LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Henderikaa
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 apr 2016 10:57

Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door Henderikaa »

Ik ga binnenkort verhuizen van de ene kant van Nederland naar de andere. De kat gaat natuurlijk mee, maar ik ben zo ongeveer 6 uur onderweg met trein en bus en dat gaat de kat echt niet leuk vinden.
Als ik bij de dierenarts pilletjes wil halen om hem onderweg een beetje rustig te houden moet ik eerst met de kat langs komen voor een consult en dat gaat natuurlijk veel geld kosten. Weet iemand een goed middel, dat ik gewoon bij een dierenwinkel kan kopen, wat ook nog eens goed werkt? Of zou het echt beter zijn om toch langs de dierenarts te gaan?
Laatst gewijzigd door Radar op 07 apr 2016 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Mucha

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik zou toch even langs de dierenarts gaan. Als je iets moet hebben voor 6 uur dan is dat toch wat anders dan iets voor doorsneetrips. En t.o.v. de hele verhuizing zullen de kosten wel meevallen lijkt me.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Katten worden normaal verhuist in een kooi van plastic. Hier kun je m.i. het beste een deken over heen doen. Daarmee neem je prikkels mee weg.

mh73

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door mh73 »

Die pilletjes helpen niet goed, was laatst in het nieuws. Ik zou doen wat alfatrion zegt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door moederslink »

Tja een consult kost direct geld. Wil je dat allemaal niet dan zul je met de kat zo op reis moeten gaan.
Mijn ervaring met reizen met de kat is dat ik 1-2 t shirts van mijzelf met mijn geur hieraan in zijn eigen reismandje leg.
Het levert sowieso veel stress op , misschien pilletjes die ook gebruikt worden bij Oudjaar?
Ik weet het niet ....en wat Alfa zegt vind ik ook een goed idee, gooi een dekentje o.i.d over het mandje , minder prikkels onderweg.

Mucha

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Ik heb heel goede ervaringen met Zylkene tabletjes tegen stress bij katten, beginnen paar dagen van te voren. Te koop bij dierenarts en op internet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ehm, misschien een domme vraag, maar heb je geen spullen die ook moeten worden verhuisd? Neem je die ook mee met de trein en de bus?

Het is trouwens de vraag hoeveel stress een kat heeft van zo'n tocht en of het wel prettiger voor het beest is om dan medicijnen te moeten hebben gehad. Een kat van mij is eens noodgedwongen mee op vakantie geweest, een heel wat langere tocht, en dat ging prima zonder medicijnen. Maar de ene kat is de andere niet.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door langste adem »

Beetje off-topic misschien, maar verhuizen met het OV ? Kan er niemand de kat met de auto brengen ? Scheelt toch weer een paar uur reistijd en daarmee ook stress voor de kat ?.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik begrijp de verhuizing met het OV ook niet helemaal. Spullen in de bus/verhuiswagen, kat voorin bij de bestuurder, en dan komt het best wel goed. Is het beest met 1 1/2 tot 2 uur over. Is dat echt niet mogelijk?

Van bus in trein, overstappen andere trein, in de bus, een hele hoop drukte en gedoe en geschommel met de kooi, terwijl het beest steeds verder van zijn vertrouwde plekje weg gaat, bij iedere overstap wachten, dat is wel heel erg veel voor het beest denk ik. Al die tijd geen drinken (eten doen ze dan toch niet) en niet op de bak kunnen, in zo'n kleine kooi: geef het ze maar te doen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door moederslink »

langste adem schreef:Beetje off-topic misschien, maar verhuizen met het OV ? Kan er niemand de kat met de auto brengen ? Scheelt toch weer een paar uur reistijd en daarmee ook stress voor de kat ?.
witte angora schreef:Ik begrijp de verhuizing met het OV ook niet helemaal. Spullen in de bus/verhuiswagen, kat voorin bij de bestuurder, en dan komt het best wel goed. Is het beest met 1 1/2 tot 2 uur over. Is dat echt niet mogelijk?

