Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Quaestrix1
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2010 12:26

Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Quaestrix1 »

Hallo forum,
Onze lieve kater Joris is 12 jaar en de dierenarts heeft diabetes 2 geconstateerd. De kat was wat afgevallen en toen zijn er een paar testen gedaan. De dierenarts wil nu dat we 2 x per dag, op vastgestelde tijden, insuline gaan spuiten en hem op een heftig dieet gaan zetten. Regelmatig bloed moeten gaan peikken en controle bezoeken aan de dierenarts. Joris is echter een echte buitenkat en dat betekent nogal een inbreuk op zijn vrije leventje. We moeten hem nu praktisch binnen gaan houden. We hebben de kat overgezet op speciaal diabetes voer en hij maakt het nu verder prima. We willen hem niet gaan behandelen met insuline en hem z’n laatste jaren de stress van het prikken en het binnenhouden besparen. Insuline geneest hem niet van de diabetes 2. Daarbij komt dat een dergelijke behandeling nogal kostbaar is. We willen hem ook niet laten lijden en als de aftakeling zich aandient vredig laten inslapen. Dan heeft hij een prachtig leven gehad. De dierenarts heeft het echter over dat wij hem een behandeling onthouden en “verwijtbaar gedrag” en dreigt met aangifte en dat wij hem volgens de wet moeten laten behandelen. Zijn wij strafbaar als we de behandeling niet inzetten? Wij zijn toch de eigenaar van de kat en beslissen zelf?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Wat een onzin, kies zo nodig een andere DA uit maar jij maakt uit wat je met je kat doet.

Die dierenarts ruikt zeker geld.
Gewoon doen wat jij zelf vind dat je moet doen.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een huisdier niet willen behandelen, omdat je hem dan in huis moet houden. Ik snap dat niet.

sake1987

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Laat je kat lekker zijn gang gaan, doe wat je moet doen, is hij op laat hem rustig inslapen.
Laat je niet belazeren door een op geld beluste dierenarts.
Na zo'n bedreiging zocht ik zo wie zo een andere.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Het is heel simpel de kat heeft de behandelingen nodig laat u dat niet doen dan is dat voor de wet dierenmishandeling ik geef de dierenarts groot gelijk als hij aangifte doet als u de behandeling weigert en als u het niet kunt betalen zult u afstand moeten doen.

sake1987

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door sake1987 »

HansdenVB schreef:
09 dec 2020 17:38
Het is heel simpel de kat heeft de behandelingen nodig laat u dat niet doen dan is dat voor de wet dierenmishandeling ik geef de dierenarts groot gelijk als hij aangifte doet als u de behandeling weigert en als u het niet kunt betalen zult u afstand moeten doen.
Hoe verzin je het, als TS vandaag besluit om de kat om deze redenen in te laten slapen mag dat.
Maar TS wil de kat nog een mooie laatste tijd buiten laten doormaken. Als dit met beleid en doordacht gebeurd is er echt geen spake van dieren mishandeling.
Wat die dierenarts in gedachten heeft is pure dierenmishandeling, zeker bij een buitenkat.

Quaestrix1
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2010 12:26

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Quaestrix1 »

Nijogeth schreef:
09 dec 2020 17:34
Een huisdier niet willen behandelen, omdat je hem dan in huis moet houden. Ik snap dat niet.
Insuline en bloed prikken is geen pretje voor een kat, hij wordt al hysterisch als hij naar de dierenarts moet, er zijn zelfs inentings kooien en gevallen bekend van huisdieren die aanvallen zodra ze een injectiespuit zien. Al die stress en dat jarenlang?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou dit vind ik allemaal dikke onzin zeg!
Ook ik had een poes met Diabetes 2 , 2x per dag wat insuline spuiten, en dat zo.n 3-4 jaar lang!
Ze ging gewoon naar buiten hoor!
Nu lijdt jullie kat , kans op een hypo of hyper, nee dát is lekker! :evil:
Hij heeft die insuline keihard nodig.
Als baas heb je zorgplicht voor je huisdier.
Doe je niets dan gaat deze kat 100 % lijden en zich beroerd voelen en dan aan het eind van die beroerde maanden kan ie alsnog een spuitje krijgen om in te slapen?? :shock:
En zo duur was die insuline niet.
En moeilijk is het al helemaal niet, ze wist niet beter en onderging het met gemak.
Juist een diabeteskat heeft behoefte aan rust en stabiliteit ..... stress en prikkels buiten bijvoorbeeld doet zijn insulinegehalte géén goed kan ik je zeggen.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

