LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van wie is de kat?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door ciske »

Na 10 maanden een kat komen opeisen is onzin, ik zou in jouw geval geen contact met die man zoeken en gewoon afwachten. Kans is zeer groot dat hij niks meer van zich laat horen.

jackyhijstee
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 feb 2016 14:57

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door jackyhijstee »

Ik zou samen met de buurtagent naar de eigenaar van de kat gaan. Laat de agent de kwestie uitleggen. Misschien is de man dan wel genegen de kat aan u over te dragen. Veel succes.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door kokka »

Alle goede bedoelingen ten spijt, het feit dat jij de kat liefdevol opvangt en verzorgt maakt jou nog geen eigenaar van de kat.
Ik ben het er mee eens dat de kat waarschijnlijk beter af zou zijn bij TS als bij zijn eigen baasje, maar ook dat is nog geen reden om hem dan zomaar als eigendom aan te nemen. Dat is toch gewoon voor eigen rechter spelen.
Ik denk dat het het beste is om, zoals al gezegd, met de wijkagent de dialoog aan te gaan.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door ciske »

kokka schreef: Ik denk dat het het beste is om, zoals al gezegd, met de wijkagent de dialoog aan te gaan.

TS kan beter het laten zoals het is, wijkagent kan je altijd inschakelen als hij wel nog langs zou komen. Al die tijd niet naar je kat omkijken maakt nog niet dat hij alles mag.

MM919
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jun 2016 19:32

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door MM919 »

De kat is van zichzelf.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

MM919 schreef:De kat is van zichzelf.
Niet voor de wet... maar dat is in dit topic al uitgelegd.

sunny-day16
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2016 16:26

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door sunny-day16 »

Ik vind het top wat je gedaan hebt. Jullie hebben niet 123 de poes in huis genomen maar daar is een lange tijd overheen gegaan. Je hebt de poes weer een kans geboden en vooral liefde en aandacht. Het gezin en de honden hebben haar of hem geaccepteerd en toen hebben jullie haar/hem toegelaten en zorg gegeven om naar de dierenarts te gaan.
Geef 1 dier een beter leven in plaats van zovelen die hun dier verwaarlozen, mishandelen of achterlaten in het bos.
Ik vind het top wat je gedaan hebt en dat mag ook gezegd worden.
Ik zou hetzelfde gedaan hebben.

De dierenarts heeft niet goed gekeken anders had je waarschijnlijk anders gehandeld en geprobeerd de eigenaar te achterhalen.
Je hebt informatie overal verspreid.

Als je echt liefde hebt voor je huisdier dan doe je alles om je poes te vinden al is het maar 4 blokken verder. Je verspreid foto's, je meldt het bij Amivedi etc.
De eigenaar van de poes heeft geen recht meer op zijn poes vind ik en daar zou ik mij ook hard voor maken.
Juridisch gezien misschien wel maar als je het misschien nog via de dierenbescherming meldt dan kunnen zij misschien een onderzoek instellen bij de eigenaar of in overleg gaan met hem om te samen te bespreken in hoeverre en waarom hij de poes nog zou willen. Buurtbemiddeling kan misschien ook meehelpen.
Ga nooit alleen in gesprek want natuurlijk spelen er emoties mee en wil je in het belang van de poes handelen.
Je kunt alle gegevens van de dierenarts overleggen en laten zien hoe de poes er aan toe was dan kan iedere weldenkende dierenliefhebber weten dat de poes er slecht aan toe was. Of dat mishandeling is of dat de poes lang gezworven heeft en door andere omstandigheden in slechte conditie was dat kan misschien uit een gesprek met de eigenaar blijken. Hij kan misschien aangeven of de poes al lang weg was (blijkbaar wel want jullie hebben hem/haar) al lang.
Waarom zou hem terug willen?
Mocht het lukken om de poes officieel tot jullie gezin te laten behoren dan wel de oude chip uit registratie te laten halen.

Hoe wist de eigenaar na bijna een jaar dat de poes bij jullie was?

Ik wens je heel veel sterkte en behoudt geloof, hoop en liefde.
groet en glimlach ook van mijn dieren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door moederslink »

De kat heeft een eigenaar, helaas.......
maar hij heeft jou " gekozen " als baasje en dit al 10 maanden.
De enige manier is i.d.d linksom of rechtsom ervoor proberen te zorgen dat jij officieel de eigenaar wordt .
Daar zijn 3 partijen voor nodig : de huidige eigenaar, jijzelf en de DA die een nieuwe chip kan plaatsen tegen die tijd met de bijbehorende juiste registratie.
Vooralsnog valt er niets te doen behalve wachten tot deze man weer ad deur komt..
Tot die tijd blijft het een onzekere toestand. Heel vervelend zo allemaal, maar poeslief heeft het goed bekeken! Slimme poes :wink:

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door kokka »

moederslink schreef:DA die een nieuwe chip kan plaatsen tegen die tijd met de bijbehorende juiste registratie.
als het eigendom officieel is overgegaan naar TS, dan kan je deze informatie gewoon aan laten passen in de database van de stichting Nederlandse databank gezelschapsdieren. dit kost € 4.70

drako
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2010 11:54

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door drako »

