LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inslapen dove pups, wel of niet?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.

Is het terecht dat dove honden ingeslapen worden?

ja
5
18%
nee
23
82%
geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 28

Madera
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2011 03:38

Inslapen dove pups, wel of niet?

Ongelezen bericht door Madera »

Onderstaande komt van de site van de Nederlandse Club voor Dalmatische honden uit het fokregelement.

7.3. Gezondheidsonderzoeken pups: de fokker zal conform het protocol van de Raad van Beheer de pups onderwerpen aan het onderzoek naar doofheid en de toekomstige koper een kopie van de uitslag van dat onderzoek meegeven. De Raad van Beheer en de rasvereniging ontvangen een afschrift van deze onderzoeksuitslagen. Het is verplicht dove pups in te laten slapen.


Ik vraag mij af hoe anderen hier tegenover staan.

ik vind deze regeling goed, het bespaart een heleboel dierenleed. Hoeveel dove honden worden wel niet 10keer herplaatst omdat men er niet mee om kan gaan, en worden dan na de 10e keer ingeslapen omdat ze stijf staan van de stress en niet meer herplaatsbaar zijn. Deze honden wordt dus een even van lijden bespaart door ze als pup van 6 of 7 weken in te slapen. Natuurlijk is dit voor fokkers niet leuk, niemand wil een van zijn pups in laten slapen, maar het risico op een lijdensleven is voor dove pups gewoon in mijn ogen bijna onvermijdelijk. En natuurlijk zijn er gevallen waarbij het goed gaat, maar dat is meer uitzondering dan de regel.

Laten we eerlijk zijn, een hond opvoeden is al lastig genoeg als het dier wél hoort. Genoeg mensen hebben het hier al moeilijk genoeg mee. en genoeg wel horende honden belanden in het asiel omdat men er niet goed mee om kan gaan. Laat staan dat dit een dove hond is...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Inslapen dove pups, wel of niet?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dove kinderen geef je ook geen spuitje. :twisted:

L-Vosje
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 jan 2010 23:53

Re: Inslapen dove pups, wel of niet?

Ongelezen bericht door L-Vosje »

Voor sommige pubers hier in de buurt zou het wel een optie kunnen zijn.
Maar ontopic nu, ik denk dat het niet in alle gevallen zo hoeft te zijn, maar als duidelijk is dat het beestje er ernstig onder lijd dan moet je naar mijn smaak handelend optreden.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Inslapen dove pups, wel of niet?

Ongelezen bericht door lostlovey »

Het is verplicht dove pups te laten inslapen? Vind dat wel erg kortzichtig want doofheid is, voor zover ik weet, genetisch bepaald (komt inderdaad veel voor bij dalmatiers) dus waarom is het dan niet verplicht beide ouderdieren uit de fok te halen?

Dove dieren vergen wat meer inspanning maar zijn prima op te voeden. Maar de fokker moet zich wel inzetten de juiste mensen te vinden en deze ook te begeleiden. Dove dieren leer je handsignalen en dat werkt prima. Een doof dier (kat of hond) laat je sowieso niet vrij buiten rondlopen dus een dove hond moet altijd aangelijnd zijn waardoor je altijd contact met het dier houdt.

Een dier dat doof geboren is, zal hier niet onder lijden omdat het niet beter weet. Ken genoeg dove dieren en dat zijn gezonde, vrolijke en normale schepsels.

GloriusWorld
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:50

Re: Inslapen dove pups, wel of niet?

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

Als het puur om te voorkomen is om verder mee door te fokken kan je een evt koper mischien beter verplichten om te laten castreren sterliseren van de pup, zodra dat mogelijk is.
Een dove pup inlaten slapen is naar mijn idee niet nodig, je kan ze evengoed opvoeden. Ik ga er vanuit dat de regel alleen geld voor eigenaren die graag verder willen fokken met dit ras.

mysty
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2008 00:21

Re: Inslapen dove pups, wel of niet?

Ongelezen bericht door mysty »

fok verbod, vind ik echt een prima oplossing, maar in laten slapen??? Hoezo??

