LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bauknecht vaatwasser

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
heusf01
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:13

Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door heusf01 »

In mei 2007 heb ik een nieuwe keuken laten installeren door de keukenkampioen. Alles keurig en netjes geregeld. In deze keuken zit onder andere een vaatwasser van Bauknecht. Mooi en stil en zuinig apparaat dat plichtsgetrouw zijn werk doet. Tot afgelopen zaterdag. Toen ik de klep van de vaatwasser dicht deed kwam er een grote klap, wat vonken aan de onderkant van de klep en de stop sloeg eruit. Wat een schrik. Gelijk een mail naar de Keukenkampioen gezonden en de storing gemeld. Ook nu weer een alerte reactie dat de melding was ontvangen en dat de serviceafdeling van Bauknecht contact met me zou opnemen. Aldus gebeurde. Eerst werd ik nog even geadviseerd om een zogenaamde resetprocedure uit te voeren om onnodige kosten te voorkomen. Kosten voor Bauknecht neem ik aan. De resetprocedure leverde niets op (zoals te verwachten viel) en ik belde de serviceafdeling voor het maken van een afspraak. Toen viel ik bijna van mijn stoel. Een van de eerste vragen die mij werd gesteld was of er sprake was van een garantiecontract. "Maar mevrouw, garantie is toch wettelijk geregeld in artikel 7:17 van het BW wat inhoud dat wanneer het apparaat niet voldoet aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs aan mag stellen dit voor rekening van de leverancier moet blijven? Het is toch niet redelijk dat zo'n duur apparaat van een A-merk binnen 4 jaar dit gebrek vertoont?"
Zij bleef netjes en beleefd binnen de regels van haar protocol en repliceerde dat er binnen twee jaar geen gezeur is. Daarbuiten kennelijk wel. Ik moest mij namelijk voorbereiden op meer dan €100,- euro voorrijkosten plus eventuele materiaalkosten. Arbeidsloon had ze het niet over. Ik begrijp dat allemaal niet zo goed. Kan iemand mij helpen?
Wat is de normale technische levensduur van een vaatwasser van een A-merk?
Is een kortsluiting binnen vier jaar iets wat je redelijkerwijs zou mogen verwachten?
Ter toelichting kan ik nog melden dat de vaatwasser eenmaal per dag gebruikt wordt, ons water niet hard is en we van die ingewikkelde en dure tablets gebruiken.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door nevermind »

Ik tip op :
Stroomkabel maakt kortsluiting door het openen en dichtdoen van de vaatwasser deur.
Of dit slijtage of een fabrieksmatige fout is, moet ter plaatse gezien werden.

heusf01
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:13

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door heusf01 »

Lijkt me een redelijke verklaring voor het uitvallen van de vaatwasser. Dankjewel. Waar zou je dat aan kunnen zien of er sprake is van een fabrieksfout of slijtage? Slijtage is met een stroomkabel toch niet aan de orde? Wanneer je de deur normaal open en dicht doet dan moet dat toch altijd goed functioneren? Stel je voor dat het normale slijtage is, dan zouden alle vaatwassers van dit type teruggeroepen moeten worden. Je moet er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren wanneer metalen delen van de behuizing onder stroom zouden kunnen staan. Ik hoop maar dat iemand in de fabriek een zwak momentje heeft gehad.

heusf01
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:13

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door heusf01 »

Is er iemand die mij antwoord kan geven op de volgende vragen:

Wat is de normale technische levensduur van een vaatwasser van een A-merk?
Is een kortsluiting in de deur binnen vier jaar iets wat je redelijkerwijs zou mogen verwachten?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door nevermind »

heusf01 schreef:Is er iemand die mij antwoord kan geven op de volgende vragen:

Wat is de normale technische levensduur van een vaatwasser van een A-merk?
Is een kortsluiting in de deur binnen vier jaar iets wat je redelijkerwijs zou mogen verwachten?
Dit heb ik voor jouw gevonden:
Levensduur



De economische levensduur omvat de periode waarna een product is verouderd. De duur van die periode is afhankelijk van prijs en kwaliteit. Als economische levensduur voor vaatwassers geldt: 3 - 10 jaar. Vaatwassers die 20 jaar meegaan zijn zeker geen uitzondering.
Bron:
http://www.mediamarkt.nl/mp/article/Vaa ... #mpidx1.10

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

heusf01 schreef:Is er iemand die mij antwoord kan geven op de volgende vragen:

Wat is de normale technische levensduur van een vaatwasser van een A-merk?
Is een kortsluiting in de deur binnen vier jaar iets wat je redelijkerwijs zou mogen verwachten?

