LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kattenoverlast

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
chris10
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2009 22:51

Kattenoverlast

Ongelezen bericht door chris10 »

Hallo ik heb veel last van katten in de buurt, de eigenaren van deze beesten vinden het geweldig dat ze een katten liefheber zijn sórgens om 07.00 uur word het beest naar buiten gegooid en sávonds mogen ze weer naar binnen en aangezien ik een hond heb is dat vervelend ik moet constand opletten dat mijn arm niet uit de kom raakt als hij een kat zie. Als ik mijn hond loslaat lopen komt oom agent en geef mij een bekeuring als hij zijn behoefte doet en ik ruim het niet op krijg ik er weer 1, maar als ik aan oom agent vraag, hoe zit dat nou met katten die loslopen en ik mijn tuin en van anderen hun behoeften doen zodat je mooie planten kapot gaan,gaat hij me dom aanstaan kijken gaat hij maar weg.
Conclusie katten eigenaren mogen alles, honden eigenaren zijn veroordeeld en kunnen nergens met hun klachten terecht of weet iemand waar ik met mijn klacht terecht kan.

groeten chris10

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Chris,

Helemaal mee eens.

Lees maar eens ter lering en vermaak het topic:
"kat gestolen door het dierenasiel "

staat ook in rubriek huisdieren... :mrgreen:

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door tiptoo »

:mrgreen: de wouten zijn mijn ooms niet maar gelijk heb je wel hier hetzelfde probleem hier blijven de katten zelfs de hele nacht buiten , mijn hond heb ik vast maar als ik zowat mijn arm uit de kom heb laat ik mijn hond los :D niet dat die de kat te pakken krijgt maar baal er goed van kloot eigenaars!!

Harry De Dekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 mei 2010 01:22

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door Harry De Dekker »

Hier heeft er ook 1 mijn kat iets aangedaan....doet hij nooit meer volgens zijn arts :mrgreen:

Jeanclaude Dereumaux
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jul 2010 13:19
Locatie: Vaals

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door Jeanclaude Dereumaux »

chris10 schreef:als hij zijn behoefte doet en ik ruim het niet op krijg ik er weer 1,
Als oom agent echter te paard is en het paard moet xxx dan ruimt oom agent het ook niet op.

Dit is allemaal zuivere dierendiscriminatie

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door petty1950 »

In Nederland heerst al lange tijd ,n anti-hondenregiem en mijn buurtje (Amsterdamse Jordaan) krijgt daarin de hoofdprijs :roll:
Elke vierkante meter groen wordt met ,n hekwerk afgezet zodat (alweer) katten vrij-uit en veilig hun behoefte kunnen doen terwijl hondenbazen ,n half uur moeten lopen naar de dichtstbijzijnde uitlaatplek.
Politiepaarden scheiten vrijelijk en royaal de smalle straatjes onder (''Hebbie ,n sakkie bij je agent?'') terwijl ondergetekende-met-honden braaf klungelt met kakzakjes die geurend en wel meegetorst dienen te worden bij gebrek aan voldoende afvalbakken.
Toch vreemd die hondenbelasting.
Ach...tis ,n ein-de-loze discussie........
Wellicht moeten wij massaal de hondenkont tegen de krib gooien en de regels aan onze koninklijke reet lappen!
Zelf heb ik daar al ,n begin mee gemaakt door mijn honden vrolijk over die hekken te laten jumpen om aldus onze eigen veilige losloopplek te creeren. Wat de kat mag....mogen mijn honden ook!
Ik ben d,r klaar mee!

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

helaas zijn er weinig plekken waar u met uw klacht heen kunt. In Nederland hebben katten recht op 'vrije uitloop'. Wat dus wil zeggen dat een kat gewoon in het rond mag lopen maar uw hond niet. Wettelijk hoeft u dus niet te verwachten dat u iemand kunt verplichten zijn of haar kat binnen te houden.
Wat u wel zou kunnen doen is, in het geval u last van geluid (mauwende kat) of stank (kat die behoefte doet in uw tuin) de politie bellen en melding maken. Als u dat consequent doet dan heeft u kans dat de eigenaar erop aangesproken wordt.

