LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] koopovereenkomst hond

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
gerwin69
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 sep 2007 12:58

koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door gerwin69 »

Twee weken geleden hebben we een tibetaanse spaniel pup gekocht waarmee alles er goed gaat. Van dit ras zijn er maar 300 in NL.

We hebben een vraag over de koopovereenkomst.
Hierin staat vermeld dat we met de hond niet mogen fokken en/of showen op tentoonstellingen.
Onze vraag richting fokker was; "waarom niet?"
Zij zei dat het ter bescherming was voor eigen markt en als we het echt voor de fok en/of show gingen gebruiken dat ze de hond terugeisten want hiervoor golden andere prijzen.

Wij willen ook niet fokken of showen maar we vinden deze constructie in het contract wel erg eigen markt beschermend oftewel protectionisme.
Heeft iemand ervaring met dit soort contracten en is dit wel rechtsgeldig?

Gerwin
Laatst gewijzigd door gerwin69 op 29 sep 2007 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Een gekocht goed kan nimmer teruggeeist worden. Dus lekker belangrijk.

Wat ik hieruit ophaal is dat jij dat hondje niet koopt, maar bij wijze van spreken least. Het is na koop jouw hond dus jij mag ermee doen wat jij wilt. Ik zou persoonlijk niet eens meer bij zo'n oplichter kopen. Wie denkt hij wel niet wie hij is.

Daarbij wanneer dit in de koopovereenkomst zou staan, moet hij mij maar eens ovetuigen vanuit welk wetsartikel hij dat recht denkt te halen. Een contract of overeenkomst moet altijd aan de wet voldoen. Wanneer je hiervan wilt afwijken dan kan dat, maar moet je naar de notaris gaan. Die legt onderlinge afspraken dan vast die dan weer rechtsgeldig zijn.

Wat je kunt doen is de dierenbescherming of AID vragen naar hun mening. Misschien hebben zij wel een goed bruikbaar advies of verwijzen zij jouw door.

Doorgaans staat er op het niet naleven van een geldig contract een boete. Terugeisen kan nimmer na koop door de verkoper geschieden dan kom je namelijk uit bij het in beslag nemen en dat mag alleen door bevoegd ambtelijke instanties.
Laatst gewijzigd door Maarten1234 op 29 sep 2007 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Welke fokker is dit en waar is deze gevestigd??

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Rashond.

In uw geval is het van belang of u bij de desbetreffende hond ook de officiele stamboom uitgegeven door de Raad van Beheer op Kynologisch gebied kreeg.(aangesloten bij het FCI).
Zo ja, wie staat op die stamboom als eigenaar?
Staan er bijzonderheden mbt de ouders,grootouders en/of overgrootouders?
Immers kan het zijn dat er aanwijzingen zijn dat met die hond niet gefokt mag worden.

Verder, alles wat u beiden op papier zette als koopovereenkomst en ondertekende is volkomen wettig, ook die bijzondere bepalingen die u in uw vraag noemde.
Als die overeenkomst nog niet is gesloten dan kunt u de koop als niet gedaan beschouwen en uw geld (volledig) terugkrijgen.

Om zeker te zijn dat de hond inderdaad is ingeschreven in het stamboek van de Raad van Beheer kunt u via dat NHSB-nummer er achter komen of de fokker die bepaling wel mag opnemen in de overeenkomst.
In dat geval zijn de namen van fokker en eigenaar nog steeds gelijk.

Het hier plaatsen van zo'n NHSB-nummer (mits de hond op uw naam staat als eigenaar) heeft wel tot gevolg dat iedereen daardoor makkelijk achter uw naam,adres, enzovoort kan komen.

Grootvader

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door D1RK »

Chineese hond dus, want Tibet is nu provincie van.....

Grapje, maar een fok of show verbod?
Mijn huisdieren kan ik niets verbieden, doe HET zelf ook graag...
en show aan buurvrouw, anders komt ze zelf wel snuffelen...

En onze poes is ook op TV geweest, maar of dat nu verboden kan worden? Zie Pietje bel, de film, en toevallig liep ze door het beeld!
De opnames bij oude gevangenis waren afgesloten, maar ze kon gewoon doorlopen met die slechte beveiliging, ik niet....
Dus als je onze lapjeskat zie, denk aan haar.....

