LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
JB1993
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2019 17:06

Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door JB1993 »

Beste mensen,

Binnenkort ga ik een studio huren en in het huurcontract én algemene voorwaarden staan dat ik geen huisdieren mag houden tenzij ik hier schriftelijk toestemming voor heb.

Nu is mij bij onderzoek gebleken dat dit volgens Europese wetgeving helemaal niet verboden kan worden, ook niet als dit in het huurcontract staat, mits de huisdieren geen feitelijke overlast veroorzaken voor anderen.

https://hartvoordieren.nl/huisdieren-de ... g-wat-mag/

Ik wil twee tamme ratjes houden als gezelschap, welke vrijwel geen overlast kunnen veroorzaken. Ratjes maken geen geluid, hoogstens wat ritselen, ze veroorzaken vrijwel geen stank mits de kooi goed schoon gehouden word, en ze knagen niks kapot mits ze goed in de gaten gehouden worden.

Mijn vraag is of meer mensen ervaring hebben met een soortgelijke situatie. Zal ik schriftelijk toestemming vragen met het risico dat het afgewezen word en de verhuurder op scherp staat? Of zal ik ze gewoon houden en hopen dat niemand er achter komt, waarna ze me vrijwel niks kunnen maken, maar ik wel in een slecht daglicht kan komen?

Alvast bedankt voor jullie input en verhalen!

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door riddert »

Bedenk goed dat jij iets wilt van de woningeigenaar, namelijk zijn woning huren, en dat je deze het beste te vriend kunt houden. Als er een voorwaarde is dat er toestemming gevraagd moet worden, dan zou ik dat gewoon vragen.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou het vragen. Dat hoeft welliswaar niet, maar het komt de relatie wel ten goede. Je kan altijd zeggen dat hij je verzoek alleen mag afwijzen als hij daar een zwaarwegend belang bij heeft.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zitten die ratten normaal in een kooi? En zou u die vraag ook stellen als u goudvissen wilt houden?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door berndv »

Ik zou zeggen, lees het artikel gewoon goed door, je rechten en plichten staan er keurig in beschreven.
in de basis geldt: als er geen bepalingen over het houden van huisdieren in het huurcontract zijn opgenomen, heeft de verhuurder geen inspraak als het gaat om het houden van honden of katten. Tenminste, zolang het gaat om een normaal huishouden met dieren en niet om een fokkerij of opvangcentrum. Als er wel een bepaling over huisdieren in het contract is opgenomen, is het verstandig om de verhuurder toestemming te vragen of een bepaald dier is toegestaan.

Dit betekent echter niet dat de verhuurder dan willekeurig gebruik mag maken van zijn beslissingsbevoegdheid. Zelfs als de verhuurder de hond of kat weigert, kan deze beslissing worden aangevochten via de rechter. Die zal dan per situatie oordelen welke partij de juiste argumenten heeft.
Maar houd wel rekening met de eventuele mogelijke gevolgen. Je kunt altijd op je strepen gaan staan en met rechten strooien en je principes aan blijven houden, in de praktijk resulteert dit vaak in een negatieve spiraal, die voor geen van beide partijen wenselijk is.

JB1993
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2019 17:06

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door JB1993 »

Bedankt voor al jullie snelle reacties, het lijkt mij inderdaad verstandig om schriftelijk toestemming te vragen. Het gaat hierbij ook niet om honden of papegaaien, dieren die wel degelijk overlast kunnen veroorzaken voor omwonende en schade toe kunnen brengen aan het pand van de verhuurder. Knaagdieren zullen geen problemen opleveren, deze ratjes gaan ook gewoon in de kooi gehouden worden en daar alleen maar uit gelaten worden onder strikt toezicht van mijzelf.

Het is niet mijn bedoeling om problemen te maken met de verhuurder, aangezien deze mij uit de woning kan zetten wanneer na 6 maanden het huurcontract afloopt en verlengt dient te worden, open kaart spelen is daarom waarschijnlijk het slimste besluit. Ik heb echter geen enkel idee of zulk soort verzoeken vaak positief of negatief eindigen en wanneer het slim is om dit verzoek in te dienen, ik heb namelijk het huurcontract al getekend, maar de woning nog niet betreden.

