LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van wie is de kat?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Bij ons loopt ook een kat, waarvan wij dachten dat het diertje van niemand is. Hij zag er bijzonder slecht uit en zelfs onze honden lieten het beestje binnen hun territorium terwijl katten normaal gelijk doelwit zijn in onze tuin.

We hebben het diertje zo nu en dan water gegeven en wat restjes hier en daar. Hij had geen tags of halsband en was deels kaal. Uiteindelijk kwamen we erachter dat het dier van iemand uit een in de buurt gelegen appartementencomplex was, briefje door de deur gedaan met het verzoek voor het dier te gaan zorgen. In de winter lag hij half dood bij ons in de tuin. Toch maar naar de dierenarts gebracht; kat was ziek en erg zwak. Had te weinig eten gehad. We hebben er toen melding van gemaakt, eigenaar op de hoogte gesteld en de kat ging terug naar mevrouw. Een paar maanden later zag de kat er weer erg slecht uit. Al die tijd dat hij bij ons kwam bedelen hebben we hem verder niets gegeven, alleen water.

Uiteindelijk toch maar weer melding gemaakt van de verwaarloosde kat maar daar werd niets mee gedaan. De kat begon bij ons door het raam naar binnen te klimmen en gebruikte onze bank als slaapplek, terwijl we hem verder geen eten gaven. Niet veel later vonden we hem weer lethargic in de buurt. Dat vonden we zo zielig dat we hem toch maar weer zijn gaan voeren, maar we kopen niets speciaal voor de kat of wat dan ook.

Mevrouw vroeg de kat terug; ik ben haar de kat gaan brengen en gaf aan dat ze ervoor moest zorgen en hem niet naar buiten moest laten gaan als ze niet wilde dat hij bij ons kwam. Had ze geen boodschap aan, want hij kon voor zichzelf zorgen.

Nu spendeert de kat bijna al zijn tijd bij ons en onze honden i.p.v. bij de "echte" eigenaar. Kregen we een brief in de bus dat we de kat iedere keer moeten terugbrengen. Ze kan ervan vinden wat ze wil, maar dat doen wij dus niet.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Het is heel simpel: zet je tuin af, dat de kat(ten) er niet uit kan/kunnen... Is sowieso beter, want dan hebben de buren geen last van jouw beest en je loopt niet het risico dat iemand je beest meeneemt. Hoe moeilijk kan het zijn...

En verder nog even een reactie op bovenstaand verhaal: ik zou het dus vertikken om het beest terug te brengen. De eigenaar moet er voor zorgen dat de kat niet weg kan. En eten geven zou ook wel leuk zijn. Ik word hier zo verdrietig van :( .

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Miepje1 schreef:En verder nog even een reactie op bovenstaand verhaal: ik zou het dus vertikken om het beest terug te brengen. De eigenaar moet er voor zorgen dat de kat niet weg kan. En eten geven zou ook wel leuk zijn. Ik word hier zo verdrietig van :( .
Dat vertikken wij dus absoluut. Vandaar ook mijn opmerking dat mensen hun beesten dan maar bij zich moeten houden en ervoor moeten zorgen. Deze kat zit uit zichzelf een groot deel van de dag bij ons binnen. Vaak hebben we het niet eens door omdat hij door een raam of deur naar binnen sluipt en dan in een hoekje ergens gaat dutten. Toen ik een keer met griep op bed lag werd ik ineens wakker met die kat bovenop me. Lag bovenop me te slapen en begon kopjes te geven toen hij ook wakker werd. Het dier wil graag aandacht en het is overduidelijk dat hij dat niet krijgt van de eigenaar.

Lijkt me toch redelijk vergelijkbaar met de situatie van TS, niet? In beide gevallen zou de kat gewoon zijn doodgegaan zonder interventie. Eigenaren die dieren aan hun lot overlaten voldoen niet aan hun plichten jegens het dier.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door ciske »

Miepje1 schreef:Het is heel simpel: zet je tuin af, dat de kat(ten) er niet uit kan/kunnen... Is sowieso beter, want dan hebben de buren geen last van jouw beest en je loopt niet het risico dat iemand je beest meeneemt. Hoe moeilijk kan het zijn...