Van bus in trein, overstappen andere trein, in de bus, een hele hoop drukte en gedoe en geschommel met de kooi, terwijl het beest steeds verder van zijn vertrouwde plekje weg gaat, bij iedere overstap wachten, dat is wel heel erg veel voor het beest denk ik. Al die tijd geen drinken (eten doen ze dan toch niet) en niet op de bak kunnen, in zo'n kleine kooi: geef het ze maar te doen.
Tja dat waren ook de zaken die per direct in mijn hoofd opkwamen, het is nogal wat 6 uur dat gesjouw ......alleen , ik dacht dan zo:
dat zal TS zich toch ook wel realiseren , maar blijkbaar is er geen andere oplossing en moet ze met het OV , anders kies je hier toch niet voor?? :shock:

aspera
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 jul 2008 01:49

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door aspera »

Als u middeltjes wilt geven is het maar de vraag of de kat daar wel tegen kan als hij die nooit gehad heeft en er bijv. niet enorm misselijk van wordt. In ieder geval wel ruim vooraf langs de dierenarts gaan (huisdieren hebben kost geld). Wat betreft de lange reis is het opletten dat de kat het niet veel te warm krijgt in de trein, bus etc., of enorm misselijk van het reizen wordt, dus als u een oude handdoek o.i.d. over de kooi (ik hoop niet te kleine kooi die goed ventileert) doet dan wel steeds controleren.
Ik zou overigens toch eens erover nadenken of er geen andere manier te regelen is, en kijk eventueel op een kattenforum of u daar nog tips kunt vinden.

Henderikaa
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 apr 2016 10:57

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door Henderikaa »

de verhuisauto wordt de ene dag ingepakt en komt de volgende dag pas op ons nieuwe adres aan, een auto heb ik helaas niet (en ik wil geen vrienden/kennissen vragen om 300 km heen en ook weer 300 km terug te rijden), dus het wordt trein en bus, als ik geen vertraging heb is het van deur tot deur net binnen de 5 uur te halen.
Ik denk dat ik in ieder geval een deken over de reismand doe en een paar "stik-sokken" in de mand, daar ligt hij thuis ook wel mee te kroelen.
thanx!

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

:) zylkene is een natuurlijk middel, kun je zo krijgen bij de dierenarts als je de situatie uitlegt (kat hoeft niet mee). En anders via internet., helpt super tegen de stress, ook bij het wennen aan het nieuwe huis! Doe dat nou gewoon in het belang van de kat. Verder de deken en zo doen, en ga in de stilte coupe zitten!

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Mucha

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien ook verstandig om ook goed na te denken over de rest van de tijd op de dagen van de verhuizing. Ik denk dat het veel katten juist ook veel stress geeft als hun vertrouwde spulletjes ineens worden ingepakt of weg zijn of als ze in een onbekend huis komen waar nog niet de vertrouwde spullen zijn. Is het daarom misschien een optie als de kat en paar dagen bij iemand anders logeert? Bijvoorbeeld bij ouders of familie. Als die dan ook nog ergens halverwege zouden wonen, dan heb je meteen niet meer zo'n heel lange reis.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Een kat met stress door het verhuizen. Jeetje wat een onzin weer.
Bent u zelf niet gestressed is uw kat dat ook niet. Die beesten zijn van nature erg flexibel. Wat stressgedrag lijkt (aangepraat om menselijk gedrag op dieren te plakken) is gewoon een periode van gewenning en het "veroveren van een nieuw territorium".
Ik zou me er niet te druk om maken.

Nog een tip: koop bij blokker of hema zo'n ov dagkaart. Kun je goedkoop het hele land door.

Mucha

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Kat verhuizen met OV. Hoe houd ik 'm rustig?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Mucha schreef:
olaf79 schreef:Een kat met stress door het verhuizen. Jeetje wat een onzin weer.
Bent u zelf niet gestressed is uw kat dat ook niet. Die beesten zijn van nature erg flexibel. Wat stressgedrag lijkt (aangepraat om menselijk gedrag op dieren te plakken) is gewoon een periode van gewenning en het "veroveren van een nieuw territorium".
Ik zou me er niet te druk om maken.
Nog een tip: koop bij blokker of hema zo'n ov dagkaart. Kun je goedkoop het hele land door.
Duidelijk geen verstand van katten zie ik. :roll:
Wat heeft het vervoer van een kat te maken met het veroveren van een nieuw territorium ?
Geen verstand ervan (verhuizen is voor een kat enorm stressvol) en geen empathie ervoor gezien de terminologie zoals 'die beesten'.

Gesloten