Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Kerstboomboom
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2021 20:27

Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Kerstboomboom »

Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag heb ik mijn pup opgehaald, enorm blij aangezien ik van mijn andere beide hondjes dit jaar afscheid heb moeten nemen ivm ziekte.

Echter vanaf zaterdag, als de pup haar behoefte wil doen, en ik haar oppak en buiten wil zetten.. krijst ze het uit. En blijft ze ook enkele seconde door krijsen.
Maar nu vanaf vanmiddag kan ik haar niets een meer aaien, ze begint meteen te krijsen.

Ik ben bang dat er iets mis is met haar rug/ nek/ heupen..
hoe lullig het voor andere misschien ook klinkt, wil ik de koop ontbinden en de pup terug brengen naar de fokker.

Ik heb dit jaar al erg veel leed meegemaakt met mijn 2 overleden honden en trek het niet om na 2 dagen al weer bij de dierenarts te zitten.
Kosten van een scan (enige manier om uitsluitsel) komen al gauw op 800 euro.

Fokker zegt dat ze helemaal in orde was, en er bij hem niets aan de hand was.

Wat kan ik doen?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u zult hem bij die fokker toch ook wel opgetild hebben? Was er toen diezelfde reactie?

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Dieren zijn niet als kleding wat je even inruilt, he. Het is lekker makkelijk om het dier terug te doen zonder enige verantwoording. Het is nu aan jou om het beste doen voor het diertje dus hup naar de dierenarts. Of denk je dat de fokker het hondje laat leven als je hen terug brengt? Die gaat dit risico namelijk niet nog een keer lopen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Methusalah schreef:
23 nov 2021 12:03
Dieren zijn niet als kleding wat je even inruilt, he. Het is lekker makkelijk om het dier terug te doen zonder enige verantwoording. Het is nu aan jou om het beste doen voor het diertje dus hup naar de dierenarts. Of denk je dat de fokker het hondje laat leven als je hen terug brengt? Die gaat dit risico namelijk niet nog een keer lopen.
TS, je hebt de verantwoordelijkheid voor een dier genomen , neem die dan ook.
Als je nu het hondje terug brengt hoop ik dat je nooit meer een dier mag houden.

Te triest voor woorden.......

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Kerstboomboom schreef:
22 nov 2021 20:35
Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag heb ik mijn pup opgehaald, enorm blij aangezien ik van mijn andere beide hondjes dit jaar afscheid heb moeten nemen ivm ziekte.

Echter vanaf zaterdag, als de pup haar behoefte wil doen, en ik haar oppak en buiten wil zetten.. krijst ze het uit. En blijft ze ook enkele seconde door krijsen.
Maar nu vanaf vanmiddag kan ik haar niets een meer aaien, ze begint meteen te krijsen.

Ik ben bang dat er iets mis is met haar rug/ nek/ heupen..
hoe lullig het voor andere misschien ook klinkt, wil ik de koop ontbinden en de pup terug brengen naar de fokker.

Ik heb dit jaar al erg veel leed meegemaakt met mijn 2 overleden honden en trek het niet om na 2 dagen al weer bij de dierenarts te zitten.
Kosten van een scan (enige manier om uitsluitsel) komen al gauw op 800 euro.

Fokker zegt dat ze helemaal in orde was, en er bij hem niets aan de hand was.

Wat kan ik doen?

Dan nog moet je je verantwoordelijkheid nemen en naar een dierenarts gaan. Jij hebt voor een hond gekozen dus dat dier kan er niks aan doen.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je zou natuurlijk ook naar de fokker kunnen gaan, misschien wil die wel meebetalen aan de kosten voor de dierenarts. Maar bovenal, die pup wil een fijne plek en een baasje dat bij de eerste tegenslag een pup wil inruilen, heeft al direct een nadeel.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Methusalah schreef:
23 nov 2021 12:03
Ik kan persoonlijk mensen zoals jij niet echt uitstaan.
Ik kan niet tegen de fokkers die (vaak bewust) een ongezonde hond verkopen, door een ongezonde fokprogramma. Of dat in dit geval is, kan ik niet beoordelen.

Kerstboomboom, mijn advies is om het probleem aan de verkoper te vertellen (op een vriendelijke manier). Een goeie fokker zal met jou op zoek gaan naar een oplossing.

Als de fokker de puppy niet terug wil nemen of de kosten voor de dierenarts niet wil vergoeden (indien het jou ook een goeie oplossing is), neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.consumentenbond.nl/juridisch-advies of www.juridischloket.nl. Het zal niet makkelijk worden om juridisch te bewijzen dat de gebreken aanwezig waren toen jij je pup kocht.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Krijste je pup ook bij het ophalen? Je zult haar toch wel even hebben opgepakt en geknuffeld?
Ze moet sowieso al gauw nd DA , voor inentingen en algehele check.
Terugbrengen is geen optie vind ik.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Nijogeth schreef:
23 nov 2021 12:10
Je zou natuurlijk ook naar de fokker kunnen gaan, misschien wil die wel meebetalen aan de kosten voor de dierenarts. Maar bovenal, die pup wil een fijne plek en een baasje dat bij de eerste tegenslag een pup wil inruilen, heeft al direct een nadeel.
openingspost lezende vraag ik mij af of deze pup niet beter af is elders.
Denk dat TS niet toe is aan een huisdier, als je met zoiets en op deze manier al de handdoek in de ring wilt gooien.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door reggie2 »

