LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar gebruikte pannen op gas, zullen ook meestal wel ongeschikt zijn om bijvoorbeeld op een keramische kookplaat te gaan koken.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zijn inductie adapters, mocht u een bepaalde pan graag willen blijven gebruiken. Bij Alie voor ca. € 4,00.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat een pannenset van 1984 niet voor inductie geschikt is, vind ik niet heel vreemd. Maar een pannenset die geschikt is voor inductie wordt niet ineens daarvoor ongeschikt als je het op gas hebt gebruikt. (Weet ik ook uit ervaring.) Dat is alleen zo bij conventioneel electrisch koken, omdat dat contact tussen plaat en pan essentieel is. Bij inductie is dat juist niet van belang.

Maar als je pannen niet geschikt zijn voor inductie, dan kun je voor iets van 50 euro een prima set bij de IKEA kopen. Ik zou het een beetje vreemde zuinigheid vinden als je werk een die pannenset koopt, maar voor de inductieplaat het goedkoopste van het goedkoopste koopt. Maar dat is mijn mening...

Voor koekenpannen ben je overigens voor inductie wel vaak wat meer kwijt dan voor een gewone koekenpan die daar niet voor geschikt is. Maar volgens mij komt dat eerder doordat ze de goedkope "wegwerp" koekenpannen niet voor inductie geschikt maken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:
09 nov 2019 13:19
Er zijn inductie adapters, mocht u een bepaalde pan graag willen blijven gebruiken. Bij Alie voor ca. € 4,00.
Maar dan gaat er wel veel energie verloren. En de voordelen van inductie doe je teniet.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door renewouters »

snuffel1 schreef:
09 nov 2019 14:19
Ik wil eigenlijk vertellen wat de voor en nadelen zijn om qua koken van het gas af te gaan, de aanschaf van zo'n kookplaat is te behappen maar om optimaal gebruik te maken van de inductie kookplaat zijn de gebruikte pannen wel essentieel. Aanbiedingen van Ikea e.d. zijn er wel maar bevallen die ook. Een keuze voor een juiste pannenset die de oude pannenset benaderd valt nog niet niet mee want een goedkopere pannenset heeft metalen handgrepen en die worden ook heet en dat is iets om rekening mee te houden. De oude Gero pannenset was voorzien van kunststof handgrepen en voor de nieuw aangeschafte pannenset heb ik weer voor die kunststof handgrepen gekozen omdat ik dat fijner koken vindt. De basis begint bij de aanschaf van de kookplaat maar bedenk wel dat sommige pannen niet geschikt zijn en dus extra kosten met zich meebrengen.
Het belangrijkste voor pannen op een inductiekookplaat is dat ze ferromagnetisch zijn. Ijzer, staal, gietijzer. Geen alumium. En dat ze een vlakke bodem hebben. Een kleine welving kan wel maar je rendement vliegt dan omlaag.

Ik gebruik pannen van IKEA (de duurste die ze hebben) en die bevallen prima. De oudste pan is ca. 10 jaar oud en die heb ik eerst nog op gas gebruikt en nu sinds een jaar of 2 met inductie. En het werkt perfect. Ze zijn soms wat minder fraai afgewerkt, maar het is een gebruiksvoorwerp, het hoeft niet in de vitrinekast.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een Action pan is soms geschikt , goed lezen, en je kunt met magneet testen, bleef die plakken dan kan het.

Wel zijn op AARDGAS gebruikte soms krom getrokken en dan waggelen ze of pakken soms wel en dan weer niet.
Je moet dus vlakke pannen hebben, graag iets dikkere bodem en niet gebruikte die krom zijn, te controleren met glasplaat erop leggen.

Dure set kopen hoeft dus niet, Blokker, Action en Ikea verkopen zowel los als voordelig setje.

