LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kitten gereserveerd bij een cattery

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
juffrouw minousche
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2006 21:57

kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door juffrouw minousche »

Ik heb een britse korthaar kitten gereserveerd bij een Cattery.Heb daar een aanbetaling op gedaan.De kitten zou as Maandag 13 weken zijn en dus weg mogen.Afgesproken was dat de kitten volledig zou zjin ingeent en ontwormd.Nu krijg ik 2 dagen geleden een mail dat door omstandigheden dit kitten agelopen week pas voor de eerste keer is ingeent.Ik kreeg dus een keuze om hem op te halen met 1 enting en de 2e zelf te laten doen of nog 2/3 weken te wachten.Ik had hem dus gereserveerd in de wetenschap dat hij met 13 weken zou komen met 2 entingen.Nu blijkt dat niet het geval en beide mogelijkheden zijn voor mij geen optie.Ik wil dus mijn aanbetaling retour,omdat dit buiten mijn schuld om is en de fokker nalatig is geweest met de entingen.De fokker weigert dit retour te geven omdat ze hem voro mij hadden gereserveerd.Als hij volledig was ingeent met 13 weken was hji ook zeer welkom geweest.Weet iemand wat de rechten van de koper in deze zijn?Kan ik mijn aanbetlaing terug eisen?En hoe doe ik dat?

gabi
Berichten: 87
Lid geworden op: 29 dec 2005 23:21

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door gabi »

Maar wat is het probleem als je zelf voor die tweede enting zorgt. Misschien kan er over de prijs onderhandeld worden.

S. ;-)

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Waarom mag het diertje nu niet meer komen?
Tja, het is niet netjes dat de cattery zich niet aan afspraken heeft gehouden, maar zoals Gaby ook al zegt; de 2e enting op het eindbedrag minderen. Deze dan zelf verzorgen.

AnnePanne
Berichten: 382
Lid geworden op: 03 mar 2006 17:27

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door AnnePanne »

goh... wat houden we toch weer lekker veel van dieren...

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Ophidia »

Waaròm is het kitten niet voor een tweede keer geënt?
Heeft de fokker/ster je dat ook verteld?
Een korting op de koopprijs is hier in ieder geval op z`n plaats.

juffrouw minousche
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2006 21:57

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door juffrouw minousche »

Ik zou inderdaad korting krijgen,maar omdat ik hier oudere katten heb lopen en ik weleens meer een kitten die niet volledig was ingeent heb genomen en toen zijn mijn oudere katten erg ziek geworden en dat risico wil ik niet meer lopen.
En dat was niet mijn vraag.Mijn keuze is om het kitten nu niet te nemen,want de fokker heeft zich niet aan de afspraak gehouden,is mijn goed recht.Hij heeft zich dus niet aan de overeenkomst gehouden.De fokker heeft de kitten niet laten enten omdat ze zelf elke dag weg moest en geen tijd ervoor had.Ik vind dat je als fokker je verantwoordelijkheid hebt.

Mijn vraag was dus was mijn rechten zijn en niet of ik een korting kan krijgen of waarom ik het kitten nu niet wil.

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Als de kitten verder volkomen gezond is, zou je in dit geval toch ook nog voor een tussenoptie kunnen kiezen en de kitten bij de fokker laten tot het alle entingen heeft gehad. Dan heeft de fokker aan zijn verplichtingen voldaan en jij hoeft niet bang te zijn dat je andere katten ziek worden.

Dit zou toch in onderlinge verstandhouding op te lossen moeten zijn.

juffrouw minousche
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2006 21:57

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door juffrouw minousche »

Alleen zit ik dan met mijn gereserveerde vakantie.Dus ook geen optie.Als de fokker zich aan de vooraf gemaakte afspraken had gehouden was er geen discussie geweest.Ik heb mij aan die vooraf gemaakte afspraken gehouden,zij niet.De kitten is niet volledig ingeent dus een risico voor mijn katten en als mijn katten drager zouden zijn van een ziekte kunnen zij dit kitten aansteken(omdat hij niet volledig ingeent is)en kan hij zelf komen te overlijden.Dan is dat mijn risico geweest en ben ik een bedrag van 450 euro kwijt en de gemaakte dierenartskosten.Ik ben tenslotte dan accoord gegaan met een kitten die niet volledig in ingeent.Denk maar niet dat de fokker dan mijn kosten zal vergoeden als ze nu de aanbetaling al niet terug willen geven.

