4 stappen ze daar vrij snel overheen (2 dagen huilen en dan is het ok) en ouder dan 7 snappen ze het wel, maar daar tussen ligt een grijs gebied waarin kinderen het gewoon niet snappen, je kunt dat honderd keer uitleggen maar hun brein begrijpt dat gewoon niet en dan gaan ze soms best vreemde dingen denken.
In deze is eigenlijk gewoon de vraag: hoeveel verdriet ben je bereid je kinderen te laten hebben met de gevolgen van dien om voor die pup te zorgen. Je kunt ze niet alles besparen, maar je kunt daar wel keuzes in maken en ik denk dat veel ouders een soort van instinctief hun kinderen willen beschermen boven die pup.

isabel

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door Jolijn »

TS, ik denk dat je op het Kassaforum van oa "zoekster" een goed antwoord hebt gehad.
@bprosman schrijft hetzelfde; ik sluit me daar bij aan.
Je hebt er goed aan gedaan de volgende dag meteen de pup terug te brengen. Jullie hadden je erop verheugd, maar nog niet aan gehecht.
Hiervoor geef je je geld niet uit.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door ciske »

Ik heb inderdaad zelf kinderen, maar je kan ze niet alles besparen. En in dit geval denk ik aan het hondje, het is geen speelgoed wat je ff terug brengt.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door Isabel1 »

dat is precies wat ik bedoel, elke ouder stelt die grens anders. Mijn kinderen vonden het vroeger ook altijd heel moeilijk als de kat doodging (wij zijn van de katten) maar dat hoort erbij. Echter, sommige ouders,zeker als ze weten dat het beestje zal lijden en snel zal doodgaan maken daarin een andere keuze.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door Jolijn »

ciske schreef:Ik heb inderdaad zelf kinderen, maar je kan ze niet alles besparen. En in dit geval denk ik aan het hondje, het is geen speelgoed wat je ff terug brengt.
In dit geval wel, het gebeurde meteen de volgende dag.
Al had ik geen kinderen, ik zou het voor mezelf ook niet willen.
Je koopt een hond, waarvan gezegd wordt 100% gezond. Dat is 'ie niet, verantwoordelijkheid ligt bij de verkoper/fokker.

Als een dier, dat je al een tijdje hebt, doodgaat, is het wat anders.
Hier bij TS, kun je gaan zitten wachten op problemen, daarvoor heb je 'm niet gekocht.
Laatst gewijzigd door Jolijn op 20 jan 2014 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Oepsie
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2011 11:30

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door Oepsie »

Het klinkt hard, maar wettelijk is het nou eenmaal zoals bprosman het zegt. Een huisdier is volgens de wet een ding. Ciske, wat jij ervan vind begrijp ik (ik zie mijn katten ook meer als kinderen dan dingen), maar cru gezegd kan dat "de wet" geen moer schelen. Wetten zijn er om dingen te regelen, niet om iedereen te vriend te houden. Iemand harteloos noemen omdat deze zegt hoe het wettelijk geregeld is is daarom niet gepast.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door ciske »

Mag jij vinden Oepsie, ik blijf bij het feit dat je met levende wezens te maken hebt. Wat er hier levend in komt, gaat er pas uit als het dood is. Het is trouwens niet mijn kind, maar mijn hond.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik vind dat je er heel goed aan hebt gedaan om de pup terug te brengen, beter nu als
dat de kinderen met een groot verdriet komen te zitten.
Kinderen die met pup willen spelen en eigenlijk doe je daar de pup heel veel pijn/ellende mee
aan.

Hoop dat jij je geld terug gaat krijgen, naar mijn mening heb je daar gewoon rechten op.

denhelder70
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jan 2014 11:10

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door denhelder70 »

Wij vinden het ook erg jammer allemaal.
We hadden er een goed gevoel bij dat het ook goed zou eindigen.

We hebben ook helemaal geen zin in een strijd, we hadden echt verwacht dat de fokker, de beloftes na zou komen en dat vinden we echt erg.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door sjoegel »

Welke fokker is het ? Geen nette manier van zaken doen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door bprosman »

Mag jij vinden Oepsie, ik blijf bij het feit dat je met levende wezens te maken hebt. Wat er hier levend in komt, gaat er pas uit als het dood is. Het is trouwens niet mijn kind, maar mijn hond.
Dat is bij mij ook zo, en zo denk ik er ook over met mijn katten maar jurdisch is het nu eenmaal een zakelijke transactie , in de rechtzaal kom je nou eenmaal niet zo ver met "medelijden" (wat ik overigens wel heb met die beestjes).

mh73

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door mh73 »

Een normale pup is nieuwsgierig en speels en dan zou je toch al snel moeten zien dat er iets mis is met de poten, zeker als er nog nestgenootjes rondlopen. Maar goed, als je geen honden gewend bent, zie je dit misschien over het hoofd.
Ik heb de afwijking even opgezocht, er zijn zat foto's van te vinden. Dat een dierenarts dit over het hoofd ziet is ook niet best trouwens, tamelijk ongeloofwaardig zelfs. Als het dier het echt in ernstige mate heeft, zoals TS schrijft, zie je duidelijk dat de poten verkeerd staan. Zelfs als leek.
Volgens de informatie die ik vind, kan de afwijking over het algemeen goed behandeld worden, maar dat is kostbaar en daar zit niemand als nieuwe hondenbezitter op te wachten natuurlijk.

