Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

HansdenVB schreef:
09 dec 2020 20:07
Bloedprikken kan je ook een apparaatje voor kopen bij de dierenarts waarmee het thuis in de veilige omgeving zonder problemen gedaan kan worden.
Hebt u dat weleens gedaan? Precies in het randje van haar oor, waar een miniem adertje loopt? Zelfs de dierenarts kreeg het niet altijd voor elkaar en dan moest het in haar pootje. Een bonk stress.

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, ja.
moederslink schreef:
09 dec 2020 22:46
Het insuline prikken stelt echt niets voor , het gaat op dezelfde manier als een enting zetten , 3-4 seconden werk.
Neem de kat op schoot ,
Dan heb ik een lichte beet in mijn hand en de punten van de nagels voelbaar in mijn benen.
aai hem
Een flinke beet in de muis van mijn hand en diepe krassen in mijn dijbeen van het afzetten toen ze wegsprong.
en zet dat kleine naaldje in zijn velletje , achter in zijn nekvelletje ,
Ik stak weliswaar snel toe, maar de kat was sneller. De naald steekt nu diep in mijn andere hand.
schreef:masseer daar even en hij krijgt iets lekkers .
Die "insulinehand" masseer ik wat, mijn andere hand en de krabben in mijn dijbeen kan ik beter maar ontsmetten. Iets lekkers heb ik wel verdiend, ja.
schreef:Een kat is een opportunist . Binnen een paar dagen weet ie niet beter en wil hij dat lekkers :D .
Ze bijt nu inderdaad direct zodra ik haar probeer op te pakken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

:oops: foute stoute kattige kat !
Sorry Erthanax , ik heb echt andere ervaringen :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax schreef:
09 dec 2020 22:52
Waarom zou het mishandeling zijn als de kat van TS prima lijkt te gedijen op het dieetvoer?
(...)
Onze diabetespoes had diabetes2 en kreeg naast de insuline vanaf dát moment ook aangepast voer.
Wanneer diabetes2 is gediagnosticeerd helpt alleen dieetvoer geven niet meer.
Bij mensen wil een ander dieet nog wel eens helpen om de suiker wat constanter te houden en zelfs naar beneden te krijgen.
Bij katten lijkt mij dat niet, zij hebben doorgaans niet écht een gevarieerd voedingspatroon.

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn vrouw schrok altijd als de kat de kamer binnen kwam, en de kinderen hebben het over de "killer cat". En toch... Als ik zit te lezen ligt ze op schoot (aaien niet toegestaan). Als ik zit te werken zit ze het liefst op de boeken en papieren of half op het toetsenbord. Als ik me sta te scheren ligt ze op mijn voeten. Ze is op haar manier wel aanhankelijk, maar van oppakken of aaien is ze niet gediend.

Kortom, ik kan me de situatie van TS goed voorstellen. Niet elke kat laat zich gemakkelijk behandelen.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Lady1234 schreef:
09 dec 2020 23:03
HansdenVB schreef:
09 dec 2020 20:07
Bloedprikken kan je ook een apparaatje voor kopen bij de dierenarts waarmee het thuis in de veilige omgeving zonder problemen gedaan kan worden.
Hebt u dat weleens gedaan? Precies in het randje van haar oor, waar een miniem adertje loopt? Zelfs de dierenarts kreeg het niet altijd voor elkaar en dan moest het in haar pootje. Een bonk stress.
Ja regelmatig want ik had zo'n apparaatje.