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Nou een fokverbod kan ik inkomen, maar dat heeft hele andere redenen. Mocht je wettelijk met een bepaalt rashond niet mogen fokken en dat je dat via een erkend fokker moet laten gebeuren oke... dat dat zou kunnen, maar dat geldt zeker niet voor alle honden, maar om je eigen inkomen te verzekeren dat kan niet.

Het showen met een hond kan en mag gewoon altijd. Er is geen wetgeving die dat verbiedt. Aan het showen zijn regels verbonden, maar dat beslist dan de organisatie die de show organiseert.

Of je met deze hond wettelijk niet mag fokken dan wil ik wel eens weten waarom niet.

Daarnaast is de fokker niet gerechtigd om de hond terug te eisen na verkoop. Dat legt bij een hele andere instantie, want er moet dan namelijk beslag gelegd gaan worden. De fokker moet zowiezo dergeljike feiten keihard kunnen bewijzen en daarnaast moet hij dit via een rechter spelen. Geen enkele rechter die de hond terugwijst naar de verkoper. Een verkoper mag zeker nimmer de hond na verkoop terugeisen, omdat iemand zich niet houdt aan de opgestelde voorwaarden in een contract. Op die manier blijft de hond in weze bezit van de verkoper en dat is bij verkoop beslist niet, want bij verkoop wissel je van eigenaar. De eigenaar mag daarna zelf, zolang hij of zij maar binnen de wettelijke kaders verblijft, doen en laten met die hond wat hij of zij wilt. Een verkoper kan niets terugeisen.

Heel dat contractje staat voor, in ieder geval, dat punt op losse schroeven.

Je denkt toch zeker niet dat een verkoper, na koop, mij kan gebieden wat ik doe met mijn eigendom...........

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Wie wordt eigenaar van een hond?

Beste Maarten,

In dit geval heeft u op 2 punten geen gelijk.

1/ Iedereen mag met een ander een overeenkomst afsluiten (mits deze niet strijdig is met andere wetgeving(abortus/hulp bij zelfdoding in bepaalde gevallen e.d) en zo'n op schrift gestelde overeenkomst door beiden ondertekend is dan ook volkomen wettig.

2/ Bij rashonden welke worden ingeschreven bij de Raad van Beheer komt ook altijd de eigenaar van de desbetreffende hond te staan.
Is dit dezelfde naam als die van de fokker dan is die hond nog steeds het eigendom van die fokker.
Stamboom en hond zijn daarbij onverbrekelijk met elkaar verbonden.

Het praktijkvoorbeeld heb ik voor de fokker van mijn honden zelf gemaakt; een overeenkomst waarbij de koper van een De Bruinbrand whippetpup zich verplicht goed voor de hond te zorgen en controle op een toegankelijke manier toe te staan.

[ in dit geval is het wereldje van whippetliefhebbers maar klein en kent bijna iedereen bijna iedereen. Men treft elkaar regelmatig bij shows en renwedstrijden!!]

Zou in de praktijk blijken dat het niet goed zou gaan met de verkochte whippet ---dit kan ook opname in een ziekenhuis of overlijden van de nieuwe eigenaar zijn!!!--- dan zou de hond volgens die overeenkomst weer terug moeten naar de fokker zelf.

Zo'n bepaling in een overeenkomst schend in geen enkel opzicht de wetgeving!!!

En tik eens voor de aardigheid 'De Bruinbrand' in Google!

Grootvader

MAXIEM

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@dag grootvader,

Juridisch gezien klets je uit je nek. Tegenwoordig (en dat is dus al vanaf 1998) moet bij betwisting door de rechter alles op zijn meritus van redelijkheid en billijkheid beoordeeld worden. Iedereen kan dus de meest onzinnige bepalingen in de koopvoorwaarden opnemen, maar dat maakt een bepaling nog niet rechtsgeldig!!!

Groeten van je vriend Maxiem.

gerwin69
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 sep 2007 12:58

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door gerwin69 »

Hallo allemaal,

alvast bedankt voor jullie reakties.

