Terugroepactie kattenvoer in VK

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door witte angora »

In Groot-Brittannië zijn veel katten overleden door een partij kattenvoer. Het gaat voornamelijk om grotere verpakkingen. Er was weliswaar een terugroepactie, maar veel mensen wisten er niks van. Ze kwamen er pas achter toen ze geen nieuw voer konden kopen; maar voor hun kat was het vaak al te laat. Het gaat om voer van de fabrikant Fold Hill Foods. Info (in het Nederlands) vind je in de eerste link; een lijst met merken vind je in de tweede (Engelstalige) link. Deze is van food.gov.uk

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... hill-foods
https://www.food.gov.uk/news-alerts/ale ... 1-update-1

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik las dat er “mogelijk” een verband is en dat uit voorzorg bepaalde merken terug genomen zijn. Deze kattenziekte is erg besmettelijk (het is een virus) en het kan natuurlijk zomaar zijn dat buitenkatten elkaar besmetten. Zeker katten uit één huishouden besmetten elkaar heel snel.
Zoals ook in het filmpje vertelt wordt, kan het jaren sluimeren (daarom worden veel katten er niet tegen gevaccineerd) en plotseling is er een uitbraak.
Ik vind, hoe erg het natuurlijk ook is, het te ver gaan om nu al te zeggen dat ze overleden zijn door een partij kattenvoer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door kweenie »

Lowieze schreef:
06 aug 2021 08:15
Ik las dat er “mogelijk” een verband is en dat uit voorzorg bepaalde merken terug genomen zijn. Deze kattenziekte is erg besmettelijk (het is een virus) en het kan natuurlijk zomaar zijn dat buitenkatten elkaar besmetten. Zeker katten uit één huishouden besmetten elkaar heel snel.
Zoals ook in het filmpje vertelt wordt, kan het jaren sluimeren (daarom worden veel katten er niet tegen gevaccineerd) en plotseling is er een uitbraak.
Ik vind, hoe erg het natuurlijk ook is, het te ver gaan om nu al te zeggen dat ze overleden zijn door een partij kattenvoer.
Er is wel een zeer sterk verband tussen het gebruik van dit type kattenvoer en het voorkomen van de ziekte.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door Lowieze »

kweenie schreef:
06 aug 2021 08:40

Er is wel een zeer sterk verband tussen het gebruik van dit type kattenvoer en het voorkomen van de ziekte.
Het voorkomen van een virus en kattenvoer? Dan maar een bron daarvan graag.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door newmikey »

Lowieze schreef:
06 aug 2021 08:15
Ik las dat er “mogelijk” een verband is en dat uit voorzorg bepaalde merken terug genomen zijn. Deze kattenziekte is erg besmettelijk (het is een virus) en het kan natuurlijk zomaar zijn dat buitenkatten elkaar besmetten. Zeker katten uit één huishouden besmetten elkaar heel snel.
Zoals ook in het filmpje vertelt wordt, kan het jaren sluimeren (daarom worden veel katten er niet tegen gevaccineerd) en plotseling is er een uitbraak.
Het filmje gaat over een ANDERE kattenziekte zoals het onderschrift duidelijk weergeeft: "Een jaar geleden brak in Nederland rond Ermelo en Harderwijk een andere dodelijke kattenziekte uit."

En zó komen sprookjes in de wereld. Katten-pancytopenie (trouwens mensen-pancytopenie) is zèlf helemaal géén virus. Het kan door vele zaken veroorzaakt worden, waaronder een virus, maar ook door bestralingen, kanker en bepaalde geneesmiddelen. Pancytopenie is ook helemaal niet besmettelijk en dat wordt ook nergens in de officiele waarschuwingen beweerd, Het kan wel een "common cause" hebben waarvan slechts één die van een virusinfectie is.

De link tussen een virusinfectie en het betreffende voer wordt ook al nergens gelegd, wèl dat de overleden katten allen dit voer aten. Het lijkt er eerder op dat het voer besmet is met bepaalde chemische stoffen die invloed op de milt en het ruggenmerg hebben.

Maar om er meteen maar een VIRUS van te maken?

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door Lowieze »

U heeft in zoverre gelijk dat het ook door andere dingen veroorzaakt kan worden, o.a. door kattenaids. Helaas is dat een virus dat wel besmettelijk is voor andere katten.
Maar goed, er is een tijdelijke uitslag van het onderzoek naar het terug geroepen kattenvoer. Dat onderzoek gaat natuurlijk nog verder.
https://www.food.gov.uk/news-alerts/new ... ncytopenia

Tot nu toe nog geen indicatie dat het kattenvoer de oorzaak is van deze ziekte.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door newmikey »

Lowieze schreef:
06 aug 2021 10:13
U heeft in zoverre gelijk dat het ook door andere dingen veroorzaakt kan worden
Geeft nou gewoon eens toe dat u volkomen fout zat met: "Deze kattenziekte is erg besmettelijk (het is een virus)" in plaats van met allerlei uitvluchten te komen - is dat ècht zó moeilijk?

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door Lowieze »

Toch vreemd dan dat een dierenarts dit zegt:
“Kattenziekte wordt veroorzaakt door het feline pancytopenie virus. Dit is een zeer ernstige virusziekte die het maagdarmkanaal aantast en meestal dodelijk verloopt. Symptomen zijn braken, diarree en hoge koorts. Uitdroging kan zeer snel optreden. Het virus kan ook de hersenen aantasten, vooral bij kittens. Infectie bij een drachtige poes kan leiden tot abortus of de geboorte van kittens met hersenverschijnselen. Door het virus wordt bovendien de weerstand verminderd, waardoor andere ziekteverwekkers gemakkelijker toe kunnen slaan. Het virus kan heel goed in de omgeving overleven en via kleding of schoenen verspreid worden. Hierdoor kunnen ook katten die binnen leven en die niet in contact komen met andere katten besmet raken.”

