LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn kitten is niet zindelijk, wat kan ik doen?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
abv
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2020 22:45

Mijn kitten is niet zindelijk, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door abv »

Ik heb sinds 1 maand een kitten in huis. Ik heb hem samen met mijn vriend uit Rhodos gered want hij was aangereden, hij was toen 2-3 maanden oud. Hij is er gelukkig bovenop gekomen en woont nu bij ons in NL. Hij heet mythos en is nu ongeveer 4-5 maanden oud.

Nadat wij hem hebben gevonden heeft hij een week bij de dierenarts gewoond en hierna een maand bij een mevrouw die wij kenden die voor hem heeft gezorgd tot dat hij naar NL mocht vliegen. Hij was al zindelijk en at goed. Toen mythos bij ons kwam wonen at hij ook goed en plaste en poepte hij op de kattenbak. [Alinea verwijderd]

Maar het probleem is dat hij onlangs een paar keer heeft gepoept buiten de kattenbak. Hij heeft een keer op een laptop, twee keer in een la van een kast en een keer onder de kast gepoept. [verwijderd, irrelevant]. Maar naast deze ongelukjes blijft hij wel plassen en poepen in de bak. Dus hij doet het niet altijd of regelmatig naast de bak.
Soms miauwde hij tijdens het ongelukje, soms had hij de gekke 5 minuten en moest hij opeens poepen en een andere keer leek het angst.
Lang verhaal kort hij poept soms opeens naast de bak maar blijft het ook in de bak doen. Wat kunnen wij doen om dit op te lossen? Het kan niet aan zijn kattenbak liggen want hij blijft het hier wel in doen. En zijn gedrag is tijdens de ongelukjes ook telkens anders, soms energiek soms angst soms pijn.

Alle ideeën zijn welkom!
Alvast dank!

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Mijn kitten is niet zindelijk, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Je schrijft aangereden, is daar ooit wel goed naar gekeken, ik ben bang van niet. Soms pijn....Ga eens langs een dierenarts. Voed je kat op, druk nooit de snuit in de ontlasting als je boos bent. Dan komt het zeker niet meer goed.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mijn kitten is niet zindelijk, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dan lijkt het me tijd om eens een echo te laten maken, zeker als er tekenen van pijn zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Mijn kitten is niet zindelijk, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Hoe goed is jou neus?
Een vieze bak weigeren ze al snel, daarom beter 2 kleine dan 1 grote en vaker reinigen of nog beter, buiten als het kan.
lp
Mythos kan dus zo klagen en een 2e bak, als 1 gebruikt gaat hij zelf naar de volgende..
Maar een open la of laptop... blazen is voor katten dat jij boos bent, dat helpt als je hun taal leerde.

Ook kun je foute plekken een geurtje geven, Aftershave of Eau de parfum, en nooit meer zal hij hier
zijn behoefte doen via de laptop.

Briks
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 dec 2006 19:30

Re: Mijn kitten is niet zindelijk, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Briks »

Komkommertijd..!! Mega slecht advies. Ja gooi je kat lekker naar buiten.. kan die bij een ander de tuin ed vernielen. EI!!
Ik heb zelf veel katten, binnen en in een ren, niemand heeft er last van, maar die rot katten van een ander die hier mijn tuin slopen, schijten en pissen.. ik laat mijn hond los. En mocht ik ze kunnen pakken doe ik eerst een briefje aan hun halsband, kort samengevat, " hou hem binnen! ".
Volgende x kunt u hem uit het asiel kopen!! "
De Vuile slopers en ik draai op voor de kosten. (Tis trouwens wettelijk verboden katten los buiten) ze hete niet voor niets HUISdieren.

Nog een dom advies.. een geurtje, nou daar plassen ze nog harder overheen, want het ruikt niet meer naar hun geur. Schoonmaken met schoonmaak azijn, natuur azijn. Neutraliseert de lucht, niks geen parfum op spuiten.
Komt bij dat ze het niet op 1 plek doet maar gewoon overal, dus ook al een teken dat het niet aan de kattenbak ligt. Ze laat merken dat er iets mis is.

Beestje idd naar da brengen goed na laten kijken, bv foto's ed. Klopt gewoon niet. Heeft niets met bakken of moedwillig onzindelijkheid te maken.
Sterkte en succes.
Fijn dat je hem iig een lief veilig plekje (binnen hopelijk) hebt gegeven, nieuwe kans. 👍👍

Markjerutte
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2019 18:03

Re: Mijn kitten is niet zindelijk, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Markjerutte »

Telkens belonen met een aai en een kattensnoepje als hij het op de bak doet. Stimuleer goed gedrag !, en hij zal met plezier op de bak gaan. Bij twijfel altijd DA raadplegen. Communiceer met je kat.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Mijn kitten is niet zindelijk, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Negeer alles wat hier gezegd wordt en ga naar de dierenarts. Daar is hij namelijk voor.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Mijn kitten is niet zindelijk, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ Briks,
Mijn kleine tuintje is voldoende voor Meneer de Kater, buren komen ook op visite en bij losse grond graven ze een kuiltje en bemesten mijn verse aanplant, niets mis mee... buren kan ik goed mee omgaan en totaal geen overlast.

Als er voldoende losse grond is zullen ze minder bij je buren komen, maar ook die hebben het al zo gedaan dus geen overlast en het is nu 1 grote kavel.. met 5 woningen.
Dat kan in Vinex met maar 200 meters grond een probleem zijn maar niet bij mijn Kot vlak over de grens.

Verder nog uitzicht op Poepende koeien tijdens het eten en dat vind ik geen enkel probleem, haalde zelfs verse melk daar!

Voor je een oordeel van poepen bij de buren geeft, ik heb slecht enkele duizenden meters grond, woonde 65 meters van de openbare weg af... dus hoezo overlast?

Briks
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 dec 2006 19:30

Re: Mijn kitten is niet zindelijk, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Briks »

@ Kommertje. 😁
(Dit heeft niks meer met topic te maken maar wil wel even antwoord geven)
Pot verwijd de ketel?.. ook jij maakt je schuldig aan te snel antwoord om te adviseren om ze naar buiten te doen. Niet iedereen heeft idd die ruimte. Ik klein dorp op platteland, waar iedereen blijkbaar 1 (of 2) katten heeft en naar buiten gooit. Waar IK! overlast van heb. Ivm mijn sproeiende kater die ook binnen zit. Hoe meer vreemde katten in mijn tuin hoe erger hij gaat sproeien. Fijn hè! En daar moet ik maar een oplossing voor vinden. Ook hij wil/mag binnen en lekkere knuffels krijgen en heeft er recht op. Vogelhuisjes/voederplekken die vernield worden, aangevreten padden enz. Plus dat geplas/sproei door die vreemde katers tegen ingang huis, ren, tegen ren aan/in en van bovenaf. Het is mijn kater's territorium..! Ik begrijp hem.. het zou fijn zijn als mensen daar eens rekening mee wilde houden, voordat ze hem naar buiten doen of kat nemen.

Laatste antwoord omdat ik dit topic niet wil vervuilen met dingen die hier niet terzake doen.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Mijn kitten is niet zindelijk, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door luna01 »

Abv, ik weet niet of je hier nu nog kijkt. Maar ik dacht gelijk al aan angst, ook omdat ie eerst wel zindelijk was. Meneer Briks is hier een goed voorbeeld van, zulke mensen bestaan helaas nu eenmaal en stuurt zijn honden er op af. Wat zielig voor die honden, luisteren naar het baasje. Let eens op zulke buren en sluit andere oorzaken idd. met de dierenarts uit...

Gesloten