LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stankoverlast huisdieren buren

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Sjaak14
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 feb 2013 19:36

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door Sjaak14 »

moederslink schreef:
17 nov 2020 15:16
Dat honden soms niet worden uitgelaten , behalve in eigen tuin , komt heel véél voor helaas.
En om hoeveel katten/ kittens gaat het eigenlijk?
2 katten en bv 4 kittens , daar kun je niet veel over mauwen natuurlijk , denk ik dan maar😅.
Buurman houdt ze in ieder geval netjes in eigen tuin, dat dan weer wél.

Het woord" opvang " suggereert een bedrijf(je).
Er is geen sprake van ' soms' . Deze honden zijn altijd in de tuin aan het urineren. Daarnaast is er een verschil tussen een grote tuin/erf, waar een hond ergens achteraf in een hoekje kan urinen en een kleine tuin van 70 vierkante meter, waarvan ongeveer 20 vierkante meter vrij is en dienst doet als honden toilet, midden een woonwijk.

Een grote hond urineert een liter per dag . Met twee honden zit je op 14 liter in de week wat op zo'n kleine oppervlakte de grond in trekt. Kun je je de stank voorstellen na jaren?

Het aantal katten is zeker tien plus een aantal kittens.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat lijkt mij veel te veel voor in een woonwijk met kleinere tuinen.
Waarom doet de dierenbescherming niets??
Heeft u zelf al met buurman gesproken en welke reactie kreeg u toen?

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door juliomariner »

Sjaak14 schreef:
17 nov 2020 15:33

Kom met je dikke reet van die bank af en laat die honden uit.
Kun je ze niet uitlaten door je fysieke beperkingen, schakel dan een uitlaat service in of doe afstand van de dieren maar begin niet een kattenopvang erbij naast, asociale tokkie.
Ik mag hopen dat u niet op deze manier met deze mensen communiceert.
Op die manier zal het snel escaleren en zult u niets bereiken.
Dat u zo denkt snap ik maar probeer het naar uw buren wat netter te houden.
Volgens mij is ook een non profit organisatie vergunning plichtig.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door witte angora »

Sjaak14 schreef:
17 nov 2020 16:30
Kun je je de stank voorstellen na jaren?
In zekere zin, ja. Een vroegere buurman had een paar kippen en twee 'mini'varkens op een miniscuul klein stukje grond. Nog geen meter breed, en een meter of 6-8 lang. Die lieten uiteraard ook wel eens wat los. En dat was te ruiken ook. Wat de buurman deed was iedere week de boel omspitten. En daarmee bleef het goed te doen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
17 nov 2020 16:44
Sjaak14 schreef:
17 nov 2020 15:33
Kom met je dikke reet van die bank af en laat die honden uit. Kun je ze niet uitlaten door je fysieke beperkingen, schakel dan een uitlaat service in of doe afstand van de dieren maar begin niet een kattenopvang erbij naast, asociale tokkie.
Ik mag hopen dat u niet op deze manier met deze mensen communiceert.
Op die manier zal het snel escaleren en zult u niets bereiken.
Dat u zo denkt snap ik maar probeer het naar uw buren wat netter te houden.
Ik help het je hopen ;)

Tegelijk kan ik me wel wat voorstellen bij deze toon, na jarenlang gezeik...

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door reggie2 »

Sjaak14 schreef:
17 nov 2020 16:30
Er is geen sprake van ' soms' . Deze honden zijn altijd in de tuin aan het urineren. Daarnaast is er een verschil tussen een grote tuin/erf, waar een hond ergens achteraf in een hoekje kan urinen en een kleine tuin van 70 vierkante meter, waarvan ongeveer 20 vierkante meter vrij is en dienst doet als honden toilet, midden een woonwijk.

Wat ik niet begrijp is dat een wbv hier niet eens bij is gehaald, althans als het een huurhuis is.

Voor de rest vind ik het dieptriest voor die honden, die missen een boel . Maar vind het ook vervelend voor jou.

Blijf proberen of je buren er bij kan betrekken dan sta je sterk.

Sjaak14
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 feb 2013 19:36

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door Sjaak14 »

moederslink schreef:
17 nov 2020 16:37
Dat lijkt mij veel te veel voor in een woonwijk met kleinere tuinen.
Waarom doet de dierenbescherming niets??
Heeft u zelf al met buurman gesproken en welke reactie kreeg u toen?
Bij de dierenbescherming is eenmaal door de gemeente en eenmaal door mij melding gemaakt van vermoedelijke verwaarlozing. Volgens de gemeente zijn er geweest en hebben geconstateerd dat ze te eten krijgen en er niet ziek uitzien. Op mijn eigen melding heb ik nooit terugkoppeling kunnen krijgen. Na ontelbare malen te bellen en tot het oneindige doorverbonden te worden, heb ik de moed opgegeven.

Praten hielp niet. Dat stadium ligt ver achter ons. Doorgaans helpt praten niet met asocialen die hun tuin als hondentoilet gebruiken.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door Revoked »

Chloor in de tuin gieten, al dan niet over beestenpis, is een ernstig milieu delict. Ernstige milieuverontreiniging, bodemreiniging zal nodig zijn. Komt ook gelijk het verhoogde ureum gehalte in het onderzoek naar voren.

Nou, doe er je voordeel mee.

Sjaak14
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 feb 2013 19:36

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door Sjaak14 »

In ieder geval nuttige ideeën en tips gehad. Allen bedankt hiervoor.

Wat ik nog niet helemaal helder heb is het punt katten opvang en bestemmingsplan.

