Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

Sowieso zou ik een 12 jarige kat met diabetes2 naar het asiel brengen schunnig vinden en alleen omdat men het niet kan opbrengen om deze kat zijn broodnodige zorg te geven.
Geen goed woord voor over :evil:

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

HansdenVB schreef:
10 dec 2020 15:18
Moneyman schreef:
10 dec 2020 15:04
HansdenVB schreef:
10 dec 2020 14:45
Lees je in in laten slapen doen ze al vele jaren niet meer.
Onzin. Er is zelfs een speciaal euthanasieprotocol (van de Dierenbescherming) voor.
En weer onwetendheid een asiel laat alleen inslapen als het echt niet anders kan er zitten in de verschillende asiels momenteel meerdere katten op leeftijd met diabetes als je iets niet weet is het geen onzin ik heb al ruim 40 jaar katten en ook als vrijwilliger in asiels gewerkt.
Misschien moet je wat beter nadenken voordat je iets opschrijft. Je eerste reactie is "lees je in, inslapen doen ze al vele jaren niet meer". Vervolgens geef ik aan dat dat onzin is (en dat is ook zo, het bestaan van het protocol ervoor bewijst dat), en dan verwijt jij mij ineens onwetenheid :lol: , om vervolgens precies te bevestigen wat ik al schreef: dat er wel degelijk dieren inslapen.

Als jij nou gewoon zorgvuldiger formuleert, hoeven anderen je onjuiste weergave niet te corrigeren.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
10 dec 2020 15:21
HansdenVB schreef:
10 dec 2020 15:18
Moneyman schreef:
10 dec 2020 15:04

Onzin. Er is zelfs een speciaal euthanasieprotocol (van de Dierenbescherming) voor.
En weer onwetendheid een asiel laat alleen inslapen als het echt niet anders kan er zitten in de verschillende asiels momenteel meerdere katten op leeftijd met diabetes als je iets niet weet is het geen onzin ik heb al ruim 40 jaar katten en ook als vrijwilliger in asiels gewerkt.
Misschien moet je wat beter nadenken voordat je iets opschrijft. Je eerste reactie is "lees je in, inslapen doen ze al vele jaren niet meer". Vervolgens geef ik aan dat dat onzin is (en dat is ook zo, het bestaan van het protocol ervoor bewijst dat), en dan verwijt jij mij ineens onwetenheid :lol: , om vervolgens precies te bevestigen wat ik al schreef: dat er wel degelijk dieren inslapen.

Als jij nou gewoon zorgvuldiger formuleert, hoeven anderen je onjuiste weergave niet te corrigeren.
en zonder dat betweterige toontje komt het ook nog beter over ;)

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Moneyman schreef:
10 dec 2020 15:21
HansdenVB schreef:
10 dec 2020 15:18
Moneyman schreef:
10 dec 2020 15:04

Onzin. Er is zelfs een speciaal euthanasieprotocol (van de Dierenbescherming) voor.
En weer onwetendheid een asiel laat alleen inslapen als het echt niet anders kan er zitten in de verschillende asiels momenteel meerdere katten op leeftijd met diabetes als je iets niet weet is het geen onzin ik heb al ruim 40 jaar katten en ook als vrijwilliger in asiels gewerkt.
Misschien moet je wat beter nadenken voordat je iets opschrijft. Je eerste reactie is "lees je in, inslapen doen ze al vele jaren niet meer". Vervolgens geef ik aan dat dat onzin is (en dat is ook zo, het bestaan van het protocol ervoor bewijst dat), en dan verwijt jij mij ineens onwetenheid :lol: , om vervolgens precies te bevestigen wat ik al schreef: dat er wel degelijk dieren inslapen.

Als jij nou gewoon zorgvuldiger formuleert, hoeven anderen je onjuiste weergave niet te corrigeren.
Als het echt niet anders kan diabetes valt daar zeer zeker niet onder.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nog altijd gezellig hier in de wachtkamer bij de dierenarts, lees ik.

