LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tefal gourmet- en Raclette apparaten

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
joopcady
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 nov 2008 13:32

Tefal gourmet- en Raclette apparaten

Ongelezen bericht door joopcady »

Mijn zwager wilde na enige tijd weer eens gaan gourmetten en haalde dus het Tefal-apparaat (Fete de jour) van zolder. Alles gesteld starten maar. Na 2 minuten valt de stroom uit. Zekering ligt er uit. Nog eens proberen maar hetzelfde resultaat. Mij werd gevraagd het apparaat eens mee te nemen en thuis even de boel door te meten. Alles in orde. Een weerstand van ca 50 Ohm op het verwarmingselement dus dat moet goed zijn. In het algemeen neemt immers de weerstand bij het warmer worden van het element toe. Dus ik ook maar eens het apparaat ingeschakeld. Zelfde resultaat, allen schakelde bij mij de aardlekschakelaar uit. Even op internet zoeken en daar kom ik dat probleem veelvuldig tegen. Algemene conclusie: het verwarmingselement trekt vocht aan tijdens het afkoelen en dat kan na enige tijd deze symptomen geven. Remedie: element uitbouwen en aan een kant open maken en vervolgens het element in de oven stevig verwarmen. Zo gezegd zo gedaan echter met uitzondering van het verwijderen van de afsluitingen aan het eind van het spiraal want dat weer afsluiten vond ik te lastig.
Na enige tijd teruggeplaatst en waarachtig hij hield het nu bijna een volle minuut vol. Het element begon rood te worden, ik dacht probleem opgelost en toen viel het licht weer uit. Mijn conclusie: het apparaat is ondanks het bescheiden gebruik overleden. We waren uitgenodigd voor het kerstdiner bij mijn zwager dus heb ik zijn grill meteen weer mee teruggebracht.
Tijdens het kerstdiner bij mijn zwager doe ik verslag van mijn ervaringen en dat roept een "aha-erlebnis" op bij mijn neef. Die verteld dat hij hetzelfde heeft meegemaakt met zijn Gourmetstel eveneens van Tefal.
Maar, zeg ik, niet getreurd ik zelf heb ook nog een Tefal Raclette/tafelgrill in de berging staan die ik hooguit één of twee keer gebruikt heb, die mogen jullie wel hebben. Wij zijn niet zo van funcooking aan tafel en hadden dit apparaat gekregen. Dus weer thuis het apparaat uitgepakt maar eerst even testen want het zal toch niet...... Ingeschakeld en wie schetst mijn verbazing?, de spiraal begint net goed warm te worden en het licht valt uit.
U zult begrijpen dat ik nu het vertrouwen in dit type Tefal apparaten wel verloren heb. Ik begin mij zelfs af te vragen of het apparaat het nog gedaan had als ik het nooit gebruikt had...
Ik vraag mij af of meer mensen dit probleem kennen.
Ik heb Tefal gemailed met mijn klacht maar die zeggen niets over een veel voorkomende klacht, zou ik ook niet doen, maar geven de suggestie het apparaat te laten repareren en geven aan dat de garantie wel verlopen is. Voorts wordt fijntjes meegedeeld dat de reparatiekosten hoger uit kunnen vallen dan de kosten van een nieuw apparaat.....

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Tefal gourmet- en Raclette apparaten

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wij hebben ook een Tefal gourmetapparaat (type weet ik niet) maar ik herken dit probleem niet. Hij doet t altijd.

En dat repareren duurder is dan een nieuw apparaat: dat komt domweg door de hoge lonen in Westerse landen.

joopcady
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 nov 2008 13:32

Re: Tefal gourmet- en Raclette apparaten

Ongelezen bericht door joopcady »

Het probleem doet zich met name voor als het apparaat enige tijd, bijvoorbeeld een jaar, niet gebruikt is.
Ons gourmet apparaat was enige jaren oud maar nog ongebruikt en werkt dus niet meer. En dat is wel heel zuur.
commentaar van een dame bij Tefal was, mijn schoonzus heeft telefonisch contact gehad, dat je het apparaat als je het enige tijd niet gebruikt af en toe even aan moet zetten om problemen te voorkomen(!). Staat overigens niets van in de gebruiksaanwijzing.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tefal gourmet- en Raclette apparaten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik herken het probleem, evenmin, en gelukkig kent mijn apparaat ook pauzes van langer dan een jaar.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tefal gourmet- en Raclette apparaten

Ongelezen bericht door kweenie »

Heeft misschien te maken met hoe het is opgeborgen? Elektrische apparaten zou ik sowieso bij voorkeur niet op of in een koele zolder of berging opbergen. En als je het dan wil gaan gebruiken, altijd eerst een paar uur (liefst een dag) van tevoren laten acclimatiseren.

baaslouter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2016 21:28

Re: Tefal gourmet- en Raclette apparaten

Ongelezen bericht door baaslouter »

Op 28 maart 2016 heb ik de Tefal Cristal, gourmet/raclet na ca 2 jaar weer eens gebruikt. Aardlekschakelaar sprong er uit. Aardlek/zekering is gedimensioneerd op 15 Ampère, met maximale aardlekstroom van 30 mA. Ik heb het gourmetstel doorgemeten: verwarmingselement voldoet aan de specificaties. Kan geen reden zijn dat een stop doorslaat. De aardlek van het apparaat is in de grootteorde van 25 mA bij 220 Volt. Dat is dus waarschijnlijk de reden!!

Verschijnsel trad niet op bij de vorige keer dat ik hem (nieuw) gebruikte. Reden is dus of degradatie van isolatiemateriaal van het element of absorptie van vocht in het isolatiemateriaal van het element waardoor lek toeneemt. Ik zal het element droogstoken en kijken of dit tot een veranderd lekeffect leidt.

Gesloten