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Is misschien een vreemde vraag:

Maar wat zou je dan voor de kitten geregeld hebben mbt. je vakantie als het wel alle entingen had gehad en net bij jou zou zijn omdat je het , indien volledig geent, wel genomen had?

Heb je wel een koop-overeenkomst met de fokker waarin de exakte ophaaldatum in is vastgelegd?

juffrouw minousche
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2006 21:57

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door juffrouw minousche »

Afgesproken was met 13 weken,dus niet met 15/16 weken.En ik ga vanaf nu over 4 weken 8 dagen weg.Kitten zou thuis verzorgd worden door de buuf.Moet dan wel kunnen,maar als ik hem pas met 16 weken zou krijgen dan is hij hier pas 1 week en dat vind ik te kort dag voor een kitten.Ik heb meerdere katten dus gezelschap genoeg,ik wil alleen de tijd hebben om hem te laten wennen aan de andere katten als ik erbij ben.Had ook nu 5 dagen vrij genomen om daarbij te kunnen zijn.vrije dagen zijn ook niet meer terug te draaien.Dus heb ook nog 5 dagen vrij,die ik liever dan had bewaard voor als ik een ander kitten zou nemen.

juffrouw minousche
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2006 21:57

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door juffrouw minousche »

Blijkbaar weet niemand op het forum hoe dit zit met je rechten als koper.Ik heb ondertussen een mail aan de rasvereninging gezonden en heb de fokker verteld dat ik as maandag een brief aan mijn rechtsbijstandverzekering zal sturen en dan al mijn gemaakte kosten op hun zal verhalen.Zij zijn de overeenkomst niet nagekomen en zijn dus nalatig geweest.Kitten had met 8 weken al de enting moeten hebben,heeft hem nu pas met 13 weken gekregen(dan zou de 2e al gedaan moeten zijn).

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Eerlijkheidshalve moet ik je bekennen dat ik niet weet hoe vaak een fokker wettelijk minimaal verplicht is om de kitten te laten enten.
Als je raskattenkoper/liefhebber bent neem ik aan dat je daar zelf beter van op de hoogte bent.

Dus of er echt sprake is van nalatigheid van de fokker waardoor het koopkontrakt zou kunnen komen te vervallen, daar kan ik je geen antwoord op geven, misschien dat een ander forumlid daar meer van weet.

Maar als de fokker jou in een koopkontrakt schriftelijk heeft bevestigd dat de kitten 2 keer ge-ent zou zijn op de afleverdatum, dan zou je als koper inderdaad in je recht staan de overeenkomst kunnen ontbinden en je aanbetaling terug kunnen vorderen.

Als je geen rechtsbijstandsverzekering had, kun je bijv. ook via de jurofoon info hierover vragen of een brief laten genereren: Ontbinding overeenkomst wegens niet-nakoming, en die aangetekend opsturen naar de fokker. :wink:
Laatst gewijzigd door Glennfiddisch op 09 jul 2006 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Ophidia »

Inderdaad,als er in je koopcontract staat dat het kitten 2x geënt had moeten worden,dan sta je in je recht.
Mondelinge afspraken zijn niet aan te tonen en dus niet rechtsgeldig.

just the cook
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 nov 2005 20:23

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door just the cook »

Heel goed juffrouw minousche,
Zelf actie ondernemen is beter dan stil blijven zitten.

juffrouw minousche
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2006 21:57

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door juffrouw minousche »

We hebben/hadden geen koopcontract,maar dit was afgesproken.En in de mail die ik dus van haar heb gekregen over de enting zegt ze ook zelf dat hij met 13 weken mag verhuizen.Dus dat heb ik zwart op wit.Ze zegt dat ze de afgelopen 2 weken elke dag bij de tandarts heeft gezeten(kan)maar hij moest dus 5 weken geleden al voor de 1e enting geweest zijn.En als jezelf niet kan dan laat je toch iemand anders even gaan,lijkt mij.Het is ook voor de gezondheid en de veiligheid van de kittens.Dis zijn juist in de weken erg vatbaar en hij komt ook in de tuin.Wie weet wat ze daar allemaal zouden kunnen oplopen.

