LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Proefdieren

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door inxsnl »

Das niet zielig :?:
Een koetje afmaken voor een big mac.
Of een paardje ,om een kroketje van te maken

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door inxsnl »

Een vosje .
Om het pelsje te gebruiken voor een omslag :wink:

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Dat vind ik echt een krasse uitspraak Reintje V.

Dat bijv. dierenasielmedewerkers geen dierenliefhebbers zouden zijn als ze moeten meewerken aan het inslapen van volkomen gezonde dieren wegens plaatsgebrek.

Weet je dat ik voor die mensen, die dit werk zelfs vaker vrijwillig doen het grootse respect van de wereld heb.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Heb ik ook en ik ken er beroepshalve best wel veel maar ik ken er geen één die een gezond dier laat inslapen omdat er geen plaats meer is, er wordt altijd , let wel altijd naar een oplossing gezocht.

En islnx [of zoiets] ik begrijp nogmaals niet wat dierproeven met vleeseten te maken hebben. Nu kun je wel heel dom[misschien vind je het wel leuk] een vos en z'n pels erbij halen maar volgens mij begrijp jij gewoon niet waar het om gaat :P

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Dat "laten inslapen van gezonde asielsiedieren" niet voorkomt ben ik niet met je eens.

Een voorbeeld quote i net:

Hoe je het ook keert of draait: de meeste asiels kunnen niet anders dan euthanaseren, hoe erg dat ook is...

Stel dat een asiel plaats heeft voor pakweg 100 katten, dan kunnen ze er geen 200 houden hé. Een asiel 'selecteert' ook niet welke katten er binnenkomen, of hoeveel. Binnenkort gaat de bomvolle periode weer komen... Alle oopsnestjes gaan komen en de vakantieperiode breekt aan.
Een asiel dat niet 'moet' euthanaseren heeft het geluk dat er een evenwicht is tussen het aantal katten dat er binnenkomt en het aantal dat er buitengaat. Daar heeft het asiel zelf geen vat op. Er zijn ook 'goede' asiels die geen andere keuze hebben dan....

quote i net:

Natuurlijk vind ik het intriest dat sommige asiels dieren laten inslapen. Niet alle asiels doen het, vele wel. Het asiel waar mijn Piwipoes vandaan komt (een stadsasiel) doet het iig wel met (bepaalde) katten die na x-aantal tijd nog niet geplaatst zijn en met honden boven een bepaalde leeftijd. Naar hun eigen bewering omdat ze geen plaats en middelen hebben om meer dieren op te vangen. Dat vind ik verschrikkelijk.
Wat ik daarvan vind heeft daar niets mee te maken. En ik ben bang dat het hen wel aan geld ontbreekt..

quote i net:

Het feit dat de asiels volzitten en dat sommige een surplus euthanaseren duidt op een heel groot probleem en volgens mij moet dat probleem aan de wortel aangepakt worden door mensen hun verantwoordelijkheid te laten nemen, niet door nog meer zakken over de mensen hun hoofd te trekken. En - hier weer een denkoefening van mij - asiels zijn misschien de zakken over de mensen hun hoofd waardoor ze niet geconfronteerd hoeven te worden met de gevolgen van hun eigen daden. Het bestaan van asiels duidt eigenlijk op een wantoestand in de maatschappij, en die wantoestand moet veranderen.

-----

Maar het heeft niks met proefdieren te maken dus laten we er maar over ophouden. :wink:

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Ophidia »

De eerste vraag die op mijn sollicitatiegesprek aan mij gesteld werd,was of ik van dieren hield.
Ja,was mijn antwoord. Maar oòk van mensen.
Toen werd er gevraagd waarom ik dan proefdieren wilde verzorgen.
Hierop antwoordde ik; Omdat ik het lijden wat deze dieren waarschijnlijk doen,tot een minimum te beperken door een goede vakkundige verzorging.

Als ik niet van dieren zou houden,dan zou ik dit vak niet hebben gekozen. Er zijn er wel bij die het niet interesseren hoe een dier behandeld wordt. Dit hebben we kunnen zien op beelden met een verborgen camera. Die idioten horen daar dus niet `t huis,want ook proefdieren dienen op een respectvolle manier behandeld worden.

Ik zal jullie vertellen,dat ik mijn baan eens op het spel heb gezet,omdat eèn van de onderzoekers het niet zo nauw nam met het welzijn van `zijn` dieren.
Ik heb hem toen een ultimatum gesteld,dat hij binnen een uur z`n dieren moest komen bekijken en actie ondernemen,omdat er zieke dieren tussen zaten.
Toen de man niet kwam opdagen heb ik deze zieke dieren uit hun lijden verlost en ze dus geeuthanaseerd. (gedood)
Gelukkig kreeg ik hiervoor een pluim van het hoofd afd. proefdieren,
maar ik had dus net zo goed ontslagen kunnen worden!

