Aanpassing stroom aansluiting

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
PretRna
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 mar 2007 11:37

Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door PretRna »

Goedendag,
Bij ons is in januari 2023 het gasfornuis defect gegaan. Aangezien we van het gas af moeten hebben we besloten om elektrisch fornuis aan te schaffen. 15 januari fornuis aangeschaft en elektricien ingeschakeld om te kijken wat voor aanpassingen er moesten komen. Elektricien gaf aan dat er te weinig stroom binnen kwam in ons huis (35 amp) hij gaf aan dat dit aangepast moest worden naar 3x 25 amp. Dat zou volgens hem geen probleem zijn(ff stedin bellen komen ze dan aanpassen) Via website bij mijnaansluitingen.nl verzoek ingediend om verzwaring. Aanvraag ingediend op 17 jan, op 31 jan mail Stedin

“Helaas hebben wij door de energietransitie te maken met grote drukte. Ook heeft uw aanvraag meer voorbereidingen nodig dan verwacht.
Daarom willen wij u informeren dat uw offerte niet binnen de gestelde 10 werkdagen kan worden verstuurd.
Inmiddels hebben wij uw aanvraag doorgestuurd naar de technische afdeling.
Onze excuses voor het ongemak”

Op 1 april nog altijd geen offerte ontvangen, contact opgenomen met Stedin. Volgens mijnheer had dit allang geregeld moeten zijn. Hij zou er voor achteraan gaan. 6 april dame van klachten afdeling van Stedin aan de lijn gehad, ze zaten erboven op. 17 april nog maar eens aan de bel getrokken, eerste reactie Stedin “ze waren er mee bezig” 18 april mail met verontschuldiging dat alles zo lang duurde en mevrouw zou proberen er wat schot in te krijgen. 20 april offerte ontvangen, na betaling zouden werkzaamheden worden ingepland. Dus dezelfde dag factuur voldaan. 21 april “ U heeft de offerte geaccepteerd en wij hebben de betaling ontvangen. Wij starten nu met de planning en voorbereiding van de werkzaamheden.
Planning wijkt af van uw wensweek
We hebben de doorlooptijd van de werkzaamheden voor uw aanvraag berekend in de offerte. Deze doorlooptijd gaat in na uw acceptatie en betaling van de offerte. Nu weten we daarom in/vanaf welke week we de werkzaamheden kunnen uitvoeren. Dit ziet u in het Stedin Klantportal. Dit wijkt af van de wensweek die u zelf eerder heeft aangegeven.” Mooi antwoord toch. Totdat ik via site ging kijken naar planning datum week 34 13 september.
Waar gaat het hier mis? Nu is mijn vraag zijn er meer mensen die hetzelfde ervaren? Waar kan ik een klacht indienen? Kan namelijk niet naar andere netbeheerder overstappen. Sorry voor het lange verhaal maar ik ben het zo zat. Gr. Peter

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door Ivo.w »

1: Helaas hebben de netbeheerders hun inkoop van 3-fase elektriciteitsmeters niet op orde en hebben ze ook nog eens te weinig personeel. Dus ja, omzetten van 1x35A naar 3x25A duurt nu helaas in veel gevallen te lang (de wettelijke termijn is 18weken).

2: (Bijna) alle elektrische fornuizen en kookplaten kunnen óók worden aangesloten in een huis met 1x35A met behulp van een zgn. Kookgroep die bestaat uit twee gekoppelde 16A zekeringen in uw meterkast.
En als het écht moet, kunnen de meeste kookplaten zelfs met een begrenzing van het vermogen gebruikt worden op een normaal stopcontact.
De elektricien zou dit moeten weten als hij ervaring heeft met het aansluiten van kookplaten.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door 16again »

Ivo.w schreef:
22 apr 2023 21:51
2: (Bijna) alle elektrische fornuizen en kookplaten kunnen óók worden aangesloten in een huis met 1x35A met behulp van een zgn. Kookgroep die bestaat uit twee gekoppelde 16A zekeringen in uw meterkast.
Zeker te overwegen. Wat betekent de andere aansluiting voor meerprijs van de vaste lasten voor electra?