Ik zal bepaalde dingen even verduidelijken.
Wij zijn de eigenaar van de hond, alleen we moeten dat papier nog krijgen van raad van beheer. De stamboom hebben we al.
Op de site van raad van beheer is de stamboom niet online te controleren dus ik weet niet of de fokker een bepaalde bepaling mag opnemen in het kontrakt.

De vraag is niet hoe je moet fokken/showen maar of de bepaling "dat het niet mag" rechtsgeldig is.

De letterlijke tekst vam de bepaling is:
6 Koper verklaart de hond te kopen voor gebruik als huishond.
6a. De koper verklaart dat bovengenoemde Tibetaanse Spaniel NIET wordt ingezet op Nederlandse of internationale hondententoonstellingen en dat bovengoemde Tibetaanse Spaniel niet wordt ingezet voor de fokkerij.

De bepaling dat je de hond goed moet verzorgen lijkt me niet meer dan normaal en daar is ook geen discussie over.

Als je fokt lijkt me trouwens logisch dat je dat via erkende weg doet want anders lijkt me het moeilijk om de puppies te registreren met stamboom.


Gerwin

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Beste grootvader,

Wanneer je een hond met stamboom koopt dan koop je ook het eigendom. De hond verandert van eigenaar. Wanneer je koopt en de hond blijft eigenaar van de fokker dan is er juridisch iets behoorlijk scheef. Als fokker zal deze wel blijven staan. Verder nogmaals zij kunnen na verkoop de hond nimmer terugeisen. De koop en dus eigendomsrechten zijn daarmee overgegaan naar de koper. Een rechterlijke uitspraak zal hier dus moeten plaatsvinden om de hond terug te krijgen.

Artikel 6 vind ik prima, maar ook dat is niet nodig, want ook hiermee hebben hun niets van doen. Wanneer jij je hond op een andere manier dan vechthond wenst te gebruiken en de hond niet misbruikt of bewust in gevaar brengt is er niets aan de hand.
Artikel 6a slaat dus nergens op wanneer jij volledig eigenaar bent. Wanneer je binnen de kaders van de wet verblijft is er niets aan de hand.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

De tibetaan wordt thans gehouden als huishond, maar ook voor de tentoonstellingen. Er wordt soms behendigheid mee gedaan. De Tibetaan valt onder de Pekingees en de Dwergspanielclub. Er zijn er ongeveer slechts 400 van in Nederland.

Deze info komt van een niet nader te noemen site. Dit vanwege schending van auteursrechten, maar gezien het feit dat er hier een discussie gaande is, heb ik dit stukje hier geplaatst.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Tibetaanse hond.

Even een zin gekopieerd uit een antwoord van topicstarter...............
[quote] Wij zijn de eigenaar van de hond, alleen we moeten dat papier nog krijgen van raad van beheer. De stamboom hebben we al. [quote]
--------------------------------------------------------------------------

Hier klopt iets niet namelijk.
Men kan namelijk niet al de stamboom hebben van de desbetreffende hond en nog moeten wachten op de papieren van de Raad van Beheer!.

Daarom toch maar mijn vraag of er links onderin het stamboom A4 ..... .......
het nestnummer staat.
Het geslacht.
Het chipnummer.
De kleur.
De geboortedatum
De fokker
De eigenaar (en staat u daarop als eigenaar?)
en(eventueel) mede-eigenaar.

Staan op die stamboom de ouders vermeld met NHSB-nummer, de grootouders (met kwalifikaties en eventueel Loshnummer -import) en eveneens zo omschreven de overgrootouders.

En na in Google ook zelf gezocht te hebben; is de fokker El Minja's.
Want dan kan ik het wel begrijpen dat deze fokker zijn markt wil beschermen al ben ik het met dit soort van beschermen totaal oneens!!

Grootvader

gerwin69
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 sep 2007 12:58

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door gerwin69 »

op het formulier van de stamboom staan idd alles wat je opnoemt behalve de eigenaar.
Alleen de naam van de fokker staat erop.
Kan dat inhouden dat de fokker de eigenaar is?

Ik vind het trouwens niet zinvol om hier namen te gaan noemen van fokkers dus wat dat betreft onthoud ik me van ieder commentaar.

Gerwin

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door D1RK »

Beste Grootvader,

Dit ik mag het niet doen verbod... als je vuilnisbakjes gaat handelen is er geen controle, dus jou RAS met halfbloedje is geen probleem, de lage prijzen en niemand ziet het, ik hoef geen Ras als het meer dan 70% voordeliger is...