Inmiddels heb ik via e-mail een reactie van het familielid dat dierenarts is:
een dierenarts schreef:Indien de kat duidelijk lijdt, dan is een dierenarts verplicht dit lijden te verlichten: ofwel door een behandeling, ofwel door euthanasie, wat binnen de diergeneeskunde ook wordt gezien als een welzijnsneutrale oplossing.
Stelt de eigenaar dus dit goed in de gaten te houden en euthanasie tijdig te laten plaatsvinden dan is daar niks mis mee. Sterker nog, ik zou hetzelfde doen met mijn eigen katten, want een diabetes behandeling voor een kat heeft heel wat voeten in de aarde, beperkt de vrijheid van de eigenaar enorm en levert veel stress en frustratie op voor de kat, zeker als dit maar "half" wordt gedaan. Niet elke kat leent zich daarvoor en niet elke eigenaar leent zich daarvoor. Ik adviseer dus juist altijd hier eerst heel goed over na te denken alvorens een dergelijke behandeling te starten. Eigenaren moeten zich realiseren dat op vaste tijden elke dag prikken ook tijdens de weekendjes weg, feestdagen en uitlopende werkdagen gewoon doorgaat. Die belasting is gigantisch natuurlijk, vandaar dat ik het volkomen begrijpelijk vind dat niet iedereen hieraan begint; niks mis mee.
Nou, veel duidelijker kun je het niet krijgen., dunkt me. Ik hoop dat Quaestrix1 nog meeleest en een andere dierenarts zoekt.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

HansdenVB schreef:
10 dec 2020 15:25
Als het echt niet anders kan diabetes valt daar zeer zeker niet onder.
Dat schreef ik ook niet. Maar dat je weer wegdraait bij datgene wat ik wél schrijf, zegt me wel weer genoeg.

mh73

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door mh73 »

Onze kat en insuline prikken, degene die dat voor elkaar krijgt... Ik vrees dat we dan voor euthanaseren zouden kiezen. Niet iedere kat is hetzelfde hoor, die van ons verandert in terrorkat als er iets staat te gebeuren wat haar niet zint.

Ik had al de zenuwen toen ze pillen voor de schildklier moest, maar op de halfjaarlijkse controles na, gaat dat gelukkig prima in een stukje leverworst.

Ik zou eerst eens gaan kijken naar een andere dierenarts, want dit lijkt me niet echt een prettige sfeer meer. En dan daar eens rustig mee in overleg gaan of en wat voor alternatieven er zijn.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Erthanax schreef:
10 dec 2020 16:14
Nog altijd gezellig hier in de wachtkamer bij de dierenarts, lees ik.

Inmiddels heb ik via e-mail een reactie van het familielid dat dierenarts is:
een dierenarts schreef:Indien de kat duidelijk lijdt, dan is een dierenarts verplicht dit lijden te verlichten: ofwel door een behandeling, ofwel door euthanasie, wat binnen de diergeneeskunde ook wordt gezien als een welzijnsneutrale oplossing.
Stelt de eigenaar dus dit goed in de gaten te houden en euthanasie tijdig te laten plaatsvinden dan is daar niks mis mee. Sterker nog, ik zou hetzelfde doen met mijn eigen katten, want een diabetes behandeling voor een kat heeft heel wat voeten in de aarde, beperkt de vrijheid van de eigenaar enorm en levert veel stress en frustratie op voor de kat, zeker als dit maar "half" wordt gedaan. Niet elke kat leent zich daarvoor en niet elke eigenaar leent zich daarvoor. Ik adviseer dus juist altijd hier eerst heel goed over na te denken alvorens een dergelijke behandeling te starten. Eigenaren moeten zich realiseren dat op vaste tijden elke dag prikken ook tijdens de weekendjes weg, feestdagen en uitlopende werkdagen gewoon doorgaat. Die belasting is gigantisch natuurlijk, vandaar dat ik het volkomen begrijpelijk vind dat niet iedereen hieraan begint; niks mis mee.
Nou, veel duidelijker kun je het niet krijgen., dunkt me. Ik hoop dat Quaestrix1 nog meeleest en een andere dierenarts zoekt.
Nu nog even bewijs dat het echt een dierenarts is ik kan ook een account maken met als naam de dierenarts zegt nog niet dat ik dat dan ook ben.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