Ik had geen idee dat dit echt een regel was en dat maakt de hele fokkerij nog vreemder dan ik het al vond. Aan de ene kant is het volkomen legaal om honden te fokken die steeds meer afwijkingen krijgen omwille van het "mooie uiterlijk"... bijvoorbeeld: hondjes die niet eens normaal kunnen ademen, vinden wij met ons allen "zo schattig!!!" en "hij snurkt zo lekker!!" Maar als een hond doof is (wat totaal geen probleem voor de hond en baas hoeft te zijn) dan laten we een gezond dier inslapen/vermoorden!
Want dan is dat ineens wel een lijdensweg voor het dier .

Het is eigenlijk toch een enge wereld...die van de fokkerij!!

Mijn dove honden hebben een prima leven, zien heel goed wat ik hun duidelijk wil maken, weten alles van lichaamstaal en lopen ook gewoon los in het park.

Gelukkig dat er niemand op het idee kwam om ze een spuitje te geven toen ze klein waren.

Fiesta2njoy
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jun 2011 10:42

Re: Inslapen dove pups, wel of niet?

Ongelezen bericht door Fiesta2njoy »

Heeft iemand hier een dove hond gehad?

Situatie: hond wordt van achter benaderd door mens, kind of andere hond. Schrikt niet erg van en valt uit..... Van de dove honden die in leven blijven. Is er maar een heel klein deel echt gelukkig. Bovendien vaak wordt de doofheidstest al in het nest gedaan, wie koopt er nu een dove pup als je ook een horende kan kopen.

In mijn ogen is euthaniseren het diervriendelijkste wat je voor zo'n hond kan doen. Euthanasie vinden wij allemaal zo zielig, maar waarom is het dan zo zielig? Hij gaat slapen en wordt niet meer wakker that's all. Het is pas zielig als mensen zich aan dit diertje hebben gehecht, zielig voor die mensen dus, niet voor de hond, die heeft er geen weet van.

mysty
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2008 00:21

Re: Inslapen dove pups, wel of niet?

Ongelezen bericht door mysty »

Ieder kind hoort te leren dat er geen enkele hond onverwachts van achteren benaderd mag worden. Ook een horende hond kan dan schrikken en uitvallen.

Maar mijn ervaring is dat een dove hond iets meer gewend is om aangeraakt te worden dan een horende...omdat de communicatie veel vaker plaats vind via aanraking.

Als we het hebben over het inslapen van ras honden, dan denk ik dat er heel andere problemen beter op die manier aangepakt kunnen worden. Honden die door het fokken hun hele leven hoofdpijn moeten hebben is veel erger!!!

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Inslapen dove pups, wel of niet?

Ongelezen bericht door bianca82 »

mijn ex had een dove hond en later zijn zijn oogjes er ook nog uitgehaald vanwege een afwijking.

het dier kwispelde altijd en zijn lichaamstaal was altijd vrolijk.. spelen kon hij ook nog dan sloeg je hard op de grond met je handen en dan ging hij met zn bek uit zn mond heen en weer rennen

ook had hij een vaste veilige looproute waar ze nooit vanaf weken, alles had een vaste plaats en als ze hem ""riepen"" stampte ze hard op de grond of hielden de hand voor de neus van het dier..

hij is als ik het goed heb begrepen 16 jaar oud geworden uiteindelijk en de helft van zn leven was hij blind en altijd doof geweest.

als het dier echt ongelukkig is (bepaalde soort werkrassen) dan snap ik het nog wel..heel licht maar dan moet het dier zich wel hebben kunnen bewijzen, en dat is meestal niet het geval helaas

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: Inslapen dove pups, wel of niet?

Ongelezen bericht door petty1950 »

Helemaal met je eens Bianca!
Bij de juiste baas kan een hond ,ondanks z,n/haar handicap, een goed leven hebben.
Een echt hondenmens kijkt naar de hond en zoekt naar mogelijkheden om de handicap (voor zover mogelijk) op te vangen.
KLASSE!!!

Gesloten