criticus2 schreef:
23 nov 2021 13:00


openingspost lezende vraag ik mij af of deze pup niet beter af is elders.
Denk dat TS niet toe is aan een huisdier, als je met zoiets en op deze manier al de handdoek in de ring wilt gooien.
Waarom denken mensen niet na dan, het is geen speelgoed!!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Kerstboomboom schreef:
22 nov 2021 20:35
Wat kan ik doen?
Rustig aan doen! Eerst er maar eens achter zien te komen waarom ze krijst bij het oppakken.
Pak haar eens in haar nekvel , dat doet moederhond ook bij een pup.

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ts, komt met een vraag, dus zoekt hulp, wat op zich dus al een pluspunt is.

Heeft net een moeilijke tijd gehad met 2 honden, wat waarschijnlijk ook veel geld heeft gekost.

heeft nu een pup gekocht voor een nieuwe start en deze pup heeft mankementen en dreigt veel geld te gaan kosten. Ik kan niet in de portemonnee van TS kijken.

We weten niet waar de pup is gekocht en wat eventueel de fokker nog kan betekenen of er een goedkoper onderzoek bij de dierenarts mogelijk is.

Dat TS schrikt van het bedrag aan kosten, kan ik heel goed inkomen.

Wat gebeurt er hier nu?

TS wordt tot de enkels afgebrand met emotionele tirades. (dus kijkt 1 x en komt niet terug)

Misschien is er hier iemand, die TS wel kan helpen en een verstandig advies kan geven ? ( ik niet, heb hier geen verstand van)

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS vraagt niet om veroordelende reacties noch is hij daarmee geholpen. Op de koop van een pup gelden dezelfde regels als voor de koop van elektronica. Als er iets mankeert aan de pup, dan is het dat de verantwoordelijkheid van de verkoper. Ik denk dat TS toch naar de dierenarts moet om te onderzoeken of er iets mankeert aan de pup. Als hieruit blijkt dat er iets aan de pup mankeert, dan heeft TS recht op kosteloos herstel en/of vervanging en vergoeding van de kosten.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
23 nov 2021 13:19
Op de koop van een pup gelden dezelfde regels als voor de koop van elektronica.
Met 1 GIGANTISCH verschil. Elektronica geen levend wezen met gevoelens en emoties. Elektronica vormt geen band met je. Wettelijk gezien mag de koop dan wel als hetzelfde worden beschouwd, met een levend wezen als een pup ga je toch echt anders om dan met een levenloos stukje materiaal dat elektronica is.
Stereo bevalt niet: breng gerust terug.
Pup bevalt niet: die kan je niet zomaar terug brengen en dan beroepen op de wet, weer een nieuwe uitzoeken en als die niet bevalt ook terugbrengen en opnieuw weer een nieuwe uitzoeken.

Dus heb je wettelijk gezien gelijk? Ongetwijfeld. Heeft de pup daar iets aan? Nee. dat blijft een levend wezen waar we anders mee om dienen te gaan. Ongeacht wat de wet zegt.
Ik snap de veroordelende reacties heel goed.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Kuklos zegt precies wat de meeste mensen denken /vinden het is een levend wezen en zo ga je daar niet mee om.

Niks veroordelends aan maar gewoon een feit.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
23 nov 2021 13:33
Niks veroordelends aan maar gewoon een feit.
Niks feit: slechts een mening.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door madfred »

Ik ben een ontzettende dierenliefhebber, vooral honden.
De TS wordt helemaal tot de grond toe afgebrand, maar ik kan me echt wel iets voorstellen bij zijn/haar verhaal. Net een hele vervelende periode waarin misschien ook nog financieel het nodige gebeurt is, en nu meteen weer het vooruitzicht op kosten en vooral zorgen!
Misschien is het voor TS allemaal niet op te brengen, zowel financieel als emotioneel.
Ik zou het zelf ook anders doen, maar om nu maar meteen hem/haar te veroordelen vind ik ook niet de juiste manier.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

madfred schreef:
23 nov 2021 13:49
Net een hele vervelende periode waarin misschien ook nog financieel het nodige gebeurt is, en nu meteen weer het vooruitzicht op kosten en vooral zorgen!
Misschien is het voor TS allemaal niet op te brengen, zowel financieel als emotioneel.
Heel vervelend, maar een pup is geen fabrieksproduct met een standaardspecificatie. Dus er kan altijd iets mis zijn, al was het maar in de zin van anders reageren, minder aanhankelijk zijn noem maar op. Ondanks dat ik meeleef met TS zeg ik toch: had dan nog even gewacht met een pup te nemen.
Laatst gewijzigd door kuklos op 23 nov 2021 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kerstboomboom, hoe gedraagt de pup zich verder, dus als hij niet wordt opgepakt? Loopt hij normaal rond, is hij een beetje speels, klimt hij over de rand van de mand of op een kussen?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koop pup ongedaan maken: wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de Ts is nog helemaal niet bij de dierenarts geweest. Die kosten voor een scan worden alleen maar verondersteld.

Gesloten