LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Ook al sta je in je recht dan is het wel zo fatsoenlijk om toestemming te vragen.
De verhuurder stelt - ook al is het tegen betaling - wel zijn woning voor je beschikbaar.

Ik heb zelf altijd netjes met verhuurders overlegd over het houden van huisdieren en dat heeft in mijn geval nooit tot problemen geleid.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Als een verhuurder wil bepalen wie of wat er allemaal wel of niet de woning binnen gaat, moet de verhuurder simpelweg niet de woning gaan verhuren.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Hoewel er hier zeer subtiel over ratjes wordt gesproken gat het natuurlijk gewoon om ratten. Die staan weer in toenemende mate bekend als plaagdier. Ik snap de verhuurder prima als hij over een goudvis niet moeilijk, maar over het houden van ratten.
Zoals eerder gesteld moet de verhuurder waken over het woongenot van alle huurders.....

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door omega19 »

Het meest slimme lijkt mij om 5 maanden te wachten na start van de huurperiode en dan de verhuurder te melden dat je 2 tamme ratjes in een kooitje gaat houden.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door kuklos »

Ivo.w schreef:
15 aug 2020 07:26
Als een verhuurder wil bepalen wie of wat er allemaal wel of niet de woning binnen gaat, moet de verhuurder simpelweg niet de woning gaan verhuren.
Dit natuurlijk quatsch. Verhuurders willen helemaal niet bepalen wie er in een woning komt wonen, maar wel zorgen dat de andere bewoners geen overlast ervaren.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou sommige verhuurders hebben wel dictatoriale neigingen en denken dat ze alles kunnen voorschrijven.

Er zijn over het houden van huisdieren genoeg processen gevoerd waarbij de huurder in het gelijk is gesteld.

Het gaat hier niet over een paard in de gang.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb iemand gekend die een paard in zijn als stal ingerichte garage (van zijn koopwoning) had staan, gewoon in een woonwijk :D. Daar waren niet alle buren blij mee en de gemeente heeft er een stokje voor gestoken. Daarna zijn ze verhuisd naar een boerderij in het buitengebied.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door witte angora »

Zolang het maar geen hond is die de hele dag de boel bij elkaar zit te blaffen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
16 aug 2020 04:57
Zolang het maar geen hond is die de hele dag de boel bij elkaar zit te blaffen.
Dat ligt toch echt aan jezelf, als je de hond niet opvoed tja..... maar de meeste honden blaffen niet de hele dag.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Toen wij nog een Flat hadden mocht het ook niet. Mijn buren waar wij het balkon mee deelde hadden katten. met gevolg dat mijn biefstuk uit de keuken gejat werd en dat ze onder mijn bed poepte dan door de kinderwagen met de vieze pootjes .....ga zo maar door. Had net voor het eerst weer het bed verschoond en de kinderwagen na de bevalling. Je begrijpt dat dat veel overlast was voor mij. Ik moest mijn balkondeur dicht houden. Dan kan ik mij voorstellen dat ze dat gedoe niet willen hebben...maar 2 beestjes in een kooitje is toch wat anders. Wordt het door iemand opgemerkt kan je zeggen dat je op de beestjes past.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door moederslink »

Mijn dochter heeft jarenlang tamme kleine ratjes in kooien gehad.
Leuke grappige diertjes, maar als ze ' los ' waren knaagden ze aan van alles , ook al zat ze er bovenop.
En die kooien konden goed stinken al was ze daar uiterst proper op.

Zelf zou ik het niet ' stiekem ' doen , je zult maar een buur op de koffie krijgen die jou verlinkt.
Ook een slang of schildpad in een terrarium bezorgt geen ' overlast ' 8) .

Ga in overleg met de verhuurder, eerlijk duurt het langst :!:

JB1993
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2019 17:06

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door JB1993 »

Bedankt allen voor de adviezen! De weg om nu te volgen naar aanleiding van al jullie adviezen is om eerst de sleutels te bemachtigen, rustig over te huizen en als ik eenmaal gesetteld ben een nette mail te sturen met de vraag of het mogelijk is om twee knaagdieren in een kooi te houden welke goed schoongemaakt wordt, waarbij ik volledig kan garanderen dat de dieren op geen enkele manier overlast veroorzaken voor andere bewoners.

Omdat ''ratten'' of ''ratjes'' bij sommige mensen in het verkeerde keelgat kan schieten kies ik ervoor om het te verwoorden als ''knaagdieren'' of ''kleine knaagdieren''. Mocht om verduidelijking gevraagd worden kan ik het altijd nog verder specificeren naar ratjes.

Als iemand nog tips heeft over hoe ik het verzoek moet verwoorden dan hoor ik ze graag!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door berndv »

LectoriSalutem schreef:
15 aug 2020 10:08
Hoewel er hier zeer subtiel over ratjes wordt gesproken gat het natuurlijk gewoon om ratten. Die staan weer in toenemende mate bekend als plaagdier. Ik snap de verhuurder prima als hij over een goudvis niet moeilijk, maar over het houden van ratten.
Zoals eerder gesteld moet de verhuurder waken over het woongenot van alle huurders.....
een goudvis is in die zin ook een plaagdier. Veel dieren die als huisdier gehouden worden, zijn een plaagdier mits vrijgelaten in de natuur.

JB1993
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2019 17:06

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door JB1993 »

berndv schreef:
18 aug 2020 11:06
LectoriSalutem schreef:
15 aug 2020 10:08
Hoewel er hier zeer subtiel over ratjes wordt gesproken gat het natuurlijk gewoon om ratten. Die staan weer in toenemende mate bekend als plaagdier. Ik snap de verhuurder prima als hij over een goudvis niet moeilijk, maar over het houden van ratten.
Zoals eerder gesteld moet de verhuurder waken over het woongenot van alle huurders.....
een goudvis is in die zin ook een plaagdier. Veel dieren die als huisdier gehouden worden, zijn een plaagdier mits vrijgelaten in de natuur.
Ik denk dat LectoriSalutem bedoelt dat het beeld over ratten wat kan leven bij een verhuurder hem angstig kan maken voor wat er gebeurt als ze los zouden breken en zouden ontsnappen, wat dat betreft hebben ratten niet echt een gunstige naam. De ratten die als huisdier genomen worden zijn overigens ''tamme ratten'', welke een gedomesticeerde variant zijn van de wilde rat. Wanneer iemand ze goed tam maakt zullen ze ook altijd terugkeren naar hun kooi en ook op commando naar de mensen toe komen, dus dan is ontsnappen minder een zorg.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou de beestjes knaagdieren noemen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt ook alvast namen voor ze bedenken. Hier is er één: Ciske. ;)

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door Erthanax »

Noem de andere dan maar Wuske.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik had het over Ciske de Rat. Niet Suske of Wiske... ;)

Heel subtiel... Die huisbaas mag dan zelf invullen hoe het zit, hij kan nooit zeggen dat hij het niet wist. :D

Komkommeriaans, ik weet het. :lol:

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
19 aug 2020 07:34
Ik had het over Ciske de Rat.
Dat weet ik. :D
Niet Suske of Wiske... ;)
Ik ook niet. :mrgreen:

Gesloten