Eigenlijk heeft u daar helemaal niets aan want de wet verandert daardoor natuurlijk niet.

Trudy

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door Remster »

ik moet constand opletten dat mijn arm niet uit de kom raakt als hij een kat zie.
Als je er een klein beetje tijd en energie in investeert kun je je hond netjes laten volgen, ook als er een kat in de buurt is.
Ook kun je je hond leren om op een plek te poepen waar niemand er last van heeft, en waar je het ook niet op hoeft te ruimen.

Het grote verschil tussen honden en katten is dat je honden iets kunt leren.
Nog een groot verschil is dat honden vrijwel altijd in de aanwezigheid van hun baasje buiten lopen. Als een hond onwenselijk gedrag vertoont, is dat dus bijna altijd te wijten aan het baasje. Daardoor is het voor de politie eenvoudig te controleren en te beboeten. Helaas maar waar.
Bij katten is dat een stuk minder eenvoudig. Gelukkig zal een kat nooit op de stoep poepen.

helpendhandje
Berichten: 436
Lid geworden op: 12 mar 2009 23:09

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Opvoeden van een hond is logisch maar als je, net als ik, een terrier hebt welke 2 keer gedumpt en als jong hondje blijkbaar niet is opgevoed of getraind is en bovendien een ingebouwde giga- hekel aan katten heeft helpt niet veel meer. Voordeel is wel dat door mijn schatje er geen kat meer in de buurt van onze tuin durft te komen want ze vreet ze nog net niet op.
Al betaal je als hondenbezitter belasting (ander discussiepunt en al vele malen besproken) dan nog is het een kleine moeite de poep op te ruimen.
Helaas poepen katten bij voorkeur in andermans tuin en is de baas zelden te achterhalen.
Hier in de gemeente is het verplicht hondenpoepzakjes bij je te hebben, het niet bij je hebben van een zakje kost je zó 60 euro als de stoere BOA's je betrappen.
Het is hier zelfs voor paardenliefhebbers verplicht om de paardenpoep van de openbare weg te verwijderen (waarvoor een vrijwilligersteam is ingesteld dat dat ook keurig doet) maar die kattendrek en andere kattenoverlast blijft onbestraft.

Ik ben dol op alle dieren hoor maar katten schijnen maar alles te moeten mogen zonder enige sanctie. Begrijp de irritatie dan ook volkomen. Ben ook niet blij met die katten die gewoon bij je binnen lopen, over je net gewassen auto wandelen, 's nachts krols lopen te krijsen en je tuin omploegen.
Mensen die hun kat naar buiten laten en er niet naar omkijken totdat de kat komt eten zijn dan ook geen HUISDIERliefhebbers.

Dan nog iets, zijn die katten wel allemaal ingeënt of lopen mens en dier die een haal van zo'n beest krijgen nog een risico ook? Ik bedoel maar.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door tiptoo »

trudy81 schreef:Hai,

Wettelijk hoeft u dus niet te verwachten dat u iemand kunt verplichten zijn of haar kat binnen te houden.

nou wettelijk ken ik dus wel iets doen.....als hier een kat in mijn tuin is en ik weet van wie waarschuw ik 1 keer en daarna heeft die persoon een giga probleem met mij namelijk het is mijn tuin ,en die is voor mij en mijn hond en niet voor de katten van buren!!!!

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door trudy81 »

@ tiptoo,

ik begrijp eigenlijk niet wat u dan wettelijk wilt doen. Natuurlijk is de grond van u (neem ik aan) maar dat betekent niet dat u de kat het recht op vrije uitloop kunt ontzeggen. De vrije uitloop van een kat heeft in de wet dezelfde status als bijvoorbeeld vogels of vlinders.
Ik begrijp dat u het heel erg vervelend vindt wanneer er een kat in uw tuin komt maar ik begrijp echt niet welke rechtsmaatregelen u daarvoor zou willen nemen.

