LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
mar.engelsman---van-den-berg
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2019 16:46

Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door mar.engelsman---van-den-berg »

Situatie: (wat ik schrijf weten we net, via opvang)

Onze kat is door onze overbuurvrouw als huisloos opgegeven bij de dierenambulance.
Hij is op 17 Januari 2019 opgehaald. Bij scannen konden ze geen chip vinden. Hij is daarna naar de DA geweest, gecastreerd en vervolgens 2 weken in quarantaine gezet. Hij is terecht gekomen bij ee kittenopvang (terwijl volwassen) en van daaruit bij een nieuw baasje gekomen.

Wij hadden de 17e in de gaten dat hij niet thuisgekomen was. Het was hem gewoon elke ochtend en avond thuis te zijn. Overdag ging hij lekker buiten ravotten en jagen. Katers blijven daarbij wel vaker een paar dagen weg , dus hebben we hem na paar dagen wachten, officieel vermist opgegeven bij Amivedi, incl. chipgegevens. Ook bij NDG en via Facebook vermeld dat we onze kat kwijt waren (we wisten dus niet dat hij opgehaald was). We hebben maanden geroepen op de plekken waar we met hem liepen (bij het uitlaten van de hond, liep hij altijd uit zichzelf mee). Ook veel rondvraag gedaan in de buurt, en met de dierenambulance gebeld om te vragen of hij wellicht binnen gekomen/gevonden was.
Alles zonder resultaat.

Vandaag werden we gebeld door de stichting (kittenopvang) gebeld dat ze onze kat gevonden hebben. Bij toeval. De nieuwe eigenaar ging voor enting en chippen naar de DA. Bij controle van de nwe chip, kwamen onze gegevens naar boven. Hierdoor werd dus bekend dat hij al een baasje had (en dus nu 2 chips).

Na veel gedoe, want uiteindelijk is het ergens fout gegaan, zijn we vandaag met het nwe baasje in contact gekomen.
Hij heeft aangegeven dat hij de kat niet wenst terug te geven, dat hij teveel aan hem gehecht is.

Natuurlijk hebben we het hier thuis over gehad. Kat is immers inmiddels gewend bij en aan zijn nieuwe baasje, en tuurlijk vinden we het vervelend voor die mensen.

Het is echter niet onze 'fout' dat het zo is gelopen. Wanneer die Mw. onze kat niet had aangemeld bv. Of wanneer de chip goed was uitgelezen, of wanneer ze op de site van Amivedi onder vermiste dieren hadden gekeken enz.

Na overleg thuis willen wij onze kat dus gewoon graag terug. Hij is hier geboren en groot geworden en gewoon een superlieverd. Het nwe baasje komt morgen even koffie doen, maar we vermoeden dat we onze kat alsnog niet terug zullen krijgen.

Iemand advies? Wat kunnen we doen/zeggen als we hem niet terug krijgen?

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik vermoed dat dit een juridische zaak gaat worden. Jullie kunnen middels de chip aantonen dat het jullie kat is.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door Berteman »

Als de nieuwe 'baasjes' niet al te ver bij je vandaan wonen dan is het wellicht een idee, de kat te laten beslissen. De meeste poezebeesten kiezen zelf hun personeel.

De kat die hier in huis woont, heeft daar ook min of meer zelf voor gekozen. Hij woonde hier in de buurt maar hij zat bijna altijd buiten. In weer en wind, tegen de voordeur geplakt of bibberend in het raamkozijn. Altijd als ik langs kwam lopen, kwam hij naar me toe, gaf hem een aai over de bol en op zekere dag liep hij met me mee naar huis en voelde zich vrijwel meteen thuis.

De eigenaren vonden het overigens prima: die vonden het maar een irritant beest. Geen idee waarom: het is de allerliefste en aanhankelijkste kat van de wereld.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er zijn inderdaad katten die een andere eigenaar zelf zoeken maar dat is hier niet het geval.

Ook gehad dat mijn Poes na verhuizing terug ging en het bij de kopers van mijn huis prima naar zijn zin had.
Na 3x terug lopen daar maar gebleven en samen met hun Kater & Hond erg oud geworden.
Ik kon gewoon knuffelen maar Mevrouw heeft niet voor mijn maar haar huis gekozen!
Het was dus niet ons huis maar Haar huis, en bleef daar gewoon.

Maar als je daar op visite mag komen, kijk eens voor wie de kat kiest en als ze daar bij jou op schoot springt.....

En de Chip, katten ritten ruim in het vel en die schuift wel eens, goed scannen, en omdat vele nog zonder zijn worden sommige slordig met scannen helaas, of de kat werkte niet echt mee!
Daarom is tevens een halsband met adres aan buitenkant met adres erop wel zo handig, elke burger of kind kan zien waar deze woonde en hem of haar thuis brengen...