Is praktisch niet te zeggen, hoe gebruik jij hem hoe gebruik ik hem.
Jij gebruikt elke dag, ik om de dag soms minder.

Wellicht tijdens aansluiten is de bekabeling niet goed weggewerkt ofzo, of te strak, waardoor nu naar enige jaren jouw probleem is ontstaan.
Is gissen natuurlijk maar ben ook geen electroneut.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door plumber »

klot e moderator
Laatst gewijzigd door plumber op 30 jan 2012 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door bprosman »

Je moet er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren wanneer metalen delen van de behuizing onder stroom zouden kunnen staan.
Dan slaat netjes je aardlekschakelaar uit :? Wat kunnen mensen toch paniek zaaien om niks. Eerst staan alle TV's onder stroom,.... het is trouwens onder SPANNING, komen nu de vaatwassers. Ook ik gok op een doorgeschuurde draadboom in het scharnierpunt van de deur.
Is een kortsluiting in de deur binnen vier jaar iets wat je redelijkerwijs zou mogen verwachten?
Bijna 5 :wink:

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door ronald g »

Aanschafdatum mei 2007 het is nu januari 2012. De machine is dus bijna 5 jaar oud. Van wettelijke garantie kan bijna geen sprake zijn of u moet kunnen bewijzen dat het een fabricage fout is. Levensduur is iets heel anders dan zonder mankementen functioneren. In dit geval is er sluiting ontstaan in de kabelboom van de klep naar het inwendige van de machine en is volledig te wijten aan slijtage, garantie is dus ook niet van toepassing.

heusf01
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:13

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door heusf01 »

Ok. Kennelijk geen garantie meer mogelijk. Dan maar zelf aan de slag en kijken of er inderdaad sprake is van een kortsluiting in de klep. Schroevendraaier gepakt en de klep er van af gehaald. Ik kon inderdaad zien dat de isolatie van een snoer door het jutteren tegen een metalen profiel was doorgesleten en kortsluiting had gemaakt. Volgens mij een ontwerpfout. Zie foto's. Dit snoertje heb ik met isolatietape gerepareerd en van een bagagelabel provisorisch een geleidertje gemaakt om te voorkomen dat ik binnenkort weer met dit probleem zit. Ondanks dat ik het snoertje nu gerepareerd heb doet de pomp het nog steeds niet. Moet de wasmachine gereset worden? En zo ja, hoe doe je dat dan?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door bprosman »

Dit snoertje heb ik met isolatietape gerepareerd
Over het algemeen kun je dat het beste met krimpkous doen.
Het kan zijn dat de pomp-aansturing vanuit de stuurprint defect is geraakt vanwege de kortsluiting. Ben bang dat je die ook los zult moeten maken.

Je zou de fabrikant eens kunnen bellen, garantie na bijna 5 jaar zal er niet in zitten , van de andere kant , "Wire Chafing" (ken even de Nederlandse term niet) zou na 5 jaar niet mogen dan kom je inderdaad in de hoek "ontwerpfouten".
Het is overigens niet zo dat dit alleen bij de "goedkopere" apparatuur voorkomt, de F16 heeft er in de beginjaren veel last van gehad.

heusf01
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:13

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door heusf01 »

Dank je voor je advies. Het verwijderen van de klep en reparatie van het snoertje vind ik nog wel te doen maar van de printplaten blijf ik liever af. Ik zal je raad opvolgen en contact opnemen met Bauknecht. Wellicht dat ze me tegemoet zullen komen nu het door deze ontwerpfout niet meer de vraag was of een snoertje kapot zou gaan maar wanneer.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door bprosman »

Misschien kun je er een foto bijsturen (naar de fabrikant).

heusf01
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:13

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door heusf01 »

Vandaag is de monteur geweest. Is uiteindelijk uitgemond in een klacht. Zie hieronder.