HansdenVB schreef:
10 dec 2020 16:36
Nu nog even bewijs dat het echt een dierenarts is ik kan ook een account maken met als naam de dierenarts zegt nog niet dat ik dat dan ook ben.
Jemig Hans, kap aub eens met dat gezeur. Voegt alleen maar ellende toe aan het topic.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Erthanax »

HansdenVB schreef:
10 dec 2020 16:36
Nu nog even bewijs dat het echt een dierenarts is ik kan ook een account maken met als naam de dierenarts zegt nog niet dat ik dat dan ook ben.
U hoeft me niet te geloven hoor, daar zit ik echt niet mee, zolang TS dat maar wel doet en zich niet bang laat maken door ongefundeerde beweringen.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Erthanax schreef:
10 dec 2020 16:49
HansdenVB schreef:
10 dec 2020 16:36
Nu nog even bewijs dat het echt een dierenarts is ik kan ook een account maken met als naam de dierenarts zegt nog niet dat ik dat dan ook ben.
U hoeft me niet te geloven hoor, daar zit ik echt niet mee, zolang TS dat maar wel doet en zich niet bang laat maken door ongefundeerde beweringen.
Een dierenarts uit de familie die zegt natuurlijk precies wat u wilt horen wat een onzin. TS merkt het wel als er melding is gedaan door de echte dierenarts en de dierenpolitie voor de deur staat en nu ook klaar met dit topic het gaat nergens meer over.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk dat de eigenaar van een kat het beste kan bepalen welke "lijdensweg" te verwachten is.
Want ik spreek (deels) uit ervaring (vroeger veel katten gehad) en elke kat heeft een eigen willetje en handelbaarheid.

Daarom kan het lijden van elke keer prikken en de kat onder controle houden veel erger zijn dan de genoemde kwaal.
Dan is het kiezen tussen twee kwaden en verliest de minst kwalijke.

Dus TS kan wellicht even proberen hoe de kat reageert maar kan natuurlijk ook kiezen voor een alternatief als het beestje te veel te lijden heeft.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door JozJan »

Nee, klopt, dankzij jou (@Hans) gaat het nergens over. Welk belang zou @Erthanax kunnen hebben om een gekleurde vraag aan zijn familielid te stellen?

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Erthanax »

HansdenVB schreef:
10 dec 2020 16:53
(...)TS merkt het wel als er melding is gedaan door de echte dierenarts en de dierenpolitie voor de deur staat en nu ook klaar met dit topic het gaat nergens meer over.
Ik val maar even in herhaling:
Erthanax schreef:
10 dec 2020 16:49
U hoeft me niet te geloven hoor, daar zit ik echt niet mee, zolang TS dat maar wel doet en zich niet bang laat maken door ongefundeerde beweringen.

Quaestrix1
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2010 12:26

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Quaestrix1 »

Erthanax schreef:
10 dec 2020 16:14
Nog altijd gezellig hier in de wachtkamer bij de dierenarts, lees ik.