Wees dus blij dat er mensen zijn die wel bereid zijn om proefdieren te verzorgen,anders zouden de onderzoekers dat moeten doen.
Nou,dan weet ik zeker dat die dieren meer te lijden zullen hebben!

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Wubo »

Heb jij toevlallig op Barneveld gezeten???

Heb zelf namelijk ook al mijn opleidingen gehad in de dieren, en heb ook ooit gezegd.
Als ik ooit in een labortorium werk, ik dat doe, omdat je dan nog voor het dier kan zorgen & dat ze ook een goede verzorging krijgen.

Heb het nooit gedaan, maar kijk er toch best wel 1 zijdig tegenaan, vandaar het openen van dit topic, omdat ik er meer over wil weten.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door inxsnl »

Ik bedoel daar mee beiden is zielig,maar noodzaak.
(tenzij we gedetineerden met een zeer ernstig vergrijp op hun kerfstok gaan gebruiken) en allemaal overstappen op sojavlees

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Ophidia »

Nee,ik heb de opleiding bij de faculteit voor diergeneeskunde in Utrecht (Uithof) gedaan.
Maar ik heb wel 2x een week in Barneveld gezeten tijdens mijn periode dat ik in Castricum op de landbouwschool zat.

Maar waarom solliciteer je niet bij de diverse proefdiercentra?
Nu in de vakantietijd hebben ze ook extra hulp nodig en rol je er misschien verder in als het je bevalt.
Je kunt dan in ieder geval met eigen ogen zien hoe de gang van zaken zijn en daarmee een eerlijk oordeel vormen.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Ik bedoel daar mee beiden is zielig,maar noodzaak.
Ben jij dezelfde als Wubo en reageer je op Ophidia, die normaal gesproken alleen de telefoon van de dierenarts mag opnemen, of vind jij vossenpels "noodzaak" :?: :?:
In beide gevallen is het triest dat je met zo'n opleiding het dierenleed gaat opzoeken en dan ben je of keihard t.o.v dieren, je kickt op die toestanden of het welzijn van dieren interesseert je geen mallemoer. STOP MET DIERPROEVEN :!: :!: :shock: :shock: :twisted: :twisted:

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door inxsnl »

Nope reintje ik niet wubbo oksels :lol:

Ik reageer namens mijzelf.
Dierproeven zijn helaas nog steeds noodzaak.
Om mensen beter te maken.
En het pelsje was een :lol:

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Ophidia »

Nou ja!
Net als het pitbullverhaal; kortzichtig.

Denk je nou ècht dat ik niet ook graag zou willen dat we geen dierproeven meer nodig zouden hebben en dat ik het allemaal maar leuk vind ofzo?
Man,denk eens na!
Stel dat jij (of een geliefde van je) aan b.v. kanker zou lijden,dan wil je toch ook dat je (of die geliefde) beter wordt?
Ok,jij mag de keuze maken om behandeling te weigeren,maar zou je dat alsjeblieft niet voor andere mensen willen bepalen!
Dat noemen ze namelijk asociaal.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door bot321 »

ok jij kan de keuze maken om de
behandeling te weigeren.

Kijk dat is nou het verschil.
jij en jij en jij en hun en ik kunnen het
weigeren dieren hebben het maar goed te
vinden.Maar het gaat hier net als bij de rokers
geen begrip voor elkaars standpunten.Daar val
ik zelf ook onder hoor.
Ergens kan het er bij mij niet in dat als je van
dieren houd je dan in zo'n lab werkt.Maar ja wie ben ik.
Denk ook niet dat ik er naar binnen zou gaan want
ik zou er als grote kerel huilend uitkomen.
Laatst gewijzigd door bot321 op 16 jul 2006 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Wubo »

Uh :o nou snappik er even helemaal niets van.
Maar even ter informatie.

Ikzelf werk al 11 jaar met dieren, in dierenspeciaalzaak.
Heb bij dierenarts gewerkt, veebedrijven en dergelijken.
Maar ben sinds kort vrijwilliger voor proefdiervrij.

Aangezien ik er heel eenzijdig tegenover sta, vinnik wel, dat ALS er al dieren gebruikt worden ze goed verzorgd & behandeld moeten worden, that's all.

Dit topic heb ik geopend, omdat ik het ook wel eens van een heel andere kant wil bekijken en niet alleen 1 kant van het verhaal wil horen.
Zo weet je ook waar je mee bezig bent en wat je bereikt, maar niet over de rug van anderen omdat ik daar niet voor open zou staan.

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Vertel Europa wat u van dierproeven vindt!

De Europese Commissie is bezig met de evaluatie van de regels over dierproeven en wil de mening van de Europese burgers weten. Daarom doet ze een oproep om een enquête in te vullen die tien tot vijftien minuten van uw tijd in beslag neemt. De Dierenbescherming vindt het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen hun mening kenbaar maken, zodat de Europese Commissie een afgewogen oordeel kan vellen. Daarom verzoeken we u mee te werken aan deze zeer belangrijke opiniepeiling. Het zijn meerkeuzevragen, u hoeft dus alleen maar uw antwoordkeuze aan te klikken. U vindt de vragenlijst hier.

