LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] penisamputatie kat

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
gerdina
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2006 11:35

penisamputatie kat

Ongelezen bericht door gerdina »

:( Vorig jaar bleek mijn kater Mickey blaasproblemen te hebben. Enige honderden euro's, speciaal dieet, kliniekopname's, pillen en injecties later had ik besloten (en ook de dierenarts medegedeeld) dat als extra kattenbakken en extra water over zn blikvoer niet zou helpen het wat mij betreft afgelopen zou zijn met Mickey, hij zou dan als hij weer ernstig ziek werd een spuitje krijgen want de enige overgebleven opie - penisamputatie - was wat mij betreft geen optie, dit zowel op financieel gebied (ik moet het zien te rooien van een minimaal inkomen aangevuld tot bijstandsniveau0 als op ethisch gebied. Toen Mick dus na een buikgriep (alle 3 de katten hadden het) en diverse pillen en injecties tegen de misselijkheid hij zn urine vermengd met bloed liet lopen (verlamde blaas, ernstige blaasontsteking) ben ik uiterst verdrietig naar de dierenarts gegaan om hem uit zn lijden te laten verlossen. Tot mijn verbazing weigerde de arts dit te doen want zij was van mening dat hij met een penisamputatie geholpen zou zijn. Dus of ik maar even een afstandsverklaring wilde tekenen dan ging zij hem opereren op kosten van de kliniek en daarna een nieuw thuis voor hem zoeken. Ik was volledig overdonderd en in mn verdriet heb ik uiteindelijk getekend en hem daar, na alsnog betaling van 50 euro, achtergelaten. Dit was allemaal afgelopen donderdag en ik heb geen rust meer. Ik ben ontzettend verdrietig en heb het gevoel dat mn kat mij is afgepakt. Ik kan het niet loslaten, kan ook niet treuren want hij is tenslotte niet dood, maar hoe meer tijd er voorbij gaat hoe meer onvrede ik voel. Dit wilde ik niet. Mick had een fijn leven gehad en deze (gruwelijke) amputatie is zeker geen garantie dat het nu opgelost is. Ik had hem uit zn lijden willen verlossen en zeker geen lijdensweg willen laten gaan. Ben ik nu gek dat ik denk dat het in deze door katten overbevolkte wereld mogelijk moet zijn om een zieke kat te laten inslapen? Ik weet het niet meer.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: penisamputatie kat

Ongelezen bericht door showgirl »

de dierenarts zal heus niet zo'n operatie uitvoeren als het NIET zal helpen, zo goedkoop is dat niet.
stel nu dat hij straks geneest, had je dan liever gehad dat hij een spuitje had gekregen omdat jij de operatie niet kon betalen?
dat zou wel heel erg zijn.
nu heeft hij een tweede kans gekregen.
misschien ben je idd te overrompeld, dan had je moeten zeggen dat je er nog een dag over na wilde denken.
je schrijft dat je het niet breed hebt, maar mocht je weer een huisdier aanschaffen is het misschien een optie om een verzekering voor je dier af te sluiten? of een spaarpotje beginnen?

ik heb zelf een spaarpot waar ik maar 10 euro per maand in doe, maar ondertussen is het zo'n bedrag dat we wel tegen een stootje kunnen mocht onze hond of kat een ziekte krijgen.

gerdina
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2006 11:35

Re: penisamputatie kat

Ongelezen bericht door gerdina »

Showgirl, zoals ik al zei, is er geen garantie dat het zal helpen. op internet zijn tal van ellende voorbeelden te vinden met een kattenleven lang blaasinfecties enz. maarrr ik snap echt wel dat dat niet betekent dat er geen positieve berichten zijn. maar nogmaals dat is helemaal niet gezegd dus.
ik denk dat je het misschien te snel hebt gelezen want dan had je ook gezien dat het niet alleen een kwestie van ontbrekend geld is, het is ook een kwestie van hoever ga je met huisdieren.
Dit was trouwens al zn 2e kans; ik heb hem 7.5 jaar geleden uit het asiel gehaald, daar zat hij toen al 8 maanden; gedumpt.
ennuh er een dag over na denken was geen optie; er moest direct iets gebeuren, hij was hartstikke ziek. Dit gaat me echt aan mn hart, ik heb al een kleine 30 jaar katten maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
:cry:

ps: ik heb nog 2 katten rondlopen maar dit doet eigenlijk niet terzake.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: penisamputatie kat

Ongelezen bericht door showgirl »

Hi,

nee, ik snap heel goed dat je het er moeilijk mee hebt, ik vind het ook erg naar voor je.
maar ik kan het me gewoon niet voorstellen dat de dierenarts een operatie uitgaat voeren voor 50 euro.(voor de afstandsverklaring)
als hij er niet beter van zou worden had de dierenarts er meer aan verdiend wanneer jij hem inderdaad in zou laten slapen.

