LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bon in plaats van geld terug bij kapotte aankoop Media Markt

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
sjaakpou
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2017 19:08

Bon in plaats van geld terug bij kapotte aankoop Media Markt

Ongelezen bericht door sjaakpou »

Media Markt Op zondag heb ik bij de Media markt in Nieuwegein 'n koffieapparaat van Nesspresso Citiz M 195 gekocht. 's avonds gelijk gebruikt maar hij lekte enorm, vandaag teruggegaan eerst werd tegengesproken dat hij kapot was later werd dat toch beaamd. Ik wilde mijn geld terug maar dat doen ze niet, dat zijn hun regels mede omdat de doos was geopend. Doos moet altijd open om iets te testen. Wel kreeg ik een cadobon van de zelfde waarde.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Bon in plaats van geld terug bij kapotte aankoop Media Markt

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Kun je die kadobon mooi gebruiken om meteen een nieuw koffieapparaat te kopen............
Zo, probleem opgelost.

v.d.Heyden

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bon in plaats van geld terug bij kapotte aankoop Media Markt

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer het product niet goed is heb je recht op een nieuwe welke wel goed is. Geld terug hoort niet tot de mogelijkheden.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bon in plaats van geld terug bij kapotte aankoop Media Markt

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:Wanneer het product niet goed is heb je recht op een nieuwe welke wel goed is. Geld terug hoort niet tot de mogelijkheden.
Je hebt recht op reparatie of vervanging , is dat niet mogelijk dan heb je recht op ontbinden van de koop (=geld terug). De tegoedbon behoort wettelijk gezien juist niet tot de mogelijkheden.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bon in plaats van geld terug bij kapotte aankoop Media Markt

Ongelezen bericht door witte angora »

Die tegoedbon kun je dus gebruiken om een ander exemplaar te halen. Vervanging dus, omdat ontbinding nog niet aan de orde is. Met de mogelijkheid om een ander apparaat uit te zoeken. Volgens mij zou het op deze manier wel binnen de wettelijke kaders passen.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Bon in plaats van geld terug bij kapotte aankoop Media Markt

Ongelezen bericht door Dirkie »

sjaakpou schreef:Media Markt Op zondag heb ik bij de Media markt in Nieuwegein 'n koffieapparaat van Nesspresso Citiz M 195 gekocht. 's avonds gelijk gebruikt maar hij lekte enorm, vandaag teruggegaan eerst werd tegengesproken dat hij kapot was later werd dat toch beaamd. Ik wilde mijn geld terug maar dat doen ze niet, dat zijn hun regels mede omdat de doos was geopend. Doos moet altijd open om iets te testen. Wel kreeg ik een cadobon van de zelfde waarde.
Je hebt een koffieapparaat gekocht. Dat is kapot. Je gaat terug en krijgt een tegoedbon om weer een (hetzelfde) koffieapparaat te kopen. Lijkt me heel netjes. Jij wilde immers een koffieapparaat nodig.
Nu lijkt het erop dat je het geprobeerd hebt en het is toch niet wat je dacht en daarom wil je geld terug. Maar zo werk het niet.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bon in plaats van geld terug bij kapotte aankoop Media Markt

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:Die tegoedbon kun je dus gebruiken om een ander exemplaar te halen. Vervanging dus
Dat is geen vervanging. Die tegoedbon kun je evengoed aan USB flash drives besteden, en eigenlijk veel flexibeler.

Maar wat als de aankoop nu een speciale actie was, en hetzelfde of een vergelijkbaar product niet meer voor dezelfde prijs leverbaar is?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bon in plaats van geld terug bij kapotte aankoop Media Markt

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
witte angora schreef:Die tegoedbon kun je dus gebruiken om een ander exemplaar te halen. Vervanging dus
Dat is geen vervanging. Die tegoedbon kun je evengoed aan USB flash drives besteden, en eigenlijk veel flexibeler.

Maar wat als de aankoop nu een speciale actie was, en hetzelfde of een vergelijkbaar product niet meer voor dezelfde prijs leverbaar is?
Dan heb je nog steeds recht op vervanging, en als dat niet meer mogelijk is heb je recht op geld terug - en dan kan men je niet afschepen met een tegoedbon.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bon in plaats van geld terug bij kapotte aankoop Media Markt

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
Maar wat als de aankoop nu een speciale actie was, en hetzelfde of een vergelijkbaar product niet meer voor dezelfde prijs leverbaar is?
Dan kun je dat altijd nog met de servicebalie bespreken, want in dat geval heb je wel recht op geld terug. Hoe ze reageren weet ik natuurlijk niet.

Aangezien de topicstarter niet rept over een actie of een reclame, kun je er niet van uitgaan dat het in dit geval om een actie of een reclame artikel gaat.