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er valt niets te klagen. Ik zou maar een andere elektricien zoeken voor de klus.

Ik heb 42 Jaar elektrisch gekookt met een aansluiting van 35 Amp.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

1 x 35 Amp kost net zoveel als 3 x 25 Amp.

J. Deltoer
Berichten: 3054
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

PretRna schreef:
22 apr 2023 21:16
Aangezien we van het gas af moeten...”
Hier gaat het al fout. U moet helemaal niks.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door 16again »

J. Deltoer schreef:
22 apr 2023 23:47
Hier gaat het al fout. U moet helemaal niks.
https://www.vattenfall.nl/van-het-gas-af/
Nederland moet van het aardgas af in 2050.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ivo.w schreef:
22 apr 2023 21:51
2: (Bijna) alle elektrische fornuizen en kookplaten kunnen óók worden aangesloten in een huis met 1x35A met behulp van een zgn. Kookgroep die bestaat uit twee gekoppelde 16A zekeringen in uw meterkast.
Dat is wat ik heb.

J. Deltoer
Berichten: 3054
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

16again schreef:
23 apr 2023 00:17
J. Deltoer schreef:
22 apr 2023 23:47
Hier gaat het al fout. U moet helemaal niks.
https://www.vattenfall.nl/van-het-gas-af/
Nederland moet van het aardgas af in 2050.
Welnee, Nederland moet helemaal niets.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door xflorisx »

Waar vele mensen over heen lezen is dat TS het heeft over een fornuis. Dus niet over een inductiekookplaat. Die kan veelal wel op een 1 fase aansluiting. Er zijn veel fornuizen te koop die echt die 3 fase nodig hebben. Dan moeten we wel van uit gaan, dat de elektricien het bij het juiste eind heeft. Een aanvraag voor een 3 fase aansluiting hoort binnen de 18 weken te kunnen. Helaas halen de netwerkbeheerders dat niet. Bij mij duurde dat vorig jaar 8 maanden. Voor mij geen probleem. Voor TS wel, maar die kan ook alleen maar wachten totdat de aannemer tijd heeft.

rwolters
Berichten: 1481
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door rwolters »

Zoals iedere andere sector heeft ook deze sector problemen doordat er te weinig personeel is in Nederland. We moeten dus of meer mensen naar Nederland halen of minder deeltijd gaan werken (of de pensioenleeftijd verhogen, voor heel veel werk is dat goed mogelijk).

J. Deltoer
Berichten: 3054
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

rwolters schreef:
23 apr 2023 08:51
We moeten dus of meer mensen naar Nederland halen of minder deeltijd gaan werken of de pensioenleeftijd verhogen
Nieuwe mensen erbij betekent ook zwaardere druk in andere sectoren zoals zorg en detailhandel. Huizen zijn er niet eens. En er komen al zoveel mensen iedere week bij. De oudjes hebben lang genoeg gewerkt. Minder deeltijd zou enigszins een verbetering zijn.
De echte oplossing is: Mensen die echt niet willen werken van het uitkering infuus halen en mensen die fopbaantjes hebben en onzinnig werk doen inzetten voor echt werk.

Morgan le Fay
Berichten: 503
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Nederland moet gewoon weer de LTS en de MTS, gaan invoeren als opleidingsmogelijkheid.
Maar dat is minderwaardig werk volgens velen die met alle geweld hun spruiten het MBO of hoger willen zien.
Ondertussen lopen steeds meer kinds vast op het MBO de leerstof sluit niet aan op.............

