LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door megatron29 »

Bijna een maand geleden een Bosch droger gekocht bij BCC. Apparaat deed hel al niet goed toen hij pas nieuw was. Afgelopen week werd hij helemaal niet meer warm. BCC gebeld en toen hebben ze een Bosch monteur gestuurd. Deze had geconstateerd dat een stekker op een module niet goed vast zat. Nu droger weer in gebruik en word weer niet warm. Wat kan ik het beste doen? Geld terug vragen of een andere droger eisen?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door BBCS »

In de praktijk hanteren winkelier en fabrikant 3x reparatie waarna pas tot vervanging overgegaan wordt.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Was het niet zo dat als in zo'n korte tijd een apparaat alleen maar problemen heeft, het zogenaamde maandagmorgenmodel, je zowiezo een nieuwe behoort te krijgen ipv 3 keer repareren ?

Ik zou het niet accepteren dat 3 keer moet worden gerepareerd voordat er vervanging komt zo'n korte tijd na aankoop.

Geen reclame voor BBC of welke zaak dan ook wie dit hanteert.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door alfatrion »

megatron29 schreef:Wat kan ik het beste doen? Geld terug vragen of een andere droger eisen?
Wat je het beste kan doen hangt af van wat je wilt. Wettelijk gezien heb je, in dit geval, recht om te kiezen tussen herstel, vervanging of ontbinding. (je geld terug) Voor herstel zou ik zeker niet gaan.

jbw61
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jul 2010 12:52

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door jbw61 »

BCC & Bosch hebben het recht drie maal uw machine te repareren, dat is heel simpel en volgens het consumenten recht. U had ook kunnen kiezen om bij de lokale vakhandel binnen te lopen en daar een niet Spaanse Bosch aan te schaffen (deze leveren meestal een BOSCH Exclusiv model) vaak zijn deze tussen de 50 & 100 euro duurder maar deze worden ergens anders geproduceerd met hoogwaardig materialen.

Wat is een Spaanse Bosch “afkomstig uit een goedkoper producerende fabriek van Bosch, deze produceren vaak special voor ketens en de internet winkels”. Dit doen de andere grote merken ook, Bosch is niet de enigste op dat gebied.
De rede: Bosch maak een vaatwasser die bijvoorbeeld 599 kost bij een echte electrowinkel met alles erop en eraan, maar een keten wil een machine die 499 moet gaan kosten (staat zo lekker in het actie foldertje). Oké zegt dan BOSCH want geld is geld, maar dan gaan wij er wat onderdelen afhalen of vervangen door iets mindere kwaliteit onderdelen. (en dat doen ze voor Bosch in Spanje)

Mensen kijken niet meer wat ze kopen maar kijken eerst naar de prijs, en krijgen pas later spijt van hun keuze. Wel een logische en begrijpbare keuze in deze economische magere tijden.

Kijk ook eens bij uw lokale vakhandel want die laat dit wel uit zijn hoofd om u met dit probleem op te zadelen, en dit zeker op een ander manier met u hebben opgelost.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

jbw61 schreef:BCC & Bosch hebben het recht drie maal uw machine te repareren, dat is heel simpel en volgens het consumenten recht.
Waar kan ik dat dan precies vinden in het consumentenrecht ?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door BBCS »

Emmy75 schreef:
jbw61 schreef:BCC & Bosch hebben het recht drie maal uw machine te repareren, dat is heel simpel en volgens het consumenten recht.
Waar kan ik dat dan precies vinden in het consumentenrecht ?
Is niet te vinden.

Het is een ongeschreven regel waaraan de meeste winkeliers en fabrikanten zich houden, waarbij de meeste rechters die regel ook hanteren.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Dat winkeliers en fabrikanten die regel hanteren, zegt niet zoveel. Er zijn zoveel winkeliers die regels hanteren die niet kloppen volgens het recht. Als een winkelier zou zeggen "garantie tot aan de deur" betekent dat nog niet dat het juist is.

U gaat me nu toch niet vertellen dat uitspraken van rechters relevant zijn of wel ? Uitspraken van rechters zijn voor u pas relevant als ze u in de kraam van pas komen. Als u het niet eens bent met de uitspraak van sommige rechters zijn het ineens 'domme mensen' (ik zal het citaat maar niet neerzetten). Als u het niet eens bent met een uitspraak lapt u de uitspraak aan uw laars.

De wet is niet iets om die regeltjes uit te kiezen die u leuk vindt of wat goed uitkomt. Ook de groentjes moeten opgegeten worden en niet alleen de lekkere dingen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik ben van mening dat in het geval van de TS iets niet aan de machine klopt en dat dan gelijk na de eerste reparatie de machine omgeruild dient te worden.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

BBCS schreef:Ik ben van mening dat in het geval van de TS iets niet aan de machine klopt en dat dan gelijk na de eerste reparatie de machine omgeruild dient te worden.

Ik ook zoals reeds gezegd en geschreven en denk zelfs met mij zoveel anderen.

Omruilen gelijk na de reparatie heeft geen nut natuurlijk, omruilen daarvoor wel.
Of bedoel je dat een volgende probleem gelijk na reparatie?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door BBCS »

Teunbosseman schreef: Of bedoel je dat een volgende probleem gelijk na reparatie?
Als een probleem geconstateerd wordt, dient de verkopende partij eerst in de gelegenheid worden gesteld om het probleem op te lossen. Daarom kan een koper ook nooit bij constatering van een probleem gelijk een nieuw product eisen.