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
09 dec 2020 23:29
Kortom, ik kan me de situatie van TS goed voorstellen. Niet elke kat laat zich gemakkelijk behandelen.
Ik op zich ook wel. Maar de dierenarts, die dergelijke zaken gewoon moet melden, snap ik ook heel goed.
16again schreef:
09 dec 2020 22:35
Moneyman schreef:
09 dec 2020 21:53
Arizonakid schreef:
09 dec 2020 20:23
Het is vrij simpel, een dier is een gebruiksvoorwerp voor de wet, en die hebben geen rechten.
Onzin. Sowieso juridisch, maar moreel al helemaal.
Kijk ook eens op dat moreel kompas tijdens het nuttigen van geitenkaas, en bedenk wat er met de jonge bokjes gebeurt. Die worden geen 12 jaar ! Geen persoonlijke aanval, maar puur om aan te geven hoe er in het land van de kiloknallers met 2 maten gemeten wordt.
Dat is jouw aanname - en die is onjuist. Je gaat er gemakshalve vanuit dat ik geitenkaas eet, terwijl ik dat zelden tot nooit doe, en je gaat er dan ook nog vanuit dat er (áls ik dat al doe) bokjes opgeofferd worden, en ook dat is een onjuiste aanname. Los daarvan is de hele vergelijking onzinnig. Je "twee maten" zijn er dus niet. En het feit dat je er zelfs bij moet vermelden dat het geen persoonlijke aanval is, zegt feitelijk al genoeg.

Zinloos statement dus.

16again
Berichten: 16088
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door 16again »

Ik vermoed dat juist door dat "zinloze" statement, Erthanax is gaan zoeken op een rechterlijke uitspraak. En de rechter relativeert dan zaken met dezelfde , in jouw ogen onzinnige, vergelijking.
Door dit te berde te brengen, kan TS nu beter inschatten wat met de melding van de dierenarts gedaan gaat worden. On-topic en zinvol dus.

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
10 dec 2020 11:16
Ik vermoed dat juist door dat "zinloze" statement, Erthanax is gaan zoeken op een rechterlijke uitspraak. En de rechter relativeert dan zaken met dezelfde , in jouw ogen onzinnige, vergelijking.
Ik kan niet anders dan aansluiten bij de conclusie in dat artikel waar Erthanax al aan refereerde.
(Huis)dieren vogelvrij
Deze rechterlijke uitspraak is een gevaarlijke relativering van dierenmishandeling. In plaats van te redeneren dat we dieren in de veehouderij de zorg moeten geven die we passend vinden voor onze huisdieren, stelt de rechter dat we met onze acceptatie van het voortdurende dierenleed van onder meer varkens, koeien en kippen, de ernst van het dierenleed van honden, katten en paarden moeten relativeren. Blijkbaar, zo meent de rechter, vinden we dierenleed gewoon niet zo erg. Het gaat immers ‘slechts’ om dieren.
Los daarvan gaat jouw redenering niet op: je probeert mijn morele (!) inschatting te weerleggen door er een "met twee maten meten" argument aan te hangen, gebaseerd op juist de juridische uitspraak van de rechter. Appels en peren dus. En dát is -samen met wat ik nog meer over je uitspraak zei- dat ik het tot een zinloos statement bestempel.

Als je hetzelfde punt als de rechter al had willen maken, had je dat zuiver moeten doen en niet als reactie op mijn standpunt.

16again
Berichten: 16088
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door 16again »

Maar jij liet het woord moreel vallen, dat was het bruggetje in deze naar het meten met 2 maten. En toen kende ik die rechterlijke uitspraak nog niet eens.
Mijn doel is bereikt: De discussie verruimen van vertroetelde huisdieren naar ook de misstanden in de intensieve veehouderij.

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
10 dec 2020 11:29
Maar jij liet het woord moreel vallen, dat was het bruggetje in deze naar het meten met 2 maten. En toen kende ik die rechterlijke uitspraak nog niet eens.
Mijn doel is bereikt: De discussie verruimen van vertroetelde huisdieren naar ook de misstanden in de intensieve veehouderij.
Klopt, ik heb het over een morele inschatting over de kwestie van dit topic. Waarom jij tot doel hebt het topic te laten ontsporen met een algemene discussie over misstanden in de intensieve veehouderij ontgaat me volkomen. Open dan een eigen topic als je dat zo belangrijk vindt, in plaats van dat van een ander te kapen.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

In die link van Erthanax staat het toch ook weer heel duidelijk:

Het is verboden om dieren zorg te onthouden

In artikel 2.2 lid 8 van de Wet dieren is een verbod opgenomen om dieren de nodige zorg te onthouden. Onder deze norm kunnen meerdere gedragingen vallen, zoals het onthouden van voer en water, het onthouden van medische zorg aan een ziek of gewond dier en het onvoldoende verschonen van hokken.