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het MBO is niets meer dan de MTS en je kunt daar ook voor een vak leren.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door angel1978 »

Morgan le Fay schreef:
23 apr 2023 10:37
Nederland moet gewoon weer de LTS en de MTS, gaan invoeren als opleidingsmogelijkheid.
Maar dat is minderwaardig werk volgens velen die met alle geweld hun spruiten het MBO of hoger willen zien.
Ondertussen lopen steeds meer kinds vast op het MBO de leerstof sluit niet aan op.............
Je hebt echt geen flauw idee waar je het over hebt

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
23 apr 2023 10:59
Je hebt echt geen flauw idee waar je het over hebt
Onderbouwing?

PretRna
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 mar 2007 11:37

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door PretRna »

xflorisx schreef:
23 apr 2023 08:45
Waar vele mensen over heen lezen is dat TS het heeft over een fornuis.

Dank voor je reactie👌, het is inderdaad een fornuis 11kw. Nu kan elektricien het wel aansluiten op bestaande 35 amp, alleen kan ik het dan niet volledig gebruiken. Vandaar aanvraag 3x25 amp.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door Jablan »

PretRna schreef:
22 apr 2023 21:16
Waar gaat het hier mis? Nu is mijn vraag zijn er meer mensen die hetzelfde ervaren? Waar kan ik een klacht indienen? Kan namelijk niet naar andere netbeheerder overstappen. Sorry voor het lange verhaal maar ik ben het zo zat. Gr. Peter
Het gaat mis bij Stedin, Enexis of hoe je netbeheerder ook heet.
Er zijn velen meer met dezelfde ervaring, daarvoor hoef je alleen je zoekmachine te gebruiken. (Nee, het helpt je niet verder, maar na de jaren met Corona-beperkingen is er een enorme achterstand in te lopen en daarom duurt alles veel langer dan jij en ik acceptabel vinden)
Klacht indienen in eerste instantie bij Stedin zelf (Stedin.net => Klantenservice => Veelgestelde vragen => Wilt u een klacht melden)

Voorlopig zou ik gaan voor een extra groep in je meterkast, zodat je iets meer plezier hebt van je nieuwe fornuis.

Zelf hebben wij een fornuis met aansluitwaarde 7 kW en zijn begonnen op 1 groep op 240 volt. De volgende stap is de elektriciën, die de aansluiting op een fornuisgroep verzorgt (zie de post van Ivo.W.) en de laatste stap wordt de netbeheerder, die een 3-fasen aansluiting regelt. Alles met de nodige wacht- en doorlooptijden. Kun je je druk over maken of niet, het is niet anders.

Elektricien Louwmans
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2023 11:50

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door Elektricien Louwmans »

Elektrisch koken moet kunnen met 35A. Aparte fornuisgroep, perilexaansluiting en dan moet het kunnen met een vermogen tot 7,4kW.

Tjakka1
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jul 2023 21:53

Re: Aanpassing stroom aansluiting

Ongelezen bericht door Tjakka1 »

Waardeloze vervanging gasaansluiting door Stedin
De gasaansluiting van ons huis loopt door de fundering dat moest volgens Stedin bij ons en alle huizen in de wijk onder de fundering worden. Het bedrijf Siers zou e.e.a regelen ,diverse keren aangegeven dat door TonZon ons onder huis geïsoleerd was en voorzien van een vochtscherm: geen enkel probleem!
- Ongevraagd en onaangekondigd wordt de goedgekeurde gas meter vervangen. Gevolgen:
- lekkage in de aansluiting tussen gasmeter en gasleiding van het huis; moest installateur inschakelen die vaststelt dat er geen lek is en de rekening is voor mij!
- het vochtscherm heeft men gewoon opengesneden

Na correspondentie met klantenservice
Er zou ons een formulier zijn overhandigd met advies over de lekkage en hoe te handelen. Er is dus niets overhandigd, alles gebeurde mondeling door de monteur die de meter heeft aangesloten.
Er zou iemand van stedin langs zijn geweest , dus niet.
Over de schade aan het vochtscherm hoor je uiteraard niets meer.
De zorgvuldigheid blijkt wel uit het feit dat wij de oude meter nog steeds in ons bezit is!

Plaats reactie