je zal overrompeld zijn, en hij was dus erg ziek op dat moment dus een andere dierenarts opzoeken was ook geen optie.
toch kan ik me voorstellen dat een dierenarts niet altijd doet wat de klant wil als hij zelf nog ''genezing''ziet.
ik heb zelf ooit meegemaakt dat een dierenarts weigerde om een paard in te laten slapen, daar sta je dan ook met klapperende oren tussen. de dierenarts wilde het dier behandelen en tot de volgende dag aankijken. de paardeneigenaar heeft toen beslist dat deze dierenarts weg kon gaan en hij heeft een andere praktijk gebeld, die voldeed wel aan zijn verzoek. ik had zelf ook gekozen voor nog een dag aankijken.
Ben ik nu gek dat ik denk dat het in deze door katten overbevolkte wereld mogelijk moet zijn om een zieke kat te laten inslapen?
dat is dus wel mogelijk, maar dan had je een andere praktijk moeten zoeken.

just the cook
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 nov 2005 20:23

Re: penisamputatie kat

Ongelezen bericht door just the cook »

De dierenarts mag weigeren, als hij zelf nog wel toekomst ziet voor jou kater.
Een dierenarts is er om dieren beter te maken, niet om ze een spuitje te geven.

Het enigste dat je misschien had kunnen doen is een andere dierenarts zoeken, maar dat doe je natuurlijk ook niet 1,2,3.

Sterkte in elk geval.
Ik hoop dat je het snel naast je neer kan leggen.

gerdina
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2006 11:35

Re: penisamputatie kat

Ongelezen bericht door gerdina »

de dierenarts heeft een "potje" voor dit soort gevallen, op zich geweldig dus en ik denk uiteraard niet dat de dierenarts kiest voor waar hij /zij het meest aan verdient.
buiten dit alles speelt er nog iets bij mij, misschien heel kinderachtig maar goed; ik wil mn kat terug!!!, als hij nog leeft wil ik hem terug. waarom kan hij niet bij mij geplaatst worden; ik heb er al 7,5 jaar liefde, energie en geld ingestopt en een volgend "baasje" kan hem zo mee nemen. ik ben erg gehecht aan dit dier. ik vind het gewoon niet eerlijk; het is toch niet mijn schuld dat hij ziek werd.

gabi
Berichten: 87
Lid geworden op: 29 dec 2005 23:21

Re: penisamputatie kat

Ongelezen bericht door gabi »

Bij wie is de kat nu dan? Heeft hij al een nieuw baasje? En zou je bereid zijn om de gemaakte kosten achteraf wel te betalen. Kijk ik heb ook al mijn hele leven dieren, ben nu 34, en ik weet inmiddels dat ook bij dieren geldt dat er geen garanties zijn als het gaat om operaties of behandelingen, net als bij mensen. Mijn ouders hebben in al de jaren dat zij katten hebben ook regelmatig te maken gehad met penisamputaties en dat is bij de katten van hun altijd goed afgelopen. In ieder geval weet ik nog dat toen ik kleiner was en mijn ouders het niet zo breed hadden het echt een gat in hun begroting sloeg als een kat ziek werd en behandeld moest worden, maar hoe ze het deden deden ze het, het beestje werd behandeld. Zelf ben ik van mening dat wanneer je dieren hebt, je er goed voor moet zorgen en daar valt het behandelen door een dierenarts ook onder. Mijn ouders hebben weleens de operatiekosten in termijnen afgelost, maar dit zal niet iedere dierenarts doen. Ik twijfel er trouwens niet aan dat je van je dier houdt, anders had je het er nu niet zo moeilijk mee. We nemen allemaal weleens beslissingen waar we achteraf spijt van hebben, toch? En vaak weet je toch niet waar je goed aan doet. Ik denk inderdaad dat je op dat moment te overdonderd was om goed na te denken. Maar nu heeft het geen zin om je zo rot te blijven voelen, je verandert er niks aan. Je kan het ook zo zien, je hebt door een afstandsverklaring te tekenen toch je kat 'gered'.