Overtreding van deze norm is een strafbaar feit. De rechter bevestigt dat moeder en dochter zich hier schuldig aan hebben gemaakt, en vraagt zich vervolgens af welke straf hier bij hoort.

En het prima doen op dieetvoer is erg tijdelijk er zit geen insuline in dus de klachten worden erger alleen wat langzamer en katten zijn experts in hun pijn en ellende verhullen dus neem dat prima doen maar met een paar lepels zout dat lijkt grotendeels maar zo.

16again
Berichten: 16088
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door 16again »

In de link van Erthanax betreft het wel een exces, vooralsnog schat ik TS anders in. En die laat het beestje gewoon vredig inslapen zodra er sprake is van lijden.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

16again schreef:
10 dec 2020 11:45
In de link van Erthanax betreft het wel een exces, vooralsnog schat ik TS anders in. En die laat het beestje gewoon vredig inslapen zodra er sprake is van lijden.
En dat mag dus niet gisteren nog navraag gedaan als de behandeling niet word gestart en de dierenarts dit meld komt de dierenpolitie bij TS langs die krijgt een x aantal dagen om de behandeling te starten gebeurd dat niet komen ze weer en word er een boete opgelegd en eventueel een dwangsom voor elke dag dat de zorg nog niet gegeven word helpt ook dat niet word de kat afgenomen en zorgt het asiel voor de behandeling en een nieuw huis.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Alle katten zijn aan elkaar gelijk.

16again
Berichten: 16088
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
10 dec 2020 13:46
Alle katten zijn aan elkaar gelijk.
Doet me denken aan 1945 , George Orwell

V045
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2020 02:21

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door V045 »

HansdenVB schreef:
10 dec 2020 11:55
... zorgt het asiel voor de behandeling en een nieuw huis.
Wat denk je dat ze in het asiel doen met 12 jarige zieke katten?

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

V045 schreef:
10 dec 2020 14:44
HansdenVB schreef:
10 dec 2020 11:55
... zorgt het asiel voor de behandeling en een nieuw huis.
Wat denk je dat ze in het asiel doen met 12 jarige zieke katten?
Lees je in in laten slapen doen ze al vele jaren niet meer.

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

HansdenVB schreef:
10 dec 2020 14:45
V045 schreef:
10 dec 2020 14:44
HansdenVB schreef:
10 dec 2020 11:55
... zorgt het asiel voor de behandeling en een nieuw huis.
Wat denk je dat ze in het asiel doen met 12 jarige zieke katten?
Lees je in in laten slapen doen ze al vele jaren niet meer.
Onzin. Er is zelfs een speciaal euthanasieprotocol (van de Dierenbescherming) voor.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Moneyman schreef:
10 dec 2020 15:04
HansdenVB schreef:
10 dec 2020 14:45
V045 schreef:
10 dec 2020 14:44
Wat denk je dat ze in het asiel doen met 12 jarige zieke katten?
Lees je in in laten slapen doen ze al vele jaren niet meer.
Onzin. Er is zelfs een speciaal euthanasieprotocol (van de Dierenbescherming) voor.
En weer onwetendheid een asiel laat alleen inslapen als het echt niet anders kan er zitten in de verschillende asiels momenteel meerdere katten op leeftijd met diabetes als je iets niet weet is het geen onzin ik heb al ruim 40 jaar katten en ook als vrijwilliger in asiels gewerkt.

Gesloten