Deze 230 volt plaat, vaak kun je die naar 2x 230 Volt zetten, 1 in keuken en andere elders op andere groep aansluiten via verlengsnoer wat dik genoeg moet zijn voor 3500 watt niet opgerold mag zitten.

fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door fred- »

Misschien off-topic maar ik krijg van vrienden en familie z.g.a.n. pannen die door hun inductie kromgetrokken zijn en op mijn gasfornuis prima voldoen.

Weetje: het gasverbruik door koken is 5% de rest komt van warm water (20%) en verwarming (75%)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door kweenie »

fred- schreef:
09 nov 2019 17:46
Weetje: het gasverbruik door koken is 5% de rest komt van warm water (20%) en verwarming (75%)
Bij steeds meer huishoudens vormt gasverbruik door koken 100%, als verwarming en warm water op andere wijze gebeurt. Dan kan de overstap naar inductie dus een heel interessante keus zijn

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

fred- schreef:
09 nov 2019 17:46
Misschien off-topic maar ik krijg van vrienden en familie z.g.a.n. pannen die door hun inductie kromgetrokken zijn en op mijn gasfornuis prima voldoen.

Weetje: het gasverbruik door koken is 5% de rest komt van warm water (20%) en verwarming (75%)
Kromme pannen (tot op zekere hoogte) doen het ook prima op een inductiekookplaat. Als de pannen maar een stalen bodem hebben.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Komkommertijd schreef:
09 nov 2019 16:29
Deze 230 volt plaat, vaak kun je die naar 2x 230 Volt zetten, 1 in keuken en andere elders op andere groep aansluiten via verlengsnoer wat dik genoeg moet zijn voor 3500 watt niet opgerold mag zitten.
Ben jij die grappenmaker die vandaag voor een klant van ons aan het beunhazen was? We hadden een klant over de vloer die ondanks onze veiligheidswaarsuwing het zo ging laten aansluiten door zijn beunhaas.

Een elektrisch apparaat mag nooit met twee snoeren en stekkers aangesloten worden. NOOIT. Elk apparaat moet in één handeling spanningsvrij gemaakt kunnen worden door een stekker uit het stopcontact te trekken of een werkschakelaar om te zetten.

Sluit je met twee snoeren en twee stekkers een kookplaat aan op twee verschillende groepen, dan ben je simpelweg potentieel levensgevaarlijk bezig. In geval van ongelukken of brand kan dat verstrekkende gevolgen hebben: degene die de boel foutief heeft aangesloten zal volledig aansprakelijk zijn voor schade en kan in geval van letsel of erger zelfs strafrechtelijk vervolgd worden.

Er zijn kookplaten die geschikt zijn om op 2*16A aan te sluiten. Maar dan wél via een gekoppelde kookgroep in de meterkast, een perilex stopcontact en stekker en een 5-aderig aansluitsnoer (twee keer fase, twee keer nul, één keer aarde).

Mag ik je verzoeken om dit soort gevaarlijke adviezen niet nogmaals te geven?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Inderdaad is Perilex beter, maar een op 230 volt enkele stekker geleverde vraagt om dit soort foute aansluitingen volgens mijn!
Een 2 pits op 230 Volt gaat prima, 3 pitter, mits er een kleinere bij zit kan nog maar.... ..........
de 4 kookplaten, die zou ik niet graag op 230 volt aangesloten hebben!

Maar een linker in keuken en rechter op schuurtje aangesloten dan heb je eigenlijk 2 halve kookplaten in 1.
De linker of rechter zijn dan uit. maar bij openen en 1 stekker eruit inderdaad gevaarlijk!

Ik zou graag een verkoop verbod van de 4 platen op 230 Volt willen zien... een apparaat dat je niet vol kunt gebruiken, daar zitten we toch niet op te wachten.

Zelf een 2 plaats Inductie op 1 groep en er naast een brander op Campinggas omdat het vaste recht op Aardgas zo duur is per jaar... dan verdien je de inductie wel terug!
De inductie heeft de meeste pannen, en de oude zooi en Wok op gasbrander.... dus niet even wisselen want de krom getrokken weken als loterij op inductie... en dat is met glasplaat mooi te zien hoeveel dat hobbelde.

