LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] accu/batterij Braun tandenborstel

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
kaajee
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 dec 2005 16:13

accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door kaajee »

Ik zou middels dit forum wel een willen polsen hoeveel mensen ook onderstaande klachten hebben en wellicht vervolgens de redactie van radar willen vragen hier eens aandacht aan te besteden.

De elektrische tandenborstels van Braun hebben feitelijk ongelooflijk slechte accu's/batterijen!
Ik heb er nu al een stuk of 6 versleten in de afgelopen 6/7 jaar. Dat vind ik niet normaal voor een product uit deze prijsklasse. De losse borsteltjes zijn ook heel erg duur en daar heb je er inderdaad wel meerdere van nodig (4x per jaar ong). Nou dat is een keuze die je maakt als je met deze tandenborstel wil gaan poetsen. Een goeie, normale tandenborstel kost ook gewoon geld.
MAAR: de accu/batterij van de Braun vind ik ronduit slecht te noemen.
Ten eerste is ie zeer gedateerd wat techniek betreft; nl. NikkelCadmium (en weer milieu onvriendelijk bovendien)
Tegenwoordig is de minimale norm toch eigenlijk Nikkel MetaalHydride.

De NiCd batterijen zijn bovendien van veel slechtere kwaliteit en hebben last van 'geheugenverlies'; ze worden hoe langer hoe slechter en dat gaat snel achteruit.
Bij mij heeft dat er voor gezorgd dat de levensduur ten opzichte van de aanschafprijs heel kort is feitelijk. Ook hebben we al een drietal van deze borstel gehad waar (ook door accu storing volgens mij) de aan/uit schakelaar niet meer correct werkt. Hij gaat dan alleen nog maar uit als je hem in de oplader zet. Zodra je hem uit de oplader pakt begint hij meteen te 'draaien'.

De enige twee redenen die ik kan verzinnen waarom Braun de tandenborstels niet moderniseert zijn: A: kosten, de NiCd batterijen zijn veel goedkoper. Maar dat zouden ze theoretisch nog kunnen verhalen op de consument door een hoger verkoopprijs.
En B: Nee, ze willen JUIST dat de borstels sneller 'kapot' gaan zodat mensen een nieuwe moeten kopen. Ik vind dat de body van zo'n apparaat minsten 3-5 jaar mee moet kunnen gaan (bij een dagelijks gebruik van slechts max. 10 minuten lijkt me dat niet te veel gevraagd.

Nogmaals graag reactie om eens te peilen of ‘we’ hier iet gemeenschappelijks mee kunnen…….

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Nou Kajee, het spijt me dat ik het moet zeggen, maar wij hebben al 5,5 jaar de elektrische tandenborstel van Braun en wij zijn er heel tevreden over. Ik poets 2 keer per dag mijn langdurig tanden en als ik 'm mee op vakantie neem (dus zonder oplader), kan ik er ongeveer een week mee poetsen.
Die opzetborsteltjes zijn inderdaad schreeuwend duur, maar ja, dat weet je als je zo'n ding aanschaft. Een goeie normale tandenborstel is ook duur.

Mawa
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 dec 2005 18:17

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door Mawa »

Ook een aantal TB's versleten, Accu na 1 jaar kapot.....behuizing lekt--->alles kapot.....Schakelaar kapot.
Dit vind ik ook niet echt normaal te noemen.
Ik heb nu weer een normale tandenborstel. Dan mijn gebit maar iets minder schoon... haha

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Batterijen pas opladen als het ding helemaal leeg is. Dat doe ik standaard met alles, nicd nimh of li-ion, en ik heb nooit ergens last mee.

bud spencer
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 dec 2005 21:10

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door bud spencer »

hallo,

tja,vervelend dat u problemen met de accu heeft,maar mijn "brauntje" doet het na 5 á 6 jaar nog steeds perfect,nooit problemen gehad......

groeten bud. :wink:

groen-grijs
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 dec 2003 14:48

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door groen-grijs »

Ben ook al aan de 4 de toe.

De eerste twee gingen gewoon kapot, roest in de motor en dan gaat ie langzamer draaien.