JB1993
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2019 17:06

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door JB1993 »

Lady1234 schreef:
14 aug 2020 13:26
Zitten die ratten normaal in een kooi? En zou u die vraag ook stellen als u goudvissen wilt houden?
Normaliter zullen ze zich inderdaad in een kooi bevinden, welke ik regelmatig verschoon. Ik laat ze alleen buiten de kooi onder strikt toezicht van mij, zodra ik heel die studio vol heb staan met mijn eigen meubilair loop ik meer risico op schade aan mijn eigendom dan de verhuurder, welke schade ik toch zelf zal moeten vergoeden via de waarborgsom. Niet dat ik voorzie dat deze diertjes schade zullen gaan veroorzaken overigen.

Wanneer ik een goudvis zou nemen zou ik geen toestemming vragen, wanneer ik een hond zou willen nemen zou ik ze op mijn blote knieën moeten smeken. Ratten liggen hier tussenin wat mij betreft, de vraag is ook of je bij een cavia of konijn toestemming zou willen vragen. Ik denk het wel, een verhuurder zal anders reageren op honden dan op knaagdieren, maar ook weer anders op knaagdieren dan op een goudvis.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De verhuurder is ook verantwoordelijk voor het woongenot van zijn huurders. Het is heel lastig om contractueel vast te leggen voor welke dieren of welke overlast te veel hinder kan opleveren. Om te voorkomen dat voor huisdier a wel de plicht is om te overleggen en bij b niet is niet vol te houden. Het is niet vreemd dat er dan voor elk huisdier toestemming moet komen.
Het voordeel is dat de huisbaas weet wie welke dieren heeft voor het geval dat en bij voorbaat risico dieren kunnen worden uitgesloten .

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk dat deze regel is om naar te kunnen verwijzen als er overlast komt van huisdieren.

Als u omschrijft dat het dieren zijn die niet aan overlast gerelateerd zijn, heeft u wel de meest nette weg genomen.
En zal er geen spanningsveld ontstaan door het niet te melden.
Wijzen naar regels kan uiteraard, zijdelings, als de verhuurder vast houd aan de "geen huisdieren" regel.

JB1993
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2019 17:06

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door JB1993 »

Er rest mij tevens nog de vraag wanneer een slim moment is om dit verzoek in te dienen. Ik heb namelijk het huurcontract al ondertekend, maar heb nog geen sleutels ontvangen en ben nog niet woonachtig in de woonruimte. Wanneer het verzoek word afgewezen wil ik natuurlijk wel gewoon in de woonruimte kunnen trekken, zonder kwaad bloed met de verhuurder. Is het hierdoor slim om te wachten met de schriftelijke aanvraag totdat ik daadwerkelijk woonachtig ben in de woonruimte, of zal ik het verzoek nu al indienen zodat er duidelijkheid is voordat ik de woonruimte betrek?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door mahadma »

Huisdieren kunnen ook geuren verspreiden als ze niks slopen. Als ik bij één van mijn buren langsloop ruik ik daar met zijn buitendeur op dat er veel zware shag gerookt wordt, dàt kan ook overlast geven na eindebewoning.

JB1993
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2019 17:06

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door JB1993 »

mahadma schreef:
14 aug 2020 14:01
Huisdieren kunnen ook geuren verspreiden als ze niks slopen. Als ik bij één van mijn buren langsloop ruik ik daar met zijn buitendeur op dat er veel zware shag gerookt wordt, dàt kan ook overlast geven na eindebewoning.
Daar ben ik het mee eens en ik ben me ook bewust van het risico op stankoverlast. Mijn eigen ervaring met vrienden die ratten houden is dat de stankoverlast nihil is wanneer er gewoon goed voor de dieren gezorgd wordt. Je ruikt het bij mijn vrienden niet eens wanneer je één deur verder zit, laat staan buiten of op de gang. Daarbij kom ik niet dusdanig vaak over de vloer bij deze mensen dat ik via gewenning de geur niet meer zou ruiken, als er een sterke geur hing dan had ik die zeker opgemerkt. Maar vanuit het oogpunt van de verhuurder kan ik me deze gedachte zeker voorstellen.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, dan maar die ratjes niet laten roken. 😀

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door hebra98 »

Als u geen huisdieren wilt meenemen zou ik wachten tot u een tijdje in de woning woont.
(even aangenomen dat u de ratjes nog niet heeft)

Want ik neem aan dat er dan in goed overleg best wel opties zullen zijn als u aangeeft dat er geen overlast zal zijn.
En dan is het natuurlijk ook wel makkelijker als u DAN pas even heeft opgezocht wat de regels zijn bij huur en huisdieren.

En, wat is voor u belangrijker, de woning of het houden van huisdieren .
En zou de regel een reden zijn om niet te huren?

