LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Proefdieren

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
jonne87
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2006 15:59

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door jonne87 »

ik zeg niet dat ze een prachtig leven lijden maar wel dat als ze zien/merken dat het dier pijn lijd dat ze er dan wel wat aan doen en niet het dier laten lijden (zover het de proef niet in de weg zit)
Laatst gewijzigd door jonne87 op 06 sep 2006 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

jonne87
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2006 15:59

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door jonne87 »

en natuurlijk zitten ze de hele dag in een hok maar dat betekent niet gelijk dat alle proefdieren een *** leven hebben

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Fiore »

in mijn ogen is dat jezelf tegenspreken.. sommige dierproeven kunnen nu eenmaal niet worden uitgevoerd zonder dat het dier lijdt! en zelfs als het dan meteen gestopt zou worden, heeft er al een dier geleden

al eens konijntjes gezien die met alleen met hun kop uit een apparaat komen zodat er kan worden getest of iets prikt in de ogen? Zelfs als het niet zou prikken (wat het in sommige gevallen natuurlijk ook wel doet) vind ik het al dierenleed

jonne87
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2006 15:59

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door jonne87 »

voor die konijntjes is allang een alternatief en alleen die word nog maar gebruikt voor dat soort proeven

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Fiore »

dan hebben ze er in het verleden dus voor geleden..

er zijn inderdaad inmiddels alternatieven maar die worden niet in alle gevallen gebruikt. Niet in 2005 tenminste

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Ophidia »

Het beeld van de konijnen in fixatiekooien ken ik ook uiteraard van de diverse dierenrechtenorganisaties.
Het zijn oude beelden van vroeger,toen ze nog niet de testen invitro deden.
Nu doen ze testen zoals jij beschrijft Fiore,met ogen van dieren uit slachthuizen. Da`s een stuk goedkoper en even betrouwbaar.

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Ophidia »

Hoe kom je er aan dat die testen nog in 2005 met levende dieren werden gedaan,Fiore?

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Fiore »

nou, als jij dat zo stellig zegt dan geloof ik dat en ben ik alleen maar blij :)

zie nu jouw tweede reactie Ophidia, dus even een edit:
Nee, ik had het niet perse' over die speciale konijnenproef, maar in het algemeen over dierproeven die in 2005 zijn gedaan en waar wel al alternatieven voor zijn
Ik snuffel nog wel eens rond op websites van laboratoria, organisaties, overheidsinstellingen, dierenrechten e.d. De vriendin van een goede vriend van mij werkt in een laboratorium en heeft ervaring met dierproeven, daar hoor ik ook nog wel wat van

Chopper
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:56

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Chopper »

Ik ben in principe niet tegen proefdieren, mits ze zoals eerder aangegeven niet voor cosmetica e.d. gebruikt worden.

Beide extremen zijn fout. Alles kunnen doen met proefdieren vind ik niet kunnen, niets kunnen doen al helemaal niet. Mensen die beweren dat het ook op mensen kan, verzoek ik om zich direct persoonlijk in te schrijven bij zo'n lab. Zo niet, dan vind ik het behoorlijk hypocriet, aangezien ze waarschijnlijk niet de medicijnen zullen weigeren om zichzelf te redden die voortgekomen zijn uit proeven.

Wat rest is de middenweg. Alleen: wie bepaalt dit? En waarom? Hier zal het getouwtrek nog wel even voortduren.

Just my 2 cts.

PS; ik ben tegen huisdierenverkoop in supermarkten en dierenwinkels, omdat dit alleen maar de fok stimuleert. Er is van zo goed als alle diersoorten die verkocht worden in dierenwinkels een overschot. Een groot deel eindigt als slangenvoer of iets dergelijks, of leeft in erbarmelijke omstandigheden. Asielen/opvangen zitten overvol met gedumpte dieren. Zieke dieren worden aan hun lot overgelaten of doodgevroren, omdat de behandeling vaak meer kost dan ze opleveren.

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Ophidia »

Chopper,wat heb je tegen slangenvoer?
Een slang moet net als de honden,katten en fretten ook vlees eten.
Dat er honden en katten in dierenwinkels verkocht worden is inderdaad onzinnig omdat de asiels overvol zitten.
Maar knaagdieren,konijnen,vogels en vissen zijn oòk voederdier.

Maargoed,als je hier op wilt antwoorden,dan kun je beter een nieuw topic openen,want hier gaat het over proefdieren.

Overigens is er een proefdierencommissie die bepaald of een proef toegestaan is of niet. In die proefdierencommissie zitten mensen uit allerlei beroepen als een ethicus,dierenarts,proefdierdeskundige e.d.
En die proefdiercommissie is behoorlijk streng en wijzen ook regelmatig onderzoeksprojecten af.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 05 Sep 2006 21:52 door Ophidia


--------------------------------------------------------------------------------

Bot321,ik heb geiten verzorgd die geopereerd werden en een kunstheup kregen. De operatie wordt uiteraard onder algehele verdoving gedaan en kregen hierna zelfs pijnstillers.
De volgende dag renden ze weer in de wei.
Moet je mij eens vertellen wat hier zo vreselijk aan is!
---------------------------------------------------------------------------------

Waarom kregen ze die kunstheup.Omdat ze hem nodig hadden
of om uit te proberen?
Als ze hem nodig hadden vind ik het mooi.Is het om uit te
proberen dan maken ze van een goede heup een kunstheup
en dat vind ik niet mooi.

