LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bosch WTW86560NL/09 condensdroogautomaat / warmtepompdroger

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
RWE
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2016 17:24

Bosch WTW86560NL/09 condensdroogautomaat / warmtepompdroger

Ongelezen bericht door RWE »

Na de Bosch warmtepompdroger nog geen 5 jaar in bezit te hebben is de trommel gescheurd. Gezin met twee kinderen, normaal gebruik.

Rondom zijn diverse scheuren zichtbaar alsook zijn er op verschillende plekken gaten gevallen in het trommelmateriaal (soort staal).

Ik heb het euvel zelf geconstateerd want als Bosch langs moet komen dan moet je daar al flink voor betalen is de ervaring.

Ik heb toen op internet opgezocht of er mensen waren met dezelfde ervaring en die bleken er heel wat te zijn. Het mag duidelijk zijn, een trommel is nou niet direct een onderdeel dat gevoelig is voor slijtage. Ik las dat Bosch een coulance regeling zou hebben. Niets meer dan terecht, dit is een fabricagefout.

Op basis daarvan heb ik contact opgenomen met Bosch service, vertelt wat het euvel was en gevraagd wat de condities zijn van de coulanceregeling / reparatie. Men kon niets vertellen! Niet of het een bekend probleem was, niet of er een regeling voor bestond en niet wat de kosten voor reparatie zouden bedragen anders dan een opsomming geven van verwachte materiaal, uur- en voorrijkosten. Alleen een monteur ter plaatse kon dit vertellen..

Ik had trouwens eerst een online service aanvraag formulier ingestuurd en daar duidelijk in vermeldt dat ik eerst wilde dat ze me zouden bellen voor een prijsopgave voordat ze zouden langskomen. Dat gebeurde natuurlijk niet, dus zelf maar de telefoon gepakt. En oh ja, het telefonisch keuzemenu gaf geen keuze voor wat ik wilde vragen. Het bleek dat ik moest kiezen voor afspraak wijzigen (..).

Ik heb toen aan de telefoon duidelijk gemaakt dat als de monteur voor veel geld zou constateren dat de trommel zou moeten worden vervangen en het bedrag voor reparatie te hoog zou zijn ik de monteur kosten ook niet zou betalen.

De monteur kwam, constateerde (natuurlijk) een gescheurde trommel, sloeg aan het rekenen en kwam met een bedrag van € 280,- voor reparatie (hierop zou € 100,- coulance korting in rekening zijn gebracht.) Dat is natuurlijk veel te veel voor een fout die de fabrikant aan te rekenen is. De monteur vertrok aldus mét achterlating van een (verlaagde) rekening voor voorrijkosten en onderzoek.

Op basis daarvan heb ik een klacht ingediend en is de rekening kwijtgescholden. Is daarmee de kous af? Nee!

Bosch maakt een apparaat met een verwachte gebruiksduur. Daar heeft onze droger zeker niet aan voldaan. Bosch maakt een belabberde indruk qua service afhandeling. In deze tijd hoor je te weten wat er speelt en moet de telefonische servicedesk zijn antwoorden klaar hebben. De defecte trommel is een veel voorkomend euvel (Google maar eens). Maar Bosch schuift zijn verantwoordelijkheid onder het tapijt en biedt daarbij een waardeloze coulanceregeling.

Ik hoop dat zich meer mensen op dit forum melden met deze klacht. Wij hebben de machine uit elkaar gehaald en de fabricagefout (oorzaak) ook vastgesteld (fotomateriaal aanwezig).

Inmiddels hebben we een Whirlpool warmtepompdroger gekocht in de aanbieding bij Expert voor € 397,-. Helemaal prima!

De Bosch wordt wel alsnog gerepareerd. Er komt een nieuwe trommel in en ik ga een kleine modificatie doen waardoor het euvel van de gescheurde trommel naar verwachting niet meer kan optreden. Prima voor de camping zeg maar..

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Bosch WTW86560NL/09 condensdroogautomaat / warmtepompdroger

Ongelezen bericht door thecure »

Wat ik altijd mis in dit soort verhalen, waar is de verkoper? volgens de wet moet u eerst daarheen. die is verantwoordelijk voor het product wat hij/zij verkoopt.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bosch WTW86560NL/09 condensdroogautomaat / warmtepompdroger

Ongelezen bericht door Moneyman »

RWE schreef:Het mag duidelijk zijn, een trommel is nou niet direct een onderdeel dat gevoelig is voor slijtage.
Een trommel geen slijtage-onderdeel...?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Bosch WTW86560NL/09 condensdroogautomaat / warmtepompdroger

Ongelezen bericht door thecure »

nee joh, de was blijft in het midden zweven door een onzichtbaar krachtveld.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Bosch WTW86560NL/09 condensdroogautomaat / warmtepompdroger

Ongelezen bericht door Julie4444 »

thecure schreef:Wat ik altijd mis in dit soort verhalen, waar is de verkoper? volgens de wet moet u eerst daarheen. die is verantwoordelijk voor het product wat hij/zij verkoopt.
+1

Wel meteen met hoge poten naar de "fabriek" voor garantie, maar bij de verantwoordelijke aankloppen, ho maar. Vind het dan ook meer dan logisch dat Bosch nog terughoudend was. Erg netjes dat ze toch garantie hebben gegeven ondanks het feit dat de verkoper dit had moeten doen.

zorg
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 feb 2016 20:27

Re: Bosch WTW86560NL/09 condensdroogautomaat / warmtepompdroger

Ongelezen bericht door zorg »

Moneyman schreef:
RWE schreef:Het mag duidelijk zijn, een trommel is nou niet direct een onderdeel dat gevoelig is voor slijtage.
Een trommel geen slijtage-onderdeel...?
Wat moet dan aan een trommel slijten?

Slijtage ontstaat bij de lagers en of ophanging. :wink:

Gesloten