Het onvoorstelbare aantal van 10 miljoen dieren wordt op jaarbasis in Europa gebruikt voor experimenten. In Nederland is dit aantal ongeveer 650.000. De twintig jaar oude Europese regels zijn bedoeld om proefdieren te beschermen. Maar het feit dat zo’n gigantisch aantal dieren wordt ingezet voor vaak pijnlijke en dodelijke proeven, bewijst dat de regels aanzienlijk verbeterd moeten worden. De Dierenbescherming zet zich in voor een veel strengere Europese wetgeving waar alle lidstaten zich aan moeten houden.

Hoe triest ook, het is praktisch onmogelijk om op korte termijn een compleet einde te maken aan proeven op dieren. Maar de Dierenbescherming vindt wel dat we deze kans met zo veel mogelijk mensen moeten aangrijpen om het beste resultaat voor proefdieren te bereiken. Om dit te doen, hebben we uw hulp hard nodig. Vul de vragenlijst daarom zo snel mogelijk in. Dat kan nog tot 18 augustus 2006.

Naar de vragenlijst*)

*) U komt op een Engelstalige vragenlijst; rechts bovenin kunt u vragen om de Nederlandse versie

Klik voor het vinden van de vragenlijst:

http://www.dierenbescherming.nl/nieuws.php?id=1379

http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch (vragenlijst)

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Ophidia »

Ja Bot321,dat is het recht van de sterkste,de mens dus.
Maar wij mensen hebben ook de capaciteit om na te denken over dierenwelzijn.

Wubo,ik vind het getuigen van karakter dat je niet alleen op de `feiten` van proefdiervrij wil afgaan!
Dat zouden meer mensen moeten doen.

Het aantal proefdieren is zo te lezen in het stuk van Glennfiddisch omlaag gegaan,want pakweg 10 jaar geleden werden er nog zo`n 1.000.000 proefdieren in Nederland gebruikt.
Natuurlijk zijn 650.000 proefdieren nog erg veel,maar het stemt mij goed dat er een daling is!

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Het wordt onderhand zo'n verhaal als de Planet of the Apes en the Time machine, zoals jij het hebt over het recht van de sterkste Ophidia. Niet aanvallend bedoeld hoor, maar dat werkt nu eenmaal als een rode lap op een stier.

Misschien ben ik wel een lafbek:
Ik weet dat proefdieren er zijn, en ik hoop dat ze het gebruik er van tot een absoluut minimum beperken.
Bovenal hoop ik dat die dieren daar met respekt behandeld en verzorgd en gehuisvest worden, maar ik zou er zelf absoluut niet kunnen werken, al hoop ik dat het personeel/verzorgers van die dieren er op een dierwaardige manier mee omgaan en dat daar een verschrikkelijk goede kontrole op is/komt of dat ook daadwerkelijk gebeurd.

En de droom van: Het gebruik van proefdieren zou niet nodig/verboden moeten zijn, daarvan denk ik dat we dat stadium al tientallen jaren gepasseerd zijn. Dat krijgt welke regering en welke anti-dierproeven beweging dan ook, nooit meer teruggedraaid, daar geloof ik niet in.

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Ophidia »

Hahaha Glennfiddisch,ja wij mensen heerschen! :wink:
Tja en als mensen daar moeite mee hebben,dan moeten ze toch een verschrikkelijke hekel aan mensen (dus ook aan zichzelf) hebben. :?
Dat vind ik erg vreemd.

Glennfiddisch
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 jul 2006 13:43

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Glennfiddisch »

Tuurlijk hebben mensen daar moeite mee Ophidia, maar je moet ook realistisch blijven.

Afschaffen of veranderen zal niet gaan/lukken dus dan denk ik dat je vanuit de bestaande situatie zo goed en zo kwaad mogelijk zult moeten veranderen omwille van die dieren.

Deze quote van jou:

dan moeten ze toch een verschrikkelijke hekel aan mensen (dus ook aan zichzelf) hebben.
---

Dat vind ik best wel ekstreem en ik kan die niet plaatsen in de rest van je verhaal, maar wie ben ik. :wink:

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Ophidia »

Ik probeer ook duidelijk te maken,dat het uitbannen van dierproeven een utopie is en dat we ons sterk moeten maken voor het (beter) welzijn van proefdieren.
Maar dat had je toch al wel door,Glennfiddisch?
Dat er mensen roepen dat de mens arrogant is enzo,dat gaat mij te ver.
Dus zet ik daar zo af en toe ook eens iets extreems neer om mensen bewust te maken dat hun extreme ideeën ook belachelijk zijn.
(snap je? :wink: )

Gesloten