En verder nog even een reactie op bovenstaand verhaal: ik zou het dus vertikken om het beest terug te brengen. De eigenaar moet er voor zorgen dat de kat niet weg kan. En eten geven zou ook wel leuk zijn. Ik word hier zo verdrietig van :( .

Juist!! Ik ben het in alles wat je hier schrijft eens. Bovendien heeft TS heel goed voor dat diertje gezorgd 10 maanden lang. Als de katteneigenaar pas na 10 maanden zijn kat mist, dan is het wel erg slecht gesteld met hoeveel hij/zij van dat dier houdt.

TS, gewoon de kat houden.

toesmb
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2016 13:46

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door toesmb »

geweldig, wat een reacties!
Dank jullie wel.

mijn verhaal lijkt inderdaad op dat verhaal van Julie 4444. Goed zo, Julie.. :D
Sommige reacties zijn echt hardverwarmend en een steun in mijn rug.
Fijn.
En ik heb de poes niet gejat...ik heb haar zelfs in het begin iedere keer weggejaagt en nu gaat ze niet meer weg, hoop ik.

Ik zit niet zoveel op dit forum , geen tijd voor met 2 kinderen, 2 honden en poeslief en een baan, maar nu even een up-date,
de chip is uitgelezen en de adresgegevens kloppen met dat adres van die man.
De dierenarts heeft een medisch rapport gemaakt met daarin zijn kijk als dierenarts op deze toch wel erg zieke poes en wat hij er allemaal aan gedaan heeft en hoe hij is opgeknapt en welke zorg hij verder nodig heeft de rest van zijn leven
Verder heeft hij copies gemaakt van alle rekeningen dus dat heb ik nu zo mooi bij elkaar.

Ook heb ik samen met iemand nu een soort contractje getypt voor als de man de kat wil verkopen aan mij en voor welk bedrag, dat moet nog worden bekeken.
Als deze man weer aan de deur komt hoop ik dat het goed gaat aflopen en dat deze man dat contractje gaat tekenen.. :(
Daarna zullen de chipgegevens met de hulp van de dierenarts worden aangepast in zo.n databank.
Of misschien word er wel een heel nieuwe chip gezet
verder heb ik even een gesprekje gehad met de wijkagent..zij kunnen niet zo gek veel doen , hij zei wel dat wij er goed aan hadden gedaan zover, om dat dier te redden.
Er is wel opgeschreven dat deze man bedreigend aan de deur was geweest en dat ik nogal bang werd.

Deze man blijft dus nog even weg en over een week of wat merk ik wel hoe het gaat lopen.
Voorlopig ligt poeslief hier als een gek te spinnen en kopjes te geven.

Ik ben het ermee eens dat een kat moeilijk is binnen te houden, maar in dit geval gaat zo.n kat op zoek naar een beter tehuis hoor en zij was ziek, echt.

word vervolgt..

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

toesmb schreef:mijn verhaal lijkt inderdaad op dat verhaal van Julie 4444. Goed zo, Julie.. :D
Toch zijn er enige verschillen; wij hebben de kat de eerste keer teruggebracht en de eigenaar gepresenteerd met de rekening van de dierenarts. Deze wenste ze niet te vergoeden, maar na een aantal juridische dreigenmenten heeft ze dat toch nog vergoed.

Toen ik de kat een tweede keer meer dood dan levend aantrof heb ik geen actie ondernomen wat betreft de eigenaar. Zij had al begrepen dat wij de zorg op ons hadden genomen, maar de kat liep gewoon vrij rond. Hij kwam uit zichzelf bij ons binnen, ook zonder voer. Naar aanleiding daarvan stuurde zij een brief dat we hem dus iedere keer moesten komen terugbrengen.

Daarop heb ik gereageerd dat wij de kat al reeds eerder hadden teruggebracht en dat het dier haar verantwoordelijkheid is. Zij dient zelf het dier bij zich te houden en te voeren. Mocht zij dat niet willen, is ze vrij het dier officieel aan ons over te dragen of op te komen halen als hij "toevallig" op onze grond is.