sake1987 schreef:
09 dec 2020 17:41
HansdenVB schreef:
09 dec 2020 17:38
Het is heel simpel de kat heeft de behandelingen nodig laat u dat niet doen dan is dat voor de wet dierenmishandeling ik geef de dierenarts groot gelijk als hij aangifte doet als u de behandeling weigert en als u het niet kunt betalen zult u afstand moeten doen.
Hoe verzin je het, als TS vandaag besluit om de kat om deze redenen in te laten slapen mag dat.
Maar TS wil de kat nog een mooie laatste tijd buiten laten doormaken. Als dit met beleid en doordacht gebeurd is er echt geen spake van dieren mishandeling.
Wat die dierenarts in gedachten heeft is pure dierenmishandeling, zeker bij een buitenkat.
Lees de wet nog eens voor je zulke onzin neerzet de wet zegt het is dierenmishandeling om een behandeling niet te geven punt. Ik heb een kat met diabetes gehad 2x per dag prikken is gemakkelijk te doen en de kat geeft er niet om.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
09 dec 2020 17:51
Nou dit vind ik allemaal dikke onzin zeg!
Ook ik had een poes met Diabetes 2 , 2x per dag wat insuline spuiten, en dat zo.n 3-4 jaar lang!
Ze ging gewoon naar buiten hoor!
Nu lijdt jullie kat , kans op een hypo of hyper, nee dát is lekker! :evil:
Hij heeft die insuline keihard nodig.
Als baas heb je zorgplicht voor je huisdier.
Doe je niets dan gaat deze kat 100 % lijden en zich beroerd voelen en dan aan het eind van die beroerde maanden kan ie alsnog een spuitje krijgen om in te slapen?? :shock:
En zo duur was die insuline niet.
En moeilijk is het al helemaal niet, ze wist niet beter en onderging het met gemak.
Juist een diabeteskat heeft behoefte aan rust en stabiliteit ..... stress en prikkels buiten bijvoorbeeld doet zijn insulinegehalte géén goed kan ik je zeggen.
Oke, ik weet dus niks van katten , maar alsnog kan een dierenarts je niet verplichten.

Maar een dier laten lijden dat is zielig.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

sake1987 schreef:
09 dec 2020 17:41

Maar TS wil de kat nog een mooie laatste tijd buiten buiten laten doormaken. Als dit met beleid en doordacht gebeurd is er echt geen spake van dieren mishandeling.
Wat die dierenarts in gedachten heeft is pure dierenmishandeling, zeker bij een buitenkat.
Dierenmishandeling?? Hem onthouden van zijn medicijn is dierenmishandeling.
Mooie laatste tijd ?? Vergeet dát maar! Zonder insuline lijdt deze kat en gaat zich steeds ellendiger voelen!
Met beleid en doordacht dit dier de vernieling in helpen dus :evil: .
Een DA is de professional, hij weet wat het beste is, vergeet dat niet.
Een kat zijn behandeling onthouden vind ik dierenmishandeling !

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

moederslink schreef:
09 dec 2020 18:02
sake1987 schreef:
09 dec 2020 17:41


Een kat zijn behandeling onthouden vind ik dierenmishandeling !
Dat vind de wet gelukkig ook.

sake1987

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door sake1987 »

moederslink schreef:
09 dec 2020 18:02
sake1987 schreef:
09 dec 2020 17:41

Maar TS wil de kat nog een mooie laatste tijd buiten buiten laten doormaken. Als dit met beleid en doordacht gebeurd is er echt geen spake van dieren mishandeling.
Wat die dierenarts in gedachten heeft is pure dierenmishandeling, zeker bij een buitenkat.
Dierenmishandeling?? Hem onthouden van zijn medicijn is dierenmishandeling.
Mooie laatste tijd ?? Vergeet dát maar! Zonder insuline lijdt deze kat en gaat zich steeds ellendiger voelen!
Met beleid en doordacht dit dier de vernieling in helpen dus :evil: .
Een DA is de professional, hij weet wat het beste is, vergeet dat niet.
Een kat zijn behandeling onthouden vind ik dierenmishandeling !
Dan maar met 12 jaar uit zijn lijden helpen, dit is geen dieren mishandeling, eer zijn geen overdreven kosten en prikken en stress.
This even verdrietig maar het beste voor de kat.
Gelukkig hoeft een kat / dier niet te lijden zoals de mens en mag euthanasie worden toegepast.
Maar persoonlijk zou ik mijn kat, wat de dierenarts voorstelt niet aandoen.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

sake1987 schreef:
09 dec 2020 18:08
moederslink schreef:
09 dec 2020 18:02
sake1987 schreef:
09 dec 2020 17:41