Mijn huidige oude dikke Kater gaat vaak naar school, knuffelen en word dan keurig thuis gebracht.... hoewel hij zeker de weg zelf ook perfect weet!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ook veel rondvraag gedaan in de buurt,
Ook bij die overbuurvrouw? Ben daarnaast benieuwd hoe lang u de kat heeft gehad.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Het nieuwe baasje overtuigen je je eigen kat terug te geven, links of rechtsom.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door witte angora »

mar.engelsman---van-den-berg schreef:
30 nov 2019 17:30
Situatie: (wat ik schrijf weten we net, via opvang)

Onze kat is door onze overbuurvrouw als huisloos opgegeven bij de dierenambulance.
Hij is op 17 Januari 2019 opgehaald.
Het probleem is dus de verstreken tijd. Tussen 17 januari en 29 november zitten ruim 11 maanden. Haal je daar de tijd van de quarantaine en het herplaatsen van af, dan zit poezebeest al een maand of 10 bij het andere baasje. Dat is best wel een tijd.

Wat wijsheid is? Ik weet het niet. Wat is het beste voor de kat? Hoe oud is ze, en hoe lang hebben jullie haar zelf gehad?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door moederslink »

mar.engelsman---van-den-berg schreef:
30 nov 2019 17:30
(...)
Onze kat is door onze overbuurvrouw als huisloos opgegeven bij de dierenambulance.
Hij is op 17 Januari 2019 opgehaald. Bij scannen konden ze geen chip vinden. Hij is daarna naar de DA geweest, gecastreerd en vervolgens 2 weken in quarantaine gezet. Hij is terecht gekomen bij ee kittenopvang (terwijl volwassen) en van daaruit bij een nieuw baasje gekomen.
Waarom is hij als " huisloos " opgegeven ?
Als ik een kat zie lopen ga ik er niet gelijk van uit dat hij " huisloos" is , dus hoelang liep hij daar al rond te spoken ? En uw overbuurvrouw kende misschien jullie kat wel gewoon , lijkt mij ?!
schreef: Wij hadden de 17e in de gaten dat hij niet thuisgekomen was. Het was hem gewoon elke ochtend en avond thuis te zijn. (...)
Was hij dan .snachts buiten ?

Hoe lang waren jullie hem toen al kwijt?
Hoe lang hadden jullie deze kat gehad toen hij weg bleef?

Dit soort situaties vind ik erg lastig.
Deze kat is al bijna 1 jaar bij deze mensen, kennelijk is poes daar gelukkig. Poezen zijn opportunisten, daar waar ze liefde, aandacht, lekker warm binnen zijn en goed te eten krijgen, nou....dan blijven ze daar toch echt wel graag !
Het moet nog een redelijk jong dier zijn...( toen nog) niet gecastreerd en misschien nog niet eens zó gehecht aan jullie?
Tja....Ik zou zeggen, ga uit van wat de kat nu heeft gekozen , hij zit daar ruim 11 maanden inmiddels en hij heeft het goéd en is daar happy !!! Gun hem dat.

En zo.n chip? Het kan bijna niet missen met een scanner en dan heeft de DA niet goed opgelet, maar ook de dierenambulance toen niet....vreemd.
2 chips nu? Eén zal er uit moeten...

En als u in de buurt heeft rondgelopen en de buren bevraagd hebt , bent u dan niet bij de overbuurvrouw aan de deur geweest?
En waarom speelt het nú, na 11 maanden? Het kan niet zo zijn dat u het pas nét gehoord heeft.
Ook in een opvang wordt gelijk gekeken of het dier gechipt is en dan hadden ze u al in januari getraceerd.
Ik vind het wat vreemd allemaal 🤔....sorry.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door moederslink »

En als de nieuwe baas morgen bij u op de koffie komt, probeer er in alle redelijkheid samen uit te komen en te bedenken wat voor poeslief uiteindelijk nú het beste is.
Mogelijk heeft het nieuwe baasje ook al veel DA kosten gemaakt uit liefde voor deze kat en hem goede zorg gegeven. Poes zal uiteindelijk wel zelf kiezen 😊 .

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als die kat terugkomt, kan degene die die kosten gemaakt heeft, ze bij TS terugvorderen. Het is maar even dat je ‘t weet, TS.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door witte angora »

Kosten:
mar.engelsman---van-den-berg schreef:
30 nov 2019 17:30
de dierenambulance.
Hij is op 17 Januari 2019 opgehaald. Bij scannen konden ze geen chip vinden. Hij is daarna naar de DA geweest, gecastreerd en vervolgens 2 weken in quarantaine gezet. Hij is terecht gekomen bij ee kittenopvang

[...]

De nieuwe eigenaar ging voor enting en chippen naar de DA. Bij controle van de nwe chip, kwamen onze gegevens naar boven. Hierdoor werd dus bekend dat hij al een baasje had (en dus nu 2 chips).
Doorgaans wordt aan de nieuwe eigenaar een bedrag tussen de 95 en 150 euro gerekend. Aangezien poezebeest in de kittenopvang terecht kwam is er kennelijk vanuit gegaan dat ze jonger dan een jaar was, en dan betaal je de hoofdprijs: 150 euro.