De derde en de vierde hebben inderdaad het uitschakel probleem.
Deze gaan na de twee minuten timer en dan uitschakelen "door pruttelen" Lijkt me een kwaal.

Ik ga deze weer inleveren voor een nieuwe...


Vandaar dat die borstels zo duur zijn.....

layla
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 jun 2005 19:20

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door layla »

Ik heb mijn Braun nu ook al 4 jaar en ook geen problemen, ik moet zeggen dat ik hem als hij helemaal opgeladen is niet meer op de oplader zet tot hij leeg is, anders raakt de accu idd heel snel leeg.

biforit
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 dec 2005 10:36

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door biforit »

Accu's gaan redelijk lang mee, schakelaars zijn een probleem dat echter nogal eenvoudig te verhelpen is, het komt door vocht in het motorhuis, de motor gaat alleen uit als hij op de lader wordt gezet.
De apparaatje gaat eenvoudig uit elkaar, door met een plat stuk metaal in de gleuf onder het motorhuis de onderkant stil te houden en met beleid het motorhuis te verdraaien, haal je het hele mechanisme eruit, legt het op een verwarmingsradiator tot hij droog is, monteert het geheel weer en het werkt weer als nieuw. (natuurlijk alleen als de garantie is verlopen)
suk6

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door dds »

Er staat ook niet voor niets op de verpakking/in de gebruiksaanwijzing dat je de body NIET met water mag afspoelen. Met een natte doek reinigen mag gewoon, maar hou het ding niet onder de kraan!!!!!

Overigens: Bij ons gaat de batterij ook gem. zo'n 4 jaar mee. Het apparaat laden wij ook pas als het echt leeg is.

Dan nog even over NiMH/Li-on/NI-Cd.
In principe worden de "dure"soorten batterijen niet in dit soort "goedkope" apparaten gebruikt. Waarom niet, nou heel logisch, de apparaten worden dan voor de meesten te duur!
Daarbij hebben deze apparaten minder werkbare uren dan bv. een mobiele telefoon, hierdoor is een zeer goede batterij ook alleen overbodig. Vergelijk het met een automotor, voor de meesten is een 6 cylinder 3 liter motor het beste dat je kunt krijgen, toch rijdt 99% met een totaal andere motor rond, waarom? Nou heel simpel, om de kosten te drukken!!

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Ook de onze gaan lang mee. Worden pas geladen als ze leeg zijn.
Borstel gaat ook lang mee. Niet hard duwen.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door inxsnl »

Het probleem van de braun tandenborstels:

Is de keerring van de as,Bij het afspoelen onder de kraan komt er water via de keerring binnen.
Hierdooor gaan de contacten oxideren en dat heeft tot gevolg dat de accu`s niet meer geladen worden.
Afspoelen onder de kraan kan wel maar nooit recht op met de aandrijfas naar boven .

Tim

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door Ulbe »

Na het poetsen het apparaat goed afdrogen,

Even het borsteltje van de aandrijfmotor halen, en de metalen pen even goed afdrogen, en het apparaat liggend neerleggen, op deze manier kan er geen water in het apparaat komen,

Wanneer je het borsteltje van het apparaat haalt, kan het vocht wegkomen, en heeft roest geen kans, en kan het apparaat oud worden!,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door inxsnl »

mmmm Ulbe .
Dit had ik toch al gemeld!!

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door dens »

Wij hebben ook al 4 Braun's versleten (gingen allen ongeveer anderhalf jaar mee). De service van Braun is overigens wel goed, hoor! Wij hebben onze tandenborstels opgestuurd (we hadden niet eens een aankoopbon meer) en ze zijn keurig vervangen zonder kosten.

Onze huidige Braun's doen het overigens nu al zo'n 3 jaar zonder problemen! Ze staan niet constant in de lader, gaan daar alleen op als ze (bijna) leeg zijn en laten ze dan minimaal 12 uur opladen.

Al met al blijft het voor ons de perfecte manier van poetsen (zelfs onze tandarts is voorstander van electrisch poetsen).