Hallo Toesmb,

Ik begrijp u volkomen. Jaren geleden heb ik het zelfde accefietje gehad. De kat kwam iedere keer bij mij terug, ik had hem een bandje om gedaan met van wie id deze kat, neem contact met mij op. Niemand die er kwam.
Toen ben ik hem meer gaan voeren en noemde hem Moortje.
Na verloop van tijd stond óók bij mij een vrouw aan de deur dat het haar kat was. Ik heb gezegd dat hij graag bij mij is en dat ze er anders voor moet zorgen dat hij bij haar blijft. Na een tijdje komt ze weer en zegt, hou die rotkat maar want het beest bijt en mijn honden vinden het ook een rotkat. Nou ik was maar wat blij met Moortje die eigenlijk Binky bleek te heetten. Het was de liefste kat En ik heb hem tot zijn dood gehouden, en dat gekke mens ...zal me een zorg zijn...Ik zou als ik u was, inderdaad vragen of u hem mag behouden, en laat de chip meteen veranderen, neem een nieuw paspoort want die zal die man wel niet aan u af geven.
Ik wens u veel sterkte toe met dit grote probleem, maar ik weet zeker dat de kat bij u gelukkig is en wat die andere mensen ook zeggen....de keus is aan de kat ...en aan u. Ik sta achter u.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Brahms »

drako schreef:Hallo Toesmb,

Ik begrijp u volkomen. Jaren geleden heb ik het zelfde accefietje gehad. De kat kwam iedere keer bij mij terug, ik had hem een bandje om gedaan met van wie id deze kat, neem contact met mij op. Niemand die er kwam.
Toen ben ik hem meer gaan voeren en noemde hem Moortje.
Na verloop van tijd stond óók bij mij een vrouw aan de deur dat het haar kat was. Ik heb gezegd dat hij graag bij mij is en dat ze er anders voor moet zorgen dat hij bij haar blijft. Na een tijdje komt ze weer en zegt, hou die rotkat maar want het beest bijt en mijn honden vinden het ook een rotkat. Nou ik was maar wat blij met Moortje die eigenlijk Binky bleek te heetten. Het was de liefste kat En ik heb hem tot zijn dood gehouden, en dat gekke mens ...zal me een zorg zijn...Ik zou als ik u was, inderdaad vragen of u hem mag behouden, en laat de chip meteen veranderen, neem een nieuw paspoort want die zal die man wel niet aan u af geven.
Ik wens u veel sterkte toe met dit grote probleem, maar ik weet zeker dat de kat bij u gelukkig is en wat die andere mensen ook zeggen....de keus is aan de kat ...en aan u. Ik sta achter u.
Dus eerst een aanloop kat voeren en dan gek opkijken dat hij telkens terug komt. Dat lijkt me toch compleet normaal. Ik zou mij pas zorgen maken als de kat na een lekkere maaltijd niet meer zou terugkomen. Wanneer leren mensen nou eens dat een kat van iemand anders is, en stopt met het lokken van zo'n dier. Ik ken mensen welke "altijd" heel toevallig aanloopkatten hebben en maar katten voer kopen terwijl ze officieel helemaal geen kat hebben, maar in onze buurt met heel veel katten welke vrij buitenlopen zijn ook vele buurtbewoners welke nooit een aanloopkat hebben. "zielige katten" lokken lijkt heel gewoon voor sommige, terwijl de Duitse herder en de Bulldog van de overkant nog altijd gewoon thuis bij zijn baas woont !

En dan wordt de echte eigenaresse van de kat ook nog uitgemaakt voor "dat gekke mens"........

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Tja, dan moeten mensen hun beesten maar bij zich houden...

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door ciske »

Julie4444 schreef:Tja, dan moeten mensen hun beesten maar bij zich houden...

Zo is dat , ben het helemaal met je eens.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door kokka »

Dus als iemand iets laat slingeren, mag je jezelf dat na verloop van tijd gewoon toe eigenen?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Brahms »

Een kat is een dier welke zich prima kan redden, prima alleen buiten kan lopen en goed voor zich zelf zorgt. En zo'n dier pak je dan af van de eigenaar.......
Vreemde wereld leven wij toch. Ik heb altijd geleerd van andermans zaken af te blijven maar hier op het forum vinden sommige het schijnbaar gewoon het dan toe te eigenen.

mh73

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door mh73 »

Tja, ik heb zo'n achterbuurvrouw, zoals al gezegd. Elke los buiten lopende kat is een zwerver in haar ogen. En een verhaal heeft natuurlijk altijd twee kanten.

Maar goed, ik ben wel benieuwd wat TS verder gaat ondernemen en of we hier nog wat horen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door moederslink »

Vanavond in Hart van Nederland : een hond die sterk vermagerd gevonden is, vastgebonden, uit het zicht, aan een boom.
Mijn hart maakte een roffel...zoiets vind ik onbegrijpelijk, stuitend en maakt mij woedend.
Hij is opgevangen in het asiel, en goed in de war natuurlijk.
Als ik zo.n hond vind ja dan " eigen ik hem waarschijnlijk mij ook toe " , maar ik heb helaas de ruimte ( nu ) niet .
Sommigen zijn echt, echt geen huisdieren waard.
En ja ook een kat loopt rond ....... misschien op zoek naar....naar wat... ? Liefde? Aandacht? Zorg? Misschien wel i.d.d ziek?!

