LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten dierenarts bespottelijk?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
ericjansen88
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jun 2014 12:35

Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door ericjansen88 »

Beste forumgenoten,

Willen jullie me alsjeblieft met dit probleem helpen?

ik heb een kat en een poes, hele lieve beesten!

Nu zag ik vorig weekend dat de kat problemen had met plassen. Ik wist hier zelf niet zoveel van, dus ik besloot de dierenarts te bellen op dinsdag (maandag was het tweede pinksterdag). Ik ben recentelijk verhuist dus had in dit gebied nog geen vaste dierenarts. Ik ging dus in het weekend opzoeken welke dierenarts er in de avond open was, omdat ik fulltime werk en niet vroeg thuis kan zijn. Ik vond er eentje vlak bij mijn huis, en besloot die dus op dinsdag te bellen. Nou, ik kon dus op dinsdag terecht tussen half 7 en 7 want dan was het open spreekuur. Zo gezegd, zo gedaan, half 7 daar aanwezig, consult gehad van nog geen minuut: kat heeft volle blaas en moet accuut leeg gehaald worden. Hij moest daar blijven, want ze moesten m goed onderzoeken. Prima dacht ik, als hij er maar goed vanaf komt!

Volgende dag word ik gebeld, was allemaal goed gegaan! Ik kon de kat eventueel ophalen, maar het was misschien handig dat hij daar bleef, omdat de kat een open verbinding had in de blaas, hij lekte dus steeds. De kat (Mees heet ie) is dus tot vrijdag gebleven, want toen ging de katheter er pas uit (ik heb er geen verstand van, maar ik neem aan dat dit juist is..). Ik ben vrijdag na mijn werk de kat op gaan halen, en toen ik thuis kwam ging de kat meteen naar de kattenbak. En nog een keer. En nog een keer. En nog een keer. En nog een keer. De dierenarts was inmiddels dicht, dus ik kon niet meer bellen, dus besloot de ochtend erop een telefoontje te doen.

Aan de telefoon vertelden ze me dat het misschien beter was om langs te komen. Er was spreekuur van half 11 tot 11 uur (dit was dus op zaterdag). Ik ging naar het spreekuur, dierenarts keek naar Mees, en concludeerde dat de blaas weer voor driekwart vol zat. Dus het hele riedeltje begon weer van voor af aan. Kathether erin, blaas leegmaken, en kon de kat gelijk mee naar huis nemen.

Tot zover niets geks toch? Is gewoon pech dat Mees er weer meteen last van krijgt (hij krijgt wel aangepaste voeding nu).

Nu was ik de rekeningen aan het bestuderen die ik een beetje hoog vond, en zag een paar schokkende dingen.
---Dat eerste consult op dinsdag staat onder de noemer: consult uitgebreid, 57 euro (ik was max 5 minuten binnen)
---Ik mocht de kat eventueel mee naar huis nemen, maar dat was niet handig. Kosten voor verblijf daar: 32 euro kaal per dag (zonder eten of iets), eten rond de 5 euro per dag, 2 injecties per dag a 40 euro (welke hij niet zou hebben gehad als ik de kat thuis had gehad).
---consult op zaterdag ochtend, terwijl ik de kat verstopt en ziek mee terug naar huis kreeg: 100 EURO!!! (wederom, 10 min binnen). En als je denkt: ja maar dat is toch logisch, de kat is ter plekke behandeld...... Klopt, maar die kosten kwamen er ook nog bij! Dit staat onder de noemer spoedconsult, terwijl de dierenarts gewoon iedere zaterdag ochtend spreekuur heeft (daarom deze dierenarts gekozen, omdat ik dus fulltime werk).

Al met al, ik snap echt wel dat een dierenarts zichzelf moet onderhouden etc, maar ik ben op zoek gegaan naar gemiddelde prijzen voor consults, en de gemiddelde prijs van een doordeweeks consult was 32 euro (tegenover 57 van mij) en een spoedconsult 62 (tegenover 100 bij mij). Daarnaast komt nog dat ze mijns inziens wat overbodige dingen hebben gedaan.

Dus mijn vraag is: wat vinden jullie hiervan? Of moet ik er gewoon vanuit gaan dat de kat champagne krijgt bij het ontbijt en kaviaar bij de lunch? Ik moet in ieder geval deze week terug komen, maar dat ga ik echt niet doen, ik zoek wel een andere dierenarts.........

Ik heb een bestand bijgevoegd met een foto van de rekening...

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door ciske »

Consult is bij elke DA verschillend, de ene is duurder dan de andere. Jij had beter eerst info kunnen zoeken, maar goed je had haast.
Dat je verblijf kosten moet betalen had je kunnen weten, als je naar een pension een dier doet kost het ook geld.

Als de DA een zaterdag ook open is , mag hij geen dubbel tarief rekenen.

