LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van wie is de kat?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
toesmb
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2016 13:46

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door toesmb »

witte angora: wat er speelt heb ik opgeschreven.
Verder is deze man 1 x aan de deur geweest verder heb ik hem niet meer gezien of misschien is hij nu op vakantie .
Als de man niet meer terugkomt is de kat nog steeds niet van mij, hij heeft die chip.
Of hij komt over een paar maanden weer eens aanzetten.
Dus ik moet dat gezprek aangaan, klaar.
Ik ga er morgen naartoe en ik laat het hier wel weten.
Wat is trouwens een redelijke prijs om te betalen als hij hem toch wel wil verkopen?
Berndt:
het is ook dus zijn eigendom , ik denk alleen dat de poes nu steeds zal teruglopen naar ons en dan heb je dat weer en ik ben bezorgt over de medische kant.
Ik ben bang dat hij er niets mee doet.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Shine »

Redelijke prijs is de prijs die je zou betalen wanneer je hem bij het asiel zou ophalen.Kijk dus even wat die vragen en neem dat als uitgangspunt.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Appie83 »

Een mooi voorbeeld dat een levend dier en hoe de wet er mee omgaat (een dier wordt beschouwd als een zaak) nogal raar en cru kan uitpakken.

Maar wettelijk gezien is de vraag of je er van uit kon gaan dat de kat aan niemand toebehoorde. Want iets wat van niemand is en je neemt dat in bezit dan ben je de eigenaar. Maar ik denk niet dat je daar zomaar van uit kan gaan aangezien katten dieren zijn die hele dagen kunnen ronddwalen en er al snel als een zwerfkat uit kan gaan zien. Maar tegelijkertijd staat er volgens mij ook in de wet dat een eigenaar van een tam dier (ik denk dat een kat hier toch onder valt) zijn eigendom verliest als het dier is verwilderd nadat het uit zijn macht is gekomen. Dus was het een verwilderde kat (bij een kat moeilijk aan te tonen) dat was u eigenaar geworden.

Was het geen verwilderde kat dan komt er dus op neer dat het gaat om een onbeheerde zaak en die hebt u onder u genomen. Om eigenaar te worden had u aangifte moeten doen bij de gemeente en als binnen 1 jaar de eigenaar de kat niet had opgeeisd dan was u de eigenaar geworden. Maar meestal zal de gemeente u verplichten de kat aan hun in bewaring te geven en zal deze in het asiel terechtkomen. Na 2 weken had u de kat dan kunnen ophalen.

U bent dus nog geen eigenaar.

En wat betreft zaakwaarneming. Ik weet niet of je alle gemaakte kosten zou kunnen verhalen op grond van zaakwaarneming. Je moet namelijk wel een redelijke grond hebben en je moet het belang van de belanghebbende naar behoren behartigen. En ik denk dat dan ook wordt meegewogen dat de behandeling van de kat zo'n 1000 euro kostte. Geen idee wat de uitkomst hiervan zal zijn.
Laatst gewijzigd door Appie83 op 22 jun 2016 13:08, 2 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Los van alle emoties, die ik mij heel goed kan indenken, laten we het even pragmatisch en zakelijk bekijken. Voor de wet is een huisdier een ding. Hoe vervelend dat ook klinkt, het is de vervelende waarheid.
U heeft dus een ding gevonden, en u heeft als vindster gedaan wat er van u verwacht mag worden; namelijk op zo'n manier voor de zaak zorgen dat deze niet teniet ging of achteruit ging. U heeft bovendien voldoende maatregelen genomen om de eigenaar te zoeken. De politie was immers gewaarschuwd en daar had de eigenaar moeten informeren.
De kat blijft wel eigendom van de andere man, maar om de kat terug te krijgen moet hij wel de door u gemaakte kosten vergoeden. Als hij die kosten hoort dan zal hij wel schikken en waarschijnlijk afstand doen van de kat. Laat dit wel op papier vastleggen!

