LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inenten

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
harry36
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 jul 2005 19:41

Inenten

Ongelezen bericht door harry36 »

Beste lezers,

elk jaar krijg ik weer een oproep van de dierenarts voor de Cocktail enting.

Mijn buurman heeft 2 honden, en deze zijn nog helemaal nooit inge-end. Kerngezond zijn ze. Hij vind het grote onzin, een bron van inkomsten voor de dierenarts.

Ik overweeg nu ook om mijn 2 honden (west highland white terriers) niet meer in te laten enten.

Graag tips, advies, discussie.

Alvast bedankt :D

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Inenten

Ongelezen bericht door kanovaarder »

west highland white terriers en inenten.

Het is een keuze die u moet maken op grond van overwegingen zoals, zijn er veel andere honden in uw omgeving waar uw hond mee in aanraking komt?
Is zij graag in het water (ziekte van Weil)?
Gaat zij tijdens vakanties naar een kennel?

Dan zou ik u adviseren om toch te laten enten, maar.........

Bij onze windhondenrenvereniging komt er elk jaar een bevriende dierenarts die deze entingen voor minder dan de helft doet van wat het elders zou kosten.

Gezien het ras acht ik het waarschijnlijk dat ook voor die west highland white terriers er een rasvereniging in uw buurt is die wellicht ook zo'n optie heeft.

Kijkend naar mijn goedzak die naast mij ligt dan maar dit antwoord.

Tevreden? Zeg het voort!
Ontevreden klaag dan hier over

Grootvader

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Inenten

Ongelezen bericht door gjvisser »

Tja, ik zou het niet op mijn geweten willen hebben als mijn honden zonder inentingen ernstig ziek worden (Parvo, kennelhoest, ziekte van Weil, HCC, kennelhoest, etc etc...)

Voor die paar euro per jaar heb ik dat er wel voor over. En tuurlijk zullen er kerngezonde zijn zondeer inentingen, maarja zou je je kinderen ook niet inenten omdat je denkt dat die geen bof, difterie, hepatites, kinkhoest, etc etc kunnen krijgen?

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Inenten

Ongelezen bericht door D1RK »

Niet inenten is goedkoper, totdat ze ziek worden, en dan...

weet U wat dat kost?

Dutchess
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 apr 2007 23:20

Re: Inenten

Ongelezen bericht door Dutchess »

Ik hoor hier alleen positieve reacties over entingen, terwijl sinds enige jaren bekend is dat het jaarlijks enten helemaal niet nodig is. Het is een gewoonte geworden die door de rasverenigingen en dierenartsen in stand wordt gehouden. Dierenklinieken in Amerika en Engeland hebben onderzoek gedaan naar al die cocktails die wij onze huisdieren elk jaar laten inspuiten, omdat er opeens erg veel gevallen werden geconstateerd van katten en honden die tumoren kregen op de plek van enting. Uit dat onderzoek bleek dat de meeste honden- en kattenziekten te vergelijken zijn met ziektes als de mazelen en de rode hond e.d. Daar hoef je ook niet elk jaar een prik voor. Die krijg je als kind en vervolgens heb je de rest van je leven antistoffen genoeg. Natuurlijk roepen alle dierenartsen dat jaarlijks enten nodig is, dit beslaat 75% van hun inkomsten. Uit het amerikaans onderzoek is echter gebleken dat al die cocktails een negatief effect hebben op lever en nieren van onze geliefde viervoeters en dat hun immuunsysteem wordt aangetast waardoor ze vatbaarder worden voor allerlei virussen. We maken ze dus zieker in plaats van dat we ze, goed bedoeld, beschermen.
Een goed entingsprogramma bij pups en kittens is absoluut noodzakelijk maar daarna zijn ze jarenlang beschermd. Je gaat zelf ook niet elk jaar bij je huisarts vragen om een prikje tegen de mazelen....toch? Als je toch wilt laten enten is het beter om aparte vaccins te vragen ipv de gebruikelijke cocktails, die zijn een stuk minder schadelijk.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Inenten

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Inentingen

En met die laatste opmerking kan ik het volledig mee eens zijn!

Grootvader

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Inenten

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Ik ben (helaas) geen hond (maar heb wel een hondenleven :wink: )
maar ik betrek t toch ff op mezelf ...
Die inentingen zijn niks anders als een kleine dosis van de genoemde ziektes ... zo worden door het lichaam antistoffen aangemaakt.

En geloof me ... ik laat ook niet elk jaar allerlei ziektes inspuiten
waar ik nooit last van heb ... waarschijnelijk omdat ik al genoeg antistoffen en dus afweer tegen ziektes heb opgebouwd.

Ik ga me hier eens verder in verdiepen denk ik ...
want als dierenartsen dieren/mensen "medicijnen" voorschrijven
die ze helemaal niet nodig hebben
STERKER ... die ze ziek maken (tumoren e.d.)
dan klopt er iets niet (meer) !!!