Verder kun je ze ook in het buitenland verkopen en laten registreren met valse papieren, zelfs honden die op 4 jarige leeftijd overleden kregen als 17 jaar oude nog een nest met 6 pups....

Dus er is internationaal genoeg fraude, maar ik heb liever een gezonde vuilnisbak die 99% Raszuiver lijkt dan sommige zieke en zwakke teveel doorgefokte rassen, want welke Sint Berhard heeft geen HD?
Ik doe regelmatig boodschappen en deze heeft dan dubbele fietstassen om mijn te helpen naast mijn eigen rugzak!

Woef!

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Er is nog nergens gezegd dat El Minjas de fokker is, maar inderdaad wanneer dit de fokker ZOU zijn dan is zijn marktbescherming enkelt om te zorgen dat er geen concurentie zou zijn. Vandaar dan dat fok- tentoonstellings artikel in de overeenkomst. Echter helaas dit is een artikel welke zij wel mogen opstellen, maar rechtsongeldig is. Er zijn geen wettelijke gronden om te verbieden ermee te fokken en showen.

Overschrijven kan even duren, maar dan heb je wel een verklaring mee van de verkoper dat jij de hond gekocht hebt. Wat ik zou doen is bellen naar FCI en daar inlichtingen trekken over het verloop. Jij koopt de hond dus de hond verwisseld wettelijk ook van eigenaar. Jij moet als eigenaar vermeld worden en niet de fokker. Wanneer dat het geval is dan ontslaat dat jouw van die nergens opslaande bepaling. Zolang zij de eigenaar zijn dan is er beslist iets niet goed gegaan en kunnen zij inderdaad de hond terugeisen daar deze van hun is, maar ook dat kan weer wettelijk aangevochten worden daar er een koopovereenkomst is getekend met een bepaling niet wettelijk is te weerleggen. Dit zal voor deze niet relevant zijn daar het dan namelijk om het eigendomsrecht gaat en niet om de bepaling 6a.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Tibetaanse hond.

Wanneer op de stamboom van deze hond (mits natuurlijk geen vervalsing of een andersoortige stamboom) dus niet uitgegeven door deze Raad van Beheer (faxnr: 020 6710846) (NHSB-nummer vermelden!) u niet als eigenaar staat geregistreerd bent u volgend de reglementen van deze Raad niet de eigenaar en heeft u dus volgens de norm in de fokkerswereld deze hond niet gekocht!

U kunt de fokker van uw hond dus daarop aanspreken.

Verder ga ik hier niet verder op in omdat een diskussie hierover weinig zin heeft.
Een rashond verder fokken eist een grote zorgvuldigheid die alleen is te bereiken binnen die groep hobbyfokkers van het desbetreffende ras en dat kan veel geld kosten.

Een nakomeling van Akkefietje vd Bruinbrand bijvoorbeeld werd gedekt door een whippet die uit Canada werd gehaald omdat deze daar regelmatig kampioenschappen heeft behaald (reu) en dat terwijl de kosten voor transport naar Nederland meer kost dan de prijs van een ticket voor mensen.

Gezien de vele fokfouten bij populaire (mode) rashonden is die zorgvuldigheid door commerciele druk slecht toegepast met alle ellende voor de hondenbezitters vandien.

Gezien ook de diskussies mbt tot (brood)fokkers lijkt het mij dat vele kopers van een pup veel te snel afgaat op de blauwe ogen van de fokker en en het lieve koppie van de pup en kennelijk zeer onvoldoende de weg weet naar deze Raad van Beheer.
Mede veroorzaakt door die broodfokkers die maar al te vaak hun organisatie als de officiele hier aanprijst.

En dan aan D1RK, een warrig verhaal!
Toch weer aan de eigengestookte wodka ondanks onze zorgzame waarschuwingen.

En aan de laatste beantwoorder; de topicstarter zou zich moeten wenden tot de Raad van Beheer op Kynologisch gebied

Emmalaan 16-18
Postbus 75901
1075 AV Amsterdam
tel: 020 6644471
fax: 020 6710846

EN DUS NIET NAAR HET FCI !!!!!!!
Immers, dit loopt gewoon via bovenstaand adres!!