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Appie83 »

Bij nader inzien vraag ik me überhaupt af of zaakwaarneming wel van toepassing is.
Op een gegeven moment kwam hij binnen gewandelt en werd hij steeds meer geaccepteerd door de honden en ons gezin.
Wel hadden we medelijden met het beest en hebben overal in de buurt gevraagd of iemand wist van wie deze kat was..
niemand wist het, ook stond hij niet als vermist.
Om een lang verhaal kort te maken:
hij kwam en bleef bij ons en ik ging er mee naar de dierenarts.
Deze controleerde of hij een chip had en dat was niet zo.
Dus ik heb dat beestje laten oplappen
Als ik lees wat TS heeft gedaan en waarom dan is het geen zaakwaarneming. Maar heeft hij gedaan alsof hij eigenaar is geworden omdat het dier volgens hem van niemand was. Volgens de wet ben je dan bezitter niet te goede trouw. (Als hij aangifte heeft gedaan dan is er een andere uitkomst) Hij heeft nu alleen recht op vergoeding als de eigenaar is verrijkt en vervolgens moeten de gemaakte kosten ook redelijk zijn.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door berndv »

olaf79 schreef:De kat blijft wel eigendom van de andere man, maar om de kat terug te krijgen moet hij wel de door u gemaakte kosten vergoeden.
Ik vraag me af of dat zo is, juridisch gezien heeft dit geen grond, de eigenaar heeft immers geen opdracht gegeven tot het doen van deze handelingen. TS heeft op eigen houtje besloten dit te doen.

toesmb
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2016 13:46

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door toesmb »

Ik hoef die 1000 euro ook niet terug, ik heb dat gedaan in het belang van de poes. Hij was ziek en goed ook en ik krijg dat toch niet van die kerel. Ik heb dat inderdaad op eigen houtje gedaan, maar pas na een maand of 2 toen hij terug bleef komen en er beroerder aan toe werd.
Daarom zou ik het vershrikkelijk vinden dat hij zowiezo de kat terug eist en hem vervolgens weer aan zn lot overlaat.en dat beest komt zeer waarschijnlijk toch weer bij ons aan de deur krabben.
Het beste is toch aan hem vragen de kat aan ons over te doen, officieel met alles er op en eraan, maar ik vrees het ergste.
Ik zie er als een berg tegenop maar ik ga het wel doen. Ik moet wel.
Het op zijn beloop laten kan niet.
De dierenarts kende deze kat niet .
Overal heb ik deze kat aangegeven, bij het asiel, in supermarkten, bij amivedi en bij de politie.
Van hem heb ik in de grote straal nooit een poster ergens zien hangen aan een lantaarnpaal of aan een boom.
Aan alles merk ik dat het de man niet echt boeit .

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Appie83 »

berndv schreef:
olaf79 schreef:De kat blijft wel eigendom van de andere man, maar om de kat terug te krijgen moet hij wel de door u gemaakte kosten vergoeden.
Ik vraag me af of dat zo is, juridisch gezien heeft dit geen grond, de eigenaar heeft immers geen opdracht gegeven tot het doen van deze handelingen. TS heeft op eigen houtje besloten dit te doen.
Dat is het idee van zaakwaarneming. Daarvoor heb je geen opdracht nodig, maar de rechten en plichten volgen uit het burgerlijk wetboek.

Stel dat je buurman op vakantie is en een van zijn ruiten wordt ingegooid. Dan kan je (als je de buurman niet kan bereiken) een glaszetter bellen om de ruit te herstellen op jouw kosten. Jij kan dan vervolgens deze kosten op de buurman verhalen. Er zijn natuurlijk wel een aantal voorwaarden. Je kan natuurlijk niet met het idee van zaakwaarneming besluiten dat het huis van je buurman nodig geverfd moet worden :lol:
Laatst gewijzigd door Appie83 op 22 jun 2016 14:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Appie83 »