Als na reparatie het probleem niet is opgelost, dient de verkopende partij wel in de gelegenheid worden gesteld om alsnog het probleem op te lossen.

Echter als na herstel het probleem snel weer optreed, kan besloten worden om grondig onderzoek te plegen (omdat soms de oorzaak niet hersteld wordt, maar het gevolg), of als na een paar keer het probleem blijft terugkomen, dat dan het product wordt omgeruild.
Ligt helemaal aan het soort probleem, soort product en de soort klachten.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:
Emmy75 schreef:
jbw61 schreef:BCC & Bosch hebben het recht drie maal uw machine te repareren, dat is heel simpel en volgens het consumenten recht.
Waar kan ik dat dan precies vinden in het consumentenrecht ?
Het is een ongeschreven regel waaraan de meeste winkeliers en fabrikanten zich houden, waarbij de meeste rechters die regel ook hanteren.
Dan gaat het vast ook om ongeschreven vonnissen.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Waar kan ik dat dan precies vinden in het consumentenrecht ?
Lees dit eens :

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... mag_vragen

En ja, dat wist je al. En altijd gevatte huilie huilie Emmy, er is geen rechter die gaat zeggen dat die machine niet nog 1 keer door een monteur nagekeken mag worden. Dat weet je ook.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:Dan gaat het vast ook om ongeschreven vonnissen.
Je meent het!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Zeg aap, lees het stuk dat u aanhaalt met die link zelf eerst eens goed door.

Iemand roeptoetert glashard dat de consument de verkoper 3 x moet laten repareren volgens het consumentenrecht.
Daarop vraag ik aan die persoon waar dat staat in het consumentenrecht.

In link waar u aan refereert staat het beschreven:
In de wet staat niet precies hoe vaak de verkoper hetzelfde product mag repareren of vervangen..

Als u goed telt volgens het voorbeeld zegt consuwijzer dat na 2x de klant kan vragen voor omruiling / ontbinding.

Vlieg op met je getrol.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Daar heb je gelijk in, maar het juiste antwoord geven doe je ook niet. Dus wat doe je hier dan ? Ruzie zoeken met bepaalde mensen, anderen respectloos behandelen ? Is dat het ?
Ik weet het niet hoor, maar daar komt TS hier niet voor, die zoekt hulp en zit niet op die eindeloze discussies met BBCS te wachten. Daar zijn al genoeg topics mee gevuld.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ouwe aap schreef:Daar heb je gelijk in, maar het juiste antwoord geven doe je ook niet. Dus wat doe je hier dan ? Ruzie zoeken met bepaalde mensen, anderen respectloos behandelen ? Is dat het ?
Nee het heeft niets met ruziezoeken of wat dan ook te maken. Iemand roept iets en ik vraag (meer niet) waar dat staat.
Volgens mij staat het namelijk niet in de wet. Ik kan onmogelijk aantonen dat iets niet in de wet staat. Voor degene die zo zeker weet dat het er wel instaat, zou het niet moeilijk moeten zijn om aan te tonen waar het dan staat.

TS heeft er zeker wat aan als ik vraag waar het staat. Want misschien vergis ik mij en kan de persoon mij overtuigen. Daar heeft TS en wij allemaal wat aan. Het juiste antwoord hoef ik niet meer te geven, want in mijn optiek heeft alfa dat al gedaan.
Ouwe aap schreef: Ik weet het niet hoor, maar daar komt TS hier niet voor, die zoekt hulp en zit niet op die eindeloze discussies met BBCS te wachten. Daar zijn al genoeg topics mee gevuld.
Heeft ook niets met BBCS te maken. Degene die het riep van de 3x was niet BBCS dus degene aan wie ik het vroeg was ook niet BBCS. Toevallig gaf BBCS antwoord.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door BBCS »

Het goede antwoord: dat is nergens bepaald.

En degene die roeptoeteren dat de verkopende partij verplicht is om na één keer reparatie een nieuw product te verstrekken hebben totaal geen kaas gegeten van storing zoeken en reparatie.

Pure theoretische pietpraat is echt nonsens. Die personen moeten maar eens een week met een monteur meedraaien en kijken of die theoretische gasten dan nog zo'n grote mond hebben dat de winkelier na één keer repareren een nieuw product moet verstrekken.

Ga maar eens een zeer lastige storing oplossen. Doe het maar eens. Zoek maar eens de oorzaak van het probleem.

Het is niet voor niets dat in de praktijk 3x aangehouden wordt. En nee, dat is niet om de verantwoordelijkheid af te schuiven of het recht van de consument te ondermijnen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door BBCS »

Als de verkopende partij 5 pogingen doet binnen een redelijk termijn om het probleem op te lossen, dan kan de consument niet gelijk een nieuw product eisen.
(7:21 BW)
Voor alle duidelijkheid: de wetgever heeft geen minimum en maximum aantal herstel pogingen bepaald.

De koper kan alleen de koop ongedaan maken als herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper verzuimd heeft om het probleem binnen een redelijk termijn geprobeerd op te lossen (7:23 lid 3 BW)

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Bosch droger al 2 keer stuk na 3 weken aankoop.

Ongelezen bericht door megatron29 »

Hallo allemaal, ik ben erg verheugd om zoveel reakties te zien. Hier kan ik wat mee. Heel erg bedankt allemaal ik hou deze topic up to date hoe het verder gaat verlopen met mijn droger. ;)

Gesloten