Ik sluit me helemaal bij Ciske aan, wat er aan huisdier inkomt, blijft tot het einde bij ons. Ik zou dan ook meer iets zien in onderhandelen met de fokker over een flinke tegemoetkoming in de kosten van operatie. En de kinderen worden hier een beetje gebruikt als excuus. Wat leren kinderen ervan als er een hondje in huis komt en het is met een paar dagen weer weg? Wegwerpmaatschappij? Niet veel over verantwoordelijkheid in ieder geval. Maar goed, dat is een persoonlijke keuze.

Uiteindelijk heeft TS natuurlijk gelijk. Er is een contract en de fokker moet zich daaraan houden. Al is het niet zo slim lijkt me om het hondje weer aan de fokker te geven zonder dat je geld gezien hebt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het enige juiste besluit was de pup terug te brengen! Ik vind dat topicstarter vanaf het begin zeer verstandig en verantwoordelijk heeft gehandeld. Het grote probleem met de fok en verkoop van huisdieren is dat de fokkers over de rug van deze dieren (veel) geld verdienen. Veel fokkers zien dieren als geldkraan.

In dit geval is dat overduidelijk ook zo. Topicstarter heeft er dus zeer verstandig aan gedaan het dier zo snel mogelijk terug te geven zodat de weg vrijstaat om ook het aankoopbedrag terug te vorderen. Dit is de enige manier om een eind te maken aan deze kwalijke praktijken. Dit soort fokkers gaat gewoon door als ze blijven wegkomen met deze praktijken. Dat betekent nóg meer dierenleed in de toekomt. Gewoon keihard aanpakken: zet er na een aangetekende brief een incassobureau op gevolgd door een gerechtsdeurwaarder.

Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=mDZvRA4-e-g

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door tenormin »

Ben het volledig met Bob eens; wat Jolijn schrijft: op de Kassa site beantwoord zoekster deze vraag goed en doeltreffend. Het is zoals het is: de TS is duidelijk om de tuin geleid en de (brood [?])fokker moet gewoon aanschafbedrag pup terugbetalen. Er zullen altijd verschillen van inzicht blijven: houden, zien lijden, kinderen daar al dan niet bij betrekken, dat is een keuze die men zelf maakt: de TS heeft gekozen voor het niet aanzien van lijden, mede voor de kinderen. Daar heb ik alle begrip voor.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door ciske »

Ik zou dan ook meer iets zien in onderhandelen met de fokker over een flinke tegemoetkoming in de kosten van operatie. En de kinderen worden hier een beetje gebruikt als excuus. Wat leren kinderen ervan als er een hondje in huis komt en het is met een paar dagen weer weg? Wegwerpmaatschappij? Niet veel over verantwoordelijkheid in ieder geval. Maar goed, dat is een persoonlijke keuze.
Hier sluit ik mij bij aan. Wat als TS een hond al een jaar heeft en het krijgt mankementen? Doet die dan ook de hond weg?? Beter onderhandelen over de operatie dan zo ff van , dat komt net niet uit dus weg.

@bprosman , ik snap je pun.t

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door tenormin »

Hier sluit ik mij bij aan. Wat als TS een hond al een jaar heeft en het krijgt mankementen? Doet die dan ook de hond weg?? Beter onderhandelen over de operatie dan zo ff van , dat komt net niet uit dus weg.

@bprosman , ik snap je pun.t[/quote]

Je vergelijking gaat ietwat mank; na een jaar kunnen zowel mens als dier iets gaan mankeren; een pup valt nog steeds onder de teruggave van geld wet als het al ziek word verkocht, hoe hard het je ook in de oren moge klinken.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Koopcontract pup

Ongelezen bericht door Jolijn »

mh73 schreef:En de kinderen worden hier een beetje gebruikt als excuus. Wat leren kinderen ervan als er een hondje in huis komt en het is met een paar dagen weer weg? Wegwerpmaatschappij? Niet veel over verantwoordelijkheid in ieder geval.
Misschien leren ze dat je mensen kunt bedonderen, een niet gezonde hond verkopen en net doen of 'ie 100% gezond is. Want er zijn er altijd wel die dat zielig vinden als ze 'm een dag in huis gehad hebben.
De pup hoeft niet pas het huis weer uit als ie dood is, hij had er helemaal niet in gekomen, als TS wist hoe de zaken er voor stonden.

Gesloten