toesmb schreef: Het beste is toch aan hem vragen de kat aan ons over te doen, officieel met alles er op en eraan, maar ik vrees het ergste.
Ik zie er als een berg tegenop maar ik ga het wel doen. Ik moet wel.
Het op zijn beloop laten kan niet.
De dierenarts kende deze kat niet .
Overal heb ik deze kat aangegeven, bij het asiel, in supermarkten, bij amivedi en bij de politie.
Van hem heb ik in de grote straal nooit een poster ergens zien hangen aan een lantaarnpaal of aan een boom.
Aan alles merk ik dat het de man niet echt boeit .
Hebt u dit aan de politie gemeld of hebt u aangifte gedaan?

En helaas zijn er mensen die niet zoveel om hun huisdieren geven. Gelukkig geeft u wel om het dier. Mogelijk zal u het dier voor een bepaald bedrag wel kunnen overnemen (ter indicatie: wij hebben voor een kat uit het asiel 70 euro betaald). Veel succes en hou ons op de hoogte.

toesmb
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2016 13:46

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door toesmb »

ik heb het doorgegeven toen aan de politie en het hele verhaal vertelt , daarom zeiden ze ook dat moreel gezien de kat nu misschien wel van ons hoort te zijn .
Bij de gemeente ben ik niet geweest want ik weet dat zo.n dier dan naar het asiel word gebracht.

Als die kerel nou 200 euro vraagt?
Ik schat zo in dat hij niet een discussie aangaat , maar we wachten het maar af.
Ik laat het wel weten hier.

Allemaal zover bedankt voor de goede raad en het meedenken.
We moeten er maar het beste van hopen.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Appie83 »

toesmb schreef:ik heb het doorgegeven toen aan de politie en het hele verhaal vertelt , daarom zeiden ze ook dat moreel gezien de kat nu misschien wel van ons hoort te zijn.
Dus geen aangifte, dan is de kat dus nog van de buurman. Moreel gezien is leuk en aardig maar daar schiet men niet zoveel mee op.
Als die kerel nou 200 euro vraagt?
Tja al vraagt hij 1000 euro, het gaat er om wat u ervoor wil geven. U heeft de kat al een tijdje en hebt een emotionele band opgebouwd met het dier en dat bepaald de waarde voor u. Ik zou er nog geen euro voor willen geven, maar ik ken het beestje ook niet :wink:

lies-oostveen
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 sep 2014 20:11

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

toesmb schreef:beste forummers,

ik zit met het volgende probleem:
ruim 1 jaar geleden kwam een jonge kat aangelopen, zichtbaar vermagerd en mishandelt,
zelf heb ik jonge kinderen en 2 honden, en ben alleenstaande moeder.
De kat kwam steeds vaker en bleef ook wel eens een paar dagen weg.
Op een gegeven moment kwam hij binnen gewandelt en werd hij steeds meer geaccepteerd door de honden en ons gezin.
Wel hadden we medelijden met het beest en hebben overal in de buurt gevraagd of iemand wist van wie deze kat was..
niemand wist het, ook stond hij niet als vermist.
Om een lang verhaal kort te maken:
hij kwam en bleef bij ons en ik ging er mee naar de dierenarts.
Deze controleerde of hij een chip had en dat was niet zo.
Dus ik heb dat beestje laten oplappen en dat heeft mij aan kosten zo.n 1000 euro gekost , geeft niks want hij was en bleef bij mij nu.
Hij knapte zienderogen op, werd minder schuw en was dag en nacht bij ons thuis.
OOk ging hij gewoon naar buiten en kwam iedere keer bij ons thuis terug.

Verleden week kwam er een woedende man aan de deur , hij woonde 4 blokken verder zei hij, die zei dat de kat van hem was en dat hij een chip had/
ik schrok van deze kerel en zei dat de kat geen chip had.
deze man eiste zijn kat terug , anders stuurde hij wel een paar mannetjes... :(
de volgende dag ben ik naar de dierenarts gegaan en deze arts hoorde wel een blieb dus ja hij had dus wel een chip.
Ik heb de wijkagent gesproken en die zei dat moreel gezien de kat nu wel na een jaar van ons was , maar ik ben in feite dus niet de eigenaar.

