LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AirFreez gaat snel stuk

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Brabantia
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2019 16:11

AirFreez gaat snel stuk

Ongelezen bericht door Brabantia »

Recent heb ik via een site op internet een luchtcooler onder de merk/typenaam AirFreez gekocht. Om het artikel te bestellen heb ik via Ideal € 89,99 betaald.
Ongeveer 8 dagen daarna, gisteren 8-7-2019, heb ik het pakketje in ontvangst genomen. Mijn eerste indruk van de afmetingen van het pakketje was: veel kleiner dan ik had gedacht. Na het uitpakken heb ik alle aanwijzingen van de handleiding gevolgd en vervolgens op de startknop gedrukt. Lampje gaat branden, maar het ventilatortje blijft stil. Er gebeurt niets. Water weer uitgegoten en in het apparaat gekeken. Drie van de vier steunen van het ventilatorblad bleken te zijn gebroken met als gevolg dat het ventilatortje vastzat.
Op zich kan zo iets gebeuren, maar de reden dat ik hier op Radar Forum mijn verhaal vertel is dat het apparaat van inferieure kwaliteit is en vermoedelijk niet meer dan € 15 waard is. Als je de naam AirFreez intikt op Google komen er een vijf of zestal hits, allemaal advertenties. Ik heb ze allemaal geprobeerd, en ontdekt dat het toestel ook voor € 69 had kunnen bestellen. Maar: bij 4 van de vijf advertenties kwam ik steeds weer bij hetzelfde bestelformulier uit.
Er is een, vermoedelijk buitenlandse, helpdesk. De betaling gaat via een buitenlandse bank.
Vanwege de inferieure kwaliteit adviseer ik iedereen dit product niet te kopen, in ieder geval niet voor die belachelijk hoge prijs van € 69 of zelfs € 89.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: AirFreez gaat snel stuk

Ongelezen bericht door Moneyman »

pfff wat een tellsell-achtig verkoopverhaal zeg. En wat een onzin wordt er verkocht op die verkoopsite. Voor iets meer geld had je een prima échte airco kunnen kopen.

Nou ja, voortaan maar eerst googelen en dan pas bestellen. Wel een dure en zure les!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: AirFreez gaat snel stuk

Ongelezen bericht door berndv »

ik vind dit zulke komische apparaten.

http://ibp-review.com/airfreez-review-d ... ner-dutch/
Het water in deze tank wordt geabsorbeerd in de cartridge en verspreidt zich gelijkmatig over het oppervlak van het koelsysteem. Als de ventilator aan de achterkant warme lucht over het water blaast, verdampt dit, koelt de lucht af en voegt er vocht aan toe.
vocht toevoegen aan lucht, oftewel, de luchtvochtigheid verhogen om de lucht te koelen?

Charrels
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 mar 2011 16:08

Re: AirFreez gaat snel stuk

Ongelezen bericht door Charrels »

berndv schreef:
09 jul 2019 16:57
ik vind dit zulke komische apparaten.

http://ibp-review.com/airfreez-review-d ... ner-dutch/
Het water in deze tank wordt geabsorbeerd in de cartridge en verspreidt zich gelijkmatig over het oppervlak van het koelsysteem. Als de ventilator aan de achterkant warme lucht over het water blaast, verdampt dit, koelt de lucht af en voegt er vocht aan toe.
vocht toevoegen aan lucht, oftewel, de luchtvochtigheid verhogen om de lucht te koelen?
Ja je zou het misschien niet zeggen, maar 20 jaar geleden ongeveer heb ik een x zoiets gekocht van Amcor en ik weet dat het gewoon echt lekker voelt.