Trudy

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door tiptoo »

@ Trudy , makkelijk zat hoor, ene keer waarschuwen en mijn vriend vangt die kat en brengt het naar het asiel als zwerfkat , dan zijn wij er van af, vandaar ene keer waarschuwen helpt prima :mrgreen:

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door trudy81 »

oh ik dacht dat u bedoelde dat u een wettelijke grond had waarop dit zou kunnen.

Als de kat overigens gechipt is hebt u daar weinig aan, dan gaat hij linea recta weer terug naar de eigenaar. Daarbij moet u dan wel opletten want de eigenaar van de kat kan (als u inderdaad wist dat het zijn of haar kat was) aangifte doen van diefstal, ook al hebt u hem naar het asiel gebracht. (dat gebeurt overigens zelden)

groetjes

Trudy

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door tiptoo »

:mrgreen: wij weten precies hoe het in elkaar zit , meestal is het niet nodig gelukkig maar gewoon zelf meewerken kleine moeite waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan toch? :mrgreen:

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik ben het trouwens in essentie helemaal niet oneens met u. Ik vind het zelf ook prettig om geen last te hebben van andermans dieren (honden of katten). En ook ik stoor me eraan dat als mensen een huisdier hebben dat iedereen dat beest maar leuk moet vinden. Ik wil geen vreemde katten in mijn tuin, geen poep op de stoep of in de tuin en geen honden die tegen me aanspringen of in de nacht blaffen.
Ik vind het prima dat katten een beetje in het rond lopen zolang niemand er last van heeft en ik vind het ook prima dat er honden uitlaat plekken bestaan. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik niet gecharmeerd ben van loslopende honden op plekken waar dat niet toegestaan is.

Trudy

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door tiptoo »

trudy81 schreef:Hai,

. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik niet gecharmeerd ben van loslopende honden op plekken waar dat niet toegestaan is.

Trudy

hier ken je de mensen op aanspreken doe ik ook hoor , honden op de stoep gewoon aangelijnd!

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door trudy81 »

inderdaad, ik moet overigens zeggen dat in de buurt waar ik woon mensen zich er gewoon netjes aanhouden en hun hond dus aanlijnen (uitgezonderd de op de hondenspeelplaats natuurlijk)

Trudy

Zante
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 jul 2010 21:03

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door Zante »

Tsja, een kat heeft een eigenaar die je op zijn gedrag aan kan spreken, maar als je last hebt van een kolonie overenthousiast poepende duiven/zeemeeuwen ik noem maar iets, dan gaat dat niet. Protesteer je daarover ook tegen meneer de politie-agent? Katten zijn niet de enige dieren die vrij rondlopen, en naast bovengenoemde kunnen ook rupsen, slakken etc. je mooie tuintje ruineren!

Conclusie; denk in oplossingen in plaats van problemen. Gebruik speciale sprays om de kat uit je tuin te weren, gooi de kat nat met water als hij lekker aan het graven is, laat ze desnoods schrikken met je hond.

Tapaz
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jul 2010 11:09

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door Tapaz »

Wat wel helpt (behalve het aanschaffen van een hond die een hekel heeft an katten :) ) is 'Kattenschrik', een biologisch poeder van Ecostyle. Dat heeft een geur waar katten een hekel aan hebben. Je moet het wel regelmatig opnieuw strooien, zeker na regen. Hou je dat een tijdje vol dan blijft, op een gegeven moment, de kat ook zonder dat strooispul weg uit je tuin.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door witte angora »

Zelf een kat nemen. Houdt gegarandeerd alle katten uit je tuin. Mits het natuurlijk geen aftands oud beestje is.

Ooit, in Zwolle, vroeg ik of de buren geen last hadden van mijn kat, die had namelijk nogal wel eens de gewoonte om ehhh, ahum.

Antwoord was dat ze daar geen last van hadden. Voordat ik er kwam wonen hadden ze drie buurkatten die in hun tuin ehhh, ahum deden, de mijne joeg die drie weg, dus ze hadden nu nog maar van één kat last. Scheelde minimaal 2/3e van de rotzooi, waarbij mijn kat ook nog zijn eigen bak had, en die ook (meestal) gebruikte.

Zo kun je het natuurlijk ook zien.

Gesloten