Waar maak je uit op dat er onnodige dingen zijn gedaan? je had ook kunnen vragen wat zo ongeveer het prijskaartje zou worden.

ericjansen88
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jun 2014 12:35

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door ericjansen88 »

Misschien kwam mijn bericht verkeerd over..

Ik weet dat prijzen verschillen, maar vroeg wat je van de hoogte vond..


Daarnaast gaat het ook niet om of er kosten worden gerekend voor verblijf, natuurlijk verwacht ik dit! Het gaat me echt om de hoogte van het bedrag..

En onnodige dingen: vast niet! Maar als ik hem thuis had gehouden, had hij die injecties niet gehad..

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door ciske »

ericjansen88 schreef: Maar als ik hem thuis had gehouden, had hij die injecties niet gehad..

Had je dat moeten doen, dit is allemaal achteraf praten. Een DA is nou eenmaal niet goedkoop.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

ericjansen88 schreef:
Dus mijn vraag is: wat vinden jullie hiervan?
Waarvan? Het is zo'n lang verhaal...

Maar als het om de kosten van de dierenarts gaat, heb je daar al geïnformeerd waarom de kosten zo hoog zijn? Daar kunnen misschien redenen voor zijn waarover mensen hier wel kunnen speculeren (en ook nog eens goed gokken) maar de DA is degene die het tot achter de komma nauwkeurig uit kan leggen.

ericjansen88
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jun 2014 12:35

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door ericjansen88 »

Oja, en ik weet dat ik proactiever had moeten zijn, vooraf had moeten informeren, etc etc etc

Maar de vraag was wat jullie van de kosten vinden, niet wat jullie vinden dat ik had moeten doen..

En bovendien: als je zoveel betaalt, verwacht ik eerlijk gezegd niet dat ik hem
Verstopt/ziek mee naar huis krijg

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door riddert »

ericjansen88 schreef:
Maar de vraag was wat jullie van de kosten vinden, niet wat jullie vinden dat ik had moeten doen..
Ik vind de kosten acceptabel, niets bijzonders.
ericjansen88 schreef: En bovendien: als je zoveel betaalt, verwacht ik eerlijk gezegd niet dat ik hem
Verstopt/ziek mee naar huis krijg
Dan moet je je verwachtingen bijstellen, een dierenarts is geen tovenaar.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

ericjansen88 schreef:Bedankt voor jullie nutteloze reacties..
Als je m'n vraag negeert hoef je ook niet te reageren..
Ik verander mijn gehele bericht in de volgende vraag:
Vinden jullie het niet overdreven dat de kosten op diverse punten dubbel zo hoog zijn als gemiddeld?
Bedankt voor de nutteloze forumvervuiling. Ik heb als antwoord op je vraag (dus niet genegeerd) geschreven: vraag bij de DA zelf waarom de kosten zo hoog liggen. Als je dát weet, kunnen mensen hier wat zinniger antwoorden geven.
Daarnaast komt nog dat ze mijns inziens wat overbodige dingen hebben gedaan.
Jouws inziens ja. Maar jij bent geen dierenarts, dus jouw inzicht is van weinig waarde. Jouw inzicht bestaat kennelijk alleen uit je portemonnee.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

ericjansen88 schreef:Bedankt voor jullie nutteloze reacties..
Als je m'n vraag negeert hoef je ook niet te reageren..
Ik verander mijn gehele bericht in de volgende vraag:
Vinden jullie het niet overdreven dat de kosten op diverse punten dubbel zo hoog zijn als gemiddeld?
Nee dat is niet vreemd, nog overdreven. Een dierenarts bepaald zelf zijn tarieven, evenals de supermarkt, de gootsteenontstopper, de sportmasseur en noem maar op. Kennelijk kan hij tegen deze tarieven goed concurreren en bovendien biedt hij extra service door in het weekend op te zijn. Zijn personeel kost dan ook extra geld, denk je dat de arts dat uit eigen zak betaald. Mooi niet.
Nog een tip voor dit forum. Soms komen er nutteloze reacties van enkelen. Maar als je dat tegen iedereen gaat zeggen ben je snel ongewenst hier. Let ook op, antwoorden die je niet bevallen zijn niet per definitie nutteloos

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door gilas »

ericjansen88 schreef:En bovendien: als je zoveel betaalt, verwacht ik eerlijk gezegd niet dat ik hem
Verstopt/ziek mee naar huis krijg
Ik ben in een goede bui dus laat ik je eens geen sarcastisch antwoord geven wat je gezien je reacties eigenlijk wel verdient maar goed.
Net als bij mensen die ziek zijn is het voor dieren vaak beter om thuis ziek te zijn aangezien thuis voor hun een veilige,bekende omgeving is met de mensen die hem of haar het beste kennen.
Daarnaast is een dierenarts geen tovenaar maar gewoon een mens met een beroep die geen wonderen kan verrichten en die niet even aan het dier kan vragen hoe het zich voelt.
Wat betreft de kosten,de ene dierenarts is duurde,de andere goedkoper en als je in het weekend naar een dierenarts moet ben je nog meer kwijt dan doordeweeks wat ook logisch is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door kweenie »

