LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
jp_pup
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2020 18:28

Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door jp_pup »

We hebben voor de vakantie, zoals velen hebben gedaan, een puppy gekocht. Maar dan wel om de reden dat onze vorige hond is overleden. De prijzen waren ook niet mals en we hebben als gezin uiteindelijk besloten een Pomsky aan te schaffen. Echter zie je tijdens de groei van het beestje afwijkingen ten opzicht van officiële pomsky.

Een eigenaar van een zusje van onze pup heeft een DNA test uit laten voeren en er is gebleken dat de Pomsky gekruist heeft met een Shih Tzu. Dit erkend de fokker inmiddels ook als mogelijkheid.

We hebben voor de toekomst een Pomsky aangeschaft om ook eens een nestje te hebben, dat is nu 'geen' optie meer. Uiteraard kun je een nestje krijgen maar dan word het een mengelmoes die nog verder van huis ligt.

We hebben de fokker proberen te benaderen maar die wil slechts 15% van het aankoopbedrag terugdoen of we doen de hond terug, maar ja. De kinderen zijn er gek op, we hebben haar al 2 maand in huis en dus zelf ook gek op het beestje. Wat kunnen we er verder mee doen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door berndv »

Hoe zit het met de stamboom dan? Ik weet niet hoe het met honden zit, maar mijn moeder heeft vroeger raskatten gefokt en een stamboom kreeg je alleen als je raszuiver fokte, dus binnen hetzelfde ras of een selectie aan mogelijkheden, maar je kon niet zomaar een pers met een siamees kruizen, om maar wat te noemen.

edit: ik lees op wikipedia dat de Pomsky geen erkend hondenras is omdat heen kruizing is tussen 2 hondenrassen, dus hoezo zou uw hond "raszuiver" kunnen zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een hond wordt gezien als een product. Daarmee hebt u dezelfde rechten als bij een TV of een pakje boter. U hebt niet ontvangen wat u besteld hebt, dan zijn er 3 opties:
*Herstel vragen. Maar dat is geen optie;
*De koop ongedaan maken en de hond weer inleveren;
*Genoegen nemen met een financiële compensatie.

Meer smaken zijn er wettelijk helaas niet.

Het is kiezen of delen. Kiezen voor de kinderen die gek zijn op het beestje, of kiezen voor de fok.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Leuk, een Ras kopen zonder dat er papieren bestaan voor dit ras!

Mijn oude Kater lijkt op... erg dure....
maar is wel een 100% zuivere Kliko.
Ik weet de Vader & Moeder en die waren ook een mix van 4 soorten!

Een Kliko kan een erkend ras worden als deze voldoende stabiel is aan de gewenste kenmerken.
Wel is vreemd bloed vaak gezonder dan Ras zuivere.

Een Pomsky is dus een kruising waar ze ooit een echt Ras van hopen te maken dus fokken maar!

Zelf eigenaar van echte Kliko en heb inmiddels een compleet afvalbedrijf erbij gekregen!
En uiterlijk zal de vraagprijs bepalen.

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er bestaan dus geen officiële pomsky’s.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Moneyman »

PietertjeTwee schreef:
10 aug 2020 15:53
@TS ik vind je vraag een beetje gek. Je geeft aan dat de hond terug niet leuk is voor de kinderen, maar een financiële compensatie (of in ieder geval: een compensatie van 15%) vind je kennelijk ook niks. Wat had je dan zelf als oplossing in gedachten? Niemand kan er voor zorgen dat de hond alsnog een Pomsky wordt.