Vooralsnog krijgt de topicstarter de gelegenheid een ander exemplaar uit te zoeken - of een ander apparaat, duurder, met bijbetaling, of goedkoper, misschien dat hij dan wel het verschil in geld terug krijgt, of dat hij iets anders erbij uit moet zoeken, dat is me niet duidelijk.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Bon in plaats van geld terug bij kapotte aankoop Media Markt

Ongelezen bericht door Jetsertje »

Moneyman schreef:Dan heb je nog steeds recht op vervanging, en als dat niet meer mogelijk is heb je recht op geld terug - en dan kan men je niet afschepen met een tegoedbon.
Waarschijnlijk zou vervang of reparatie wel mogelijk zijn maar is het TS die hier niets van wilde. Immers stelt TS zelf dat hij geld terug wilde, wat doet vermoeden dat hij niet bereid was een vervangend apparaat te ontvangen. Als ook is het apparaat slechts enkele dagen ervoor aangekocht en meestal is vervang of reparatie dan nog wel mogelijk.

En op geld terug heeft TS helemaal geen recht. Het is dan ook netjes van de Media Markt om TS nog enigszins tegemoet te komen door een cadeaubon te geven zodat TS ook een ander type koffiemachine kan aanschaffen. En als TS ineens niet meer van plan is om koffie te drinken, kan TS ook iets anders dan een koffiemachine kopen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bon in plaats van geld terug bij kapotte aankoop Media Markt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jetsertje schreef:
Moneyman schreef:Dan heb je nog steeds recht op vervanging, en als dat niet meer mogelijk is heb je recht op geld terug - en dan kan men je niet afschepen met een tegoedbon.
Waarschijnlijk zou vervang of reparatie wel mogelijk zijn maar is het TS die hier niets van wilde. Immers stelt TS zelf dat hij geld terug wilde, wat doet vermoeden dat hij niet bereid was een vervangend apparaat te ontvangen. Als ook is het apparaat slechts enkele dagen ervoor aangekocht en meestal is vervang of reparatie dan nog wel mogelijk.

En op geld terug heeft TS helemaal geen recht. Het is dan ook netjes van de Media Markt om TS nog enigszins tegemoet te komen door een cadeaubon te geven zodat TS ook een ander type koffiemachine kan aanschaffen. En als TS ineens niet meer van plan is om koffie te drinken, kan TS ook iets anders dan een koffiemachine kopen.
Ik reageerde ook niet zo zeer op TS, maar op 16again. Ben het met jouw inschatting wel eens.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Bon in plaats van geld terug bij kapotte aankoop Media Markt

Ongelezen bericht door reggie2 »

v.d.Heyden schreef:Kun je die kadobon mooi gebruiken om meteen een nieuw koffieapparaat te kopen............
Zo, probleem opgelost.

v.d.Heyden

Lijkt mij ook , maar gezien de topics die hier staan, zal er nog wel een eind achteraan komen.

stofzuigertje

Re: Bon in plaats van geld terug bij kapotte aankoop Media Markt

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je met die bon iets koopt, maakt niet uit welk apparaat dat is en enkele minuten later de nog niet geopende doos terug brengt dus nog verzegeld krijg je je geld wel terug.
Extra werk maar zo ruil je een tegoedbon van open doos om voor dichte en dan krijg je gewoon je geld wel.

Ja Ik ben toch niet dom?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bon in plaats van geld terug bij kapotte aankoop Media Markt

Ongelezen bericht door sjohie »

Lijkt me een gevalletje letter vs geest van de wet? Met die tegoedbon had je in de winkel meteen een nieuw, en hetzelfde apparaat, aan kunnen schaffen. Dat is de-facto vervanging bij een defect, waar ze toe verplicht zijn onder de garantie, als reparatie niet werkt. Misschien is het voor hen praktischer om het zo te doen, dus om vervanging naar aanleiding van garantie samen te voegen met een tegoedbon als je ruilt, waar het aankoopbedrag terugkrijgen weer geen wettelijke verplichting is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bon in plaats van geld terug bij kapotte aankoop Media Markt

Ongelezen bericht door berndv »

Als ik de retourvoorwaarden van de mediamarkt doorlees heeft ts helemaal niet gekozen voor het traject van een defect apparaat, maar heeft ts gekozen voor het ontbinden van de aankoop met een artikel dat al uit de doos is, dan krijg je inderdaad een tegoedbon en niet je geld terug. TS had ook kunnen kiezen voor herstel of vervanging en nu gewoon heerlijke koffie kunnen drinken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Bon in plaats van geld terug bij kapotte aankoop Media Markt

Ongelezen bericht door olaf79 »

stofzuigertje schreef:Als je met die bon iets koopt, maakt niet uit welk apparaat dat is en enkele minuten later de nog niet geopende doos terug brengt dus nog verzegeld krijg je je geld wel terug.
Extra werk maar zo ruil je een tegoedbon van open doos om voor dichte en dan krijg je gewoon je geld wel.

Ja Ik ben toch niet dom?
Nee, als je met tegoedbon betaald staat dit op de bon, en kun je het product alleen ruilen door er weer een tegoedbon voor terug te krijgen, zo dat al is toegestaan.

Overigens hoef je als consument geen genoegen te nemen met een tegoedbon. Je kunt zelf kiezen of je een vervangend apparaat of een reparatie wil. Het vervangend apparaat moet minstens zo goed zijn en mag dus niet refurbished of zulke onzin zijn. Als de verkoper niet kan of wil vervangen of repareren heb je recht op geld terug, dat geldt tevens als dit niet kan zonder minimale overlast. Je mag als klant niet zomaar een reparatie weigeren.

Gesloten