LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door Har45 »

Gelezen in Protocol gevonden en vermiste dieren voor de Gemeente.

Hierin staat dat het asiel/ dierentehuis aangetroffen zwerfhonden en -katten ten hoogste 14 dagen ter beschikking van de eigenaar moet houden. Na deze 14 dagen kan de zwerfhond of kat voor herplaatsing in aanmerking komen.

Het zal mij dan ook niet verbazen als het eigendomrechts hier op van toepassing is.

Met andere woorden....
De nieuwe eigenaar heeft ter goeder trouw de kat in eigendom genomen ( geen heling of diefstal) en mag deze dan ook in zijn bezit houden.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In bruikleen ‘gekregen’ dus.

ZeerPrivé
Berichten: 5415
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
01 dec 2019 11:25
Ik heb een aantal vragen gesteld omdat ik een aantal bedenkingen heb vwb dit topic.
Ik heb mijn leven lang al katten en zover ik weet loopt een kat niet weg bij zijn baasje waar ie het behaaglijk heeft , tenzij hij bv is opgejaagd op straat en daardoor mogelijk te ver van huis kwam en is gaan dwalen.
Ik begrijp nl niet hoe hier het eea zo heeft kunnen lopen, écht niet.
Is TS wel bij die overbuurvrouw ook aan de deur geweest? Waarom dacht die buurvrouw dat poes huisloos was ?
Enfin , vandaar mijn vragen vóórdat ik kan bedenken of poes niet beter bij het nieuwe baasje kan blijven.

De kat was ook niet weggelopen, die was lekker buiten totdat de buurvrouw ging bellen. Weet niet of dat hier speelt, maar het schijnt een nieuw treitereitje van kattenhaters te zijn om buiten lopende katten op te laten halen. Wil je als eigenaar dan de kat terug, mag je de asielkosten betalen.

En de oude eigenaar heeft geen poot om op te staan, de kat is van de nieuwe eigenaar en als hij het daar naar zijn zin heeft, lekker daar laten.

mh73

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door mh73 »

Maar als de kat gewoon gechipt was, is het de eigenaar niet aan te rekenen dat hij niet gevonden werd. Met wat meer moeite was de eigenaar zo gevonden.

ZeerPrivé
Berichten: 5415
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

mh73 schreef:
01 dec 2019 13:55
Maar als de kat gewoon gechipt was, is het de eigenaar niet aan te rekenen dat hij niet gevonden werd. Met wat meer moeite was de eigenaar zo gevonden.

Maar de nieuwe eigenaar ook niet..... Maar wat de oude eigenaar nagelaten heeft, is asiel of dierenbescherming dagelijks bellen om te checken of de kat daar was. Ik hing dagelijks aan de telefoon toen één van mijn katten onvindbaar was, want ik wist van de 14-dagen regel en dat wilde ik voorkomen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

ZeerPrivé schreef:
01 dec 2019 12:49
De kat was ook niet weggelopen, die was lekker buiten totdat de buurvrouw ging bellen.
Buiten aan het zwerven zonder toezicht van de eigenaar.
ZeerPrivé schreef:
01 dec 2019 12:49
Weet niet of dat hier speelt, maar het schijnt een nieuw treitereitje van kattenhaters te zijn om buiten lopende katten op te laten halen. Wil je als eigenaar dan de kat terug, mag je de asielkosten betalen.
Bedankt voor de tip, weet nu wat ik kan doen aan die katten die in mijn tuin lopen te schijten. Misschien leren de eigenaren het af om hun huisdieren op straat te laten zwerven als ze meermaals asielkosten moet betalen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik moet er niet aan dénken dat 1 van mijn katten zomaar vd straat wordt geplukt en in het asiel wordt gedumpt. Ze zijn wél gechipt dus ze vinden ons snel.

Als 1 vd katten zou verdwijnen weet ik mij geen raad en zou echt overal flyers ophangen, dag in dag uit bellen en op de site van Amivedi kijken en het ook melden bij de politie.
Toen 1 van mijn katten , in het verre verleden , dement en wel ging sjokken en de weg letterlijk en figuurlijk compleet kwijt was , kreeg ik een telefoontje vd politie....hij was daar en daar gevonden in een tuin en door de politie naar het asiel gebracht nota bene.