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door Ulbe »

Sorry... :oops: inxsnl!

Volledig gelijk!,

Wat misschien wel een tip is, ( die ik ook had beschreven ) het borsteltje van het apparaat te verwijderen na het poetsen, en deze van het apparaat te laten, tot je weer gaat poetsen,

Er blijft op deze manier geen vocht meer in het apparaat zitten!.

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door mr T. »

Mijn ervaring met een Braun electrische tandenborstel is ook dat de accu's nogal zwak zijn. Heeft inderdaad te maken met het gebruik van NiCd accu's. Ben daarom maar weer overgegaan op een gewone tandenborstel (en die geven, de exemplaren van de bekende merken tenminste, een vrijwel net zo goed poetsresultaat). Wat soms nog wel eens wil helpen is om het apparaat een keer zonder te poetsen, aan te zetten en de batterij daarbij helemaal leeg te laten lopen. Vervolgens moet de tandenborstel weer worden opgeladen. Zo ontloop je nog een klein beetje het 'memory-effect' van NiCd batterijen. Heb trouwens begrepen dat de europese politiek NiCd batterijen over een tijdje zal gaan verbieden (om milieuredenen). Wellicht wordt de wens naar een electrische tandenborstel met NiMh-batterij dan toch vervuld. Vraag me trouwens ook af of gebruikers van bijvoorbeeld Philips electrische tandenborstels dit soort problemen ook hebben. Krijs soms ook de indruk dat er op het gebied van electrische tandenborstels eigenlijk nog maar één merk over is.

chickie7475
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2007 02:05

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door chickie7475 »

als je braun borstel het opgeeft binnen 3 jaar moet je de braun zelf benaderen en daar over klagen, zij zijn meestal heel toegankelijk.
en vervangen vaak de batterij of zelfs de complete borstel.....
deze batterijen zijn al snel lui als je ze teveel verwend met opladen.... dus laat hem lekker leeg lopen en laad hem dan pas weer op......

( braun is van mening dat hun braun plack control gemaakt is voor tenminste 4 jaar)

Aggie_
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jan 2007 02:49

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door Aggie_ »

Waarom gewoon geen normale tandenborstel? Als je hier 2 minuten of meer mee poetst en heel rustig ( niet rossen ) dan hoef je niet zo'n duur ding aan te schaffen, de batterijen ervan vervangen en niet van die dure opzetstukjes te kopen.

Wat ook gewoon belangrijk is, is elke dag te flossen..

Dus koop goedkope ragers, flossdraad of tandenstokers.. een zachte tot medium tandborstel, poets daar een gelange tijd je tanden mee en je bent nog goedkoper uit, want je verbruikt ook geen stroom om een tandenborstel op te laden.

En ow zo perfect is een electrische tandenborstel niet, zolang je gewoon 2 tot 4x per dag je tanden poetst en j zou dat dus ook met een electrische tandenborstel moeten doen.

Ik heb ook zo'n electrische gehad.. hij staat er nog wel, maar gebruik hem niet meer.

Nada
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jun 2005 16:02

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door Nada »

Braun geeft ook het advies om de tandenborstel 2 a 3 keer volledig leeg te laten lopen en hem dan op te laden, dit geeft een langere levensduur. Dus niet elke keer op de oplader zetten, maar elke keer leeg laten lopen is het beste.

ikbenik

Re: accu/batterij Braun tandenborstel

Ongelezen bericht door ikbenik »

De enige twee redenen die ik kan verzinnen waarom Braun de tandenborstels niet moderniseert zijn: A: kosten, de NiCd batterijen zijn veel goedkoper. Maar dat zouden ze theoretisch nog kunnen verhalen op de consument door een hoger verkoopprijs.
Jij zegt dus dat de hogere kwaliteit betekent dat de consument een hogere verkoopprijs moet betalen. Klink logisch en dat is het ook.

Echter vergeet je 1 ding!

De huidige zeikerige gierige consument accepteerd die hogere prijs niet!
Ze beginnen dan te zeuren en te zeuren.
Dus zit er voor Braun niets anders op dan dit zo te laten.

Gesloten