Hierbij wend ik mij tot u met de volgende klacht.

Op 8 mei 2007 heb ik bij De Keukenkampioen een keuken gekocht en deze laten voorzien van aparatuur van het merk Bauknecht. Uw merk. Twee weken geleden heb ik een defect bij u gemeld aan de vaatwasser. Het defect is ontstaan als gevolg van kortsluiting door het schuren van de kabelboom aan een scherp u-profiel aan de onderkant van de vaatwasser ter hoogte van de scharnieren. Door de kortsluiting is ook de regelunit kapotgegaan zoals ik in mijn mail van 30 januari jongstleden heb gemeld.

Vandaag kwam de servicemonteur. Deze constateerde dat mijn diagnose juist was maar dat hij de benodigde onderdelen niet bij zich had. De regelunit (welke standaard is)had hij vandaag al in een ander apparaat gezet. Hij kon de vaatwasser dus niet repareren maar maakte wel een offerte. Eerst even bellen met het hoofkantoor leverde het bericht op dat er slechts twee jaar fabrieksgarantie van toepassing is. Een verlengde garantie was niet geregistreerd. Omdat ik in 2007 4 apparaten had aangeschaft zou de maximum reparatieprijs €275,- bedragen. Omdat ik voorlopig niet wil hebben dat de vaatwasser defect raakt heb ik ook gevraagd om een omruilvoorstel. Deze bedroeg €500,- voor een nieuwe ADG9500.

Toen de monteur weer vertrokken was ben ik in mijn eigen administratie nagegaan of ik nog iets kon vinden van uw garantie. Ik heb toen een kopie gevonden van het "aanvraagformulier 5 jaar garantie op inbouwapparaten". Het origineel heb ik in 2007 gezonden naar antwoordnummer 10261, 2700VB Zoetermeer. Ik kreeg deze verlengde garantie gratis omdat ik 4 Bauknecht apparaten had aangeschaft. Telefonische navraag bij uw serviceafdeling leerde mij echter dat ik een garantiecertificaat had moeten krijgen om aanspraak te kunnen maken op de verlengde garantie. De vraag of er dan misschien iets mis gegaan is op de postafdeling, de administratie of een ander vergissing gemaakt kon zijn werd met klem ontkent. De post bezorgt de post altijd en wij maken geen fouten. Het aanbod om mijn kopie garantie-aanvraag alsnog in te zenden werd afgewezen en het gesprek beeindigd.

Ik heb mij toen maar tot de leverancier van de keuken gewend. De Keukenkampioen. De dame van de serviceafdeling aldaar hoorde mijn verhaal aan en probeerde met u in contact te treden. Dat is helaas niet gelukt. Zij adviseerde mij vervolgens om het aanvraagformulier toch in te zenden met het verzoek om mij toch tegemoet te komen. Vandaar dit bericht.

Ik moet u zeggen dat ik toch wel ernstig teleurgesteld ben in deze gang van zaken. Ik verzoek u dan ook om bijgaand formulier alsnog in uw administratie op te nemen en eventuele formele of administratieve vergissingen mijn klanttevredenheid niet in de weg te laten staan.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik heb toen een kopie gevonden van het "aanvraagformulier 5 jaar garantie op inbouwapparaten". Het origineel heb ik in 2007 gezonden naar antwoordnummer 10261, 2700VB Zoetermeer.
Is dat wel zo 2007 is wel een hele tijd geleden. Heeft u de kopie zelf gemaakt of is het toch de originele! een aanvraagformulier wordt niet in tweevoud gemaakt. Die bewijslast is aan u.

Keukenkampioen.
Zij adviseerde mij vervolgens om het aanvraagformulier toch in te zenden met het verzoek om mij toch tegemoet te komen.
Dus toch een beetje niet verzonden?
Omdat ik voorlopig niet wil hebben dat de vaatwasser defect raakt heb ik ook gevraagd om een omruilvoorstel. Deze bedroeg €500,- voor een nieuwe ADG9500.
Te absurd voor woorden.

heusf01
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:13

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door heusf01 »

Is dat wel zo 2007 is wel een hele tijd geleden. Heeft u de kopie zelf gemaakt of is het toch de originele! een aanvraagformulier wordt niet in tweevoud gemaakt. Die bewijslast is aan u.

