LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] krantenknipsel Faunaland

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

krantenknipsel Faunaland

Ongelezen bericht door showgirl »

Faunaland Entius wil af van 'hetze'

Gepubliceerd op 22 maart 2006, 11:34
Laatst bijgewerkt op 22 maart 2006, 19:16

medemblik -
De omstreden Faunaland Entius in Medemblik wil af van de 'hetze' die tegen de dierenwinkel wordt gevoerd. Uit reacties bij deze krant en op de website blijkt echter nog steeds een diep wantrouwen jegens de dierenwinkel.

Het antwoord op de vraag waar eigenaar J. Entius met zijn vrouw de hondjes dan vandaan halen, blijft vaag. Volgens de winkel komen ze uit particuliere nestjes en wordt een deel zelf gefokt. De dierenwinkel in Medemblik wil geen gegevens overleggen waaruit de herkomst blijkt van de hondjes. ,,Dat gaat niet want die willen anoniem blijven'', zegt hij over de particulieren waar hij zegt de honden vandaan te halen. Als klanten de moederhond willen zien, moeten ze niet naar een dierenwinkel gaan, vindt Entius. ,,Dan moeten ze maar rechtstreeks bij een fokker kopen.'' Voor het eerst spreekt de winkelier zich tegen uit tegen de import uit Oost-Europa. ,,Ik ben daar ook op tegen zoals dat daar gebeurt. En als er strengere wetgeving komt, ben ik de eerste die daar aan voldoet.''

Een ex-werkneemster is ondertussen uit de school geklapt. De aanwijzingen worden steeds duidelijker dat de dierenwinkel toch handelt in puppy's uit het voormalige Oostblok, wat de winkelier zelf meermalen heeft ontkend. ,,Ik heb een zak gezien met ongeveer 150 buitenlandse entingboekjes'', zegt het ex-personeelslid. ,,Die zak lag in de loods achter de zaak. Ik heb de inhoud bekeken toen de eigenaren met vakantie waren.'' Volgens de ingewijde verkoopt Faunaland Entius sinds eind 2003 puppy's uit het voormalige Oostblok. Die hondjes worden vaak ziek wat samenhangt met de wijze waarop ze zijn gefokt. Bij deze krant en op de NHD-website komen nog steeds klachten binnen van Noord-Hollanders die een pup in Medemblik kochten die ziek was of snel ziek werd. De voormalige verkoopster vertelt over de reactie van de eigenaars: ,,Als klanten klaagden, zeiden ze glashard dat zij de enige waren.'' De winkel verkoopt ook puppy's via internetsite Marktplaats.

Entius spreekt de beweringen tegen en gaat de tegenaanval in. De ex-werkneemster liegt volgens hem. Entius: ,,Heeft ze daar foto's van dan?'', zegt hij over de zak met buitenlandse entingsboekjes. ,,Dat kan ook niet want ze zijn er nooit geweest.''

Op zijn beurt beweert de eigenaar de ex-werkneemster is vertrokken bij de winkel vanwege diefstal uit de kas. Zelf beweert ze dat ze zelf is opgestapt. Entius heeft echter geen aangifte gedaan van diefstal bij de politie, zegt hij. ,,Het was maar een vermoeden. Ik kan dat toch niet hard maken.''

De klokkenluider staat perplex van de beschuldiging van Entius. ,,Het moet niet gekker worden. Dit is echt voor het eerst dat ik dat hoor. Het slaat nergens op. Hij probeert mij zwart te maken'', zegt ze. Ze laat ook een e-mail zien van het echtpaar Entius aan haar ouders. Daarin schrijven ze dat de reden voor haar vertrek nog steeds 'duister' is. Over de diefstal wordt niet gerept. Tegen deze krant beweerde Entius eerder nog dat de reden van haar vertrek samenhing met de diefstal. Beide partijen zeggen een rechtszaak met vertrouwen tegemoet te zien.

De klokkenluider vertelt hoe het de handel met pups in zijn werk ging. ,,Handelaren kwamen achterom de zaak met de bus vol met buitenlandse pups. Waar die bus precies vandaan kwam weet ik niet, maar in ieder geval uit het voormalig Oostblok. Dat baseer ik op de taal die werd gesproken. Dat klonk Oost-Europees. Later werd het hem waarschijnlijk te link en sprak John (de eigenaar, red.) ergens anders af. Hij kwam dan wel met een lading pups terug.''

Dat verhaal wordt ondersteund door eerdere verklaringen. Een lezer vertelde vorige week al in deze krant dat hij getuige was van het overladen van puppy's op een parkeerplaats langs de A7. Hij volgde de auto naar Faunaland in Medemblik en waarschuwde de politie, maar die zegt achteraf geen strafbare feiten te hebben geconstateerd bij controle van de hondjes.

Om toch te verdoezelen dat de hondjes uit het buitenland komen, zet Entius in samenwerking met de dierenarts de paspoorten om, stelt de ex-werkneemster. ,,Dat kan niet anders omdat de hondjes die bij Faunaland verkocht worden allemaal een Nederlands paspoort hebben. Dus die boekjes moeten ergens vandaan komen.''

De dierenwinkel werkt samen met dierenartspraktijk Veterinair Centrum Holland Noord. Dierenarts J.A. Schoonhoven ontkende vorige week dat zijn praktijk buitenlandse paspoorten omzet naar Nederlandse om de sporen uit te wissen. Hij sprak schande van het feit dat andere dierenartsen dat wel blijken te doen, zo toonde Tros Radar onlangs aan. ,,De hondjes van Entius die wij zien, komen in ieder geval niet uit het Oostblok.''

De winkel in Medemblik is niet de enige die in opspraak is gekomen. Vorige week al uitte een dierenarts klachten over winkelketen Rentenaar, die vooral in de Zaanstreek zit. Die winkel geeft toe hondjes uit het voormalige Oostblok te importeren, maar weigert verder ieder commentaar.

In de uitzending van Tros Radar vorige week bleek dat puppy's in Oost-Europa onder slechte omstandigheden gefokt worden. Daardoor is de kans groot dat ze na de verkoop allerlei gebreken vertonen. Dierenartsen werken mee aan de praktijken door de sporen naar die landen uit te wissen. Dat gebeurt door de buitenlandse paspoorten om te wisselen voor Nederlandse, zo bleek uit de uitzending. Klanten hebben daardoor geen idee waar hun hond vandaan komt.






Stad & Streek | Enkhuizen&West-Friesland | Hondenhandel | 78 reacties
Link | Stuur dit artikel door | Printen | Bewaar dit artikel


snussie
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 mar 2006 15:23

Re: krantenknipsel Faunaland

Ongelezen bericht door snussie »

Ik kan daar zo kwaad om worden !!!
Ik begrijp niet dat die Faunaland dat toelaat!!!!

Ik heb die Faunaland toen es gebeld, de directie ervan of dat normaal is dat er zo gehandelt wordt daar, er werdt mij verzekerd dat het allemaal volgens de regels verliep,en dat er regelmatig controle is van de dierenbescherming en de LID e.d

Nou nee dus :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Waarom wordt die man niet gewoon uit zijn winkel gezet door Faunaland?????

Gesloten