gerdina
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2006 11:35

Re: penisamputatie kat

Ongelezen bericht door gerdina »

bedankt allemaal voor de reacties, het heeft me in ieder geval geholpen de boel op een rijtje te zetten.
Voor zover ik weet is Mick nog bij de dierenarts aan het bijkomen maar ik heb besloten om het hierbij te laten. Ik ga ook in geval van maandelijkse termijnen de operatie niet betalen want ik vind nog steeds dat deze operatie niet had moeten plaatsvinden en zal dit ook de dierenarts vertellen en tevens een nieuwe dierenarts zoeken voor de andere katten want (dit klinkt misschien wat grof) ik vind dat als ik het noodzakelijk acht om een dier te laten inslapen - want daar hebben we het over 'huisdieren' - dat dat ook moet gebeuren.
en dit besluit is echt niet uit de lucht komen vallen, hier heb ik lang over nagedacht.
Ik mis hem heel erg, hij was tenslotte een soort schaduw, altijd bij me in de buurt, het doet me pijn maar het is helaas niet anders.
Nogmaals iedereen bedankt voor reageren.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: penisamputatie kat

Ongelezen bericht door showgirl »

natuurlijk ga je een andere dierenarts zoeken, ik kan me voorstellen dat je in deze geen vertrouwen meer hebt.
maar als jou kater nu weer redelijk of een goed leven kan krijgen ben je dan niet blij??

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: penisamputatie kat

Ongelezen bericht door Marieta »

Hoi Gerdina.
Bij een penisamputatie zijn katten inderdaad gevoeliger voor blaasontstekingen. Maar dit valt vaak heel erg mee.

Ik heb het bij mij kat ook moeten doen, het heeft me ongeveer 200 euro gekost en met alles erbij wat er vantevoren aan a ging ales bij elkaar 600 euro in een jaar.

Maar het is me zeker waard geweest. Mijn kat was me zo dankbaar en is hij nog steeds. Hij kan plassen en rennen en spelen en is niet meer ziek, en hij voelt zich niet meer ziek. Dit kan zo goed helpen. Het is jammer dat je het niet geprobeert hebt, maar het is jou keuze geweest.
Ik snap de dierenarts wel. En geloof me, er zijn maar weinig dierenartsen die een kat op eigen kosten helpen om hem een nieuwe kans te geven. Dus hij zal zeker een mooie 2e kans krijgen. Ik snap dat je het erg vind je bent gehecht geweest aan het beestje. Maar hij komt nog goed terecht, daar zou ik vanuit gaan. Hij redt het wel en hij kan er zeker nog jaaaaaren mee vooruit. I
Ik heb met mijn kat verder geen problemen meer gehad als a en toe een kleine blaasontsteking. k wens je sterkte en succes ermee.

Groetjes Marieta

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: penisamputatie kat

Ongelezen bericht door Marianna »

Voor oudere dieren en dieren die al iets mankeren gelden vaak uitsluitingen als je een verzekering af zil sluiten. Mensen met een klein inkomen kunnen daardoor voor grote problemen komen te staan als hun huisdier een dure medische ingreep zou moeten ondergaan. Voor zulke gevallen bestaat http://www.veterinairsteunfonds.nl/

De dierenarts die een verder gezond dier niet wil inslapen kan ik heel goed begrijpen, een kat van zeven is nog in zijn goede jaren. Wanneer het een dier van 16 of ouder betreft zullen meer zaken bekeken moeten worden en bij een kat van 20 is een zware operatie vaak niet verantwoord.

http://www.kattenplaza.nl/phpBB2/viewto ... highlight=
Ninja de kater die omgebouwd moest worden, maar de eigenaar had niet de financiële middelen.

http://www.kattenplaza.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=17723
Hier het verhaal waar een groot aantal forumleden geld lapte voor de penisamputatie van Ninja

http://www.kattenplaza.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=19070
Vervolg Ninja

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: penisamputatie kat

Ongelezen bericht door Soraya »

Hoe hard het soms ook is, het gaat om het welzijn van een dier.

Ik ken verhalen van mensen die hun kat wilden laten inslapen omdat ze het eigenlijk niet leuk vonden. Het dier was 3 jaar en gezond. De dierenarts heeft het diertje ook niet in laten slapen en er uiteindelijk een ander huis voor gevonden. Dus ik ben ergens blij dat de dierenartsen niet altijd luisteren.

Dieren met blaasproblemen kunnen ook met een penisamputatie heel goed leven, in mijn persoonlijke kring ken ik 5 katten die het allemaal goed doen.

Huisdieren zijn inderdaad huisdieren, maar aan de andere kant, als dit de laatste kosten waren die je had moeten maken...
Als het nou een chemokuur was geweest, dan had ik het wat anders gevonden.

Maar de verhalen die je leest zijn over het algemeen alleen de slechte verhalen en de goede lees je nooit. Maar dat is bij eigenlijk haast alles.

Het is voor jou sneu dat je de financieen niet had om het te betalen, Misschien kan je er eens over na denken om met de dierenarts te overleggen of je gewoon in termijnen kunt betalen. Want je weet nooit wat de andere katten nog kan overkomen.