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Ophidia »

Uiteraard werd dat niet gedaan omdat die geiten dat nodig zouden hebben,maar door dit soort onderzoek kun jij later ook als je heupen misschien verslijten eèn of twee nieuwe heupen krijgen waardoor je geen pijn meer hebt en weer kunt lopen.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 06 Sep 2006 17:20 door Ophidia


--------------------------------------------------------------------------------

Uiteraard werd dat niet gedaan omdat die geiten dat nodig zouden hebben,maar door dit soort onderzoek kun jij later ook als je heupen misschien verslijten eèn of twee nieuwe heupen krijgen waardoor je geen pijn meer hebt en weer kunt lopen.
--------------------------------------------------------------------------------
Goed dat begrijp ik.Maar leg mij nou eens uit waarom dat
bij weerloze dieren moet gebeuren.
Ik weet zeker dat er zat mensen zijn die zullen zeggen probeer dat
maar bij mij uit.Ik ben er zo een.Als ze iets nieuws hebben voor
een of andere kwaal bij mij (hoop dat ik er van verschoond blijf)
zou ik zeggen kom maar op ik neem alle verantwoording op me.

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Ophidia »

Omdat niet iedereen dat wil. (of kan)
En je zult mensen wel hun eigen keuzes moeten laten maken,want we leven in een democratie.
Dat jij jezelf als `proefdier` wilt laten gebruiken vind ik heel nobel van je,maar je kunt een ander dit niet opleggen.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door bot321 »

En je zult mensen wel hun eigen keuzes moeten laten maken,want we
leven in een democratie.
____________________________________________________________________

En dat is nou net het punt waar het bij mij om draaid.
Dit geld dus niet voor dieren want die hebben maar te
doen wat wij willen.

inge b
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 mar 2006 21:10

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door inge b »

Beste Ophidia
Waar ik benieuwd naar ben,hoe ziet een dag van een proefdier eruit,worden ze ook aangehaald en liggen ze lekker op een dekentje,zijn er ook honden en zo ja worden die uitgelatenof wat moet ik me daar bij voorstellen.kun je daar wat meer over zeggen,ik ben er heel benieuwd naar en aangezien je er nooit wat over leets of ziet wil ik welleens weten hoe het er eigenlijk aan toe gaat in zo'n lab.
Alvast bedankt.

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Ophidia »

Bot321,als we dieren hun eigen keuzes zouden laten maken,dan zouden we helemaal geen dieren mogen gebruiken. (ook niet als huisdier) En dan plaats je dieren hoger dan de mens in rangorde,want (roof)dieren mogen (moeten!) wel gebruik maken van andere dieren.
De mens heeft rechten en plichten. Dieren kun je geen rechten geven,want die kunnen niet aan plichten voldoen.
Wij mensen hebben het recht om dieren te gebruiken,maar daar tegenover staat dat we de plicht hebben om goed voor dieren te zorgen.

Lees de site van BROK eens! http://www.brok.be/
Hier staat heel helder beschreven dat we ons moeten bezighouden met dierenwelzijn ipv. dierenrechten.

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Ophidia »

Honden in proefdiercentra komen niet buiten vanwege besmettingsgevaar met allerlei ziektekiemen die een proef zouden kunnen beïnvloeden.
De meeste honden zitten in aparte kennels met roostervloer en een verhoogde ligplaats. Ze krijgen 1 (of soms als dat nodig is 2) maaltijd(en) per dag,die bestaat uit volledige brokken van HopeFarms.
De kennels worden elke dag (dus ook in het weekend) schoongespoten. Hierbij mag de hond in de gang loslopen en als de verzorger tijd genoeg heeft,dan wordt er aandacht aan ze gegeven door knuffelen en/of spelen. Dit is ook nodig om een vertrouwensband op te bouwen,wat van pas komt als er b.v. bloed afgetapt moet worden voor onderzoek. (minder stress voor het dier)

Dit was de situatie in 1992.
Ik weet niet hoe de situatie nu is.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Fiore »

weet je wat mij nou interessant lijkt? misschien bestaat het wel hoor, maar ik ken er geen.. een site waarop de situatie van proefdieren vandaag de dag wordt beschreven, en dan zo objectief mogelijk.. dus niet alleen met informatie afkomstig van organisaties die blijkbaar verouderde foto's plaatsen van situaties die niet meer van toepassing zijn, maar ook niet met alleen maar informatie afkomstig van de laboratoria die alles (naar mijn idee) weer iets te rooskleurig voorspiegelen

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Proefdieren

Ongelezen bericht door Ophidia »

Da`s helemaal geen slecht idee!
Helaas kan ik dat zelf niet (meer) realiseren,omdat ik niet meer met proefdieren werk. 11 jaar geleden ben ik ziek geworden (allerlei allergiën en astma o.a.) en ik niet weet hoe je een website moet maken.

Het was toendertijd wel zo,dat mensen die voor de kankerbestrijding hadden gecollecteerd,dat ze een kijkje mochten nemen bij o.a. de afdeling proefdieren van het N.K.I. (Nederlands Kanker Instituut)
Je zou bij het KWF kunnen informeren of dat nog steeds wordt gedaan en of ze wat met jou idee kunnen doen.

Gesloten