LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pomsky

Je hebt om te fokken wel een Siberische Husky nodig!
En nog geen erkende ras met papieren.....

En als iets populair word komen er altijd dubieuze handelaren en gezien de prijzen?
Dan krijg je inteelt en geklooi met dit soort papier vrije honden rassen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door moederslink »

jp_pup schreef:
09 aug 2020 18:38
(...)
We hebben de fokker proberen te benaderen maar die wil slechts 15% van het aankoopbedrag terugdoen of we doen de hond terug, maar ja. De kinderen zijn er gek op, we hebben haar al 2 maand in huis en dus zelf ook gek op het beestje. Wat kunnen we er verder mee doen?
Het hangt er van af wat u wilt :
de fokker erkent dat het geen zuiver ras is en wil u met 15% compenseren.
Vindt u dat te weinig? Dan valt er misschien nog wat te onderhandelen.
Of u laat dit alles los en geniet de komende 10 jaar van jullie leuke hond.
Het is al een kruising hè, dus hiermee doorfokken lijkt me dan ook niet gewenst.
Dan wordt dit ' ras ' vermoedelijk dan ook weer zwakker door.
U kunt de 15% ( of méér) korting accepteren en het er verder bij laten. Ik zou niet weten welke opties u verder dan nog heeft. De hond is bij jullie, iedereen blij dus dat is heel veel waard!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kruisen met een ander “ras” maakt nakomelingen meestal niet zwakker.

mh73

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door mh73 »

Jablan schreef:
10 aug 2020 19:38
Chanel555 schreef:
10 aug 2020 16:54
Sorry;,maar een *Pomsky* is altijd een kruising.!! Dus geen rashond.
Bij het intikken van de zoekopdracht 'pomsky' zag ik bij de eerste tien niet-commerciële resultaten vier keer 'nieuw ras' staan. Site http://www.pomsky.be geeft veel algemene informatie. Misschien zit jij er naast, misschien zit jp_pup er naast, wellicht handiger om voor de rest van de discussie Pomsky als 'nieuw ras' aan te houden. :wink:

Dat men het een nieuw ras noemt, wil nog niet zeggen dat het een ras is.
Volgens mij is het pas een ras als het erkend is door de raad van beheer. Anders kan je van elke kruising wel zeggen dat het een nieuw ras is.

Waarbij ook de pomeriaan al niet echt een ras is. Dat zou namelijk officieel de dwergkeeshond zijn (pomerarian in het Engels) en die zien er echt niet allemaal zo uit als de gouden pluizebolletjes die nu zo in de mode zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door moederslink »

Daarom is de titel van dit topic dan ook niet juist .
Rashond gekocht, kruising gekregen.
Zoals gezegd : een pomsky is een kruising.
Of TS heeft zich onvoldoende hierover ingelezen of de fokker heeft de hond als ' ras' hond verkocht.
Dan heeft dus ook de fokker verkeerde informatie gegeven en mogelijk teveel geld gevraagd.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Erthanax »

De hond uit dit topic is dus een kruising, waarbij (tenminste!) een van de ouders ook een kruising is. Volgens mij geeft dat minder kans op erfelijke ellende die je vaak bij zg. raszuivere honden ziet. Dat lijkt me een goed begin van een goed hondenleven. Beding eventueel nog wat meer korting en geniet vooral van een leuke gezinshond. Veel plezier!

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door hebra98 »

Volgens mij is de informatie hier niet geheel juist.
De Pomsky is een (bijna) onweerstaanbare mix van twee rassen: het is een combinatie van een Pomeriaan en de Siberische Husky.
Dus de kruising is tussen twee zeer specifieke rassen met de Pomsky als resultaat.
Dan kan je niet zeggen het is al een kruising, dus mag je het met elk ander ras kruisen.
Dan is het geen zuiver kruising meer van deze "zeer specifieke twee"

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Erthanax »

hebra98 schreef:
10 aug 2020 22:33
(...)
Dus de kruising is tussen twee zeer specifieke rassen met de Pomsky als resultaat.
Dan kan je niet zeggen het is al een kruising, dus mag je het met elk ander ras kruisen.
Dan is het geen zuiver kruising meer van deze "zeer specifieke twee"
Dat zegt toch ook niemand, dacht ik? Ik in ieder geval niet. In het geval van TS bleek de ene hond bij nader inzien mogelijk toch geen zuivere Pomeriaan.

En wat gebeurt er trouwens als je met twee "echte" Pomsky's gaat fokken? Dan zullen er mendeliaanse verrassingen in het nestje zitten (anders dan bv bij twee zuivere Duitse herders). In hoeverre kun je dan spreken van een specifiek ras?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door berndv »

Ze zijn bezig er een officieel erkend ras van te maken, maar is het nog niet. De info die ik gevonden heb omtrent het fokken:
F1: puur ras Pomeriaan x puur ras Sibirische Husky

F1b: puurras Pomeriaan x f1 Pomsky

F2: mix f1 Pomsky’s

F3: mix f2 Pomsky’s
Waarbij F1 puur specifiek gaat om een mannelijke Pomeriaan en een vrouwelijke Siberische Husky, want anders past het niet. De F1 kan ook uitsluitend verkregen worden door kunstmatige inseminatie, want ook daarvoor geldt, anders past het niet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik heb het meest zuivere ras van Nederland & België,

Mijn Kater is 100% Kliko!
Net als de grote baas bepaalde meneer ook met wie hij wel of geen relatie wilde!

Zal ik mijn Forum naam nu ook maar in Pomsky laten aanpassen?

Het is in de USA populaire variatie maar bij Pomsky & Pomsky kreeg je nog niet een stabiel soort.
Meestal is 2e generatie vele malen kleinere....