Ik begrijp werkelijk nog steeds de rol van die overbuurvrouw niet. 🙄

ZeerPrivé
Berichten: 5415
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@sylvesterb: dan hoop ik voor jou dat de katten gechipt zijn, dan wordt de kat namelijk niet meegenomen en mag jij het voorrijden van de dierenambulance betalen.

ZeerPrivé
Berichten: 5415
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
01 dec 2019 15:18
Ik moet er niet aan dénken dat 1 van mijn katten zomaar vd straat wordt geplukt en in het asiel wordt gedumpt. Ze zijn wél gechipt dus ze vinden ons snel.

Als 1 vd katten zou verdwijnen weet ik mij geen raad en zou echt overal flyers ophangen, dag in dag uit bellen en op de site van Amivedi kijken en het ook melden bij de politie.
Toen 1 van mijn katten , in het verre verleden , dement en wel ging sjokken en de weg letterlijk en figuurlijk compleet kwijt was , kreeg ik een telefoontje vd politie....hij was daar en daar gevonden in een tuin en door de politie naar het asiel gebracht nota bene.

Ik begrijp werkelijk nog steeds de rol van die overbuurvrouw niet. 🙄

Die van TS was ook gechipt, maar de chip werd blijkbaar niet gevonden door de dierenambulance. Soms gaan chips 'schuiven', dan wordt de chip niet 1-2-3 gevonden. Mijn katten hadden waren ook gechipt, maar 100% daarop vertrouwen durfde ik niet. Als je eens bij de DA bent, kun je hem of haar even vragen de chip te checken. Ik was toen mijn kat verdwenen was ook constant aan het zoeken, vooral ook 's nachts en had ik ook overal flyers opgehangen. Gelukkig had ik hem na 4 dagen terug gevonden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik weet van dierenartsen dat de chip onder de oppervlakte zit, en wel eens vaker schuift, de katten hebben erg losse huid.

Verder is 2e keer zoeken na controle dierenambulance wel de regel.
En gemeld moeten ze wel nagaan of dit overeen komt.

Als je naar Amevedi met foto instuurde kijken ze daar ook, elk asiel bellen kan niet, vooral als je te midden van 3 woonde.
Maar stond het huidige adres wel in de chip, vele verhuizen en geven voor hunzelf verhuisbericht door maar vergeten de kat helaas. Had een zwerver die achteraf 2 straten verder hoorde wel 183 Km naar Heerlen laten reizen.. en daar riepen oude buren het adres waar ze enkele uren terug langs waren gereden.... dus 370 Km rijden voor niets!
Dat moest wegens niet doorgeven adres wel betaald worden!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

ZeerPrivé schreef:
01 dec 2019 15:36
@sylvesterb: dan hoop ik voor jou dat de katten gechipt zijn, dan wordt de kat namelijk niet meegenomen en mag jij het voorrijden van de dierenambulance betalen.
Niet van die angstmakerij posten. Ik kan de chip niet lezen dus ik heb geen idee van wie die zwerfkatten in mijn achtertuin zijn. Ik weet alleen dat ze niet van mij zijn. Dus die onzin dat ik dan voorrij kosten kan gaan betalen is complete onzin die je zo uit je duim zuigt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het aangehaalde protocol heeft het over zwerfkatten. De kat in kwestie is aantoonbaar geen zwerfkat. De vindster is immers de overbuurvrouw. De kat heeft dus niet meer dan enkele tientallen meters "gezworven". Het was een heel ander verhaal geweest als de vindster bijvoorbeeld een kilometer verderop woonde. Dat protocol is hier dus niet van toepassing.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door reggie2 »

sylvesterb schreef:
01 dec 2019 17:49


Niet van die angstmakerij posten. Ik kan de chip niet lezen dus ik heb geen idee van wie die zwerfkatten in mijn achtertuin zijn. Ik weet alleen dat ze niet van mij zijn. Dus die onzin dat ik dan voorrij kosten kan gaan betalen is complete onzin die je zo uit je duim zuigt.