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze, ben jij, of die dierenarts niet in de war met iets anders? Zie link.

https://www2.zoetis.nl/diersoort/katten ... leukopenie

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door newmikey »

Lowieze schreef:
06 aug 2021 11:36
Toch vreemd dan dat een dierenarts dit zegt:
Héél vreemd zelfs aangezien letterlijk ALLE andere dierenartsen en dierapothekers de juiste tekst geven, namelijk:
"Kattenziekte (Feline Panleukopenie, FPV) is een ernstige en vaak dodelijke virusinfectie. Het is een parvovirus dat het maag-darmkanaal aantast en zorgt voor een verminderde weerstand."

Ik zal u verder maar negeren want dit wordt een eindeloos welles/nietes spelletje. Ik vertrouw erop dat anderen gewoon wèl behoorlijk met internet kunnen omgaan en ook begrijpend een nieuwsbericht kunnen lezen zonder fake nieuws de wereld in te slingeren.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door witte angora »

Naar mijn mening is het, in plaats van fake-news te verspreiden, beter dat katteneigenaren even hun kattenvoer nalopen om te zien of ze een voorraadje hebben van het voer dat terug is geroepen. Ook in Nederland wordt voer van deze fabrikant verkocht.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
06 aug 2021 11:52
Lowieze, ben jij, of die dierenarts niet in de war met iets anders? Zie link.

https://www2.zoetis.nl/diersoort/katten ... leukopenie
Of een dierenarts in de war is, weet ik natuurlijk niet. Ik lees het gewoon op internet op de site van een dierenkliniek.
En de andere reageerder negeer ik verder maar, lijkt wel een stampvoetend kind.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door Erthanax »

Laten we hopen dat de NVWA sneller en duidelijker ingrijpt als iets dergelijks hier in Nederland zou gebeuren.

Niet geheel ontopic, maar wel over katten, voeren en vooral bijzonder leuk: Op Twitter doet Jan-Luuk (@JanLLeutscher) verslag van het (op)voeden van een vondeling-kitten.
Op 23 mei vond hij het beestje van ongeveer een week oud (en 136 gram zwaar) 's avonds onder de heg.
Met veel geduld en grote inzet (elke twee uur een flesje, dag en nacht!) is het hem en zijn vrouw gelukt het beestje op te laten groeien.
Om het moeizame begin te vinden, moet je wel minutenlang terugscrollen (met een paar berichten per dag gaat het hard). Goed voor een positieve kijk op mens en dier!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
06 aug 2021 12:02
Naar mijn mening is het, in plaats van fake-news te verspreiden, beter dat katteneigenaren even hun kattenvoer nalopen om te zien of ze een voorraadje hebben van het voer dat terug is geroepen. Ook in Nederland wordt voer van deze fabrikant verkocht.
Bedankt voor de waarschuwing, WA maar ik gebruik dit voer niet/ nooit.
Wel zielig....

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door Sira »

Zou het inderdaad aan dit voer liggen, is dat voor de getroffen katteneigenaren verdomd vervelend, maar in principe kan er met ieder voer een keer iets misgaan, zowel droog- als natvoer.
In de jaren '80 heb ik 2 (binnen)katten moeten laten inslapen doordat er iets mis was met de blikken natvoer van Tom Poes. Ze werden op dezelfde dag ernstig ziek. De ene kat heb ik enkele dagen later moeten laten inslapen en de andere kat 2 maanden later.

Ik begrijp dat het hier om brokken gaat. Dan zullen ze nu moeten gaan uitzoeken of er inderdaad een verkeerd of besmet ingrediënt in zit en dat zal wel even duren, want er zitten zeer veel ingrediënten in droogvoer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door kweenie »

Lowieze schreef:
06 aug 2021 08:49
kweenie schreef:
06 aug 2021 08:40

Er is wel een zeer sterk verband tussen het gebruik van dit type kattenvoer en het voorkomen van de ziekte.
Het voorkomen van een virus en kattenvoer? Dan maar een bron daarvan graag.
In zeg toch niet dat er een virus in het kattenvoer zit!

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels is er ook - uitgebreidere - informatie op de NOS-site te vinden. Het voer waar het om gaat wordt door de fabrikant zelf niet naar Nederland geëxporteerd. Tenzij er sprake is van grijze import, maar in principe hoeven kattenhouders hier dus niet te vrezen voor hun dieren.

https://nos.nl/artikel/2392857-mysterie ... t-aan-voer

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

The Guardian rept over een mogelijke besmetting met een mycotoxine. Dat zijn gifstoffen die worden geproduceerd door schimmels. Kat krijgt mycotoxine binnen en overlijdt. Aldus de theorie.

https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... us-illness

Trouwens dom van RTL om dat filmpje bij hun artikel te plaatsen. Zaait alleen maar verwarring. De oorzaak van de ellende is daar totaal anders.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door Revoked »

En in Australië is er terugroepactie geweest.
In Zuid-Afrika trouwens ook.

En bij Porsche hebben ze ook een terugroepactie gehad.

WA, ik waardeer je echt meer dan jezelf denkt, maar dit topic vinnik echt "een beetje dom".

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Terugroepactie kattenvoer in VK

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is die literfles huiswijn nu al op?

Gesloten