Inenten kost tussen de 20 en 60 euro. Het plaatsen van een chip kost tussen de 20 en 40 euro.

Het huidige baasje is tot nu toe dus tussen de 190 en 250 euro kwijt. Daar kunnen jullie niks aan doen, maar de huidige baas ook niet.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt. Mara als de kat terug zou gaan naar de eerste eigenaar, kan de huidige houder die kosten op grond van zaakwaarneming terugvorderen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door tttlocke »

Misschien komt de oplossing wel tijdens de koffievisite, misschien een oplossing, het is al gesuggereerd, waarbij de voorkeur van de kat een rol speelt.
Maar in juridische zin: waarom zou TS nog steeds eigenaar zijn van de kat in kwestie? Is het niet zo dat de huidige bezitter van de kat, degene dus die de kat van de opvang ontvangen heeft, eigenaar geworden is?
Moneyman schreef:
30 nov 2019 23:18
[...] kan de huidige houder die kosten op grond van zaakwaarneming terugvorderen.
Kan dat echt op grond van zaakwaarneming? Bij zaakwaarneming gaat zo te lezen om 'het zich willens en wetens en op redelijke grond inlaten met de behartiging van het belang van een ander etc, etc,.'
Maar als je bekommert om die kat, en daarvoor kosten maakt, in de veronderstelling dat je zelf de eigenaar bent (en van zo'n veronderstelling is hier toch sprake), in hoeverre is er dan nog sprake van 'willens en wetens'?

Maar de eerste vraag die beantwoord dient te worden, is volgens mij: wie is de eigenaar van de kat?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is interessant dat poes al een chip had met NAW-gegevens, maar dat kennelijk zowel de dierenambulance als de dierenarts van het asiel de chip niet uit hebben kunnen lezen. Konden ze het niet, of wilden ze het niet? En welke rol speelde de overbuurvrouw hierin? Sommigen kunnen heksen zijn, vergis je er niet in.

Kan de TS, als ze de kat terug krijgt en de eigenaar de kosten wil verhalen, een deel van de kosten terughalen bij de dierenambulance en het asiel?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is trouwens opvallend hoeveel 'gevonden' katten er in de asiels zitten (ja, ik overweeg weer een andere kat te nemen, maar dat is uiteraard off-topic). Doorgaans zien ze er best wel goed en gezond uit. Hoe dat nu kan? Niet gechipt? Niet ergens aangemeld? Geen idee.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb verschillende malen een dier uit het asiel gehaald en volgens hun voorwaarden wordt je dan geen eigenaar. En is de ‘koopsom’ eigenlijk een gift.

Of die voorwaarden wel rechtsgeldig zijn, is nog maar de vraag.

monica19
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2018 11:42

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door monica19 »

Ik heb zelf een paar keer een poes uit het asiel gehaald, maar ik kreeg de poes niet in eigendom, maar in bruikleen. In de papieren stond ook dat het asiel zou mogen controlen of er goed verzorgd werd. Nooit heeft er iemand gebeld of het goed ging. Verder een waarschuwing, let erop dat de gegevens die bij de chip horen up to date zijn, dus geef een ander telefoonnummer of een verhuizing door aan de instantie die de registratie bijhoud.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door kuklos »

Lady1234 schreef:
01 dec 2019 09:50
Ik heb verschillende malen een dier uit het asiel gehaald en volgens hun voorwaarden wordt je dan geen eigenaar.
monica19 schreef:
01 dec 2019 10:52
Ik heb zelf een paar keer een poes uit het asiel gehaald, maar ik kreeg de poes niet in eigendom, maar in bruikleen.
Wij hebben in mijn jeugd katten uit het asiel gehaald, geen idee of we toen ook zoiets moesten tekenen.
Doch de katten in kwestie hadden een andere mening. Wij werden hun eigendom.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb een aantal vragen gesteld omdat ik een aantal bedenkingen heb vwb dit topic.
Ik heb mijn leven lang al katten en zover ik weet loopt een kat niet weg bij zijn baasje waar ie het behaaglijk heeft , tenzij hij bv is opgejaagd op straat en daardoor mogelijk te ver van huis kwam en is gaan dwalen.
Ik begrijp nl niet hoe hier het eea zo heeft kunnen lopen, écht niet.
Is TS wel bij die overbuurvrouw ook aan de deur geweest? Waarom dacht die buurvrouw dat poes huisloos was ?
Enfin , vandaar mijn vragen vóórdat ik kan bedenken of poes niet beter bij het nieuwe baasje kan blijven.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kat is gevonden, nwe baas wil hem niet afstaan aan ons.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“ Wij hebben in mijn jeugd katten uit het asiel gehaald, geen idee of we toen ook zoiets moesten tekenen.
Doch de katten in kwestie hadden een andere mening. Wij werden hun eigendom.”

In ieder geval hun dienaren. :lol:

Gesloten