En natuurlijk kun je niet zomaar iemands eigendom " afpakken " ....doe moeite om de eigenaar te vinden en i.d.d als zo.n vrouw dan zegt : " hou dat rot beest maar "....dan vind ik dat i.d.d ook een gekke reactie :o
En natuurlijk moet je geen katten lokken en zomaar voeren , dat kan ook gewoon niet , dat lijkt me wel duidelijk.
Maar als je een huisdier hebt... zorg er dan voor en laat hem niet sjouwen of zet hem niet aan een boom vast! :evil:
Breng hem naar het asiel of vraag eens rond bij wie hij kan wonen / komen...

Let maar op: het is ieder jaar raak in de vakantieperiode :shock:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Brahms schreef:Een kat is een dier welke zich prima kan redden, prima alleen buiten kan lopen en goed voor zich zelf zorgt. En zo'n dier pak je dan af van de eigenaar.......
Vreemde wereld leven wij toch. Ik heb altijd geleerd van andermans zaken af te blijven maar hier op het forum vinden sommige het schijnbaar gewoon het dan toe te eigenen.
Uiteraard niet, maar wanneer het dieren betreft ben je als eigenaar verantwoordelijk voor wat er met het dier gebeurt. Wanneer je je kat overal en nergens laat rondzwerven mag je ook best beseffen dat er mensen zijn die ze voeren, en dat een kat niet loyaal is aan zijn eigenaar maar juist aan degene met het lekkerste voer.

Als je dan als eigenaar degene die jouw kat geadopteerd heeft gaat bedreigen (verhaal TS), moet je eerst naar jezelf kijken. Wie zijn/haar kat buiten laat zwerven mag hier ook best de consequenties van dragen.

That said, als de eigenaar de kat terugwil moet TS die teruggeven, maar dan mag je van de eigenaar verwachten dat hij het beest binnenhoudt.

mh73

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door mh73 »

Julie4444 schreef:
Brahms schreef:Een kat is een dier welke zich prima kan redden, prima alleen buiten kan lopen en goed voor zich zelf zorgt. En zo'n dier pak je dan af van de eigenaar.......
Vreemde wereld leven wij toch. Ik heb altijd geleerd van andermans zaken af te blijven maar hier op het forum vinden sommige het schijnbaar gewoon het dan toe te eigenen.
Uiteraard niet, maar wanneer het dieren betreft ben je als eigenaar verantwoordelijk voor wat er met het dier gebeurt. Wanneer je je kat overal en nergens laat rondzwerven mag je ook best beseffen dat er mensen zijn die ze voeren, en dat een kat niet loyaal is aan zijn eigenaar maar juist aan degene met het lekkerste voer.

Als je dan als eigenaar degene die jouw kat geadopteerd heeft gaat bedreigen (verhaal TS), moet je eerst naar jezelf kijken. Wie zijn/haar kat buiten laat zwerven mag hier ook best de consequenties van dragen.

That said, als de eigenaar de kat terugwil moet TS die teruggeven, maar dan mag je van de eigenaar verwachten dat hij het beest binnenhoudt.
Ik ben het hier niet helemaal eens met je redenering, Julie. Ik denk dat je een buiten lopende kat niet zomaar moet gaan voeren. Is het een zwerver, dan scharrelt het zijn kostje wel bij elkaar. Ze kunnen zich prima redden. Zo niet, dan kan de kat thuis terecht voor een bak voer.
Als jij prima voor je kat zorgt, maar een paar huizen lekker voeren ze de kat met iets dat ie lekkerder vindt, dan blijft hij daar zeuren om meer. Die mensen denken dan dat hij thuis niets krijgt, maar dat is dus niet zo. En hoe weet een eigenaar bij welk huis de kat eten krijgt?
En wat als je de kat iets voert wat hij niet mag? Onze kat is allergisch voor bepaalde soorten voer. Niet levensbedreigend, zij krijgt er alleen jeuk van, maar toch. Gewoon geen vreemde katten voeren. Vaak doen mensen het alleen voor zichzelf, omdat ze het gevoel hebben dat ze een zielig dier helpen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Brahms »

Julie4444 schreef:.......Wanneer je je kat overal en nergens laat rondzwerven mag je ook best beseffen dat er mensen zijn die ze voeren. ......... maar dan mag je van de eigenaar verwachten dat hij het beest binnenhoudt......
Volgens mij is het heel gewoon dat een kat buiten loopt, dat is erg goed voor de kat en bijzonder diervriendelijk. Moet een kat dan zijn leven lang, 24 uur per dag, binnen achter het raam zitten te wachten en kijken naar de aantrekkelijke buitenwereld tot deze dood gaat. En dat allemaal omdat andere de kat lokken met lekkere hapjes en niet van andermans dier kan afblijven...... Bizar zo'n gedachte !

Gesloten