Maar als het dier nu een tijd gelukkig mag zijn op een ander adres, dat is toch ook een heel fijn idee?
Er zijn voldoende andere dieren, die om verschillende redenen een ander huis krijgen, bijvoorbeeld omdat ze deze zelf kiezen, of omdat ze uit het asiel worden gehaald, of omdat ze niet met andere dieren om kunnen gaan. Persoonlijk zou ik het voor het dier het helemaal geweldig vinden dat deze mogelijk er is.

avs
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2006 17:09

Re: penisamputatie kat

Ongelezen bericht door avs »

Hoi,

het is voor mij duidelijk dat het welzijn van jouw kat op nummer 1 stond voor je dierenarts. Dat jij die operatie niet kon betalen is toch echt jouw probleem en niet die van de dierenarts. Een dierenarts hoeft een beestje niet in te laten slapen omdat er geen geld voor een operatie is. Een dierenarts is er om het beestje weer beter te maken en dat heeft jouw dierenarts dan ook gedaan. Op zich is het nog netjes dat je er met een afstandsverklaring van 50 euro van af bent gekomen, want zowel de operatie als een euthanasie is duurder dan 50 euro.

Het is belachelijk dat je stelt dat jouw kat er BETER van af zou gekomen zijn met een euthanasie. Dat kun jij helemaal niet beoordelen, laat DAT nou maar aan de dierenarts over!!! En gelukkig deze dierenarts had er verstand van.....

Het lijkt me echt onzin om hiervoor nou een andere dierenarts te gaan zoeken.

Dus jij vindt, dat als jij zegt dat jouw kat een spuit moet krijgen, dat dat dan ook maar moet gebeuren? ook al zijn er andere mogelijkheden om het leven van het dier te redden en leefbaar te maken???

Ik ken heel veel katers die een penisamputatie hebben ondergaan en waarbij het allemaal prima verlopen is ook nog jaren erna, maar zoals gewoonlijk hoor je alleen de verhalen waarbij het niet goed verloopt en dat is jammer.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: penisamputatie kat

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Maar wat was dan het ethische bezwaar tegen een penisamputatie? Ik neem aan dat Micky sowieso al gecastreerd was.

nicky29
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 sep 2006 17:00

Re: penisamputatie kat

Ongelezen bericht door nicky29 »

Heb dezelfde discussie (wel /niet laten inslapen) met mijn dierenarts ook gehad. Mijn kat 10 jaar oud en we hadden hem ook 10 jaar bleek kanker in zijn darmstelsel te hebben wat niet meer operabel was. :cry: Kat mee naar huis genomen met de nodige oppepmiddellen met de mededeling dat het elk moment afgelopen kon zijn met onze Daisy.
's Avonds kon hij amper nog lopen en liet urine/ontlasting lopen. Wij wilde hem niet nog langer laten lijden en hebben de dierenarts gebeld. Na een discussie van een uur, omdat de dierenarts vond dat het allemaal te vroeg en er misschien nog wat aan gedaan kon worden, terwijl ik 's ochtends te horen kreeg dat het een aflopende zaak was, hebben we hem eindelijk een spuitje kunnen geven met de mededeling aan de dierenarts dat als hij nog te helpen was we alles er voor over hebben maar ik wil die kat niet laten lijden voor ons plezier. Ik heb nu ook een andere dierenarts voor mijn andere kat. Die beslissingen van de eigenaar wel respecteren in fatsoenlijke mate dan.

jamiev
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2006 16:01

Re: penisamputatie kat

Ongelezen bericht door jamiev »

Was het niet mogelijk om een betalingsregeling met de dierenarts af te spreken, Mijn dierenarts vind dat het belang van het dier voor gaat en verandering van baas is voor geen enkel dier goed mits hij goed behandeld wordt. Mijn kat heeft een penisamputatie ondergaan en loopt weer vrolijk rond. Hij was 2 toen hij werdt geopereerd en is nu 5 jaar oud, ik hoop dat ik nog lang zijn vrouwtje mag zijn.

Noor30
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2006 10:51

Re: penisamputatie kat

Ongelezen bericht door Noor30 »

Ik heb hetzelfde meegemaakt, ook wij hebben het niet breed maar ik heb gekozen om het in gedeeltes af te lossen onze kater is zo ontzettend opgeknapt en hij is al 11 jaar hij is weer 100% de oude!!!!!!!
Waar ik alleen heel erg van schrik is het feit dat ik voor deze opratie met nazor 400 euro heb betaald en dat ik nu in een stukje lees dat iemand 200 euro voor dezelfde opratie heeft betaald wie kan mij vertellen of ik nu een belachelijk hoog bedrag heb betaald??????!!!!!

Gesloten