En dat doet mevrouw niet, want ze is bang van onze honden. :mrgreen:

Maar goed: ik denk dat je de juiste stappen hebt gezet. Je kan de kat niet zomaar als jouw eigendom bestempelen, maar dat betekent niet dat de kat daar zelf geen rol in kan hebben.

MMN16
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 nov 2013 10:25

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door MMN16 »

Is het niet zo dat je een gevonden voorwerp een jaar na melding mag houden want een dier wordt door de wet als een voorwerp gezien of de oorspronkelijke eigenaar moet zich binnen het jaar gemeld hebben?

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Oblomova »

witte angora schreef:Ik denk dat die man wel overal is gaan zoeken, maar je zit 4 huizenblokken verder.
Over aannames gesproken!
witte angora schreef:Geloof me, je gaat geen 4 huizenblokken ver zoeken.
Nog meer aannames. Ik zou dus wel 4 blokken ver zoeken.
witte angora schreef:Breng die kat gewoon terug en klaar. En laat iedere volgende kat gewoon lopen, ze zijn van een ander.
Het lijkt mij dat geen enkele dierenliefhebber een mishandelde kat zal terugbrengen naar iemand met een grote bek.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door Oblomova »

toesmb schreef:geweldig, wat een reacties!
Dank jullie wel.

mijn verhaal lijkt inderdaad op dat verhaal van Julie 4444. Goed zo, Julie.. :D
Sommige reacties zijn echt hardverwarmend en een steun in mijn rug.
Fijn.
En ik heb de poes niet gejat...ik heb haar zelfs in het begin iedere keer weggejaagt en nu gaat ze niet meer weg, hoop ik.

Ik zit niet zoveel op dit forum , geen tijd voor met 2 kinderen, 2 honden en poeslief en een baan, maar nu even een up-date,
de chip is uitgelezen en de adresgegevens kloppen met dat adres van die man.
De dierenarts heeft een medisch rapport gemaakt met daarin zijn kijk als dierenarts op deze toch wel erg zieke poes en wat hij er allemaal aan gedaan heeft en hoe hij is opgeknapt en welke zorg hij verder nodig heeft de rest van zijn leven
Verder heeft hij copies gemaakt van alle rekeningen dus dat heb ik nu zo mooi bij elkaar.

Ook heb ik samen met iemand nu een soort contractje getypt voor als de man de kat wil verkopen aan mij en voor welk bedrag, dat moet nog worden bekeken.
Als deze man weer aan de deur komt hoop ik dat het goed gaat aflopen en dat deze man dat contractje gaat tekenen.. :(
Daarna zullen de chipgegevens met de hulp van de dierenarts worden aangepast in zo.n databank.
Of misschien word er wel een heel nieuwe chip gezet
verder heb ik even een gesprekje gehad met de wijkagent..zij kunnen niet zo gek veel doen , hij zei wel dat wij er goed aan hadden gedaan zover, om dat dier te redden.
Er is wel opgeschreven dat deze man bedreigend aan de deur was geweest en dat ik nogal bang werd.

Deze man blijft dus nog even weg en over een week of wat merk ik wel hoe het gaat lopen.
Voorlopig ligt poeslief hier als een gek te spinnen en kopjes te geven.

Ik ben het ermee eens dat een kat moeilijk is binnen te houden, maar in dit geval gaat zo.n kat op zoek naar een beter tehuis hoor en zij was ziek, echt.

word vervolgt..
Hoe gaat het er nu mee?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Van wie is de kat?

Ongelezen bericht door k2p »

Ik mis in dit verhaal dat voor het houden van een gevonden voorwerp, het zaakwaarnemen en het uiteindelijk als eigendom krijgen van het gevonden voorwerp na geruime tijd, er wel melding (registratie) moet zijn gemaakt van het gevonden voorwerp bij de gemeente. (niet politie)

Of heb ik dit verkeerd?

Gesloten