Ik ben blij dat ik de mails allemaal bewaard heb en ook de advertentie heb gekopieerd.Dan sta je toch sterker als wanneer je alleen een mondelinge conversatie hebt gehad.

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Ophidia »

Ik wens je veel succes.

juffrouw minousche
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2006 21:57

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door juffrouw minousche »

zodra en als ik iets weet zal ik het melden op het forum.misschien hebben anderen er ook iets aan.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Marianna »

Het kan gebeuren dat het verstandiger is even te wachten met enten, bijvoorbeeld als een van de kittens een niesje lijkt te hebben of de overgang naar vast voer minder soepel verloopt.

Uitstel van vaccineren kan zeker in het belang van de kittens zijn!

Daarnaast adviseren steeds meer fabrikanten van vaccins kittens pas met twaalf weken de eerste enting te geven en kan de dierenarts om die reden de enting hebben uitgesteld.

Een kitten kan een entreactie krijgen en daarom uitstel van de tweede enting... Wanneer een kitten een entreactie of virusje krijgt is het noodzaak de verhuizing uit te stellen.

Voor de fokker kan er dus wel degelijk overmacht in het spel zijn en wanneer de koper daar geen vrede mee kan hebben is dat toch wel erg triest.

Wat voor toekomstige verzorger is het die een kitten in huis haalt om heel kort daarna zelf op vakantie te geen en de begeleiding van dat diertje zomaar te onderbreken.

In plaats van het diertje voor de vakantie in huis te halen zou het beter zijn het te laten waar het gewend is en pas na de vakantie de verhuizing te laten plaatsvinden.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door Marianna »

Kittens mogen NIET eerder dan met 9 NEGEN weken worden geënt :!:
Veel van de nieuwe vaccins mogen niet eerder dan met 12 twaalf weken worden toegediend.
Mijn vraag was dus was mijn rechten zijn en niet of ik een korting kan krijgen of waarom ik het kitten nu niet wil.
Geen enkel recht, de fokker doet zijn/haar best een redelijke regeling te bieden. Het betreft hier een levend wezen en geen wasmachine. Het kitten zal ook niet over de datum zijn als het drie weken later komt.

juffrouw minousche
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2006 21:57

Re: kitten gereserveerd bij een cattery

Ongelezen bericht door juffrouw minousche »

Ik heb wel degelijk recht.Zoals je had kunnen lezen was de reden van het niet op tijd laten enten dat ze geen tijd hadden omdat ze zelf naar de tandarts moest.Dus geen overmacht.Je kan nl ook iemand anders de kittens laten enten.

De britse korthaar wordt met 8 en 12 weken geent.Daarna blijft hij/zij nog een paar dagen bij de fokker om te kijken of er geen entreactie komt.Zo net dan mag hij/zij verhuizen.

Dit kitten zou 4 weken samen met zijn nieuwe baasje kunnen wennen aan de nieuwe omgeving en de andere dieren.Ik heb meerdere kittens gehad dus ga mij niet vertellen wat goed is voro kittens.Ik heb al eerdere berichten van jou gelezen marianna en ik weet dat jij denkt dat je het altijd beter weet als de anderen.In dit geval dus niet.Ik heb nl al contact gehad met een advocaat en die geeft aan dat de fokker in dit geval geen poot heeft om op te staan omdat eerdere gemaakte afspraken niet zijn nagekomen,en dan kan het hier om een levend wezen gaan.Maar ook bij de verkoop en koop hiervan zijn rechten en plichten voor verkoper en koper van toepassing.

Gesloten