LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Royal Canin brokjes voor dashonden

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
onfer
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:00

Royal Canin brokjes voor dashonden

Ongelezen bericht door onfer »

Ik weet dat niet heel Nederland deze de Tros Radar topics bekijkt, maar ik wil mijn zorgen toch even delen.
Sinds een aantal jaren is er speciaal hondenvoer voor dashonden van Royal Canin.
Wij hebben twee tekkels, eentje is kieskeurig, de ander vreet alles. Maar deze brokjes voor dashonden lustte ook de kieskeurige.... Na 3 jaar dit voer als hoofdvoedsel te hebben gebruikt, is onze jongste tekkel (10 jaar) ineens ziek geworden. Binnen een dag zo erg dat de dierenarts niets anders kon doen dan hem in slaten slapen. We waren er echt kapot van, want we hadden niet gemerkt dat hij kennelijk al maanden ziek moet zijn geweest. Hij rende, sprong en vloog zelfs de voorlaatste dag nog door het bos.
Hij bleek een levertumor te hebben, waarschijnlijk gebroken door zijn activiteit, waardoor de leverfuncties acuut uitgeschakeld werden. Hij had binnen een dag geel tandvlees en een gele huid, werd slap en sliep eigenlijk vanzelf al in, de prik voelde hij niet meer.
Tot onze grote schrik werd onze oudste tekkel (13 jaar), waarschijnlijk door een andere oorzaak, na een week ook ziek en wij wisten niet hoe snel we naar de dierenarts moesten. Daar bleek hij alleen maar last van zijn darmen te hebben, maar wat bleek?? Hij had ook een vergrote lever en verhoogde leverwaarden.
Onmiddellijk heeft de dierenarts hem op ander voer overgezet (Hepatic), na een week was hij tieriger dan ooit, en het rare: zelfs zijn "cherry-eye" (uitpuilend ooglid) wat hij al 2 jaar had, is vanzelf overgegaan.... Op welke manier voeding hiermee te maken heeft begrijpen we zelf ook niet, verminderde oogboldruk misschien?

Waarom dit hele epistel? Onze vraag is of er méér mensen zijn met kleine honden die Royal Canin dashondenvoer eten, en of er problemen zijn. Ook de dierenarts vond het toch wel vreemd dat onze beide tekkels hetzelfde hadden. We hopen deze laatste nog wat langer te mogen houden, misschien waren we er op tijd bij.
Het heeft geen zin Royal Canin hierop aan te spreken, hun producten zijn goed, Maar mochten meer mensen klachten hebben over juist dit laatst uitgekomen product, dan zou er een grond kunnen zijn om de samenstelling eens nauwkeurig onder te loep te nemen bij Royal Canin...

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Royal Canin brokjes voor dashonden

Ongelezen bericht door Soraya »

dan zou ik dit op een hondenforum zetten; heb je aanzienlijk meer mensen met al dan niet ervaring met deze brokken.

angie071
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 apr 2009 07:57

Re: Royal Canin brokjes voor dashonden

Ongelezen bericht door angie071 »

Jeetje zeg!!!

Ik heb vorig jaar m'n hond laten inslapen(leverproblematiek), hij kreeg ook Royal Canin speciaal voor teckels. En m'n andere hond krijgt dit ook!!
Mooi dat hij dit dus niet meer krijgt!!!

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: Royal Canin brokjes voor dashonden

Ongelezen bericht door TdeHond »

Voor de zekerheid stap ik ook over naar een ander merk hondenvoer. Bedankt voor de waarschuwingen.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Royal Canin brokjes voor dashonden

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Ben erg benieuwd welk merk het nu wordt na eerst almaar die positieve verhalen over Royal Canin te hebben moeten lezen.

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: Royal Canin brokjes voor dashonden

Ongelezen bericht door TdeHond »

Even geduld. Eerst kijken of ze het er "goed op doet".

Voorlopig ben ik erg tevreden over "wat er aan de andere kant" uit komt. Het ziet ernaar uit dat de voeding goed verteerd wordt. Prachtige compacte faeces!

Belangrijk: ze vindt de brokjes lekker. Omdat ze de nieuwe voeding er tussen uit haalde en de rest liet liggen heb ik haar in een paar dagen overgeschakeld zonder 1 probleem.

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: Royal Canin brokjes voor dashonden

Ongelezen bericht door TdeHond »

Update nieuwe brokken voor dwerghond op de korte termijn.
De keuze is gevallen op:
Eukanuba Dailycare gevoelige huid ( voor volwassen honden)
Bevat vis eiwitten.

Mijn hondje eet goed, defaeceert goed, geen jeukende vacht. Als mijn allergische hond zich vergrijpt aan een brokje leidt dat niet tot diarrhee. Dat is een bonus.

Gesloten