Als de koop ontbinden geen optie voor je is (kan ik me goed voorstellen bij een hond), resteert een financiële compensatie, zoals NeoDutchie terecht aangeeft. Ik denk dat voor de hoogte daarvan aansluiting moet zoeken bij het verschil in prijs voor een hond zoals je die nu hebt en de hond die je dacht te kopen.
Ik neem aan dat TS de 15% te laag vindt. Om te bepalen of dat zo is, is jouw laatste zin een prima indicatie.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door berndv »

jp_pup schreef:
09 aug 2020 18:38
er is gebleken dat de Pomsky gekruist heeft met een Shih Tzu
ik zie een nieuw ras als optie. De ShihTsky :lol:

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door HADES2001 »

maar waarom zou je geen nestje kunnen hebben met deze hond? enige wat ik daar uit kan concluderen is dat je zelf een soort fokkerij wilt en geld wil verdienen eraan. Want deze hond heeft geen handicap dat die geen nestje kan krijgen.
Maar goed je opties zijn of de hond terug doen. (zal het gezin niet leuk vinden) of akkoord gaan met de 15%. Misschien dat Alfatron (gebruiker hier op forum) nog tips heeft of je juridisch iets kan maar fincieel zal je daar denk ik niet veel beter van worden met kosten en dergelijke

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Moneyman »

HADES2001 schreef:
10 aug 2020 16:17
maar waarom zou je geen nestje kunnen hebben met deze hond?
Ik maak uit de OP op dat TS in de veronderstelling verkeert dat "Pomsky" een ras is, en dat ze eventuele nakomelingen dus ook als zodanig zou kunnen verkopen. De vraag is wel waar deze aanname op gebaseerd is, en hoe TS dan tegen de ontbrekende stamboom aankijkt.

In zijn algemeenheid: als TS een Pomsky zou willen kopen, mag ze natuurlijk niet zomaar een Pomsky-kruising geleverd krijgen. maar goed, de opties zijn al benoemd: ik ben benieuwd wat TS ermee doet.

Chanel555
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2020 21:00

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Chanel555 »

Sorry;,maar een *Pomsky* is altijd een kruising.!! Dus geen rashond.
Pomeriaan X ……………(vul het maar in).

Een Pomeriaan is echter wel een rashond;,waarvan de ouders en voorouders bekend zijn.
Alleen DAN kun je er een FCI stamboom bij krijgen. Vaak worden de ouders verplicht gekeurd voordat je er nestje mee mag fokken.
Op het ogenblik is de vraag naar honden en pups zo groot dat ze niet aan te slepen zijn en is er veel te veel kaf onder het koren.

Voor de Corona tijd had je al een Pomeriaan met stamboom voor zo*n 1000.00 Euro.
Nu zie je ze voor 3.000,00-4.000.000Euro staan.

Dit geldt overigens voor bijna alle honden en/pups.


Wacht liever even of ga op zoek naar een lief *herplaatsertje* van een particulier die weer gaat werken. ;,-)

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Zijn er stamboompapieren bij geleverd /gekocht ? En Wat was de koopprijs van de hond , een rashond is altijd duurder dan een kruising .

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Chanel555 schreef:
10 aug 2020 16:54
Sorry;,maar een *Pomsky* is altijd een kruising.!! Dus geen rashond.
Ja, dat was al duidelijk. Maar dan nog is een Pomsky een Pomsky - en dus een kruising tussen een Pomeriaan en een Siberische Husky. Een kruising met een Shih Tzu past niet in dat plaatje.

Chanel555
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2020 21:00

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Chanel555 »

:lol: Als jij een Pomeriaan met een Siberische Husky wilt kruisen………..mijn zegen heb je………...wel zielig voor het Pomeriaantje :-))))
Liever met een Chi of een powderpuff wat ook gebeurd ;-)))))

Ik geef alleen maar iets aan.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Chanel555 schreef:
10 aug 2020 17:23
:lol: Als jij een Pomeriaan met een Siberische Husky wilt kruisen………..mijn zegen heb je………...wel zielig voor het Pomeriaantje :-))))
Ik wil niks, ik geef slechts weer wat een Pomsky is. Hard lachen is prima, maar argumenten geef je niet.

mh73

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door mh73 »