Een dierenarts betaal je niet voor het resultaat, maar voor de inspanning. Dat zijn tarief aan de hoge kant is, zal ook samenhangen met de diensten die hij levert. Een 9 tot 5 dierenarts zal allicht goedkoper zijn dan een dierenarts die veel extra's biedt. Dat het weekend spreekuur duurder is, daar zou ik sowieso vanuit zijn gegaan. Maar misschien dat hij je, als nieuwe klant, daar beter over kunnen informeren. Maar andersom had je er ook naar kunnen vragen.

Dat laatste geldt natuurlijk ook voor bijvoorbeeld het laten 'logeren' bij de dierenarts. Dat dat een paar tientjes kost, lijkt mij logisch. Het gebouw moet dan voor één of een paar dieren verwarmd of gekoeld blijven, er moet misschien een of twee keer iemand langs gaan om te zien of alles Ok is, misschien is er nog een extra veiligheidssysteem etc.

Dus ja, het tarief voor de consulten is misschien aan de dure kant, maar niet extreem. De overige kosten vind ik niet exorbitant.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Tja, balen. Hoe gaat het met Mees? Was het blaasgruis?

Dat consult op zaterdag, dat is wel heel vreemd. Bij mij is de DA ook za ochtend open maar dan betaal ik gewoon een normaal consult.

Dat het consult duurder is dan gewoonlijk, tja, dat heb je nu eenmaal. Ik weet niet waar je woont? Ik heb het idee dat het in het midden van het land en in de grote steden vaak veel duurder is. Hoewel, ik woon redelijk centraal en ik betaal voor een consult €32,50, ook op zaterdag.

Die €100 voor dat consult op zaterdag, daar zou ik gewoon over bellen. Vragen waarom dat is. Misschien is het een foutje. Want ik vind dat ook heel vreemd hoor!! Spoed is als de DA er speciaal voor naar de kliniek moet komen, niet als ze gewoon open zijn!

Het is een dure les, maar van tevoren bellen over de tarieven voorkomt dit soort teleurstellingen...

ericjansen88
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jun 2014 12:35

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door ericjansen88 »

Het is in Arnhem, maar bij andere in Arnhem stonden tarieven van rond de 30 euro..
En het was blaasgruis ja!

Ik heb in ieder geval mijn lesje geleerd, ik ga er niet meer heen en vraag voortaan vantevoren! Een vriend van mijn moeder is dierenarts in het westen, en die heb ik de hele rekening ook even opgestuurd, en hij vond het ook wel een beetje belachelijk.. Zeker omdat het idd geen spoed was en ze die vrijdag wel even hadden mogen checken voordat ze m meegaven, want dat was 5 seconden werk zei hij..

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door Annikaatje »

ericjansen88 schreef:Het is in Arnhem, maar bij andere in Arnhem stonden tarieven van rond de 30 euro..
En het was blaasgruis ja!

Ik heb in ieder geval mijn lesje geleerd, ik ga er niet meer heen en vraag voortaan vantevoren! Een vriend van mijn moeder is dierenarts in het westen, en die heb ik de hele rekening ook even opgestuurd, en hij vond het ook wel een beetje belachelijk.. Zeker omdat het idd geen spoed was en ze die vrijdag wel even hadden mogen checken voordat ze m meegaven, want dat was 5 seconden werk zei hij..
Ik geloof dat er soms met vers voeding hele goede resultaten worden geboekt bij katten met blaasgruis. Misschien een tip.

En u kunt natuurlijk gewoon uw DA hierover contacten? Of heeft u al aangegeven dat het u erg tegenviel?

ericjansen88
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jun 2014 12:35

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door ericjansen88 »

Ja ik ben over gegaan op speciale voeding hiervoor!

En bel morgen met DA, wou alleen van tevoren even meningen horen..

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Bedankt voor jullie nutteloze reacties..

Dit stuit me enigzins tegen de borst,zo gaan we hier niet met elkaar om..

Maar goed ik persoonlijk vind de prijzen redelijk...een consult bij mijn da is 35 euro op normale dag.
Weekend dubbele dienst,oke de da kan zeggen we zijn op za open,maar moet je gewoon bellen voor afspraak?het is niet ik kom aanlopen...
Mijn da is ook open op za en zo maaaar weekdiensten de ene keer hier andere weekend andere vestiging,maaaaar als je gaat betaal je wel...dubbel.
Hij is open ja,maar je betaald wel meer,net als andere artsen ,winkelmedewerkster??toeslagen krijgen

Ja die injectie als hij mee had gegaan niet gekregen,maar even wat wil je nu...een goed behandelde kat of?
Weet je niet als je hem naar huis had genomen had je misschien elke dag wel terug gemoeten,want probleem was dus niet verholpen...