>cybertomaat<

wt
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jul 2007 18:57

Re: Inenten

Ongelezen bericht door wt »

als je je huisdier niet laat enten teer je om het maar zo te zeggen op de entingen van een ander.
doordat het merendeel van de huisdierbezitters wel ent is je dier als je hem niet ent niet zo vatbaar voor ziektes
stopt iedereen met enten dan komen er dus weer meer ziektes onder de huisdieren.
ook al blijft je dier altijd binnen je neemt baccillen mee dus ze kunnen dan alsnog ziek worden.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Inenten

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Inentingen honden......

Hallo, niemand heeft het hier gehad over nooit inenten.

De vraag is echter terecht gesteld of elk jaar inenten wel zo nodig is.
Het voorbeeld was onszelf.
Ook wij krijgen niet elk jaar een coctail van prikken, (voor sommigen op de griepprik na omdat dit virus zich zelf telkens muteerd).

Inentingen tegen kennelhoest,zeker wanneer de hond toch nooit naar een kennel gaat is maar een enkele keer in een hondenleven nodig.
Dit is ook het geval met andere ziekten die na 1 enting de hond al antistoffen heeft ontwikkeld!

Ik denk dat de hele geneeskundige wereld op zijn kop zal gaan staan als ook wij elk jaar onderworpen zouden zijn aan die hele rattaplan die wij als kind kregen.

Grootvader

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Inenten

Ongelezen bericht door cybertomaat »

@ wt ......
Ik ben het eens met kanovaarder.
en wil er graag,aan de hand van een quote nog wat aan toevoegen.
als je je huisdier niet laat enten teer je om het maar zo te zeggen op de entingen van een ander.
doordat het merendeel van de huisdierbezitters wel ent is je dier als je hem niet ent niet zo vatbaar voor ziektes
Dit lijkt me een beetje te simpel gedacht.
Dat zou dus ook betekenen dat ik geen griep krijg omdat jij ingeent
zou zijn ... en dat iedereen griep zou krijgen als niemand meer word ingeent ... of snap ik dat nou weer niet helemaal goed ???

>cybertomaat<

wt
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jul 2007 18:57

Re: Inenten

Ongelezen bericht door wt »

ik bedoelde het gewoon ter info, omdat dat volgens mij de vraag was tips en info :D
maar als het goed is krijgen de honden het ene jaar het ene en het andere jaar het andere dus niet elk jaar hetzelfde maar om het jaar.

met kennelhoest ben ik niet helemaal eens je hond tenminste de mijne komt als ik uitlaat toch wel veel in contact met andere honden + op de hondenschool ik weet dus niet wat de andere hond onder de leden heeft en dan vind ik het toch fijn dat ze geent is tegen kennelhoest.

maar iedereen doet het anders en de meningen over het enten zijn toch altijd verschillend :lol:

wt
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jul 2007 18:57

Re: Inenten

Ongelezen bericht door wt »

@ cybertomaat : een dier is veel en veel zieker dan een mens van een "griepje"kijk naar niesziekte bij de kat ja hij word imuum na die tijd maar niesziekte heeft praktisch altijd een dodelijke afloop, het beestje is echt heel heel ziek en ook dat kost je veel aan de dierenarts.
ik voorkom liever dat ze ziek worden want een dier kan een stuk minder hebben dan wij mensen.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Inenten

Ongelezen bericht door cybertomaat »

@ wt ......

Gelukkig zie jij t niet zo zwart/wit als sommige anderen.
Maar heb ik nog wel een vraagje ... weet jij of al je colega's
zijn ingeent ... of dat ze misschien "enge" ziektes hebben ???

Volgens mij bouw je nl. weerstand op door korte periodes en/of
kleine beetjes te worden blootgesteld aan een virus of iets dergelijks.
Dus dat kleine beetje wat jouw honden in die spuit krijgen ...
dat hebben ze waarschijnelijk al vanwege contact met die andere
honden die je tegenkomt met uitlaten en op de hondenschool.

Maar tegen zeldzame ziektes zou ik toch minimaal een keer enten.
gewoon voor de zekerheid :wink:

>cyber<

en mijn katten zijn maar 1 keer ingeent (als kittens)
en hebben nog nooit ergens last van gehad.
volgens mij is een keer (behalve bij nieuwe/gemuteerde ziektes)
dus genoeg.

Dutchess
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 apr 2007 23:20

Re: Inenten

Ongelezen bericht door Dutchess »

