LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BAMIX levert geen reserve onderdelen aan particulieren

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
rjb57
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2019 17:14

BAMIX levert geen reserve onderdelen aan particulieren

Ongelezen bericht door rjb57 »

Voor mijn negen jaar oude Bamix staafmixer, zoek ik een reserve onderdeel. Ik ben van mening dat ik het onderdeel prima zelf kan vervangen. Bodart BV Nederland Importeur bamix of Switzerland ,zegt mij de onderdelen niet te mogen leveren omdat er eventueel door onoordeelkundig gebruik van deze onderdelen, of foutieve reparatie mogelijk ongelukken kunnen ontstaan.

Consequentie is, staafmixer opsturen of brengen naar Amsterdam, vandaar wordt het apparaat opgestuurd naar Belgie waar de 'officiele' reperateur zit, onderdeel vervangen en terugsturen..... Kortom een hele reis en een hoop kosten in vergeljiking met het uitleveren van het onderdeel.

Mijn vraag is mag een producent of in dit geval een groothandel weigeren reserve onderdelen te verkopen? Maken ze daarbij misbruik van een monopolie?

Hoe zien jullie dat?


rjb57

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: BAMIX levert geen reserve onderdelen aan particulieren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het zal wel mogen. Een keuze die de leverancier zelf maakt. Er zijn ook geen online winkels te vinden waar ze reparatie-onderdelen voor Bamix leveren, behalve fhp.fi in Finland.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BAMIX levert geen reserve onderdelen aan particulieren

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Consumentenrecht is anders dan zakelijk recht. Bij verkoop aan particulieren gelden andere regels. Alleen daarom al verkopen B to B verkopers niet aan consumenten.

Aan de andere kant zit je met de veiligheid. Stel dat er toch iets fout gaat, dan kan de verkoper aansprakelijk gesteld worden.

U kunt natuurlijk ook blij zijn dat er nog onderdelen te leveren zijn. Veel huishoudelijke apparaten van die leeftijd zijn al lang afgeschreven.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: BAMIX levert geen reserve onderdelen aan particulieren

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Gedoe met onderdelen komt steeds vaker voor ...

1 - kapotte deel is vast ingebouwd (gesealed) in een grote element
2 - door fusies worden veel onderdelen uitgerangeerd
3 - kostenbesparing op de logistiek, korte naleveringstijden
4 - toeleverancier bestaat niet meer
5 - buitenlandse producten/verkopers

... en nu uw probleem erbij in het rijtje ... beleid!

E.e.a. is dus eerder ongeregeld en is er geen consumentenrecht op.

rvjapio
Berichten: 999
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: BAMIX levert geen reserve onderdelen aan particulieren

Ongelezen bericht door rvjapio »

Uiteraard mag dat. De producent bepaalt zelf wat ie doet. Ook met een monopoliepositie. Probeer de handyman eens.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: BAMIX levert geen reserve onderdelen aan particulieren

Ongelezen bericht door berndv »

Een bedrijf mag zelf weten aan wie ze welke producten wel of niet willen leveren. Een bedrijf is niet verplicht om producten te verkopen aan de consument, ook als het reserveonderdelen zijn. Dat is zelfs niet eens marktgebonden, dat gebeurt heel erg breed.

rjb57
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2019 17:14

Re: BAMIX levert geen reserve onderdelen aan particulieren

Ongelezen bericht door rjb57 »

Qua aansprakelijkheid en veiligheid, dat zou dan toch voor veel meer producten moeten gelden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: BAMIX levert geen reserve onderdelen aan particulieren

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik weet dat als mijn mesje los zou laten de beslagkom er iets anders uit zal zien en in meerdere delen.....
Met de snelheid en kracht voor zelfs harde noten zou ik de geklonken mes van mijn mixer zeker niet vervangen.
Of is het een Multi systeem met meerdere deeghaken en zo en losse motor, dan zoek je op marktplaats een met ander defect en kun van twee weer een redelijke maken!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: BAMIX levert geen reserve onderdelen aan particulieren

Ongelezen bericht door renewouters »

Om aan consumenten te leveren heb je met een totaal andere organisatie en totaal andere regelgeving te maken. Niet zo gek dus dat ze de keuze hebben gemaakt om het niet te gaan doen.

rjb57
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2019 17:14

Re: BAMIX levert geen reserve onderdelen aan particulieren

Ongelezen bericht door rjb57 »

snuffel1 schreef:
12 apr 2019 17:28
Bamix heeft in zekere zin gelijk want bij ondeskundig herstel kunnen de grootste ongelukken gebeuren. Hypothetisch, u krijgt het onderdeel geleverd en monteert die zelf, na een paar keer gebruiken wordt het omhulsel bloedheet, u brand uw hand en laat de staafmixer uit uw hand vallen. In het ergste geval breekt de as met het mes eraan af, vliegt door de keuken en raakt u waardoor u ernstig gewond raakt. Gevalletje eigen schuld zou menigeen denken maar zo werkt het niet want Bamix gaat een eventueel aangespannen rechtszaak verliezen omdat zij u de mogelijkheid hebben gegeven om zelf de staafmixer te herstellen.


Maar hoe zit dat dan met auto's, tv's etc. Allemaal potentieel gevaarlijk, toch kan en mag ik mijn auto zelf repareren. Hoe kan dat dan?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: BAMIX levert geen reserve onderdelen aan particulieren

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Dat is ook de reden om een bepaalde op marktplaats aangeboden auto niet te kopen.

Als iemand met verkeerde kant van kruissleutel de wielmoer rond draaide, en onder de kap duidelijke waterpomptang sporen en Bacho zie liggen, in elkaar gedraaide draden achter de storende radio.... nieuwe olie erin maar oud filter wat zo vuil is dat ik merk niet meer kan lezen!

Dan beweren perfect onderhouden door vakman.....
Ja, U heeft gelijk , ze verkopen ook aan kneuzen onderdelen en dan hoef ik die niet meer.
Jammer van verspilde Gas maar ik kom liever zonder auto thuis dan dat ik op zoek moet naar nieuwe bouten en moeren en alle fouten moet herstellen.

Gesloten