Maar ook, als er een verzoek optie is, zal er zeker gekeken worden naar de mogelijke overlast
Laatst gewijzigd door hebra98 op 14 aug 2020 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien kunnen de ratjes ergens zes maanden logeren. Als u dan een huurovereenkomst hebt voor onbepaalde tijd, praat het wat makkelijker.

Maar ik zou in ieder geval wachten tot u de sleutels in handen hebt.

JB1993
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2019 17:06

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door JB1993 »

hebra98 schreef:
14 aug 2020 14:10
Als u geen huisdieren wilt meenemen zou ik wachten tot u een tijdje in de woning woont.

Want ik neem aan dat er dan in goed overleg best wel opties zullen zijn als u aangeeft dat er geen overlast zal zijn.
En dan is het natuurlijk ook wel makkelijker als u DAN pas even heeft opgezocht wat de regels zijn bij huur en huisdieren.

En, wat is voor u belangrijker, de woning of het houden van huisdieren .
En zou de regel een reden zijn om niet te huren?

Maar ook, als er een verzoek optie is, zal er zeker gekeken worden naar de mogelijke overlast
Huren is voor mij belangrijker dan het nemen van de huisdieren, dus wanneer het verzoek afgewezen word zal ik me hierbij neer moeten leggen.

In het huishoudelijk reglement van het huurcontract staat ''huisdieren zijn niet toegestaan'', maar in de algemene bepaling staat ''huisdieren mogen zonder schriftelijke toestemming van de verhuurder, in het gehuurde niet worden gehouden''. Wettelijk gezien zouden ze zonder redelijk bezwaar het nemen van een huisdier niet af mogen keuren, dus hoop ik dat ze het verzoek op zijn minst in beraad willen nemen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door hebra98 »

JB1993 schreef:
14 aug 2020 14:21
hebra98 schreef:
14 aug 2020 14:10
Als u geen huisdieren wilt meenemen zou ik wachten tot u een tijdje in de woning woont.

Want ik neem aan dat er dan in goed overleg best wel opties zullen zijn als u aangeeft dat er geen overlast zal zijn.
En dan is het natuurlijk ook wel makkelijker als u DAN pas even heeft opgezocht wat de regels zijn bij huur en huisdieren.

En, wat is voor u belangrijker, de woning of het houden van huisdieren .
En zou de regel een reden zijn om niet te huren?

Maar ook, als er een verzoek optie is, zal er zeker gekeken worden naar de mogelijke overlast
Huren is voor mij belangrijker dan het nemen van de huisdieren, dus wanneer het verzoek afgewezen word zal ik me hierbij neer moeten leggen.

In het huishoudelijk reglement van het huurcontract staat ''huisdieren zijn niet toegestaan'', maar in de algemene bepaling staat ''huisdieren mogen zonder schriftelijke toestemming van de verhuurder, in het gehuurde niet worden gehouden''. Wettelijk gezien zouden ze zonder redelijk bezwaar het nemen van een huisdier niet af mogen keuren, dus hoop ik dat ze het verzoek op zijn minst in beraad willen nemen.
>>
Dan zou ik adviseren om te wachten tot u al eventjes in de woning woont.
Ik neem aan dat het geen probleem is, zolang er geen overlast uit voort komt.
(soort stok achter de deur)

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je hebt de ratjes nog niet, dus neem de woning en vraag t.z.t. netjes toestemming aan de verhuurder voor het houden van ratjes. Ik zie weinig reden tot weigering door verhuurder. Hij zal misschien wel de voorwaarde opnemen dat het geen overlast mag geven bij de andere bewoners. Goed verzorgen is dan aan jou. Keffende honden, krijsende papegaaien en stinkende kattenbakken is een heel ander verhaal.

16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door 16again »

wat niet weet wat niet deert
vs
eerlijk duurt het langst

Op grond van wettelijk niet toegestaan beding in het contract zou ik voor 1e gaan

Ivo.w
Berichten: 1746
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Nemen van huisdier bij huren woonruimte

Ongelezen bericht door Ivo.w »

breien schreef:
14 aug 2020 13:17
Om conflicten met de buren en huisbaas te voorkomen raad ik aan om schriftelijk toestemming te vragen. U bent bij het aangaan van het huren akkoord gegaan met de voorwaarden. U weet duidelijk ook van het huisdierenverbod.
Indien de verhuurder er achter komt dat u zonder toestemming huisdieren hebt zal dat niet op prijs worden gesteld.
Schriftelijk toestemming vragen voor iets wat bij wet niet verboden mag worden? Het moet niet gekker worden.

Elke bepaling in een contract die in strijd is met geldende wetgeving, is nietig.

Gesloten