Als het blaas gruis is of was...heb je nog geluk gehad die van mijn vriendin kantje boord gelegen..
Nu goede voeding en weer het vrouwtje...
En die heeft ook altijd pech altijd gebeurd bij haar iets in weekend en gaat toch..

Het beste is...netjes bellen of er heen gaan en vragen over de tarieven.De injectie,s kan je niks over zeggen,je weet niet hoe het gelioen was op...
En het verblijf war je zelf zegt,je weet zelf ook dat het geld kost..

Dat is misschien het beste gewoon netjes opheldering vragen

Vergeet niet zitten zitten hier mensen die willen helpen en als mening niet gewenst is,,ja...niet iederen kan je naar de mond praten als je dat wilt?.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door gilas »

ericjansen88 schreef:Een vriend van mijn moeder is dierenarts in het westen, en die heb ik de hele rekening ook even opgestuurd, en hij vond het ook wel een beetje belachelijk.. Zeker omdat het idd geen spoed was en ze die vrijdag wel even hadden mogen checken voordat ze m meegaven, want dat was 5 seconden werk zei hij..
Dan ga je volgende keer toch lekker naar hem toe,misschien krijg je dan ook nog wel korting :roll:

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door Shine »

Als ik het vergelijk met mijn dierenarts, vind ik de prijzen stevig. Vergelijk ik ze met de dierenarts van 'n vriendin, eveneens.
Vooral de apart in rekening gebrachte voedingskosten per dag, €5,00 valt me op. Stevige prijs! Mijn 2 poezen krijgen ook apart voedsel (nieren) en haal dit voer bij de dierenarts. Een grote zak kost €47,00. Hier doe ik lang mee.
Wat betreft de consultprijzen: hij mag dan in het weekend spreekuur hebben, maar dit betekent niet dat hij dan ook zijn normale tarief hanteert. Dat hij voor dit consult een hogere prijs vraagt, ook al is het gedurende een weekend spreekuur vind ik niet vreemd. Overigens zijn consultkosten altijd kale kosten. Vergelijk het met ons halfjaarlijkse tandarts controlebeurt, of doktersbezoek. Je betaald dan consultkosten. Alles wat aan behandeling plaatsvindt wordt apart en extra in rekening gebracht. (Tandsteen verwijderen etc., medicijnen...)
De verblijfkosten vind ik niet vreemd en redelijk. Echter die aparte voedingskosten per dag maken het dan weer duur. Vergeet niet, als de kat er blijft staat hij/zij onder dokterstoezicht en voortdurende behandeling. Daar betaal je voor. Net zoals wij als we in het ziekenhuis liggen.
De term 'uitgebreid consult' .... en de prijs hiervoor.... Klaarblijkelijk kent hij ook een 'gewoon consult', u zou aan de dierenarts kunnen vragen wat hij verstaat. Onder 'uitgebreid consult'.

Algemeen: aangezien de prijzen van dierenartsen vrij zijn, zou ik het normaal vinden dat dierenartsen verplicht zijn hun basisprijslijst (consult, verblijfskosten, sterilisatie, castratie, prikken, weekendconsult, avondconsult,.....) op hun website te vermelden, of in de wachtruimte. Kortom, dit gewoon verplicht stellen. Nu is dat namelijk totaal niet inzichtelijk. Wij willen toch ook de kosten van onze tandarts weten, of wat een frikandel kost, of een menuutje bij een restaurant, het drankje. De zorgkosten van onszelf.
Ik vind het dus niet minder dan normaal dat dierenartsen hun prijzen gewoon dienen te openbaren, zodat de klant weet wat de meest voorkomende basis kosten zijn.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door ciske »

Ik vind het dus niet minder dan normaal dat dierenartsen hun prijzen gewoon dienen te openbaren, zodat de klant weet wat de meest voorkomende basis kosten zijn.
Je kan als klant ook zelf vragen wat het kostenplaatje ongeveer gaat worden. TS lijkt mij niet een onmondig persoontje, anders schreef hij niet hier.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kosten dierenarts bespottelijk?

Ongelezen bericht door tenormin »

Een zo van het net geplukte dierenarts: http://www.markdierenarts.nl/openingstijden/kosten in Utrecht kan je een soort vergelijking maken met wat jij hebt betaald. Er staan er legio en prijzen verschillen niet al te veel. Maar fijn dat poes het nu weer wat beter gaat.

Gesloten