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Sira »

Vele erkende (stamboom)rassen zijn gekruist met diverse andere rassen. Neem bijvoorbeeld de ons bekende Dobermann Pincher. Dit ras werd veredeld met Duits bloed (de Pincher, de Thüringse Herder, de Rottweiler) en met Engels bloed (Greyhound, Manchester Terrier). En uiteindeljk is hij geworden zoals wij hem nu kennen. Een ander voorbeeld van een bekend ras is de Sint Bernard, dit ras is ontstaan uit een Romeinse Molosser en de New Foundlander. En zo zijn er nog zeer veel andere rassen te noemen die "in den beginne" ontstaan zijn uit diverse rassen. Op zich is daar niets verkeerds aan.

De Pomsky is een ander verhaal. 1) het is geen erkend ras en 2) Ik las op Wikipedia dat dit ras uitsluitend door broodfokkers wordt verhandeld en dat laatste vind ik discutabel. Zie de link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pomsky

mh73

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door mh73 »

Broodfokkers, vind je het gek? Ouderdieren hoeven geen gezondheidstests te ondergaan, er is geen rasstandaard en er hoeft geen dure stamboom aangevraagd te worden. De hondjes gaan wél voor prijzen weg tot € 2500. Leuk verdienmodel. Weinig kosten, hoge prijs. Dé ideale format voor een broodfokker.

De mens houdt dit gesol met puppy's zelf in stand.

mh73

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door mh73 »

fonsflons schreef:
12 aug 2020 19:03
Nu ben ik mij de laatste tijd ook wat meer aan het oriënteren op een hond maar het is nog knap lastig om, als je eenmaal een knoop doorgehakt hebt, ook daadwerkelijk zo'n beestje te bemachtigen. Wachtlijsten wordt je kennelijk niet eens opgeplaatst, het asiel heeft geen exemplaren waar je zonder veel ervaring aan moet beginnen en broodfokkers/marktplaats blijf ik weg.
Nog een paar maanden wachten, dan zit dat asiel weer vol hoor.

Jurritvlag
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:10

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Jurritvlag »

Door dit soort reacties blijkt maar weer dat het ontzettend belangrijk is voor mensen om zich vooraf goed te informeren. Er staan op internet veel beschrijvingen van deze 'hondenrassen'. Bij de eerste zoekopdracht naar alleen het woordje 'pomsky' kom ik op deze pagina uit waar heel duidelijk staat uitgelegd dat het geen 'ras specifieke' hond betreft, en dat het hier om een kruising gaat tussen een pomeriaan en een husky!

https://www.allesoverhondenrassen.nl/ho ... en/pomsky/

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jurritvlag schreef:
17 dec 2020 09:19
Bij de eerste zoekopdracht naar alleen het woordje 'pomsky' kom ik op deze pagina uit waar heel duidelijk staat uitgelegd dat het geen 'ras specifieke' hond betreft, en dat het hier om een kruising gaat tussen een pomeriaan en een husky!
Kijk, dan heeft dit forum zijn meerwaarde weer bewezen ;)

Jurritvlag
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:10

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Jurritvlag »

Moneyman schreef:
17 dec 2020 09:22
Jurritvlag schreef:
17 dec 2020 09:19
Bij de eerste zoekopdracht naar alleen het woordje 'pomsky' kom ik op deze pagina uit waar heel duidelijk staat uitgelegd dat het geen 'ras specifieke' hond betreft, en dat het hier om een kruising gaat tussen een pomeriaan en een husky!
Kijk, dan heeft dit forum zijn meerwaarde weer bewezen ;)
Dat heeft het zeker! :D

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik zou zeggen koop een Beagle . Maar je moet wel heel sterk in je schoenen staan. :roll: :D

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Elke rashond heeft een rasvereniging....Had daar even naar gegooled dan was je een stuk wijzer geworden...


Het is een combinatie van een Pomeriaan en de Siberische Husky. (Bron Google) Mijn Golden bestaat ook uit een paar soorten, daar is niets vreemds aan.
Nooit kopen bij een huisfokker. Maar een die aangesloten is bij een Rasvereniging.

mh73

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door mh73 »

Waarbij je dan wel moet vermelden dat de eerste Golden Retrievers van rond 1870 zijn, en dat er bij de echte fokkers alleen maar nestjes zijn van Goldens met Goldens, zodat uiterlijk en temperament toch wel redelijk uitgekristalliseerd zijn.

Kijk bij een Pomsky fokker, dan fokken ze nog met Husky's, Pomsky's F1 en Pomsky F2 en Pomeranian ouders. De resultaten van die nesten zijn dus gewoon nog veel te divers om tot honden met min of meer dezelfde kenmerken te komen. Kortom, er mag dan wel sprake zijn van een rasvereniging, van een ras is gewoon nog geen sprake.

Helemaal niet erg hoor, maar dan moet je het ook nog niet brengen als zijnde een ras.

Jurritvlag
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:10

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Jurritvlag »

gosewijn schreef:
17 dec 2020 17:37
Ik zou zeggen koop een Beagle . Maar je moet wel heel sterk in je schoenen staan. :roll: :D
Dat klopt Wij hebben zelf een Beagle maar deze is al op hoge leeftijd en dat is goed te merken in zijn gedrag. Waarbij hij vroeger ontzettend koppig en eigenwijs was luistert hij op dit moment wel stukken beter. Enfin een Pomsky is geen echte 'rashond' maar inderdaad een kruising. (Ik kwam deze informatie tegen: https://www.lhic.nl/hondenrassen/pomsky/) Ook daar wordt er gesproken over een kruising van een pomeriaan en husky. Zal dan wel kloppen denk ik.. :)

Gesloten