Je vergeet dat je zelf ook nog een plicht hebt, namelijk langs een dierenarts de chip laten lezen. ( kost niks)

Moet zeggen dat ik de reacties van jou walgelijk vind. Je kan balen van de katten in je tuin, dat doe ik ook. …..maar je brengt geen dier van een ander weg.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik dacht dat we de katten van een vreemde naar de Veluwe horen te brengen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

reggie2 schreef:
01 dec 2019 18:25
Je vergeet dat je zelf ook nog een plicht hebt, namelijk langs een dierenarts de chip laten lezen. ( kost niks)
Welke wet verplicht mij hiertoe?
reggie2 schreef:
01 dec 2019 18:25
Moet zeggen dat ik de reacties van jou walgelijk vind. Je kan balen van de katten in je tuin, dat doe ik ook. …..maar je brengt geen dier van een ander weg.
En omdat je het walgelijk vind ga je angst zaaien door te roepen dat er voorrijkosten komen en er een plicht is om naar een dierenarts te gaan? Als de eigenaar van de kat hem gewoon binnenhoudt hebben ander er geen last van.

P.S. Ik zal niet zo snel de dierenambulance bellen. Wel vind het ik heel asociaal om je kat gewoon rond te laten zweven op straat. Los dat TS niet eens de moeite heeft genomen om haar kat te castreren .

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door tttlocke »

Bob Schurkjens schreef:
01 dec 2019 17:55
Het aangehaalde protocol heeft het over zwerfkatten. De kat in kwestie is aantoonbaar geen zwerfkat. De vindster is immers de overbuurvrouw. De kat heeft dus niet meer dan enkele tientallen meters "gezworven". Het was een heel ander verhaal geweest als de vindster bijvoorbeeld een kilometer verderop woonde. Dat protocol is hier dus niet van toepassing.
Zo'n protocol (op gemeentelijk niveau) zal van toepassing zijn op ieder zwerfdier dat aan de definitie van zwerfdier (-hond, - kat) (die ongetwijfeld is opgenomen in het protocol) voldoet. De definitie van u, is niet werkbaar, omdat bij het vinden van het dier helemaal nog niet bekend is waar ie thuishoort.

MaaikeM
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:07

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door MaaikeM »

Ik zag een aantal reacties over een asieldier in bruikleen hebben. In mijn overeenkomst (met een bij de dierenbescherming aangesloten asiel) wordt gesproken over koper en verkoper. Er staat oa "de verkoper verklaart het hierboven omschreven dier te hebben verkocht en in eigendom overgedragen te hebben aan de koper, met inachtneming van de op deze overeenkomst van toepassing zijnde voorwaarden"

In de voorwaarden staat wel dat verkoper ontbinding kan vorderen wanneer bijvoorbeeld sprake is van dierenmishandeling. Er staat ook dat koper verantwoordelijk is voor het aanpassen vd chipgegevens bij verkoop of eigendomsoverdracht. Ik mag de dieren dus ook doorverkopen of aan een ander geven. In de overeenkomst die ik hier heb liggen, kan ik niets vinden over bruikleen.

Ook is mij bij het overhandigen van de papieren heel duidelijk verteld dat het dier direct mijn eigendom zou worden zodra ik betaald en getekend had. Er hoeft dus niet altijd sprake te zijn van bruikleen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als mijn definitie niet werkbaar zou zijn, dan is de definitie van de gemeente ook niet werkbaar. Dan zou ik elke willekeurige loslopende kat uit de buurt als zwerfkat kunnen aangeven. Reuze handig om die "vervelende katteneigenaren" een hak te zetten. Graties en voor niks want de instanties handelen het verder netjes voor mij af.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar Bob, feitelijk gezien zijn het toch ook zwerfkatten. Hoe kan iemand weten dat deze katten een eigenaar hebben als deze er niet bij is en die kat in het wild rond loopt? Nu gaat het om de overbuurvrouw en ik kan je zeggen dat mijn overbuurvrouw precies weet welke hond wij hebben (omdat ze ons daar mee ziet wandelen), maar ik heb geen enkel idee of de overbuurvrouw een kat zou hebben en hoe die er dan uit zou moeten zien. Het enige dat ik weet is dat ze een eekhoorn in de tuin heeft, want die zie ik weleens over de schutting klimmen en de weg oversteken.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus ieder loslopend kind is een zwerfkind dat zo gauw mogelijk naar een instelling gebracht moet worden? Je kunt immers niet weten waar het kind woont, of wie de ouders zijn?

Nee?

Waarom zou het met dieren dan anders zijn?

Gesloten