Even voor Moneyman: ik weet niet of je daar zomaar vanuit kan gaan, dat het ook een kruising van die twee honden moet zijn. Kijk naar de doodles, oorspronkelijk poedel x labrador, die worden ook met allerlei rassen gekruist tegenwoordig zodat je eigenlijk geen idee meer hebt met welke rassen je te maken hebt.
En als eenmaal 'het ras' pomsky bestaat, dan kun je eigenlijk geen husky of pomeriaanbloed meer toevoegen omdat de verhouding dan doorslaat. Maar dat zal wellicht toch moeten omdat anders de genenpoel te beperkt is. Kortom, lastig.

Mij nog even verdiept in dit ras. Ik lees 'designer dog' en 'wordt vooral verhandeld door broodfokkers'. Mmm.
Maar ook: 'er is geen standaard' en 'volwassen honden verschillen veel van elkaar'. Gewicht varieert tussen de 4 en 14 kg. Dat scheelt nogal. Een mini teckel weegt ongeveer 4 kg en mijn echt niet kleine border collie 15 kg.
'Een pomsky is een verrassingspakket'. Tja, hoe sterk sta je dan als je zegt: hij wijkt af van de officiële pomsky, want die bestaat kennelijk niet.

mh73

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door mh73 »

Ras kan alleen gefokt worden via k.i. De teef moet een husky zijn, omdat het anders de dood van de teef betekent. Dit even voor Chanel555.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Moneyman »

mh73 schreef:
10 aug 2020 17:29
'Een pomsky is een verrassingspakket'. Tja, hoe sterk sta je dan als je zegt: hij wijkt af van de officiële pomsky, want die bestaat kennelijk niet.
Eens, hoor. Hoe sterk TS staat, hangt vooral af van de (voor ons onbekende) omstandigheden rondom de koop. Wat is er gezegd, aangeboden, gevraagd, beweerd, noem maar op.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door reggie2 »

jp_pup schreef:
09 aug 2020 18:38


We hebben voor de toekomst een Pomsky aangeschaft om ook eens een nestje te hebben, dat is nu 'geen' optie meer. Uiteraard kun je een nestje krijgen maar dan word het een mengelmoes die nog verder van huis ligt.


Is die leuk?? Is die lief?? ben je er zelf ook gek op?

Hou de hond en ook met deze kan je fokken.

Het is geen voorwerp!!

mh73

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door mh73 »

Het is voor mij zeer de vraag wat een DNA test voor waarde heeft. In hoeverre kan van de diverse rassen daadwerkelijk met 100% zekerheid vastgesteld worden welk ras het is?
Denk dat het ook afhangt of de test door een deskundige of een beun de haas is gedaan
Voor katten schijn je tegenwoordig doe-het-zelf kitjes te kunnen krijgen om te zien welke rassen bij de voorouders voorbij gekomen zijn, maar de correctheid daarvan wordt in twijfel getrokken.

Ik kan me haast niet voorstellen dat een fokker van een kruising zich laat verleiden tot precieze uitlatingen over het eindresultaat, maar zoals Moneyman zei hangt het wel af van wat er besproken en afgesproken is. Al is het dan nog het woord van de één ten opzichte van dat van de ander, tenzij alles op papier staat.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Rashond (pomsky) gekocht, kruising gekregen

Ongelezen bericht door Jablan »

Chanel555 schreef:
10 aug 2020 16:54
Sorry;,maar een *Pomsky* is altijd een kruising.!! Dus geen rashond.
Bij het intikken van de zoekopdracht 'pomsky' zag ik bij de eerste tien niet-commerciële resultaten vier keer 'nieuw ras' staan. Site http://www.pomsky.be geeft veel algemene informatie. Misschien zit jij er naast, misschien zit jp_pup er naast, wellicht handiger om voor de rest van de discussie Pomsky als 'nieuw ras' aan te houden. :wink:

Gesloten