Als ik de kat buiten laat loslopen komt hij steeds bij terug.
ik heb hem opgelapt, veel kosten gemaakt , wist niet dat er een chip was ( slordig van de dierenarts) en we zijn stapel op dat beest en willen niet dat hij teruggaat en weer mishandelt word en naar buiten word geschopt.
Wat te doen?
Graag jullie advies!
Je bent een schat vecht voor het diertje en laat die zak ploffen. Poes is niet gek hoor heeft ook een eigen willetje en zal voor jouw kiezen. Tenzij die zak het poesje laat inslapen :oops:

toesmb
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2016 13:46

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door toesmb »

dank je wel, Lies.
Dat is mijn grootste angst ook...als hij hoort wat het kost en dat deze poes ziek is en steeds een dierenarts nodig zal hebben... :(

Ik zal jullie even bijpraten dan maar:
gisteren met lood in de schoenen naar dat adres gegaan met de kinderen...
er was niemand thuis!
Ik heb bij de buren gevraagd en nu blijkt dat deze man in het buitenland werkt en steeds voor een periode van 6 weken .
Dan is hij weer even thuis en gaat dan weer weg ;
dus we moeten nu weer wachten en de onzekerheid blijft en ik kan verder niets regelen of zo.
Misschien een brief schrijven en daar in de bus doen?
Met de poes gaat het hartstikke goed .
Het is een schat van een beestje ( geworden ).
bedankt voor de vriendelijke reaqcties.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door ciske »

witte angora schreef:
Geloof me, je gaat geen 4 huizenblokken ver zoeken. Je vraagt links en rechts en hangt een advertentie op, en meer als dat kun je gewoon niet doen. Als in je directe omgeving niemand iets weet, of wil zeggen, kun je als eigenaar verder weinig. Dus je argument dat die vent niet gezocht zou hebben is onzin.

.

Raar dat je niet zo ver gaat zoeken als je diertje weg is. Ik zou stad en land afzoeken in mijn geval dan een hond. Maar goed ik vind dat TS genoeg liefde toont voor dat dier. Na een jaar een kat opeisen? Vreemd.

toesmb
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2016 13:46

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door toesmb »

dank je wel, Ciske !
Ik vindt het ook vreemd en daarom dank ik dat zo.n kerel er een principeverhaal van maakt.
Het is zijn kat , zijn eigendom en dat moet en zal die terug!
Ik ben het met jou eens , ik zou ook stad en land afzoeken, want zo.n dier kan zijn opgejaagt , denk bijvoorbeeld aan oudjaarsavond.
Ze rennen weg en gaan op de loop. Soms echt wel meer dan 4 blokken ver.
Ik zou overal posters plakken en geen rust hebben en vooral in schemertijd gaan zoeken dan komen de poezen meestal tevoorschijn.
Ook wandelen met mijn honden overal andere hondenbezitters aanspreken om uit te kijken en hun mijn telefoonnummer geven.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Brahms »

Waarom contact zoeken met deze man. Dat zou ik dus NOOIT doen !
Gewoon geen aandacht geven, niet langs gaan, niet bellen en al helemaal geen brieven schrijven. Gewoon kijken of hij nog eens langs komt.
Wat moet iemand welke telkens 6 weken weg is overigens met een kat. Waarschijnlijk heeft hij slechts wat onrust willen zaaien en helemaal geen belangstelling meer.
Komt hij wel weer langs, lees dan eindelijk eens de chip uit en vergelijk dat met de gegevens welke hij kan tonen.