Als het warmer wordt gaat de luchtvochtigheid uiteraard omlaag en kan er dus meer vocht in de lucht worden opgenomen, waardoor het niet boven de 60% hoeft uit te komen met gebruik van zo een apparaat (tussen de 40 en 60% is het beste heb ik gelezen en het is 44% in huis nu). Er kan koud water in en dit wordt opgenomen door de warmere lucht. Eventueel kan je in sommige apparaten een bevroren element vanuit de vriezer erbij in leggen ook. In dat ding dat ik heb gaat het water in een dikke plastic omgekeerde houder met draaidop en een soort ventiel die het waterniveau op een bepaald peil houdt en daarmee voorkomt dat al het water meteen vrijgegeven wordt.

Waarschijnlijk als er heet water in gaat dat de ervaring wat anders wordt ☺

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: AirFreez gaat snel stuk

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Op Ali Express staat precies dezelfde AirFreez voor +/- EUR 15,00. Ik zou het apparaat gewoon retour sturen binnen de 14 dagen bedenktijd, die zijn juist voor dit soort zaken bedoeld.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 jul 2019 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: overbodige quote verwijderd

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: AirFreez gaat snel stuk

Ongelezen bericht door berndv »

Charrels schreef:
10 jul 2019 12:04
Als het warmer wordt gaat de luchtvochtigheid uiteraard omlaag en kan er dus meer vocht in de lucht worden opgenomen, waardoor het niet boven de 60% hoeft uit te komen met gebruik van zo een apparaat (tussen de 40 en 60% is het beste heb ik gelezen en het is 44% in huis nu). Er kan koud water in en dit wordt opgenomen door de warmere lucht. Eventueel kan je in sommige apparaten een bevroren element vanuit de vriezer erbij in leggen ook. In dat ding dat ik heb gaat het water in een dikke plastic omgekeerde houder met draaidop en een soort ventiel die het waterniveau op een bepaald peil houdt en daarmee voorkomt dat al het water meteen vrijgegeven wordt.

Waarschijnlijk als er heet water in gaat dat de ervaring wat anders wordt ☺
Tja, het zou best kunnen. Feit is wel dat hoe hoger de luchtvochtigheid, hoe hoger de gevoelstemperatuur omdat het lichaam minder vocht kwijt kan aan de lucht. Waarschijnlijk zo lang je maar in de straal van de ventilator zit zal het koel aanvoelen, maar feitelijk ben je bezig met de luchtvochtigheid ophogen, en dat is nu net wat je niet wilt.

Heb ook ooit zo'n miskoop begaan. Ook zo'n apparaat waar je water in moest doen, eventueel met ijsklontjes, daar zat een soort linnen doek in welke over 2 rollen draaide, onderin ging die door het water en vervolgens liep het doek voor de ventilator langs. Heb toen de fout gemaakt om te denken dat ik hiermee mijn slaapkamer gedurende de nacht lekker koel kon houden. Dus niet.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AirFreez gaat snel stuk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het vocht moet juist uit de lucht gehaald worden om het koeler te laten worden. Kijk maar eens bij een split-unit hoeveel vocht uit een slaapkamer gehaald woedt als de airco een nacht aanstaat.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: AirFreez gaat snel stuk

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maar dat komt omdat de warme lucht over een koud oppervlak stroomt, zodat het vocht op het koude oppervlak condenseert. Het oppervlak wordt koud door verdamping van het koelmiddel. (Het condenswater is een gevolg, niet de oorzaak.) Voorbeeld: condens op een koud glas.

Voor verdamping is energie nodig. Die energie (warmte) wordt onttrokken aan de directe omgeving, vooral het natte oppervlak. De langsstromende lucht zal ook iets moeten afkoelen, maar dat effect zal maar klein zijn, omdat het contactmoment zo kort is. Voorbeeld: een natte vinger in de lucht steken om te voelen van welke kant de wind komt.

In het buitenland heb ik ooit een primitief koelkastje gezien: Dikke wanden van een poreus kalksteen, met bovenop een kuiltje om water in te gieten. De poreuze steen wordt vochtig, door het continu verdampende water bleef de inhoud iets koeler dan de omgeving, mits neergezet op een goed geventileerde (winderige) plek.

Gesloten