een dier is veel en veel zieker dan een mens van een "griepje"kijk naar niesziekte bij de kat ja hij word imuum na die tijd maar niesziekte heeft praktisch altijd een dodelijke afloop, het beestje is echt heel heel ziek en ook dat kost je veel aan de dierenarts.
Er zijn meer dan 50 verschillende virussen die niesziekte veroorzaken. Door de jaarlijkse cocktail is je kat maar tegen een beperkt aantal daarvan beschermd en dus wordt ze ziek als er een virus rondzweeft wat niet door de cocktail wordt afgedekt. Ik heb een kat met chronische niesziekte, zij heeft een van de virussen die niet door de cocktail wordt afgedekt. Het eerste jaar van haar leven heeft ze heel wat herhalingsentingen en antibiotica gehad, ze is er bovenop gekomen maar het was een zielig mager hoopje. Nadat ik gelezen had over de onderzoeken naar de schadelijke gevolgen ben ik gestopt met enten tegen niesziekte. Mijn kat is sindsdien niet meer ziek geweest, het is nu een vrolijk en gezond dier en ze neigt zelfs naar overgewicht. Voor mij is dat het beste bewijs dat enten niet elk jaar nodig is. Het immuunsysteem van je kat of hond moet steeds opnieuw vechten tegen de indringende vaccins en daar antistoffen voor maken terwijl die allang aanwezig zijn. Dat heeft een nadelig effect op lever, nieren en huid. Ik ga naar de dierenarts op het moment dat er echt iets aan de hand is in plaats van mijn katten elk jaar die ziekmakende prikken te laten geven.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Inenten

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Daar sta ik helemaal achter Gravin.

>cybertje<

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Inenten

Ongelezen bericht door D1RK »

Welk merk?

Ja, die vlooien en teken druppels weet ik, maar wat een arts prikt zie je niet, alleen die naald!

Daarom ben ik ook voorzichtig, en om de 2 jaar bevalt beter, toch beschermd en minder bijwerkingen.

Het is ook in welke buurt je woon, met of zonder zwerfdieren, en welk dier het zelf is, sommige maken met iedereen contact en andere blazen liever!
Net mensen dus.

Laat je niet lekprikken, maar helemaal zonder vind ik ook niet verantwoord.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Inenten

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Stalker :lol:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Inenten

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Heb je er al eens bij stilgestaan dat je dan je hond niet eens naar het buitenland mag nemen wanneer zij niet tegen bepaalde ziektes is geent. Wat dacht je als je hond in gevecht komt met een ander dier welke net als jou hond niet is geent. De ziekte wordt dan overgedragen. Wanneer jou hond wel is beschermd hoef je daar niet bang voor te zijn en ook wanneer jou hond een andere hond of dier aanvalt. Het is dus niet alleen de bescherming voor de hond zelf maar ook voor andere dieren.

Wanneer jij je hond niet wilt laten enten acht ik je geen verstandige dierenbezitter. Ik beweer niet dat je niet goed voor je dieren zal zorgen, maar ik vind het zeer onverantwoord dat jij je dier niet laat enten of dat je er alleen maar aan denkt.

Bepaalde entingen, zoals tetanus, moeten bij ons ook herhaald worden en anders krijg je deze wel direct in het ziekenhuis of bij de huisarts. Deze enting is bijvoorbeeld tegen straatvuil of dierenbeten. Daarbij niet alle entingen hoeven jaarlijks gegeven te worden daar de entingen steeds langer gaan werken. Het is gewoon het virus van het mildere soort dat wordt ingespoten. Je lichaam bouwt zo weerstand op tegen het virus en beschermt je daarvoor. Er heeft in je lichaam niets zo'n goed geheugen als je weerstand. Wat dacht je als je gestoken wordt door een wesp. De eerste keer hoeft er niet te zijn, maar de volgende keer kun je een anaflaktische shock krijgen. Je weet dus nooit zeker of je bijvoorbeeld voor wespensteken wel of niet allergisch bent. Vandaar dat er bepaalde anti-stoffen worden ingespoten puur en alleen om je lichaam er voorbereid op te maken en dat is niet slecht, maar goed, want anders waren er veel meer ziektes dan je denkt.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Inenten

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Inentingen

Er wordt nog steeds slecht gelezen en bovendien een aantal foute opmerkingen gemaakt.

Ten eerste is er niet beweerd dat inenten overbodig is.
Alleen de vraag gesteld of die cocktails elk jaar moet worden gegeven.

Ten tweede wordt de tetanusinjectie aangehaald die men zou krijgen bij verwondingen waarbij het gevaar van tetanus aanwezig is.
Nooit zelf meegemaakt?
Bij een eerste hulppost wordt als eerste vraag gesteld of men in het naaste verleden al eens een injectie tegen tetanus gehad heeft omdat een volgende tetanusprik gevaarlijk is.
Tussen een eerste en een tweede prik moet een ruime tijd tussen zitten!

Grootvader

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Inenten

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Er wordt nog steeds slecht gelezen en bovendien een aantal foute opmerkingen gemaakt.
Hier moet ik het helaas mee eens zijn.
Er word vaak slecht of helemaal niet gelezen VOOR dat mensen
op een topic of een poll reageren.

En dat resulteerd weer in foute opmerkingen.Zoals deze :
Wanneer jij je hond niet wilt laten enten acht ik je geen verstandige dierenbezitter.
Nou ... ik heb nog niemand hier horen zeggen dat hij/zij zijn hond
HELEMAAL niet laat enten ...
En als Maarten1234 zijn hond wel ELK JAAR laat inspuiten met stofjes
die de hond NIET NODIG HEEFT ... sterker nog ...
die tumoren veroorzaken en organen aantasten ... NOU ...

dan acht ik hem in het algemeen niet zo verstandig.

>cybertje<

Gesloten