Anderzijds wordt er wel erg veel in dit topic "erbij geschreven". Er wordt een beeld geschets van iemand welke bijna geheel berust op vermoedens, gedachten en ideeen over hem welke werkelijk nergens op gebaseerd zijn.
Zelfs bij het vermelden dat hij niet thuis is, is een uitroepteken geplaatst. Alsof dit eigenlijk ook al vreemd is.
Hij is slechts één keer kort aan de deur geweest....... Hij wordt nu weggezet als een halve crimineel, dieren mishandelaar en wereldvreemd type.
Dat geeft toch wel een vreemde smaak aan dit topic zo langzamerhand.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door ciske »

toesmb schreef:dank je wel, Ciske !
Ik vindt het ook vreemd en daarom dank ik dat zo.n kerel er een principeverhaal van maakt.
Het is zijn kat , zijn eigendom en dat moet en zal die terug!
Ik ben het met jou eens , ik zou ook stad en land afzoeken, want zo.n dier kan zijn opgejaagt , denk bijvoorbeeld aan oudjaarsavond.
Ze rennen weg en gaan op de loop. Soms echt wel meer dan 4 blokken ver.
Ik zou overal posters plakken en geen rust hebben en vooral in schemertijd gaan zoeken dan komen de poezen meestal tevoorschijn.
Ook wandelen met mijn honden overal andere hondenbezitters aanspreken om uit te kijken en hun mijn telefoonnummer geven.

Precies, met honden is het meestal zo dat er echt bijna door de hele stad en verdere dorpen heleboel posters hangen , ook in groepsverband wordt gezocht, dat kan je toch ook met een kat doen.

Wel ben ik het ( voor het eerst) met een stukje van Brahms eens, niet in contact gaan met die man. Gewoon afwachten of je nog iets hoort.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Brahms »

Ciske schreef:......Wel ben ik het ( voor het eerst) met een stukje van Brahms eens....
Super, dit maakt mijn dag weer goed :D

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door ciske »

Dat dacht ik al :-)

toesmb
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2016 13:46

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door toesmb »

Brahms schreef:...Zelfs bij het vermelden dat hij niet thuis is, is een uitroepteken geplaatst. Alsof dit eigenlijk ook al vreemd is.
Brahms schreef:Hij is slechts één keer kort aan de deur geweest....... Hij wordt nu weggezet als een halve crimineel, dieren mishandelaar en wereldvreemd type.
Dat geeft toch wel een vreemde smaak aan dit topic zo langzamerhand.
dat uitroepteken heb ik er bij gezet omdat ik zenuwachtig daar naartoe ging en eigenlijk hoopte dat hij niet thuis zou zijn en hij was dus inderdaad niet thuis.
Dat was even een opluchting, daarom dat uitroepteken , zo van ...oef...!
Ik heb niet geschreven dat deze man kort aan de deur is geweest, deze man heeft aan de deur nogal dreigende taal gesproken en hij was kwaad en zou anders wel een paar mannetjes sturen, nou sorry hoor, als je zo.n houding hebt ben ik overblufd . Zo groot en sterk zie ik er niet uit hoor.
als je een kat hebt en deze is ziek en zelf ben je veel weg dan verwaarloos je dus je kat en is dat dierenmishandeling. Zo zie ik dat .
Als je een huisdier hebt moet je daar voor zorgen anders moet je er niet aan beginnen en ook niet als je veel weg bent
Dan snapt iedereen dat het deze man niet veel doet wat er met die poes gebeurd en waar die is en waarom duurt het een jaar?
natuurlijk kan een ander de poes ook wat hebben aangedaan, hij liep mank en had een bult op zijn kop. Dat is toch gewoon zielig voor een dier van een jaartje oud of zo?
En waar zeg ik dat hij wereldvreemd is?
Er is verder niks vreemds aan dit topic , ik wilde alleen advies .
Ik zit er nu pas echt mee sinds die man aan de deur kwam, daarvoor heb ik 10 maanden rustig voor dat beestje kunnen zorgen.
voorlopig is hij dus weer weg en ik zal afwachten en niks doen.
bedankt zover Brahms .

Gesloten