Voor mensen die nog een Aardgas Ketel hebben is Inductie nog niet rendabel!
Maar bereken eens het verbruik van jou Elektra + 500, 1000 en 2000 kuub gas en dan de gasprijs berekenen met de vaste kosten erbij, dan weet je hoeveel de meter en aansluiting koste en van 't gas af is vooral voor weinig verbruikers rendabel.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U begrijpt blijkbaar de werking van die vierplaats inductie op één groep van 16 Amp niet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een 4 pits op 16 Amp en 230 volt stekker is dus voor trage bejaarde die op laag vuurtje 4 pannen willen warm houden, en deze niet alle 4 vol vermogen mogen geven?

De 2 pitjes bij mijn mogen wel voluit... en 1x per jaar bij Camping winkel een gasflesje halen!
Dat is goedkoper dan de NAM leverde!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij u zouden de aardappelen, de groente, het vlees en ook nog de soep alle vier tegelijkertijd met vol vermogen op de kookplaten moeten kunnen staan?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik volgende jaar weer gas ga gebruiken en op www.gaslicht.com 1 kuub per jaar invulde;

De prijzen van diverse aanbieder gingen voor deze 1 m3 van €167 tot €238,-
Ik heb hierbij hun stroom prijzen en welkomst bonus niet gekeken.

Dus extreem lage gebruikers zijn voordeliger al als ze overgaan op andere energie.
Alle aanbieders hebben dus levering, administratie en zo... en vast recht.
Met 5 Kwh per jaar, omdat negatief vaak niet mogelijk was.. kreeg ik vrijwel overal geld terug!
Ook die verschillen van meer leveren dan gebruiken zijn er maar voor deze Inductie kook verhaal niet interessant.

Probeer het zelf maar, verbruik gas naar 1 m3 per jaar!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Lady1234 schreef:
10 nov 2019 18:50
Bij u zouden de aardappelen, de groente, het vlees en ook nog de soep alle vier tegelijkertijd met vol vermogen op de kookplaten moeten kunnen staan?
Elk jaar op 31 december draaide de wasemkap overuren tijdens de oliebollen bak feesten!
Dan is de wok en de beide Inductie aan, en de Combi Magnetron op andere groep!

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat hebben een wok en een combimagnetron van doen met oliebollenbakfeesten?

Als u oliebollen bakt in een pan met olie op een inductieplaat die voortdurend op vol vermogen staat, dan wordt die olie veel te heet. De olie gaat walmen en stinken, de oliebollen worden veel te donker en hard van buiten en maar halfgaar van binnen.

Kijk maar uit dat u niet struikelt over het verlengsnoer van uw inductieplaat en daarbij uw losse gasbrandertje niet omstoot. Of gebruikt u die niet bij die oliebollenbakfeesten?

Laat ik toch vooral Snuffel bedanken voor het delen van zijn ervaring met de kookplaat. Dat is namelijk informatie waar ik in de toekomst wél iets aan heb.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aanschaf 1 fase 230 volt inductie kookplaat.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik wist van de 3 fase platen die je via 2 groepen en Perilex ook kon aansluiten.

Dat niet alles vol gas hoeft, 364 dagen gelijk.
Maar bij de start even vol vermogen en sneller bakken... later moet alles terug.
De 2 inductie en combi magnetron voor Apple flappen... dat is net aan mogelijk.

En de gas brander voor de wok, die had ik al en werkte perfect op de camping fles.
Meeste doe ik op Inductie, en dan is minder gas nodig... en die is meestal plotseling leeg.... ik voel de fles te laat.

Alleen is de op 1x 230 Volt stekker niet in mijn favoriete winkel leverbaar.
Toch weer iets geleerd maar de huidige opstelling bevalt tot nu toe prima, vooral bij stroomstoring gewoon door koken!

Gesloten