Maar TS wil de kat nog een mooie laatste tijd buiten buiten laten doormaken. Als dit met beleid en doordacht gebeurd is er echt geen spake van dieren mishandeling.
Wat die dierenarts in gedachten heeft is pure dierenmishandeling, zeker bij een buitenkat.
Dierenmishandeling?? Hem onthouden van zijn medicijn is dierenmishandeling.
Mooie laatste tijd ?? Vergeet dát maar! Zonder insuline lijdt deze kat en gaat zich steeds ellendiger voelen!
Met beleid en doordacht dit dier de vernieling in helpen dus :evil: .
Een DA is de professional, hij weet wat het beste is, vergeet dat niet.
Een kat zijn behandeling onthouden vind ik dierenmishandeling !
Dan maar met 12 jaar uit zijn lijden helpen, dit is geen dieren mishandeling, eer zijn geen overdreven kosten en prikken en stress.
This even verdrietig maar het beste voor de kat.
Gelukkig hoeft een kat / dier niet te lijden zoals de mens en mag euthanasie worden toegepast.
Maar persoonlijk zou ik mijn kat, wat de dierenarts voorstelt niet aandoen.
Ik kan je garanderen dat geen enkele dierenarts die zijn/haar vak verstaat dat gaat doen als de kat verder gezond is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

reggie2 schreef:
09 dec 2020 17:55
Oke, ik weet dus niks van katten , maar alsnog kan een dierenarts je niet verplichten.
Maar een dier laten lijden dat is zielig.
Nee een DA kan iemand niets verplichten, maar aangifte doen van dierenmishandeling door het dier niet de noodzakelijke behandeling te geven, kan wél.
Nu zonder insuline lijdt hij sowieso ..... 100% . Dát is pas zielig!
Hij kan gewoon naar buiten !
Schop hem niet met zijn diabetes de kou in!!
En idd een verder gezonde kat euthaniseren omdat de baas het verrekt om hem insuline te geven zal een DA nooit doen!

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door reggie2 »

@moederslink, nogmaals....ik heb geen verstand van katten, dus trek mijn reactie in. Jij hebt katten.:-)

sake1987

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Het probleem is dat we onze huisdieren tegenwoordig te veel vermenselijken.
Onze Jack Russel begon eind 2017 te hijgen zat zielig in zijn mand en keek ons aan van help me hij was toen bijna 13 jaar.
Wij naar die dierenarts, bleek (wat we al dachten ) vocht achter het hart.
vocht drijvers meen, hielp 2 uur toen stonden we er weer.
Ze wilden een foto maken , kosten 400 euro, maar toen ik zij nee het dier is af kon het in 1 x voor 100 en wat bleek, dus hart problemen met vocht achter het hart ( dat wisten we dus ook wel voor die 100 euro)
We kregen weer pillen mee en weer hielp het 2 uur, volgende dag weer heen en weer wilde men van alles.
Onze Jack was stijf van de zenuwen hijgde het uit en ja toen hebben wij hem in laten slapen.
En dit doet pijn.
Maar gelukkig hoeven dieren zoals mensen niet te lijden.
We hebben nu weer 2 jonge Jacks, we hebben alles voor onze dieren over wat mogelijk is maar het moet wel reëel
blijven.
En gelukkig kunnen wij het betalen.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Maar u heeft nog wat behandeling geprobeerd hier wil men een echt eenvoudige behandeling niet eens een kans geven en dat maakt het erg.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Sira »

Als u besluit de kat niet te behandelen, adviseer ik u hem meteen te laten inslapen. Daarmee voorkomt u veel ellende voor de kat.
Ook moet u er rekening mee houden dat u de kans loopt dat de kat op een dag niet thuiskomt, hij ligt dan ergens te creperen, m.a.w. hij ligt ergens te sterven. De aangeboren natuur geeft de kat het teken dat hij zich moet gaan verstoppen om te sterven.

Neem eens contact op met de universiteit Utrecht (diergeneeskunde) en vraag hoe ver zij zijn met het onderzoek naar het oraal toegediende middel tegen diabetes bij katten en of uw kat daarvoor in aanmerking zou kunnen komen.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

En nog even voor de duidelijkheid mijn kat was toen 14 toen hij diabetes kreeg en is op de diabetes na verder gezond ruim 22 geworden.

Gesloten