De katten opvang, hoewel als non profit bestempeld door eigenaar, kan in strijd zijn met het bestemmingsplan wonen. Ik zal moeten uitpluizen of dat zo is, en zo ja moeten informeren of er een vergunning is afgegeven?

Sjaak14
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 feb 2013 19:36

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door Sjaak14 »

Revoked schreef:
17 nov 2020 18:52
Chloor in de tuin gieten, al dan niet over beestenpis, is een ernstig milieu delict. Ernstige milieuverontreiniging, bodemreiniging zal nodig zijn. Komt ook gelijk het verhoogde ureum gehalte in het onderzoek naar voren.

Nou, doe er je voordeel mee.
Dank u. Dat wordt dan weer de milieudienst van de gemeente inschakelen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt. Je kunt bij de gemeente informeren wat het bestemmingsplan is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door moederslink »

Sjaak14 schreef:
17 nov 2020 18:54
(...)
De katten opvang, hoewel als non profit bestempeld door eigenaar, kan in strijd zijn met het bestemmingsplan wonen. Ik zal moeten uitpluizen of dat zo is, en zo ja moeten informeren of er een vergunning is afgegeven?
U praat steeds over kattenopvang : betekent dit dat het niet zijn eigen katten zijn , maar vreemde katten die hij opvangt?
Betekent dit dan ook dat de ' kattensamenstelling ' steeds wisselt ?
M.a.w : de ene dag 2 ( of zelfs géén ) katten , de andere dag 10-12 katten?

Of gaat het u eigenlijk vooral om de uitwerpselen vd grote honden?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Jurisprudentie is o.a. hier te vinden https://www.google.com/search?q=site%3A ... e&ie=UTF-8

Van de juridische weg is wellicht weinig te verwachten.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door Revoked »

Bodemverontreiniging beperkt zich niet tot de erfafscheiding. Doe melding bij milieupolitie in uw gemeente. Dan zijn àl die beesten zo weg. Alle schoonmaakkosten worden op de overtreder verhaald.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door 16again »

Revoked schreef:
17 nov 2020 18:52
Komt ook gelijk het verhoogde ureum gehalte in het onderzoek naar voren.
Loopt wel los. Ureum hoopt niet op , maar wordt binnen enkele dagen omgezet in andere stikstofverbindingen. Zoals ammoniak en nitraat

Is voor de kattenkooi een bouwvergunning nodig? Als die ontbreekt....

Sjaak14
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 feb 2013 19:36

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door Sjaak14 »

moederslink schreef:
17 nov 2020 19:51
Sjaak14 schreef:
17 nov 2020 18:54
(...)
De katten opvang, hoewel als non profit bestempeld door eigenaar, kan in strijd zijn met het bestemmingsplan wonen. Ik zal moeten uitpluizen of dat zo is, en zo ja moeten informeren of er een vergunning is afgegeven?
U praat steeds over kattenopvang : betekent dit dat het niet zijn eigen katten zijn , maar vreemde katten die hij opvangt?
Betekent dit dan ook dat de ' kattensamenstelling ' steeds wisselt ?
M.a.w : de ene dag 2 ( of zelfs géén ) katten , de andere dag 10-12 katten?

Of gaat het u eigenlijk vooral om de uitwerpselen vd grote honden?
Katten samenstelling wisselt inderdaad steeds. Anders is het geen opvang. Dat mens haalt katten uit asiels en weet ik veel waar nog meer vandaan.

Uitwerpselen trekken van die grote groene vliegen aan in de zomer. Lekker voor bij de barbecue als snack... :)

Uiteraard is het goor maar ik vind de liters urine die per dag de grond in verdwijnt en in de stenen trekken op zo'n kleine oppervlakte, een veel groter probleem. De duur en intensiteit van die stank is veel groter.

De katten kooi staat pal naast ons perceel. Katten gaan markeren als ze stress ervaren, omdat er zo veel bij elkaar zitten, in steeds wisselende samenstelling.
Hoe kattenpis ruikt hoef ik u niet te vertellen? Al heel snel trekt het overal in en geeft het een constante penetrante geur af.

Sjaak14
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 feb 2013 19:36

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door Sjaak14 »

Revoked schreef:
17 nov 2020 20:57
Bodemverontreiniging beperkt zich niet tot de erfafscheiding. Doe melding bij milieupolitie in uw gemeente. Dan zijn àl die beesten zo weg. Alle schoonmaakkosten worden op de overtreder verhaald.
Zou het echt zo'n vaart lopen? Ik betwijfel het. Te meer omdat ze er al twee keer zijn geweest. Ze vonden het smerig maar de APV zou hen niet genoeg handvatten bieden om handhavend op te kunnen treden werd mij verteld door de milieu ambtenaar van de gemeente.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door moederslink »

Sjaak14 schreef:
17 nov 2020 22:13
(...)
Katten samenstelling wisselt inderdaad steeds. Anders is het geen opvang. Dat mens haalt katten uit asiels en weet ik veel waar nog meer
Nou , zo.n ' leukerd ' hadden we hier ook, die kerel plukte allerlei katten vd straat die geen bandje om hadden , want ' hun baasje ' keek dan tóch niet naar hem om :evil:
Zo hield hij die katten vast , in zijn huis.
Dat is toch écht wel diefstal.
schreef:Katten gaan markeren als ze stress ervaren
Dat is absoluut waar en dat alleen al is een heel goede reden voor de dierenbescherming om in te grijpen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: stankoverlast huisdieren buren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is het geen catnapper? Je zou eens op www.amivedi.nl kunnen kijken of er veel katten in de omgeving worden gemist.

Gesloten