Grootvader

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Rashonden (nog even een filosofisch vervolg)

En voor de topicstarter.

Stel dat u hondententoonstellingen bezoekt of clubdagen van dat ras en men steeds maar zegt dat u met die hond meer zou moeten gaan doen.
Fokken bijvoorbeeld.
Dan komt het volgende om de hoek kijken;
Een rashond krijgt pas echt waarde als deze prijzen gaat winnen op nationale en internationale tentoonstellingen.
Dat betekend dat uw baas hardstikke gek moet zijn om u te pas en te onpas de gelegenheid te geven om (onbetaald) verlof op te kunnen nemen.
Dat betekend ook reizen en onderdak met alle kosten vandien.
Dat betekend ook de hond vakkundig kunnen presenteren aan juryleden waarbij de beste kenmerken het ras eigen zo goed mogelijk naar voren komt.

Is dat het u waard?
Dan kunt u de fokker meedelen dat u de bepaling opgenomen in de koopovereenkomst (gezien alle adviezen uit dat raswereldje) een onredelijk beding vindt en dat u derhalve aan de Raad van Beheer zult verzoeken de stamboom van de hond zodanig te veranderen dat u als eigenaar van de hond op die stamboom komt te staan.

Uw kopie koopovereenkomst met uw bezwaar op de gemelde regel aan de Raad toesturen waarbij u kunt vermelden dat uw hond kennelijk die kwaliteiten bezit die het ras alleen maar ten goede zouden kunnen komen.

Probeer dus in de eerste plaats dat wat men u mondeling zegt over de hond dat dit ook schriftelijk wordt bevestigd.
Gaat de fokker toch naar de rechter dan heeft u in ieder geval de kans dat de fokker in het ongelijk wordt gesteld.
Vooral als u ook een schriftelijke verklaring zou kunnen krijgen van de rasvereniging waarin de mogelijke kwaliteiten van de hond staat beschreven en de eventuele aanbevelingen van deze rasvereniging.
-------------------------------------------------------
Maar.........................
Heeft u geen zin in al die rompslomp?
Laat het dan zo!!
Zou u wel hondenbelasting moeten betalen in uw gemeente dan kunt u met een kopie van de stamboom proberen aan te tonen dat het de fokker is die formeel nog de eigenaar is en dus die hondenbelasting zou moeten betalen.

Meldt ook dit laatste maar fijntjes aan die fokker!!

Grootvader
die nu echt verder maar niet meer zal reageren.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Kanovaarder je hebt helemaal gelijk. Ik bedoelde inderdaad Raad van Beheer en niet de FCI.

super suus
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:21

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door super suus »

http://www.kennelclub.nl/index.php?id=1144

kan misschien wat verheldering geven :roll:

als je naar de stamboom kijkt zie je onderaan nog maar 1 naam!!
namelijk: Fokker : naam fokker
vroeger stond daaronder EIGENAAR, maar dat is niet meer!

dit betekend niet dat de fokker eigenaar is.

de fokker heeft registratieformulieren ontvangen waar hij WEL als
eigenaar op staat. binnen bepaalde tijd, volgens mij een half jaar moet
hij die met de naam van de nieuwe eigenaar terug zenden naar de
Raad v. B. en dan krijgt U het nieuwe registratieformulier thuis gezonden.
Gerwin als je dat formulier nog niet hebt ontvangen mag je de Raad gewoon bellen. met je NHSB nummer kunnen ze je wel wat vertellen.
maar ik denk dat je ze nog wel krijgt.





een koopcontract met beide handtekeningen is bindend.
niet mee eens?
dan niet tekenen.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: koopovereenkomst hond

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Raad van Beheer.

Ik heb deze voor mij nieuwe informatie gelezen.

Zelf heb ik de stamboom van Prinses Poepela vd Bruinbrand (geboren 29 mei 1997) als uitgangspunt genomen.
Dus sorry, die veranderingen waren mij niet bekend.

Hoewel het niets afdoet van het feit dat zeker bij de keuze van een rashond altijd geinformeerd zou moeten worden bij deze Raad van Beheer indien er twijfels en/of problemen gerezen zijn.

Grootvader

Gesloten