LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koopovereenkomst of adoptiecontract hond?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Lidia
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 jan 2006 13:38

Koopovereenkomst of adoptiecontract hond?

Ongelezen bericht door Lidia »

Naar aanleiding van de topic "Koopovereenomst hond" wilde ik jullie vragen mij wat advies te geven.
Na de vorige topic te hebben gelezen vraag ik me af hoe dat dan wettelijk zit bij een contract wat je overeenkomt met een buitenlands en ook Nederlands asiel.
Vaak zetten zij er ook in dat de hond niet in een Nederlands asiel terecht mag komen want dat zij anders de hond terug willen.
En als opvanggezin krijg je ook het paspoort mee dus ben je dan al eigenaar? Kortom een moeilijke materie en graag jullie input.
Dank je wel.
Lidia

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Koopovereenkomst of adoptiecontract hond?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Is niet te controleren. Die voorwaarden slaan dus nergens op.

Het enige dat zij hiermee bereiken, wat ik persoonlijk wel goed vind, is dat zij, zodra jij van de hond afwilt, de hond terug moeten nemen op het moment dat jij hen weer aanbied. Je zal hier vermoed ik een vergoeding voor krijgen, maar nogmaals dat is een vermoeden. Het hoeft dus niet. Op deze manier heb jij als eigenaar een achterdeurtje zodat de hond niet aan zijn of haar lot wordt overgelaten.

Waarom zou de hond niet in een Nederlands asiel terecht mogen komen. Vind ik nogal vaag. Wat ik wel weet is dat er asiels zijn die nogal erg slecht met hun dieren omgaan. Ik denk dat dit asiel dat terdege beseft en dat zij dan liever het diertje bij hun terug willen hebben zodat deze zeker is van goede zorgen en dat vind ik alleen maar positief.

Lidia
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 jan 2006 13:38

Re: Koopovereenkomst of adoptiecontract hond?

Ongelezen bericht door Lidia »

Nou dat is zeker positief.

Dan zou je dus zeggen dat het wettelijk 1 kant op werkt?
Zij moeten wel de hond terug nemen indien noodzakelijk maar jij hoeft hem niet terug te geven want dat kunnen ze niet hard maken?

In hoeverre denk je dat buitenlandse asielen dan op de hoogte zijn van slechtwerkende Nederlandse asielen?
Zijn die er dan ook nog in ons zo goed geregelde landje?
Lidia

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Koopovereenkomst of adoptiecontract hond?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Nee in principe "bind" jij jezelf aan het teruggeven. Mensen die de wetgeving niet kennen zullen dat dus ook doen, maar wie belet jou, wanneer het volledig jouw hond is deze naar hun terug te doen. Dat kan wettelijk gezien niet en is ook niet te bewijzen. Zij houden jou of die hond echt niet in de gaten. Ook kunnen zij niet natrekken naar wie en van wie die hond na verkoop is.

Met andere woorden zij binden zichzelf.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Koopovereenkomst of adoptiecontract hond?

Ongelezen bericht door Soraya »

als je een contract tekent in tweefout heb je je hier wettelijk aan te houden, mits de eisen niet al te gek zijn. (hier bedoel ik eigenlijk bijvoorbeeld hoge bedragen mee als boete als je je ergens niet aan houd).
Vaak staat er in het contract ook iets van voorwaarden waar de nieuwe eigenaar aan moet voldoen, anders heeft de verkoper het recht om het dier terug te nemen.
Je hebt hier immers voor getekent dat je achter deze voorwaarden staat. Anders had je de hond niet moeten nemen. Hier staan alle rechters achter.
Tenminste zo is het geregeld in nederland.
Helaas zijn er voldoende mensen die er vanuit gaan dat het contract niet wettelijk is en ze kunnen doen en laten ermee wat ze willen.

Als het contract goed vertaald is, zonder fouten, is het in beide landen rechtsgeldig.

Als je als opvangadres functioneert (dus tussenstation voordat een dier naar een andere eigenaar haat), kan je inderdaad de paspoorten meekrijgen. Dit hangt van het beleid van het asiel af. Maar dat wil niet altijd zeggen dat je ook eigenaar bent. Daarvoor moet je goed het contract doorlezen.
Ik heb verschillende contracten gezien, en in het een ben je als opvangadres de eigenaar, maar in de anderen een tussenstation. Dit kan ik van hier niet voor jou zeggen.

JustBecause
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jan 2008 21:41

Re: Koopovereenkomst of adoptiecontract hond?

Ongelezen bericht door JustBecause »

En als opvanggezin krijg je ook het paspoort mee dus ben je dan al eigenaar?

Het hebben van een dierenpaspoort maakt jou nog geen officele eigenaar, in hoeverre je daar dan ook van kan spreken.
Ik kende iemand die ook een hond had maar doordat de ex-partner de hond voor een zoveelste wandeling had opgehaald en niet weer terug had gebracht, waar een rechtszaak uit voortvloeide. Werd zijn als eigenaar aangeschreven doordat ze de hond minstens drie weken (geloof ik) in huis had en goed verzorgde. Dat maakte haar ineens de eigenaar! Aldus oordeel van de rechter.
Hoe idioot allemaal, de wetgeving zit raar in elkaar.
Het is heel getouwtrekkerij soms. Maar door je goed te laten informeren kun je een heel eind komen. Wat betreft het contract. Sommigen stellen niets voor al maken ze je dat wel wijs.
Wil je graag weten in hoeverre dit contract "officeel" is zou ik een adviseur zoeken die hier meer kijk op heeft.
Veel succes.

Gesloten