Inmiddels heb ik via e-mail een reactie van het familielid dat dierenarts is:
een dierenarts schreef:Indien de kat duidelijk lijdt, dan is een dierenarts verplicht dit lijden te verlichten: ofwel door een behandeling, ofwel door euthanasie, wat binnen de diergeneeskunde ook wordt gezien als een welzijnsneutrale oplossing.
Stelt de eigenaar dus dit goed in de gaten te houden en euthanasie tijdig te laten plaatsvinden dan is daar niks mis mee. Sterker nog, ik zou hetzelfde doen met mijn eigen katten, want een diabetes behandeling voor een kat heeft heel wat voeten in de aarde, beperkt de vrijheid van de eigenaar enorm en levert veel stress en frustratie op voor de kat, zeker als dit maar "half" wordt gedaan. Niet elke kat leent zich daarvoor en niet elke eigenaar leent zich daarvoor. Ik adviseer dus juist altijd hier eerst heel goed over na te denken alvorens een dergelijke behandeling te starten. Eigenaren moeten zich realiseren dat op vaste tijden elke dag prikken ook tijdens de weekendjes weg, feestdagen en uitlopende werkdagen gewoon doorgaat. Die belasting is gigantisch natuurlijk, vandaar dat ik het volkomen begrijpelijk vind dat niet iedereen hieraan begint; niks mis mee.
Nou, veel duidelijker kun je het niet krijgen., dunkt me. Ik hoop dat Quaestrix1 nog meeleest en een andere dierenarts zoekt.
Hoi Erthanax, dank voor het informeren, is het mogelijk met deze dierenarts in contact te komen?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Revoked »

Wacht ff hoor, ik zal een nieuwe kast halen zodat er nog meer mensen op kunnen.
Of zoals mijn oudste het altijd zegt " Rustââgh!"

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

Het klopt dat het eea nogal wat vraagt vd eigenaar , steeds dezelfde tijden, ook in het weekend.
Maar ging ik zelf een weekendje weg dan had ik een vaste oppas , een dierenverzorger.
Toch bleek altijd maar weer dat iedere verandering extra stress opleverde en dat was niet gunstig voor haar suiker.
Toch heb ik het met liefde zo.n 3 jr ruim volgehouden en uiteindelijk werd ze te slecht en heb ik haar laten inslapen.
Ik heb van die extra jaren nog geen seconde spijt gehad. Maar ik realiseer mij donders goed dat niet iedere kat zo " makkelijk" te behandelen is.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Quaestrix1 schreef:
10 dec 2020 18:15
Hoi Erthanax, dank voor het informeren, is het mogelijk met deze dierenarts in contact te komen?
Je hebt een privébericht!

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

HansdenVB schreef:
10 dec 2020 16:53
Een dierenarts uit de familie die zegt natuurlijk precies wat u wilt horen wat een onzin. TS merkt het wel als er melding is gedaan door de echte dierenarts en de dierenpolitie voor de deur staat en nu ook klaar met dit topic het gaat nergens meer over.
Hans, kap hier nu eens mee. Denken dat je gelijk hebt is één, maar zo openlijk vasthouden als jij doet is bizar. Hoe kom je aan jouw informatie? Ben je zelf dierenarts? Nee?

Vergeet niet dat het hier niet om jouw of mijn of wiens gelijk maar ook gaat. Het gaat om de TS. Jij hebt jouw mening en bijdragen, die kennen we intussen wel, en Erthanax heeft heel andere informatie. Het is aan de TS om er wat mee te doen. Als de TS besluit naar een andere DA te stappen, dan is de huidige ook uitgepraat.

Enne... geld verdienen over de rug van dieren... geloof me, ze zijn er echt. Ik heb er ook zo een gehad. Peperduur, vervolgonderzoeken die nergens voor nodig waren, maar de belangrijkste diagnose missen. Die diagnose kwam dus bij de volgende DA, mevrouw kreeg enkel nog pijnstillers en pilletjes voor de schildklier, en na een paar weken was het voorbij.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Wat ik aangeef is gewoon wet dus nogmaals:
Het is verboden om dieren zorg te onthouden

In artikel 2.2 lid 8 van de Wet dieren is een verbod opgenomen om dieren de nodige zorg te onthouden. Onder deze norm kunnen meerdere gedragingen vallen, zoals het onthouden van voer en water, het onthouden van medische zorg aan een ziek of gewond dier en het onvoldoende verschonen van hokken.

Overtreding van deze norm is een strafbaar feit. De rechter bevestigt dat moeder en dochter zich hier schuldig aan hebben gemaakt, en vraagt zich vervolgens af welke straf hier bij hoort.

Gesloten