Dat klopt. En nu ik geen bewijs heb dat ik het formulier aangetekend heb toegestuurd moet ik het doen met mijn herinnering en ander bewijs om mijn verhaal aannemelijk te maken. Op de dag van installatie heeft de installateur met mij de papieren doorgenomen. Dat betekende in dit geval het plakken van de stikkers op de gebuiksaanwijzingen en het geven van instructie over het aanvraagformulier. Deze stukken kan ik laten zien. Verder heb ik alles in een rode map gedaan en zit daar een kopie van het aanvraagformulier in. Het origineel is dus opgestuurd. Waar had ik anders de kopie voor nodig.
Dus toch een beetje niet verzonden?

Jazeker wel. Deze zin ziet echter op het feit dat de dame van Bauknecht mijn kopie niet wilde ontvangen. Dat leek de dame van de Keukenkampioen te gek voor woorden en adviseerde toch in te zenden.
Te absurd voor woorden.

Wat bedoel je hiermee?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door ronald g »

Het omruil voorstel voor een nieuwe ADG9500.
Dat gaat gewoonweg niet.

heusf01
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:13

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door heusf01 »

Het omruil voorstel voor een nieuwe ADG9500.
Dat gaat gewoonweg niet.
Dit is wat er letterlijk op de factuur van de servicemonteur staat.
Sluiting gehad bedrading. Timer def. Max rep. prijs 275 euro. omruilvoorstel ADG9500 606 euro- 106 euro = 500 euro incl plaatsing enz.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door ronald g »

Het is of, de reparatiekosten betalen a 275 euro inclusief, of 106 euro coulance op een nieuwe, met de kans dat die niet mooi aansluit. De constatering van de monteur is wel juist "bedrading doorgesleten met gevolgschade" kunt u niets aan doen maar toch slijtage als gevolg van gebruik. Het geval van niet aangekomen certificaten gaat de reparatie procedure enkel maar vertragen. Wat is wijsheid, doorgaan met de garantie procedure en afwasborstels verslijten? of aannemen dat ook een Bauknecht niet het eeuwige leven heeft. De keus is aan u.

heusf01
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:13

Re: Bauknecht vaatwasser

Ongelezen bericht door heusf01 »

De constatering van de monteur is wel juist "bedrading doorgesleten met gevolgschade" kunt u niets aan doen maar toch slijtage als gevolg van gebruik.
Kom ik toch nog even terug op mijn oorspronkelijke stelling. Is het redelijkerwijs te verwachten dat zich dit defect voordoet binnen 5 jaar bij normaal gebruik (conformiteit)? Ik denk het niet.

Daarnaast het probleem van het U profiel. Volgens mij een ontwerpfout. Bij reparatie zal ook dit verholpen moeten worden met een nieuwe kabelgoot die dit probleem verhelpt. Volgens mij is de schade door deze fout niet iets wat voor rekening van de consument moet komen.

Tenslotte nog dit. Bauknecht biedt mij een garantiecontract aan voor 5 jaar. Dat heb ik aanvaard door inzending van het formulier. Daarmee is de overeenkomst tot stand gekomen. Nu stelt Bauknecht dat zij de verklaring van mij niet heeft ontvangen. Prima. Is daarmee de garantieovereenkomst dan niet tot stand gekomen? Zou je de administratieve gebreken eventueel alsnog kunnen herstellen? Volgens mij is daar alleen een beetje goede wil voor nodig. Redelijkheid en billijkheid noemt men dat.
of aannemen dat ook een Bauknecht niet het eeuwige leven heeft. De keus is aan u.
Natuurlijk heeft ook een Bauknecht niet het eeuwige leven. Scharnieren slijten, lagers gaan stuk, verwarmingselementen verkalken en slangen worden poreus. Dit gebeurt niet binnen 5 jaar bij normaal gebruik maar na een jaar of 8 kan je dat verwachten. Maar geen kortsluiting als gevolg van het jutteren van een kabel aan een scherp u profiel binnen 5 jaar. Dat heeft niet met slijtage maar met een verkeerd ontwerp of fabricage te maken. Een kabel is immers, als het goed is, niet aan slijtage onderhevig want moet vrij hangen van scherpe obstakels.

Gesloten